De wereld van bijvoeding

03-01-2011 09:41 184 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi

Sinds een week is Doperwtje zes maanden oud en zijn we begonnen met bijvoeding. De eerste dagen waren dat een paar kleine hapjes groenten/fruit/broodkorst, maar nu -een paar dagen later- blijkt hij vrij snel redelijk wat naar binnen te kunnen werken en het tot nu toe (okee, op broccoli na ) lekker te vinden.

Nu heb ik duizend-en-een vragen over bijvoeding, de combinatie met flessen etc. Ik weet dat er meerdere topics zijn met vragen over bijvoeding, maar omdat ik door de bomen het bos niet meer zag, ben ik maar zo vrij een eigen topic te openen

Mijn vragen:

- Volgens het schema van het CB zou er op korte termijn een fles moeten afvallen (van 4 naar 3). Hoe weet ik wanneer Doperwtje genoeg binnenkrijgt en er een fles kan afvallen?

- Hoe verschuift dat 'ritme'? Nu krijgt hij op vier vrij gezette tijden een fles, tussendoor een keer wat fruit, een broodkorst en een beetje groenten. Er zou iets moeten verschuiven als er een fles afvalt?

- Wanneer moet Doperwtje nu nog slapen? Als ik naar het lijstje van het CB kijk, moet er iedere twee uur wel iets gebeuren (fles, hapje), maar mijn kind slaapt toch ook (godzijdank ) echt nog op een dag.

- Volgens het lijstje van het CB zou er 's ochtends een pap(fles?) gegeven gaan worden. Nu krijgt Doperwtje die 's avonds (met rijstebloem). Wat is de reden dat dat naar de ochtend zou verschuiven?

Dat dus (en waarschijnlijk nóg veel meer vragen). Overigens vind ik het lijstje van het CB niet zaligmakend hoor, maar ik zoek enige houvast om dit nieuwe avontuur aan te gaan
@erwt, dat boek is heel ok hoor, heb het ook, maar heel erg geschreven vanuit een bepaalde, soms wat eenzijdige (vind ik) visie. In Opperdepop van de AH staan ook goede tips! Vlees krijgt minipunk nog steeds maar een beetje en niet dagelijks.
Nee, ik geef hem nog geen vlees, behalve als ik soms geen tijd heb om te koken en hij een potje krijgt, soms zit daar toevallig vlees bij dan.
@ Punkiedunkie:

Opperdepop heb ik ook inderdaad

Ik vond het boek van Stefan Kleintjes vooral handig voor welke groenten/fruit/voeding vanaf welke maand geschikt is ongeveer.

@ Ska:

Geef je je zoon met een specifieke reden geen vlees dan? Nog niet nodig bijvoorbeeld?
Diksap appel is lekker! Vind ik zelf vooral ook lekker;-). En anders de bio-winkel op den duur gaan plunderen'
Daar is dat boek ook handig voor, maar hij is heel voorzichtig ivm allergieën enzo en als je kindje wat verder is met eten en er zitten verder geen allergieën in de familie, kun je wel wat sneller gaan dan hij. Wel leuke tips staan er mbt wat minder standaard groenten en fruit en andere etenswaren.
Fijn trouwens, al jullie reacties! Dat schept wel wat orde in de bijvoedings-brij
Erwt, 6 maanden alweer, jeetje!

Wij zijn zo rond de 10,5 maand begonnen met een stukje kipfilet en zalm, zoveel ze zelf wilde.

En met een bekertje zijn we rond de 6 maanden gaan oefenen, zo'n Difrax-oefenbekertje met uitsparing voor de neus. Rond de 11 maanden denk ik naar de tuitbeker. En ik heb eigenlijk wel spijt dat we toen niet zijn blijven dooroefenen met zélf uit een gewone beker drinken, ze kan het nu aardig maar dat had veel eerder gekund. (en ze blieft geen water of thee, dus die tuitbeker met (sterk verdund) sap mag er van mij snel uit).

Ik vond (en vind) het prettig om vooral biologisch voedsel te geven. Voor mezelf maakte het me niet zoveel uit, maar voor haar ligt dat dan toch weer anders. Zit ook weer minder troep als glucosestroop in over het algemeen.

Verder ging het hier allemaal redelijk vanzelf met aantal voedingen, wel duurde het zeker tot een maand of 10/11 voor ze echt wat ging eten (en ze is nog steeds geen grote eter trouwens)
Ik vind zelf inderdaad dat hij het nu nog niet nodig heeft, hij is net 5 dagen 6 maanden. maar ik heb de andere twee ook pas later vlees gegeven. Ik weet eigenlijk niet waarom. Misschien omdat ik vond dat ze eerst tanden moesten hebben om mee te kauwen
leuk he die lijstjes van het cb... ik ben een niet geliefde moeder daarzo want ik trek helemaal mijn eigen plan dit doordat ik meerdere keren bij de kinderarts geweest ben en hij iedere keer zei dat het goed ging en op het cb ging het altijd verkeerd hier kreeg ik zo de stress van dat ik het cb naast me neer heb gelegd.

Wat wij op die leeftijd deden ( eigenlijk nu nog steeds k is 11 maanden) is zodra ze wakker werd iets geven en dan kijkend naar 'onze' tijden dus: werd ze s morgens wakker brood met melk ( k lust geen pap) als ze dan ging slapen en ze werd wakker keken we hoe laat het was is het bv 11 uur dan fruit is het 12.00 dan brood met melk zo ook de middag bv wakker om 14.00 dan sap met fruit werd ze om 15.00 wakker dan sap+koekje

bij ons heeft het wel een flinke tijd geduurd dat ze van de 4e fles afging.

de eerste maanden vanaf nu gezien is het bijvoeding dus krijgen ze niet genoeg binnen vullen ze het aan met de fles daarom vond ik het niet zo heel erg dat ze lang de 4e fles had want dan wist ik zeker dat ze genoeg binnen kreeg.

vanaf dat K vast is gaan eten is ze ook een stuk minder gaan slapen en veeeeel bewegelijker geworden.

k drinkt nu sinds een week uit een harde tuitbeker. we hebben daarvoor eerst een tijd een zachte tuit beker gehad wij hadden die van het kruidvat voor iets van E2,00 een super ding want deze lekt echt niet. ook hebben we haar vaak uit een gewoon bekertje laten drinken meestal deden we dit tussen de middag.
Vlees door de staafmixer geeft sowieso een hele smerige brij .

Wat ik in het begin wel deed was een piepklein stukje kipfilet voor op brood door het eten prakken.

Oh ja nog een tip: als je met een staafmixer een aardappel mixt dan wordt het heel plakkerig, bijna lijm! Je kan beter de aardappel prakken en de groente apart met de staafmixer doen en dan mengen.

Aletta: Kan me voorstellen dat je dan lekker wilt doorgaan met die flessen. Maar waarom dan niet de laatste fles handhaven en de flessen overdag afbouwen haar gewone melk en eentje vervangen door ander drinken?

Waarom geef je eigenlijk Friso 2 en geen 3?
quote:wen schreef op 03 januari 2011 @ 10:51:

Erwt, 6 maanden alweer, jeetje!

Er zijn dagen dat het 'gisteren' lijkt dat hij geboren werd, en er zijn dagen dat ik me niet meer kan herinneren dat hij er níet was

quote:En met een bekertje zijn we rond de 6 maanden gaan oefenen, zo'n Difrax-oefenbekertje met uitsparing voor de neus. Rond de 11 maanden denk ik naar de tuitbeker. En ik heb eigenlijk wel spijt dat we toen niet zijn blijven dooroefenen met zélf uit een gewone beker drinken, ze kan het nu aardig maar dat had veel eerder gekund. (en ze blieft geen water of thee, dus die tuitbeker met (sterk verdund) sap mag er van mij snel uit).

Ik wist niet dat dat bestond, zo'n oefenbekertje. Ik zal straks even bij het Kruidvat kijken!

quote:Ik vond (en vind) het prettig om vooral biologisch voedsel te geven. Voor mezelf maakte het me niet zoveel uit, maar voor haar ligt dat dan toch weer anders. Zit ook weer minder troep als glucosestroop in over het algemeen.Wij hebben ook besloten dat we vooral biologische groenten en fruit gaan kopen nu Doperwtje gaat (mee-)eten. Met hetzelfde idee: meer puur, onbespoten, en natuurlijker.
Toen minipunk nog net geen zes maanden was, was ik bij het cb en daar vroeg een moeder met een iets ouder kindje met welke groente/fruit ze het beste kon starten. Ik meeluisteren, want interessant. De verpleegkundige zegt dus: 'maakt niet heel veel uit, banaan kan, maar bijvoorbeeld ook bloemkool'. Zegt die moeder: 'ja, bloemkool, dat ken ik wel, dat is toch dat witte spul?'. De verpleegkundige antwoordde nog net niet zuchtend: 'ja dat is dat ronde spul met die grote groene bladeren'... Vanaf dat moment realiseer ik me dat heel veel mensen net wat minder bewust met de voeding van hun kind bezig zijn...
Jacjac, dank ook voor je reactie. De link tussen meer eten en minder slapen/meer beweeglijk klinkt eigenlijk wel logisch, nu je het zo schrijft
@tinus: opvolgmelk3 is echt volledig overbodig, gewoon een truc van de producenten, omdat ze willen dat je zo lang mogelijk doorgaat met hun producten...
Tinus, op de een of andere klinkt het ook heel smerig om vlees te staafmixeren

Ik prak het meeste trouwens gewoon met een vork, werkt ook prima. Ik wist dat van aardappel wel (zetmeel-gebeuren enzo). Ik heb eigenlijk nog niet nagedacht over aardappel. Eerst maar eens groenten denk ik. Of misschien binnenkort een klein hapje aardappel proberen. Hoewel ik dus niet 'rapley', ben ik wel erg voor het idee van de smaken afzonderlijk leren kennen
Punkiedunkie, echt?! 'Dat witte spul'?

Ach, dat relativeert al mijn hersenspinsels over bijvoeding wel
quote:Punkiedunkie schreef op 03 januari 2011 @ 10:59:

@tinus: opvolgmelk3 is echt volledig overbodig, gewoon een truc van de producenten, omdat ze willen dat je zo lang mogelijk doorgaat met hun producten...Niet waar: opvolgmelk nr 3 is namelijk vanaf 10 maanden. En pas vanaf 1 jaar mag je gewone melk geven.
Wij hebben nog nooit iets door de staafmixer gedaan. Volledig Rapley is ook niet helemaal mijn ding, maar prakken gaat prima!
Ik ben wel benieuwd wat je niet aankon van Rapley Erwt De troep, of het afwachten tot er ein-de-lijk eens iets naar binnen gaat?
Het is echt een trucje, je mag gerust 2 geven tot eenjaar of nog langer.
quote:Tinus1977 schreef op 03 januari 2011 @ 11:01:

[...]

Niet waar: opvolgmelk nr 3 is namelijk vanaf 10 maanden. En pas vanaf 1 jaar mag je gewone melk geven.opzich mag het al wel iets eerder maar dan karnemelk meer zeer veel mate dus een half bekertje
quote:wen schreef op 03 januari 2011 @ 11:01:

Ik ben wel benieuwd wat je niet aankon van Rapley Erwt De troep, of het afwachten tot er ein-de-lijk eens iets naar binnen gaat?

Allebei geloof ik

Waarschijnlijk was broccoli troep-gewijs ook niet zo'n verstandige start

Maar serieus: ik geloof dat ik het vooral ook leuk vond dat er iets naar binnen ging. Ik had de indruk (maar dat kan ietwat vertroebeld zijn door mijn eigen twijfels ) dat Doperwtje ook een beetje narrig werd van smaken die hij wel lekker vond, maar niet naar binnen kon krijgen (lees hier ook mijn eigen ongeduld). Dan wapperde hij wat met zijn wortel in het rond, terwijl hij het (in grof geprakte vorm) echt lekker vond en steeds z'n mond open deed voor méér

Oh en ik heb wel iets controle-behoeftigs in mijn karakter
quote:Punkiedunkie schreef op 03 januari 2011 @ 11:01:

Wij hebben nog nooit iets door de staafmixer gedaan. Volledig Rapley is ook niet helemaal mijn ding, maar prakken gaat prima!Idem dus, prakken gaat prima
Enne, ik ben geen expert hoor, maar kreeg dit mee van onze kinderarts, dus dat heb ik maar aangenomen;-)
quote:Tinus1977 schreef op 03 januari 2011 @ 10:55:

Aletta: Kan me voorstellen dat je dan lekker wilt doorgaan met die flessen. Maar waarom dan niet de laatste fles handhaven en de flessen overdag afbouwen haar gewone melk en eentje vervangen door ander drinken?

Waarom geef je eigenlijk Friso 2 en geen 3?

Ze krijgt nog maar 1 fles overdag, de andere drie krijgt ze 's nachts Om 18.30, 23.00 en om 5.00-6.00. De fles overdag drinkt ze niet altijd leeg, maar die andere drie wel. We hebben geprobeerd de fles overdag af te bouwen, met als gevolg dat ze 's nachts nog een keer extra wakker werd om 2.00 uur en dan een volle fles wegtikte.

Ze krijgt trouwens Friso 2 omdat Friso 3 niet geschikt is in zulke grote hoeveelheden. De aanbevolen max ligt rond de 300 cc, daar gaat ze ruimschoots overheen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven