Entertainment alle pijlers

Help, ons kind is te dik!

06-01-2011 19:02 1552 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet waar ik dit topic moet plaatsen, bij Entertainment, omdat het om een programma gaat, en volgens mij lijkt op andere reality-programma's zoals Help, mijn man is klusser!, Help, mijn man heeft een hobby, of dat het bij Kinderen hoort, omdat het over kinderen gaat.

Het gaat om het programma waarnaar de topic-titel vernoemd is. Het gaat om te dikke kinderen. Het wordt niet gepresenteerd door John Williams, maar door Nicolette van Dam.

Het is er elke donderdag op om 20:30 op RTL4, met ingang van vandaag; dus vanavond de eerste aflevering.

Wie gaat kijken?
World of Warcraft: Legion
Omdat ze de hele dag onzin aten daar, ik denk dat hij daarom aangekomen is...

En echt hoor, ik weet hoe moeilijk afvallen is, en het is niet zo makkelijk als gewoon even normaal doen en gezond eten. Maar bij een kind kun je dat nog 'afdwingen' . En het probleem is, dat zie je ook in dit programma, dat die ouders (of iig 1 van de 2 ) ook te zwaar zijn, en dus ook teveel eten. Het hele gezin moet om, anders lukt het niet. En eten is ook een soort verslaving, het is zo ontzettend moeilijk om daar van af te komen. Je moet namelijk eten, je kunt er niet onderuit (nou ja, het kan wel, maar dan ga je dood) en dus zul je het matig moeten doen. En dat is nou juist de crux..Met drugs/roken/alcohol weet iedereen dat je dan alles moet laten staan, niet af en toe nog een beetje, maar met eten moet je wel.

Ik hoop dat het die ouders lukt om hun leven te veranderen, het kan zoveel leed schelen voor die kinderen.
dat viel mij ook op Yellowlove, dat bij alle gezinnen 1 van de ouders ook overgewicht heeft.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Wat een dramatisch programma.

Die ouders zijn allemaal geestelijk niet in orde.

Niet te geloven wat voor een voedsel en drinken ze hun kinderen geven. Te bizar voor woorden.

Dat die ouders zich niet kapot schamen.

Echt een dom volk bij elkaar.

Ik ga niet meer kijken, ik kan deze kindermishandeling niet aanzien.
quote:Missphoebe schreef op 07 januari 2011 @ 09:49:

het spijt me zeer, maar ik vind het intelligentie niveau van sommige ouders niet echt denderend...gemiddeld intelligentieniveau in Nederland is lbo+. Waarom verbaast je dit dan?
Later is nu
Ik ken zelf trouwens ook een gezin waarvan de ouders beide dik zijn. Hun jongste dochter, nu bijna 2, krijgt al sinds een jaar frikandellen, chips, snoep etc. Niet de hele dag door natuurlijk, maar als ze aan tafel zitten heeft zij haar eigen eten. Ze hoeft maar een kick te geven richting een frikandel of een patatje en dan krijgt ze het weer. Met chips idem dito. Ik heb eens gevraagd waarom ze gelijk toegeven. Het lijkt mij niet goed voor zo'n kind. Dan zeggen ze dat het wel meevalt, maar ze vreten zelf ook alles wat los en vast zit dus ik ben benieuwd in hoeverre dit mee gaat vallen.
Gisteren het progamma voor het eerst gezien en heel veel vooroordelen blijken waar. Ik denk helaas dat bij veel mensen ook gewoon echt de kennis ontbreekt (net als bij types van een dubbeltje op hun kant). Veel gemakzucht en weinig niveau.

Het progamma maakt maar weer eens goed duidelijk dat je als ouder het goede voorbeeld moet geven EN grenzen moet stellen. Jij bepaalt wat je kind wel en niet eet en niet je kind. Dat kan immers nog niet weten wat het effect van voedsel op latere leeftijd is.

Wat betreft de broers/zusje die niet te dik zijn. Die hebben blijbkaar genetisch geluk gehad (maar dat hoeft niet altijd zo te blijven natuurlijk). En aangezien ieder kind anders is mag je best een uitzondering maken voor het te dikke kind. In dit geval was dat zelfs noodzakelijk. Waar ik mij verder echt over verbaasde:

- waarom een pan vol vlees ipv 1 stuk vlees per gezinslid??

- waarom mag je alles zomaar uit de winkel pakken (dit is toch verkoopwaar en zelfs zonder te vragen),

- waarom een la vol met snoep op kinderhoogte als je kind veel te dik is?

- en zijn deze ouders ooit wel eens serieus aan de slag gegaanmet hun kind? Bijvoorbeeld door een bezoek aan de huisarts of dietiste? Je ziet dat je kind te dik is en je kind krijgt dit zelf ook vaak te horen. Dan doe je daar toch wat mee lijkt mij zo....
quote:dreamer schreef op 14 januari 2011 @ 15:48:

[...]

Oké.. hier volgen nog veeeeele pagina's met opmerkingen na, ben net begonnen te lezen, dus misschien moster, maar oké.

Ik heb 2 kinderen. Ééntje neigt naar overgewicht, ééntje is ook een gespierde spijker, zoals hierboven genoemd. Beide heb ik hetzelfde eetpatroon aangeleerd, beide sporten 3x per week en bewegen ongeveer evenveel.

Zoals ik er op zich niets aan kan doen dat de jongste een 'gespierde spijker' is, waarbij elke broek van de kont zakt, zo kan ik (en zij) er ook niet zo heel veel aan doen dat de oudste naar overgewicht neigt. Wel weet zij (inmiddels) dat zij dus op moet passen met snoepen en vet eten. Ze is nu 13, dus moet dat ook echt zelf doen, ik ben niet meer continue bij.

Wat wil ik hiermee zeggen?

Ik ben het met iedereen eens dat kinderen die echt zwaar overgewicht hebben, waarschijnlijk een verkeerd eet-/leefpatroon hebben. Maar.. het is niet per definitie zo dat 'gespierde spijkers' dus een goed eet-/leefpatroon hebben. Naast eten en bewegen zit er gewoon genetisch af en toe ook wat dwars/mee.

Ik dnenk ook niet dat er hier ontkent wordt dat de een sneller aankomt dan de ander. Dat is ook niet het probleem.

Wat wel het probleem is, is dat de ouders in deze programma's denken dat het normaal is om drie keer per week vette patat met veel saus te eten. Dat groente gek is en dat vlees altijd overdadig moet. Ook vinden deze ouders het normaal dat kinderen van 9 met een zak chips op schoot zitten. En dan niet 1 keer per week. Ook frisdrank en enery-drankjes worden in deze gezinnenn als "normaal"drinken gezien. Oftwel, drinken dat je de hele dag door kunt nuttigen.

Dat is het probleem, en niet dat de een nu een keer wat sneller aankomt dan de ander.
Nee Surface.. maar ik lees ook vaak 'mijn kind is mager...' en dan wordt dat wél als een prestatie gezien "zie mij het eens goed doen" Misschien niet eens bewust. Maar zoals ook al vaker is gezegd (ik ben inmiddels bij pagina 20 ) het zou best kunnen dat er kinderen wél slank zouden blijven, bij het leven dat deze kinderen leven.

Melphone noemt (op pagina 20) dat zij uit een volksbuurt komt en dat er gewoon geen geld was voor snoep en ze speelde altijd buiten. Zo ook mijn man. Altijd voetballen, geen geld voor snoep, enz. Maar.. hij had óók overgewicht. Als je foto's ziet van z'n moeder die jong is: te zwaar. Helaas moet mijn dochter daar dus ook mee leven. En nee.. ze is niet te dik, zoals de kinderen in het programma, omdat ik wél verstand heb van voeding. Maar nu ze steeds meer vrijheid heeft, en ze helaas vaak geblesseerd is, is het lastig om haar te controleren.

En gelukkig houdt ze er zelf ook wel rekening mee, maar zij heeft wel te maken met veel meer verleidingen dan ik vroeger (30 jaar terug ja) en bovendien een broertje die gewoon doorsnoept en niet aankomt.
Later is nu
Nog ééntje, dan houd ik voorlopg op, want ik moet weg (en nee, nog steeds niet geheel bijgelezen)

het valt me hier wel op dat onwetendheid vaak verwart wordt met domheid. Alleen omdat je bepaalde informatie nooit gehad hebt, en je er dus niets van weet, wil dat nog niet direct zeggen dat je dom bent. Mijn man is ooit begonnen op de LTS. Een paar jaar terug heeft hij een HBOopleiding afgerond. Door zijn bijzondere schoolloopbaan heeft hij nooit algemene vakken als biologie etc gehad. Daarnaast ook die interesse niet. Als ik hem niet van bepaalde dingen had verteld, zou hij het niet weten. Toch maakt hem dat niet dom. De informatie is gewoon nooit op zijn pad gekomen.

Dan nog het 'gezond' trakteren. Dat vind ik persoonlijk echt doorgeslagen, soms. Vooral omdat een 'gezond alternatief' vaak een blokje (volvette) kaas met een stukje (vette) worst is. Qua kcal kun je dan net zo goed (of misschien zelfs beter) een klein zakje chips geven. EN persoonlijk vind ik dat bij een feestje iets lekkers hoort. Dus ook kaas, maar ook andere dingen (bij ons ook standaard lekkere tomaatjes en dergelijke op tafel, maar daarnaast chips en dus ook vette kaas)

Maar goed, ik heb het over algemeenheden, niet over het programma. Dat heb ik immers niet gezien

Helaas is de boodschap over de energiedrank trouwens bij mijn kinderen neit binnengekomen. Volgens hen ging het vooral over frisdrank.
Later is nu
(oké, valt het op dat ik een stokpaardje heb? IK voel mij idd wel eens -onterecht- aangesproken, omdat ik het wél goed doe en m'n dochter toch te zwaar is)
Later is nu
Volgende week wordt er weer verder gekeken hier?

Voor de mensen die zich afvragen hoe het na deze serie zal gaan.. soms gaat het goed. Ik heb iemand gekend, die mee heeft gedaan aan de afvallers, geen idee welke serie. Hij was een zoon van het gezin (bijna volwassen) en zelfs bijgezellige avondjes van het werk bleef hij opletten wat hij at.

"echt niet dat ik nog weer dik ga worden" was zijn commentaar. Kreeg ie wel honende opmerkingen over (geen bier, hoe durf je ) maar kon hem niets schelen. Dat gun ik deze kinderen
Later is nu
Ik ga weer kijken volgende week! Ik noteer het in mijn agenda voor donderdagavond. Ben benieuwd!

En nobel doel om te zeggen ik word nooit meer zo dik, dat dacht ik ook, maar ik had mezelf toch weer plus 30 gevreten van die min 50... Maar goed, nog 17kg en dan ben ik weer prima
Ik vond het trouwens ook heel erg grappig dat het ging over dat ze niet meer achter de computer moesten zitten,

en toen met het hele gezin achter de computer gingen zitten om op de website van helponskindistedik.nl in te gaan vullen hoeveel water ze hadden gedronken of iets dergelijks.
Iemand slaat de spijker op z'n kop: de vooroordelen blijken waar.

Obesitas is een ziekte die pas na de jaren 80 kwam, in een economische welvaart na de oorlogsjaren. Mensen in het algemeen eten gewoon veel en veel te veel en bewegen te weinig.

95% van alle obesitas patienten heeft de ziekte door een niet medische oorzaak.

Ik begrijp echt niet dat zoveel dikke mensen steeds durven te zeggen: ja maar ik eet superweinig per dag, sport meerdere malen per week en toch ben ik dik.

Weet je: ik geloof het gewoon niet.

En dit programma is dramatisch, die ouders nemen een leven weg van hun kind. En die kinderen zijn allemaal zo'n mooie kinderen met een prachtige persoonlijkheid. Ik krijg er tranen in mijn ogen van als ik die kids zie, zo zielig.

Die ouders zouden strafrechtelijk aangepakt moeten worden als dat juridisch kan, ik vind het kindermishandeling.
Ik zat vroeger de hele dag te lezen. Het is echt niet zo dat vroeger alle kinderen altijd buiten speelden. Niet als het regende. En mijn kinderen zijn ook meestal binnen als het regent. Zo raar vind ik dat niet.
Later is nu
Dreamer, je schrijft over volksbuurten en dat die mensen over het algemeen geen geld hadden voor snoep. Je ziet wel vaak dat obesitas patiënten lager opgeleid zijn en mede door een gebrek aan kennis de verkeerde dingen eten.

Over je dochter, je schrijft dat je verstand hebt van eten maar dat haar broertje "wel gewoon doorsnoept". Hou je jezelf niet gewoon voor de gek? Sport je dochter? Eet ze elke dag groente en fruit?
Yellowlove, Ten dele eens met je post. Ik zie het ook als een drug, net zoals roken of coke.

Mensen zijn verslaafd aan suiker en vet. Het is wel degelijk een kwestie van normaal eten en bewegen, meet hoef je er niet voor te doen. Je hoeft niet dagen alleen maar sla te eten en een glaasje wijn kan ook eens in de zoveel tijd. Alles met mate.
quote:Rik78 schreef op 15 januari 2011 @ 15:27:

Dreamer, je schrijft over volksbuurten en dat die mensen over het algemeen geen geld hadden voor snoep. Je ziet wel vaak dat obesitas patiënten lager opgeleid zijn en mede door een gebrek aan kennis de verkeerde dingen eten.

Over je dochter, je schrijft dat je verstand hebt van eten maar dat haar broertje "wel gewoon doorsnoept". Hou je jezelf niet gewoon voor de gek? Sport je dochter? Eet ze elke dag groente en fruit?Rik, gisteren heeft Dreamer om 15:48 gepost dat haar beide kinderen een gezond eetpatroon hebben, evenveel bewegen en beide 3 x in de week sporten. Wel lezen he, voor je een sneer uitdeelt....
quote:Iris26 schreef op 15 januari 2011 @ 16:01:

[...]

Rik, gisteren heeft Dreamer om 15:48 gepost dat haar beide kinderen een gezond eetpatroon hebben, evenveel bewegen en beide 3 x in de week sporten. Wel lezen he, voor je een sneer uitdeelt....

Dank je, je bent me net voor.

Dreamer weet idd meer dan voldoende van (op)voeding en beweging/sport krijgt het hele gezin voldoende. Vond het ook nogal als een sneer overkomen.
quote:Rik78 schreef op 15 januari 2011 @ 15:27:

Over je dochter, je schrijft dat je verstand hebt van eten maar dat haar broertje "wel gewoon doorsnoept". Hou je jezelf niet gewoon voor de gek? Sport je dochter? Eet ze elke dag groente en fruit?

Jajoh, natuurlijk , IK houd mezelf voor de gek.. 3 jaar opleiding voeding, wat zou ik daar nou kunnen leren?

M'n dochter sport 5x per week, 1,5 uur waterpolo. (ik schreef gisteren 3x per week, dat is omdat ze enigszins geblesseerd is en even niet alle sport meedoet)

Ze moeten elke dag groente en fruit eten. M'n dochter kiest vaak zelf een mandarijn ipv snoep. Ook met St. Maarten al, toen ze nog 7 jaar was. De moeder van een (erg slank) vriendinnetje vertelde dat ze niet een tweede keer snoep nam, omdat ze van mij altijd na snoep weer fruit moeten nemen. Bij vriendinnetje koos ze dus voor peer.

Bij mijn magere zoon (11 jaar, 34 kg) ben ik idd minder streng op snoepen. Ik ben er overdag niet (werk ja.. het is een schande, al die drukke moeders) en dan neemt hij wat vaker zoetigheid op brood. Helaas.

Die volksbuurten, waar ik het over had, ging dus wel over 30 jaar terug. Toen dus iedereen een stuk dunner was, was mijn man al aan de dikke kant. Zijn moeder in háár jeugd, 70 jaar terug ook. Dat lijkt me een geval van genen. En dan hoef je nog niet heel dik te worden, maar heb je wel meer moeite met níet heel dik worden.

Mijn zoon laat ik zien als voorbeeld dat een gewoon tot slank postuur niet direct betekend dat er wél gezond gegeten wordt en veel bewogen.

Er zijn trouwens meer invloeden op gewicht. Er is lang en breed onderzoek gedaan naar gebrek aan slaap en (over-)gewicht. Nou slapen mijn kinderen over het algemeen goed, maar een neefje (weer die genen, ook wat dikker) slaapt erg slecht. Niet de schuld van z'n moeder, dat zij hem te laat naar bed stuurt. gevalletje van slapeloosheid. Dat schijnt bij dikkere kinderen ook wel een oorzaak te zijn, hoewel niet medisch enzo.

Ik zeg niet dat dit voor alle kinderen geldt, wat ik lees over dit programma lijkt het me duidelijk dat eet-/leefpatroon ermee te maken heeft, maar het is wel jammer dat een hele boel mensen gelijk over één kam geschoren worden, alsof ze dus ook 3x per week patat eten.
Later is nu
Iris en Thee, bedankt
Later is nu
quote:dreamer schreef op 15 januari 2011 @ 17:21:

Iris en Thee, bedankt Graag gedaan.
[quote]dreamer schreef op 15 januari 2011 @ 17:19:

[...]

Bij mijn magere zoon (11 jaar, 34 kg) ben ik idd minder streng op snoepen. Ik ben er overdag niet (werk ja.. het is een schande, al die drukke moeders) en dan neemt hij wat vaker zoetigheid op brood. Helaas.

Hoezo door je werk kan je zoon snoepen enzo.

Dreamer dan zorg je toch dat je geen/weinig snoep of zoetigheden in huis hebt! Dan kan je het ook niet eten.
Ik lees al even mee, en kijk het programma ook. Tja, bij sommige kinderen waren de broers en zusjes niet te dik. Terwijl ze ook overal bij kunnen. Maar die hebben misschien vanuit hen zelf een rem. En dat meisje en die jongens niet. Die kunnen gewoon vanuit hun zelf geen maat houden. En ik denk dat dat wel in het kind zelf zit. Bijv. er zijn ook mensen die verslavingsgevoelig zijn. Is het niet aan roken, dan daarna opletten voor iets anders. Dus er is volgens mij wel degelijk sprake van aanleg, in het niet op tijd stoppen met eten. Ik zie dit verschil al bij mijn twee kinderen (overigens prima op gewicht). Maar mijn kleinste zoon zegt gewoon: buik is vol. Ook al bied ik hem nog een koek aan. En mijn oudste zoon neemt ondanks een bord eten toch die koek (als voorbeeld).

Maar ik vindt dat je daar juist als ouders je verantwoordelijkheid hebt. Om die kinderen die geen maat kunnen houden te leren hoe ze dit wel kunnen. Door regels te stellen en eventueel met trucjes leren dat ze dit wel kunnen. Hebben ze later ook veel aan. En niet denken, ach die is al 12 of zo en dan moeten ze het zelf kunnen. Kijk naar je kind, kijk naar wat hij/zelf wel of niet kan. Je kunt niet elk kind met elkaar vergelijken. Ik vindt het erg sneu om te zien. Die kinderen zijn nu onzeker en worden gepest. Volgens mij is dat nog het ergste van te dik zijn. Want dit is echt niet goed voor hun zelfvertrouwen.

Zo dit moest ik ff kwijt.
quote:dreamer schreef op 15 januari 2011 @ 17:19:

[...]

Jajoh, natuurlijk , IK houd mezelf voor de gek.. 3 jaar opleiding voeding, wat zou ik daar nou kunnen leren?

M'n dochter sport 5x per week, 1,5 uur waterpolo. (ik schreef gisteren 3x per week, dat is omdat ze enigszins geblesseerd is en even niet alle sport meedoet)

Ze moeten elke dag groente en fruit eten. M'n dochter kiest vaak zelf een mandarijn ipv snoep. Ook met St. Maarten al, toen ze nog 7 jaar was. De moeder van een (erg slank) vriendinnetje vertelde dat ze niet een tweede keer snoep nam, omdat ze van mij altijd na snoep weer fruit moeten nemen. Bij vriendinnetje koos ze dus voor peer.

Die volksbuurten, waar ik het over had, ging dus wel over 30 jaar terug. Toen dus iedereen een stuk dunner was, was mijn man al aan de dikke kant. Zijn moeder in háár jeugd, 70 jaar terug ook. Dat lijkt me een geval van genen. En dan hoef je nog niet heel dik te worden, maar heb je wel meer moeite met níet heel dik worden.

Mijn zoon laat ik zien als voorbeeld dat een gewoon tot slank postuur niet direct betekend dat er wél gezond gegeten wordt en veel bewogen.

Er zijn trouwens meer invloeden op gewicht. Er is lang en breed onderzoek gedaan naar gebrek aan slaap en (over-)gewicht. Nou slapen mijn kinderen over het algemeen goed, maar een neefje (weer die genen, ook wat dikker) slaapt erg slecht. Niet de schuld van z'n moeder, dat zij hem te laat naar bed stuurt. gevalletje van slapeloosheid. Dat schijnt bij dikkere kinderen ook wel een oorzaak te zijn, hoewel niet medisch enzo.

Ik zeg niet dat dit voor alle kinderen geldt, wat ik lees over dit programma lijkt het me duidelijk dat eet-/leefpatroon ermee te maken heeft, maar het is wel jammer dat een hele boel mensen gelijk over één kam geschoren worden, alsof ze dus ook 3x per week patat eten.

Wat neem jij het persoonlijk op zeg:) Nergens voor nodig!

Ik zeg nergens dat jij laag opgeleid bent of lees je dat ergens tussen de regels?

Wat ik wil zeggen: je dochter is dik en je zoon niet terwijl hij wel snoept. Dus er is snoep in huis. Zou het niet een idee zijn om snoep gewoon eens voor een maandje of 2 te bannen uit huis?

Verder is het een feit dat 95% van obesitas patienten de ziekte heeft zonder medische reden (dus ook geen genen).

Simpelweg te veel eten en te weinig bewegen.

Ga eens met je dochter naar de dokter om dat eens te bekijken en of er een medische oplossing is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven