Rijles!!

30-03-2009 21:24 2967 berichten
Alle reacties Link kopieren
Alle lessers verzamelen!

Op deze topic kunnen we ons ei kwijt over alles wat met (rij)lessen en theorie te maken heeft

Ik trap af met mijn ervaringen van vanmiddag.

Arrg wat was dat een hel!

De motor is wel 10 keer afgeslagen,stond zelfs midden op de weg stil.

Ik en de koppeling zijn nog geen goede vrienden

Gelukkig gaat het met theorie wel voortvarend

xx
Goedemiddag

Flashy, ik ga weer heel hard duimen om 14uur! Je kan het! Vooral, echt niet denken dat je gaat zakken. Als je met zo'n stemming in de auto gaat zitten ga je onzeker rijden. Zo zonde, want je kan het wel!!!

Mijn schoonzusje heeft ook ruim een jaar gelest en in 1x geslaagd!

Toen ik afreed waren we ook met z'n tweeën op dezelfde dag geslaagd in dit topic en toen kwam er ook nog iemand schrijven dat haar zoon die dag ook was geslaagd

Porec, nogmaals gefeliciteerd. Leuk nu ook je verhaal te hebben gelezen. Mijn examen verliep ook vlekkeloos, heerlijk is dat hè? Goed gedaan! En nu heb je hem gewoon!! *vreugdedansje* Als je hem morgen (ochtend?) aanvraagt zou ik disndag of woensdag gewoon even langsgaan om te kijken of hij er is.

Mamalief, fijn dat je les goed ging! Ik was ook altijd zenuwachtig voor niks, stom hè? Nergens voor nodig, je gaat harstikke goed!
Daar gaat Flashy!!!
Daar gaat Flashy!!!
Gezakt, ik zwabber te veel en een rotonde ging niet goed.

Werd wel gek van het geklets van mn instructeur en die gast, kon me amper concentreren.
He Flash, shittepit.

Misschien volgende keer aangeven als het je te druk is?

Vind je het terecht dat je gezakt bent? Kan je er een beetje mee leven? En weet je wat je een volgende keer anders gaat doen?

Ik ben net terug van les. Ging even helemaal niet lekker. Gekloot met achteruit inparkeren, voet die steeds van de koppeling schoot, voorzichtig. De hele tijd bang om op de buurauto te knallen, ook al houd ik me aan alle voorschriften.

De rijinstructeur vat het als volgt samen: ik ben tegelijk een weichei (mietje) en übermotiviert (te gemotiveerd dus). Tsja. Morgenochtend weer, heb hem beloofd een beker koffie voor hem mee te nemen. Hopelijk ben ik dan wat relaxter...
Ow ja, redelijk grappig:

hij zat te kijken hoe ik zat te rijden. Zegt hij opeens: Jij hebt helemaal geen haren op je armen!!! Ik heb nog nooit iemand gezien met zo weinig haren op zijn armen!!! He!!!

(tsja, klopt, in mijn vorige volleybalteam wilde men zelfs regelmatig aan mijn armen voelen, vonden ze zo lekker zacht haha)
Nou, jammer zeg Flashy! Balen. Wat zei je instructeur erover?

JanneJip, jammer dat het minder ging, maar kan gebeuren. Morgen weer een les!
Tja voor mn gevoel reed ik verder wel redelijk, was alleen dat gekletst zat, ik wist zelfs niet meer wat links en rechts was, zo afgeleid was ik.
Balen flash Maar..had je niet gewoon kunnen vragen of ze hun kop willen houden?
He bah, Flashy. Wat jammer.

BAH BAH BAH.

Heb er verder geen woorden voor. Ik weet hoe het is om te zakken. Echt helemaal niet leuk :(
Balen Flashy...heel jammer

Op naar de herkansing!

Ik dacht dat mijn instructeur mee zou gaan, maar we liepen met examinator naar de auto en hij roept; Heel veel succes!

En weg was ie

Oh, oké..?

Nooit over gehad en gewoon aangenomen dat hij mee zou gaan..

Was geen probleem overigens.

Was wel leuk: toen die afstandsbediening het niet deed en ik dat stuk achteruit moest zaten er meerdere instructeurs te kijken wat er aan de hand was. En zeiden dat ik wel heel keurig in een rechte lijn naar achter reed.. En toen zei mijn instucteur opschepperig van Jaja, dat is nou míjn leerling!!

Leuke dag verder; buurvrouw kwam met gebakjes langs om te vieren, vriend ineens thuis, vrij voor mij genomen, dikke bos bloemen mee en later uit eten. En hij betaald voor mij een spoedprocedure bij gemeentehuis zodat ik maandag mijn rijbewijs al kan halen. Hij is zo trots!
Shit happens
Goedemorgen Bittermoon

Het was niet RH trouwens. Deze was niet echt leuk, maar ook niet vervelend.

Hij vond het wel apart dat ik met iedereen aan het babbelen was. Ik 'praat' hardop tegen de andere weggebruikers, zo van; goh, wat ga jij doen? oh, wil je even voor? heb je haast, toe maar hoor, enz enz.

Misschien toch een beetje vreemd? Nooit bij nagedacht
Shit happens
Ja, op naar de herkansing, Flashy. Ook ik heb het uiteindelijk gehaald. Het is ook zo psychologisch, he? Iedereen kan auto rijden, net zoals fietsen. Waarom gaat het sommigen (zoals Porec) zo makkelijk af en anderen (zoals ik) totaal niet? Zit voornamelijk tussen de oren. Porec heeft altijd in zichzelf geloofd. Ik niet. Ja, ik wist rationeel dat ik het wel kon, maar voor mijn gevoel kon ik het niet. Tijdens mijn lessen, en ook mijn examens, was het gevoel aan de winnende hand. Nu de druk weg is om mijn 'kunstje te laten zien' rijd ik echt heel rustig en relaxed. Ik merk dat ik tijdens het rijden ook begin 'weg te dromen' als in... 'hey, ik ben al weer thuis, waar zijn de afgelopen 10 minuten gebleven?'

Het enige waar ik gestressd van word is als ik naar een druk gedeelte moet en ik weet de weg niet. Dat ik borden moet lezen en op het verkeer moet letten en zorgen dat ik mijn afslag niet mis. Maar dat hebben veel mensen, ook al hebben ze al jaren hun rijbewijs.

Wat mij enigszins geholpen heeft waren 'visualisaties'. Oh god, ik klink echt heel zweverig, maar zo bedoel ik het niet. Ik stelde me voor dat ik in een auto stapte (het was een lichtblauwe cabrio, haha) en dat ik de sleutel omdraaide, em in de 1 zette, en wegreed en dan reed ik gewoon een stukje in mijn gedachten. Iemand van rechts... voorrang geven. De snelweg op? Goed gas geven, snelheid aanpassen aan de andere auto's. Alvast kijken of er een plekje is waar je tussen wilt. Binnenspiegel, buitenspiegel, schouder, richting aan, schouder en hup, invoegen...

Klinkt heel idioot, maar zo heb ik enigszins routine aangeleerd, in mijn gedachten, want als ik echt in die auto zat was ik vaak nog steeds teveel met die auto bezig.

Ik heb echt zo met je te doen, Flashy. Ik weet dat het een lange, moeilijke weg voor je is. Ik heb zelf 6 maanden continu in de stress gelegen (en het was 'maar' 6 maanden omdat ik 4x per week les had). Maar.... de aanhouder wint. Meteen weer opnieuw aanvragen en ga ervoor.

En als laatste... stop met 'ik ga zakken' zeggen. Verander dat in 'ik ga slagen'.
Porec.... dat praten... hahaha, ja, dat doe ik ook wel eens
Porec, wat leuk dat jullie er zo'n feest van hebben gemaakt!
quote:indigoblue schreef op 18 februari 2011 @ 08:43:

Porec, wat leuk dat jullie er zo'n feest van hebben gemaakt!

Dat was vooral dankzij buuf en vriend, maar daarom des te leuker!

Klopt wel Bittermoon, ik was wel heel nerveus, maar wist ook dat het wel heel raar moest lopen als ik niet zou slagen. Heb daar niet eens echt rekening mee gehouden..

Dus Flashy, gewoon in jezelf geloven, dan doet een ander dat ook eerder in jou!!
Shit happens
Bittermoon, hoewel ik qua "moeilijkheidsgraad" of "talentfactor" een beetje tussen Porec en jullie bengel, vind ik je adviezen toch goed. Ik probeer me ook vaak voor te stellen hoe ik bepaalde handelingen uitvoer, wat elkaar opvolgt enzo, dat ik het systeem goed in mijn hoofd heb zitten op het moment dat er een beroep op wordt gedaan. Veel tussendoor met rijden bezig zijn helpt me ook "bij de les te blijven", dat ik niet steeds weer opnieuw moet beginnen aan de auto te wennen. Tsja, ik vind dat goed. Goed omschreven.

Zo, nadat ik het gisteren voor mijn gevoel totaal verprutst had, gingen we vandaag maar even een stukkie scheuren. Binnen 10 minuten na het begin van de les zaten we op de Autobahn, en er was plek! Niet de hele rechterstrook vol vrachtwagens, maar ruimte! Dus lekker met 130 wezen touren, af en toe iemand inhalen, maar ruim plek, dus een keer een spiegeltje links en we konden naar de andere baan zeilen. Ja, ik had er wel lol in . Binnen de stad moet ik nog wat meer vooruit kijken. Dat ik hindernissen vroeger zie aankomen, en dus ook meer tijd heb erop te reageren. Zijn nu nog een beetje voldongen feiten. Ach, soit. Ik stap dinsdag in ieder geval weer met een beter gevoel in de wagen dan vanochtend...

Flash, hoe is het ermee?
@Flashy; Ahh balen dat je het niet heb gehaald!

@ porec; Gefeliciteerd!!! lijkt me echt geweldig voelen dat je nu gewoon mag en kan rijden!

ik heb sinds vorige week oppeens een nieuwe instructrice, weet nog niet zo goed wat ik van haar manier van lesgeven vind hoor.

Ze is net nieuw, dus voor haar is het natuurlijk ook spannend.

Maar als ik van 11 tot 12 les heb vind ik ook dat ik om 12u afgezet moet worden en niet om 10 voor 12. Ik betaal immers wel voor 1u.

Nu even kijken hoe het deze volgende week gaat en als ik het niks vind hoop ik dat ik om een switch mag vragen.

verder gaat het met het lessen best goed.

minpuntjes zijn dat als ik een bijzondere verichting doet soms te laat kijk. Of richting aanwijzer vergeet te gebruiken.

Ik heb de hellingproef, achteruit vak parkeren, bocht achteruit, stopproef, halve draai gehad.

En heb tot nu toe al 11 lessen achter de rug.
Hmm mercy, ik ben vandaag om 10 voor 6 gestopt ipv 6 uur en mijn instructeur heeft dat gewoon in mijn boekje genoteerd en dan gaan we een volgende x 10 minuten langer door.

Het ging lekker voor een 2e les. De Berekuil vond ik wel een beetje eng maar ging goed moet er nog ff op letten dat ik niet te snel rem en ook de weg in de gaten hou als ik de de snelheid bekijk(anders belanden we in de sloot).
JanneJip, leuk dat deze les zoveel beter ging! Ben je gelijk weer uit het soort dipje wat je daarvoor had.

En voor jou en ook voor Mercy; als je eenmaal wat meer op automatisme rijdt (en dat komt vanzelf met meer lessen), dan ga je situaties vanzelf eerder opmerken, komt helemaal goed.

Nu denk je nog teveel na en straks niet meer en dan kun je je concentreren op andere dingen.

Wat heb je al veel gedaan in 11 lessen Mercy!

Hopelijk komt het goed met die nieuwe instructrice.

Ik heb ook halverwege een nieuwe gekregen (mocht wel kiezen trouwens) en die was juist beter.

Fijn dat je zo lekker gaat Ruza! Snap jij nu ook niet meer waarom je in vredesnaam zo nerveus was?
Shit happens
Ik ben idd wel redelijk over mijn nervositeit heen ja. Vooral nu ik gereden heb op stukken waarvan ik dacht het nooit te kunnen(in de stad in Utrecht en op die prachtige grote rotondes). Voelde ik me ff stoer!
quote:bittermoon schreef op 17 februari 2011 @ 23:08:

Porec.... dat praten... hahaha, ja, dat doe ik ook wel eens

Dat praten is heel herkenbaar, ik doe dat ook. Ook lekker schelden, toch niemand die het hoort. Nog steeds ben ik er niet aan gewend dat ik mijn rijbewijs heb en een auto, maar vind het zo leuk.

Porec, gefeliciteerd. Super van je. Flashy, heel er jammer dat je gezakt bent, maar volgende keer beter!

Ik was zelf heel negatief. Ik wist gewoon zeker dat ik ging zakken, terwijl anderen zeiden dat ik zou slagen. Beter zo dan andersom natuurlijk. En als het mij lukt dan lukt het echt iedereen.

En voor degene die echt faalangst hebben, denk eens aan het faalangstexamen. Kost 100 euro meer, maar is zo relaxed. Tijdens de lessen was ik zenuwachtig, tijdens mijn examen heel relaxed. Werkt echt een stuk beter.
Wat is er anders bij het faalangst examen? (Just curious...)
Dank Daantje!

Ik heb jou hier toch ook gelezen? Of pas toen je je rijbewijs al had, weet het even niet meer...

Ik heb nu momenten dat ik bijna opschrik en denk; verrek, ik heb gewoon zomaar in 1 keer mijn rijbewijs gehaald

Zo apart!

Maandag kan ik 'm ophalen en dan... mag ik autorijden! Ikke!

Stoer idd Ruza , jij rijdt zomaar zelf in een auto!! Goed gevoel, hè?
Shit happens
quote:Ruza schreef op 19 februari 2011 @ 17:42:

Wat is er anders bij het faalangst examen? (Just curious...)

Ruza, bij een faalangstexamen is sowieso de examinator opgeleid om om te gaan met mensen die last hebben van faalangst. Aan het begin krijg je een langer gesprekje en wordt er ook over je faalangst gesproken. Dat gesprekje vond bij mij in een aparte kamer plaats, maar weet niet of dat overal is.

Het examen zelf kan wat langer duren, omdat je namelijk time-outs kan vragen. Dan stap je even de auto uit, even bijkomen. Bijzondere verrichtingen kan je ook overdoen als de eerste keer totaal niet goed ging.

De examinator die ik had was er zo goed in, een ontspannend gesprek vooraf en tijdens de rit was het ook heel ontspannen. Ze bleef lekker kletsen en ik (iemand die het liever stil heeft tijdens het tijden) deed gewoon mee. Het klikte ook heel goed tussen haar en mij. De rit was heel ontspannen, alles ging goed en ik hoefde geen time-outs te nemen of iets over te doen, waardoor ik gewoon na 25 minuten klaar was. Ik ben nog steeds heel blij dat ik een faalangstexamen heb gedaan, zeker na een TTT die ik finaal heb verpest.

Porec, af en toe heb ik hier inderdaad wat geschreven, ik lees nog wel mee, maar wegens drukte komt schrijven er niet zoveel van.

Inderdaad heel apart dat gevoel van je rijbewijs in 1 keer halen, supergevoel toch? Het neefje van mijn vriend is pas bij zijn 7e examen geslaagd, ik weet niet of ik dat zolang zou kunnen volhouden. Lijkt me vreselijk.

Lekker hoor dat je hem maandag kan ophalen en dan lekker rijden. Je zal waarschijnlijk gelest hebben in een dieselauto en misschien nu gaan rijden in een benzineauto? Maak je dan alsjeblieft niet druk als ie de eerste paar keer afslaat. Diesel- en benzineauto's rijden heel anders. Ik heb daar veel last van gehad. Voor mij was de oplossing naar een grote, lege parkeerplaats gaan en dan alleen maar optrekken. Daarna ging het een stuk beter.

Veel plezier!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven