verdrietig, konijntje dood

07-01-2011 10:31 68 berichten
Alle reacties Link kopieren
Pfff wat voel ik me rot. Ons konijntje lag gistermorgen dood in het hok, 7 maanden oud was ze pas.

Woensdagavond heeft mijn partner de konijnen eten gegeven, niets aan de hand, allemaal goed gegeten. Ik kom een paar uur later thuis, ze was de enige die niet kwam toen ik de konijnen riep, dat was al raar. Ze lag binnen op de grond, ging zitten en toen weer liggen, ze ademde vlug. Ik heb geprobeerd haar wat lekkers te geven, dat pakte ze niet aan. Direct de dienstdoende dierenarts gebeld, we konden gelijk komen.

De dierenarts kon niet echt iets vinden, alleen dat haar buikje wat hard aanvoelde. Ze heeft een injectie met pijnstilling gekregen en een middeltje om haar darmen op gang te houden. We kregen druppeltjes mee voor de darmen voor de dag erna.

Toen we thuis kwamen hebben we haar in het hok gezet, volgens de da was het beter haar gewoon buiten te houden. Ze begon zich te wassen en zag er al wat beter uit. De schok was erg groot dus toen ik haar de volgende morgen vond. Ik had dit zo ontzettend niet zien aankomen.

Mensen zullen wel vinden dat ik me aanstel. Gister had ik gelukkig toevallig een vrije dag, maar ben de hele dag tot niets in staat geweest. Vandaag ook vrijgenomen, ik kon me gewoon niet tot werken zetten. We hebben ons konijntje gister naar de Uithof gebracht voor een sectie. We willen graag weten waaraan ze is overleden, misschien dat dat wat meer rust geeft.

Nu nog maar 3 konijntjes over, het is zo leeg in de tuin zonder onze deugniet.
ah jee, wat zielig :( sterkte ermee hoor....
Ik snap je hoor, want konijntjes zijn geweldig!

Gelukkig hebben de overgebleven konijntje elkaar nog, anders worden ze zo eenzaam.
Heel veel sterkte! Ik was ook zo verdrietig toen mijn konijn dood ging. En dat begreep helaas niet iedereen.
Oh wat ontzettend sneu. En je hebt er alles aan gedaan en gaat ze alsnog dood :(

Veel sterkte! Ze is nu in de konijnenhemel met eeuwig groene uitgestrekte velden, veel worteltjes en vriendjes
Dank jullie wel. Ik mis haar zo. Ze was altijd zo aanwezig, ik kon geen deur open zetten of ze kwam heel onbesuisd naar binnen gerend.

We hadden haar ook pas 4 maanden, ze kwam uit de opvang, maar ze was zo ontzettend thuis bij ons, het was echt al haar plekje geworden.

Gelukkig hebben de andere konijnen elkaar nog, al weet ik wel dat haar grootste vriendin haar erg zal missen, wat waren die twee gek op elkaar zeg.
quote:Flomy81 schreef op 07 januari 2011 @ 10:44:

Dank jullie wel. Ik mis haar zo. Ze was altijd zo aanwezig, ik kon geen deur open zetten of ze kwam heel onbesuisd naar binnen gerend.

We hadden haar ook pas 4 maanden, ze kwam uit de opvang, maar ze was zo ontzettend thuis bij ons, het was echt al haar plekje geworden.

Gelukkig hebben de andere konijnen elkaar nog, al weet ik wel dat haar grootste vriendin haar erg zal missen, wat waren die twee gek op elkaar zeg.ja konijnenliefde
Darmproblemen bij konijnen zijn meestal fataal, zo is mij verteld. Ons nijntje had hoogstwaarschijnlijk ook last van zijn darmen en lag op een dag ook dood in zijn hokje, ook niet oud, nog geen jaar geworden. En het was zo'n leukerdje :( Nu hebben we 2 andere nijntjes, waarvan er 1 écht niet van knuffelen houdt. Als je die op de arm neemt, drukt ie zich van je af . De ander is een scheetje overigens.
Ik snap het wel hoor...

Wat een verdriet!

Dat mag ook.

En dan begrijpen 'ze' het maar niet.

Er zijn ook een boel mensen die het wel begrijpen.
Begrijp het ook best, hoor Flomy. Als je een beetje tijd in een konijn steekt, is het gewoon een lief en communicatief huisdier en geen saai hokzittertje.

Kan me voorstellen dat je er van uit je doen bent. Sterkte ermee!

Overigens heb ik een konijntje gehad (liep altijd los en sliep op de bank naast mijn bed, wat een heerlijk beest was dat), die liep ook vaak te klooien met zijn darmen. Dan weer een avond niet eten, languit, trappelende achterpoten, (kenmerkend voor de meeste konijnenliefhebbers), dan weer een dag lang diarree (waarna ik de complete bank en vloerkleden bedekte met handdoeken, die hij ondersmeerde, maar ik vond dat ik hem niet op kon sluiten in zijn hok, hahaha). In overleg met de dierenwinkel (die daarna goed aan mij verdiende) heel veel kruiden gaan voeren, met name luzerne. Van die gedroogde, veel te dure. En toen had hij een stuk minder vaak darmproblemen en heeft het volgehouden tot hij met 11 niet meer wakker werd. Dan weet je dat het eraan komt, en is het alsnog een drama...

Overigens zijn er wel middeltjes bij darmproblemen (o.a. wat de dierenarts voor jullie uk heeft gedaan), het is niet altijd fataal... Goed dat jullie dus naar de dierenarts zijn gegaan.

Lieve Flomy, sterkte!
Ja ik heb dus geen flauw idee op dit moment of het wel haar darmen zijn geweest. Ze had pijn woensdagavond, dat was me duidelijk. Ik heb mijn vriend duidelijk geinstrueerd dat als hij ze eten geeft (meestal doe ik dat zelf) dat hij moet controleren of ze allemaal eten. Dat doet hij dan ook altijd. Ze viel het eten aan zoals altijd.

De dierenarts heeft alles gecontroleerd, naar de darmen geluisterd, temperatuur gecontroleerd, was allemaal goed, het voelde alleen wat gespannen aan dus zodoende heeft hij de 2 injecties gegeven met de mededeling dat het de dag erna wel beter moest gaan anders moesten we naar onze eigen da.

Voor mij is het een raadsel op dit moment. Onze eigen dierenarts vertelde nog dat dat vaak gebeurt met jonge konijntjes. Ogenschijnlijk is er weinig aan de hand en dan overlijden ze plotseling toch.
Je stelt je niet aan. Ik ben na drie weken nog verdrietig over onze cavia's. Hun kooi is zooooo leeg. We hebben ook een konijn, maar die vind ik minder leuk. De cavia's waren mijn lieverdjes.

Veel sterkte.
Flomy,:hug: sterkte ermee en het is niet zomaar een konijnen. Het was jullie konijn dat je met liefde een warm thuis gaf. Mensen die geen dieren hebben snappen zoiets niet.
@MEFS: onze cavia is al 3 jaar dood, maar soms hoor ik nog zijn vrolijke gepiep, dat zit gewoon nog in mijn hoofd.

Dank je steph. Mensen zonder dieren snappen inderdaad weinig van mijn verdriet, ze zeggen nog net niet dat ik toch gewoon een nieuw konijntje kan halen.
O, nee weer een gasslachtoffer. Veel konijnen krijgen vroeg of later gas, heel erg pijnlijk, een middel om de darmen op gang te helpen helpt niet echt, je moet beginnen met infacol dat zou iedere konijnenliefhebber in huis moeten hebben (kan je bestellen bij de apotheek, kijk of konijnenwebsites voor toediening) Daarnaast moet een konijn blijven eten, anders gaat ie binnen 24 uur dood. De dierenarts had beter een infuus kunnen geven met vocht. Na de infacol had je het aan moeten kijken en als de buik wat rustiger werd en het konijn at niet dan beginnen met dwangvoeding. Buikmassage kan ook helpen.

Daarnaast helpen lang niet alle pijnstillers. Konijnen met gas koelen snel af en moeten dus ook tijdelijk naar binnen. Kortom jouw dierenarts is niet bepaald konijnkundig geweest. Helaas zijn er daar heel veel van in Nederland. Darmproblemen bij jonge konijnen kunnen ontstaan door verkeerde voeding (vaak groenvoer) gebrek aan hooi of stress, bij vakkundig ingrijpen kan je konijn dit overleven.
@meds: wat is infacol dan voor een middel? Waar dient het vocht voor?

Normaal gesproken als een konijn gasvorming heeft is dit toch wel te achterhalen door de dierenarts? Tenminste dat is mijn ervaring tot op heden geweest. Dit was een vervangend dierenarts, dus over eventuele konijnkundigheid wist ik niet veel.
meeste dierenarts is niet konijnkundig. Bij een harde buik is gas het meest logisch, je hoort dan ook de buik borrelen, maar als het al te lang heeft geduurd dan vallen de darmen stil. Een konijn dat niet eet, drinkt ook niet en dat maakt de keutels hard waardoor er ook nog verstopping ontstaat. INfacol is een middel voor babies tegen krampen maar het helpt heel goed bij konijnen. kijk anders even op konijnen.nl

Voel je verder niet schuldig veel mensen weten dit gewoon niet en vertrouwen op een dierenarts. Ik ga eigenlijk alleen met mijn konijnen naar de dierenarts als ik het zelf niet kan oplossen en ik heb standaard medicatie in huis voor gas en verstopping en natuurlijk dwangvoeding. Heb je de konijnen onlangs groenvoer gegeven, welk? en was het kleintje al wel gewend aan groenvoer? eten ze hooi onbeperkt?
Hier ook slechte ervaringen. Beestje krijgt een pepmiddel van de da, dus je bent blij dat die ineens snel opknapt, maar volgende dag is het helaas afgelopen met je knuffel.......

Kan me je verdriet voorstellen, absoluut! Denk dat je weinig had kunnen doen. Knaagdieren zijn erg gevoelig wat dat betreft.

Sterkte met je verlies
Ik heb even op internet gekeken, de da waar ik ben geweest wordt wel als konijnkundig aangeschreven (puur toevallig dus, want dit was de dienstdoende dierenarts woensdagavond). De da kon juist verder niets afwijkends vinden, behalve dat de buik gespannen aanvoelde. Ze had een paar uur daarvoor gewoon nog goed gegeten, zoals ze altijd deed. Ook qua keutels kon ik niets geks vinden.

Ze was gewend aan groenvoer, ze kreeg altijd een klein beetje peterselie, een stukje witlof en een stukje andijvie. Af en toe een klein stukje gedroogde appel (dit hadden ze overigens al een tijdje niet gekregen). Hooi krijgen ze onbeperkt. Er is niets veranderd de afgelopen tijd qua voeding. Ze krijgen altijd science selective brokjes, zijn ze ook gek op.

Ja me niet schuldig voelen vind ik lastig hoor. Dit is mij gewoon nog nooit overkomen, ons oudste konijntje is 11 jaar, ik heb dit nog nooit meegemaakt.
het is echt niet jouw schuld het is met konijnen gewoon heel moeilijk. Zodra een nijn zich anders gedraagt moet je ingrijpen, even aanzien kan niet bij die langoren
Ik weet het, maar dat vind ik ook frustrerend, we zijn bij de da geweest en ze is toch overleden, ondanks dat we het niet hebben aangekeken. Het komt gewoon zo rauw op mijn dak vallen. Hopelijk komt er iets uit het onderzoek bij de Uithof dat er voor zorgt dat ik het beter kan accepteren.

@sammetje73: dank je!
ach.. Ik zou ook verdrietig zijn als mijn Buddy er opeens niet meer is.

sterkte hoor!
Je zei dat die DA een invaller was. Ik vind dat er gek is gehandeld, waarom geen advies gegeven om het nijn binnen te halen, waarom geen anti gas, waarom geen dwangvoeding, waarom geen darmmassage. Juist omdat het knijn nog keutelde is gas veel logischer dan verstopping. Een middel om de darmen op gang te helpen zorgt dan alleen maar voor meer problemen.

Ik zou je DA nog maar eens bellen en hem deze vragen stellen
Ik vraag even of Twomp hier nog komt kijken die heeft ook veel verstand van Knijne
Klopt, het was de dienstdoende dierenarts op dat moment. Hij vond het niet nodig ons konijntje binnen te zetten. Dit heb ik nog expliciet gevraagd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven