Borstvoedingsvragen

18-11-2010 12:29 2884 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl

Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolven
Sterremaud, mijn dochter heeft nu al 6 weken genoeg aan 4 voedingen. Ze is nu 4,5 maand. Als jouw kindje tevreden is, is het goed, toch? Anders kun je altijd een keertje tussendoor gaan wegen bij het consultatiebureau. Dat gaf mij wel eens rust als ik onzeker was of ze wel was aangekomen.

En wauw, wat kolf jij veel!
Als je kind zelf niet meer vraagt is 4 x prima inderdaad, dat hoort ook bij op vraag voeden. Wel de groei even goed in de gaten houden dan, en ik zou voor de zekerheid altijd twee borsten aanbieden (of nog vaker wisselen).
Nog even over de thee (ik loop wat achter met lezen )

Ik heb het hier in de stad gehaald bij een drogistje. Ze deden er hetzelfde in als Weleda, het was alleen de helft goedkoper....

Dus mocht er iemand in de buurt van Breda wonen, bij Lamers in de veemarktstraat kun je het kopen, ze mengen het vers voor je
@flowerbloem je kan het wel mengen maar volgens mij is het dan niet zo heel lang houdbaar dus persoonlijk zou ik gewoon 2 flesjes meegeven of proberen de middag voeding helemaal kv te geven en dan de andere voeding helemaal bv

@sterremaud K dronk op die leeftijd ook 4 keer zij kreeg dan afgekolfde bv en dronk ongeveer 240 cc per keer. de kinderarts gaf alleen maar als antwoord lekker voor jou.

@orchid ik heb de medela swing ( in tas) en deze bevalt mij goed. Moet er wel bijzeggen dat ik volledig kolf ( al een jaar ) dus hoe deze is als je maar af en toe kolft dat weet ik niet. Op deze kolf passen ook de flessen van de hema ( a 2 voor e3,75) dus bij een grote oogst hoef je niet ineens te wisselen van fles.
Breda ga ik echt niet redden. Dat is de andere kant van de wereld zowat!
Help dames!! Wat te doen! Ik heb n luxe probleem! Mijn vriezer zit bomvol met melk. Alleen nu is gister, omdat ie zo vol zit, mijn deur open blijven staan oid. Vanochtend kwam ik boven en zag ik dat ie op n kier stond. Nu gaat m'n zoontje vandaag wennen op de dagopvang. En vannacht bedacht ik me dat ik melk vergeten eruit was te halen. In plaats dat ik dan nr dd vriezer loop!? Maar ik bedacht ach dan pak ik de vers afgekolfde. Maargoed niet nodig dus! Er was wel een deel ontdooit of deels ontdooit! Maar moet ik nu alles weggooien??? :(( of zoals ik direct heb gedaan, alle ontdooide of deels ontdooide melk? Wat nu in de koelkast staat. Waarvan ie vandaag wat mee krijgt. Maar kan ik daarvan ook morgen een deel van meegeven? Of is dat niet goed meer. Ik las nl 24u na het ontdooien. Maar het reeds ver of helemaal ontdooide krijgt ie nu mee. Dat van morgen is n heel klein beetje ontdooit.

Ik kon het niet over m'n hart verkrijgen om de mnd november weg te gooien dus muts als ik ben bewaar ik alles. Eb heb ik eergister alleen die paar ijsblok zakjes weggooit omdat ik dat n gehannes vond!

Wat betreft de kolf, de vraag die hier stond ;) ik heb de swing gehad. Maar deze had problemen met de aansluiting. Tevens was ik een uur bezig om in de ochtend 150 tot 250 cc af te kolven. Handkolf (harmony) vond ik fijn voor alleen de druk. Om daar ft /op werk mee te kolven leek me niet snel gaan en handig! Ik heb nu de freestyle! Ben er erg blij mee! Binnen 10min heb ik 150cc en in de ochtend ven ik nu maar 20 min bezig! Vriendin van mij heeft de ameda. Net zo duur als de swing. Maar dubbel. Al is n kolf iets heel persoonlijks!!

Bedankt alvast voor jullie antwoord op m'n vraag :(
volgens mij moet de melk ontdooien in de koelkast maar ontdooien in de vriezer is denk ik hetzelfde gaat ook langzaam dus in dat geval zou je het morgen nog mee kunnen geven denk ik... alhoewel ik het zelf niet zou doen.
Kun je alle omtdooide melk niet vandaag geven en zelf de hele dag kolven? En morgen dan weer? Dan heb je de vriezer weer vol en de melk op. Anders kun je ook nog wat in het badje gooien.
Ja ik heb al n deel weggooid! Die in die ijsblokzakjes zaten. En ik zat er ook aan te denken om vandaag te kolven! Het ging voornl om de bovebstr 2lades en dan mn de 1e,2e en derde rij....:( Maar de melk die nog bevroren is?! Moet die ook weg denken jullie? En wat betreft morgen twijdel ik ook ja.....In het badje is trouwens ook n goede!
Even OT: *Hey fussie, wat leuk! Een stads-, bv- en draag-genootje! Wie weet spotten we elkaar nog wel eens met doek Gezellig!*
@saa80, ik zou als ik jou was niet meer melk weggooien ook de deels ontdooide melk hoeft niet weg. Er zijn nieuwe inzichten dat moedermelk als ontdooit is binnen 8 uur gewoon weer ingevroren kan worden. Dat wordt in ieder geval op het borstvoedingsforum gezegd, dus daar heb ik wel vertrouwen in. Ik vries zelf de flesjes die op het kdv niet op gaan gewoon weer in. Die zijn dan ongeveer 20 uur uit de vriezer, maar hoogstens 6 uur helemaal ontdooid (wel in de koelkast). Mijn meisje drinkt die een volgende keer gewoon op, dus dat geeft ook wel aan dat het dan nog altijd goed is.
@ Saa: wat balen zeg! Daar wordt je niet vrolijk van s'morgens...en dat is ook mijn grote angst. Ik heb nu (voor mijn gevoel) de vriezer behoorlijk vol 20x150cc bakjes en een paar zakken met ijsblokjes. Daar doe je lang over om zo'n voorraad te krijgen

Ik zou ontdooide melk niet meer opnieuw invriezen. Misschien kan het wel hoor....maar ik denk maar zo; dat doe je met vlees oid ook niet....

Ik gebruik de Pump In Style van Medela. Ideaal! Heb hem nu ruim 2 mnd en vind hem helemaal super!

@ Yamuna: Ik heb je recept geprobeerd en ik kan zeggen dat het errug smakelijk is Ik weet niet of mijn productie omhoog gaat...heb gister voor het eerst gemaakt. Ik ben ook lang op zoek geweest naar Durum meel....

Vanmorgen tijdens het voeden toch 190cc kunnen afkolven, dus das al positief! Ga vandaag werken dus ben benieuwd hoe mijn opbrengst is, let you know
Auw! Sinds vannacht doet m'n rechterborst pijn. Hij stond vannacht helemaal strak, na de voeding werd het beter.

Maar nu is het nog steeds pijnlijk, ik weet niet zo goed of het nou mijn borst of mijn tepel is, maar het voelt als met loeiharde tepels in de ijskoude wind lopen zeg maar :-)

Mijn dochter is 5,5 week en tot nu toe kreeg ze tijdens iedere voeding 1 borst.

Vanochtend heb ik ook de andere borst aangeboden om de spanning er wat af te halen, maar dat werd niet een 'toetje' - ze dronk daar net zo lang aan als aan de eerst borst.

Vraag is nu; wat kan het zijn, moet ik eigenlijk altijd 2 borsten aanbieden en moet ik nu de volgende voeding toch beginnen met de toetjesborst? (wat een dramawoord)..

Dank alvast voor hulp!
Dank je wel voor jullie reacties!!! Ik zal eens kijken wat ik nu met de ontdooide of deel ontdooide melk ga doen! het staat nog in de koelkast. Ik heb net m'n zoontje van kdv opgehaald en ik bedacht me omdat t mss voor hem (en voor mij) een spannende andere dag was dus aan de borst mag

Ik ben in okt begonnen met kolven! Die voorraad is al op (20ste ofzo begonnen) maar was ook niet veel! Ik kolf iedere ochtend tussen de 200-250 soms zelfs 300. Dat iedere dag... En soms Savonds voordat ik naar bed ga als ie maar 1borsr heeft gedronken. Dus dat schiet dan op

Hoe kom ik er eig bij dat ik n freestyle heb??!! Ik heb n medela pump in style! T woord style haf ik goed hihi!
OGG, wat leuk Zouden we elkaar al kennen denk je?

Flowerfield, ik kan je evt wat opsturen?
Oh, en Wen, ik kreeg net van Lief dit artikel toegestuurd: artikel uit Nature

Ik denk ik post de link even voor je
Fussie, bedoel je thee?
Ja, ik bedoelde thee
Nanna, het is wel verstandig om twee borsten aan te bieden, als ze niet wil is het prima, maar wel aanbieden dus. En dan de borst waar de vorige keer het laatst uit gedronken is (het toetje inderdaad ) als eerste weer aanbieden.

Een kind kan ook altijd maar genoegen nemen met die ene borst, terwijl hij eigenlijk wel meer zou willen, dat kan leiden tot stille ondervoeding.

Fussie, thanks, ik was hem elders ook al tegengekomen (en begonnen met lezen) maar lief dat je aan me dacht!
Hoi Wen, ok ga ik dat proberen. Vaak stopt ze vanzelf met de eerste borst en valt ze in een soort coma- waardoor ik er vanuit ga dat het dan klaar is. Vraag is nog steeds wat ik met mijn Zeer Pijnlijke Borst aanmoet. Ik voel geen harde plekken of iets dergelijks..
Kun je hem een keertje goed leegkolven? Onder de warme douche, naar de tepel toe masseren, en daarna kolven? Warme doeken erop leggen ook.
Ja tuurlijk bedoelde je dat! Ik was even ergens anders met m'n gedachten. Ik ga er even over nadenken. Op zich gaat het nu wel weer goed. Ik weet niet of dat door de thee komt hoor. Maar ik laat het je eerdaags weten. Wel lief dat je het aanbied!
@Wen ja kan ik doen inderdaad. Rare bedoening hoor :-) Bedankt voor je tips. Ehm.. moedermelk in een badje gooien?? (paar berichten boven die van mij)
Ja, da's goed voor een zacht huidje! Vergelijk maar met de ezelinnenmelk van Cleopatra, maar dan van eigen makelij.
Vandaag stond in Okkie's klapper; 'wij hebben het idee dat hij nog honger heeft na zijn fles'.

Hij krijgt 200ml. Volgens de som mag hij ook wat meer, tegen de 210 ml (bijna 7 kilo en 5 voedingen) maar ik weet het niet hoor. Oh hij is 5 mnd + 10 dgn.

Meer in de fles doen of nog even wachten op de bijvoeding?

Een extra voeding is niet echt mijn idee omdat hij al slecht slaapt en een vast ritme nodig heeft kwa voeding. Dit geeft hij ook aan.

Oh hij is daarna wel gewoon tevreden, alleen huilen direct na de fles.

Ps thuis drinkt hij live.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven