Gezondheid alle pijlers

Stoppen met roken.

23-08-2010 18:10 1031 berichten
Iedereen die rookt, of ooit gerookt heeft, weet hoe moeilijk het is om van de sigaretjes af te blijven. Naar aanleiding van een topic vanmiddag, leek het me een goed idee om hier een topic te openen waar iedereen die wil stoppen met roken terecht kan voor wat steun , zowel om te geven als te krijgen.

De tijd komt er weer aan dat het toch te koud wordt om buiten met een sigaretje te bibberen, dus dat is al één voordeel.

We worden fitter, de huid wordt mooier, zijn s'morgens beter uitgerust, stralend witte tanden zonder kunstgrepen. etc. etc. etc.

Wie doet er mee? Wie durft het aan? Wie heeft tips om het vol te houden?
Alle reacties Link kopieren
Maar door middel van nicotine-medicatie ontkoppel je het lichamelijke en het psychische afkickproces. Psychisch ben ik nu sigaretten-vrij; heb niet de drang een sigaret op te steken. Lichamelijk heb ik nicotine-behoefte; so what? Ik rook niet! Als de nicotine-behoefte te lang aanhoudt kan ik altijd nog cold turkey in drie dagen afkicken.
OK, en die 4000 andere gevaarlijke stoffen uit tabak die krijg je zo niet meer binnen, uiteraard. Nicotine is op zichzelf niet kankerverwekkend, wel gewoon giftig....het verhoogt de hartslag en de bloeddruk en nogal wat mensen krijgen ook maagklachten van de nicotinekauwgum en zuigsnoepjes.

Maar hey, als jij je er goed bij voelt en het voor jou een effectieve methode is om van de tabak af te blijven, dan is dat natuurlijk het allerbelangrijkste! Je zit al bijna op de 2 maanden, nietwaar? Een week eerder gestopt dan ik...
Tabakslucht krijg je uit je kleding met gejatte parfum.

Werkwijze:

Je belt aan bij een geeneens semi-kennis, je drinkt er de koelkast leeg, en onderweg naar de buitendeur doe je nog even een flaconnetjeparfummetje in je zak als souvenir> eenmaal om de hoek gelopen spuit je je vol en voila, geen tabak meer te bespeuren.
Gisteren uit geweest. Het viel mij toch wel op dat er bijna overal weer gerookt wordt hier. Wij waren uit eten in een behoorlijk prijzig restaurant. Daaraan vast zit een kroeg en opvallend genoeg mocht daar om 22 uur gewoon weer geroookt worden! Vind het echt een afknapper. Ook als roker was ik blij met het rookverbod. Het is gewoon zo vies, dat alles stinkt, tot je riem en je laarzen aan toe...

Ik heb niet gerookt, geen behoefte gevoeld ook. 42 dagen tot nu toe!
Hallo luitjes ! Somehow is ook gestopt, vandaag mijn 20e dag en heb er dus al 19 volle dagen opzitten. Gewoon cold turkey hoppakee, weg ermee. ik drukte mijn allerlaatste peuk uit en daar is het ook bij gebleven.

Ik was een die hard roker. pakje per dag en het liefste overal bij. Mis ik het? Soms...

Maar het weegt niet op tegen het feit dat ik gestopt ben. Het enige moeilijke zijn de anderen in mijn omgeving die roken waarbij ik de associatie van gezeligheid erg heb. Zelfs mijn bloegeigen pa zegt tegen mij : Ahh neem nou een sigaretje, dat kan toch best. Ik rookte altijd heel gezellig een peukie met hem weg.. Wat nu dus niet meer het geval is..

ik vind het heerlijk dat ik niet meer stink dat ik al meer dan 80,- euries bespaart heb en dat ik meer longinhoud heb. Verder sport ik erbij om niet aan te komen.

Wat fijn is is dat mijn partner ook niet rookt. Zij zit nu dan wel in het buitenland en komt over anderhalve maand terug. Maar dat scheelt een hoop straks. Toen zij nog in NL was rookte ik ook bijna niet als ik bij der was.

Ik wilde er nu gewoon eens klaar mee zijn.

ik heb 1 keer bij een eerdere stoppogig zo'n nicotinel pil in mijn mik gedaan (en dat was nog een halve) En ik heb het geweten ook. Ik moest ontzettend overgeven en het ging helemaal schuimen in mijn maag.. No way jose dat ik die dingen ooit nog een keer probeer.
Goed zo Somehow! Ik ken het, van de omgeving. Sommige mensen linkt je brein zelf aan roken, dan zie je ze en krijg je trek. Hier was ook een vriend erg gepikeerd dat ik stopte, vond hij niet gezellig. Maar eigenlijk wil hij ook stoppen. Denk dat veel rokers het fijn vinden als stoppers falen, want dat verzacht dat ze zelf nog roken... maar gelukkig stop je voor jezelf en niet voor anderen. Volhouden dus!
Ja daar heb je ook helemaal gelijk in june! Maar het gaat nu voortreffelijk goed. Heb wel eerdere stoppogigen gedaan maar werkte dus niet. Bij de laatste bijvoorbeeld heb ik het drie weken volgehouden maar eigenlijk wilde ik helemaal niet stoppen, maar ik moest van mezelf voor mijn gezondheid.. Dat maakte dat ik echt nog ELKE DAG in strijd zat met mezelf.. ELke dag werd de trek naar een sigaret weer erger en dus niet minder.. Toen ben ik weer gaan roken..

Nu wil ik echt echt echt gestopt bllijven en dat maakt ook dat de trek naar een sigaret veeel minder vaak nog voorkomt.

ik geniet nu meer van mijn eten. Ik probeer wel zo gezond mogelijk te eten. En niet te veel te snaaien. Ben denk ik nu een kilootje aangekomen maar sport en wandel er ook veel bij..

Hoelang ben jij nu gestopt june ?
Ik ben dit keer 42 dagen gestopt, en eerder al periodes van jaren niet gerookt. Ik heb er nu weer geen moeite mee. Ik moet ook zeggen dat ik dit keer voor een groot deel voor mijn kinderen gestopt ben. mijn zoontje heeft er echt een hekel aan en toen in mijn omgeving 2 kinderen kanker kregen dacht ik: hoe kan ik het verkopen dat ik vrijwillig doorga met een smerige gewoonte die me nog kanker kan bezorgen ook? Hoe leg je dat uit aan je kleine kinderen? Tja, het was zo gezellig bij de borrel of de koffie? Het paste niet bij mijn gevoel: op andere vlakken wil ik het beste voor mij en mijn kinderen, probeer je gezond en bewust te leven. Daar past roken dus echt niet bij! Dus de sigaretten de deur uit en het sportschool-abbonement genomen, en nu ben ik alweer bijna anderhalve maand rookvrij.
Ik ben nu 4 weken en één dag gestopt. En ik heb nog steeds zin in een sigaret. Elke dag, meerdere keren. Op de raarste momenten.

Het flierefluiterige 'ik heb nergens last van en ik doe het met 2 vingers in mn neus ondanks dat ik een pakje per dag rookte' gaat er bij mij eigenlijk niet zo in. Ik geloof er niks van dat niemand meer zin heeft in een sigaret. En als je wel zin hebt dat het gevoel 'zo' weg is. Duurt bij mij uren. Dwanggedachtes 'ik wil roken, ik wil roken, ik wil roken, NU'. En dat meerdere keren per dag.

Ik rookte meer dan 30 sigaretten per dag. Het kan niet dat de zin in één keer weg is. Daar heb ik veel te veel (en te lang) voor gerookt. Ik vind het een vreselijk gevoel, zó'n ontzettende zín hebben om te roken.

Gelukkig zijn er ook momenten dat ik het niet mis en me goed voel. Maar ik denk er nog veels te vaak aan. Ik mis roken. En ik mag best roken. Ik doe het alleen niet.

Klotezooi...
Maar toch:

Four weeks, one day, 3 hours, 16 minutes and 51 seconds. 874 cigarettes not smoked, saving ¤ 174,82. Life saved: 3 days, 50 minutes.

Toch wel goed van me!
quote:Ratteke schreef op 21 februari 2011 @ 11:16:

Ik ben nu 4 weken en één dag gestopt. En ik heb nog steeds zin in een sigaret. Elke dag, meerdere keren. Op de raarste momenten.

Het flierefluiterige 'ik heb nergens last van en ik doe het met 2 vingers in mn neus ondanks dat ik een pakje per dag rookte' gaat er bij mij eigenlijk niet zo in. Ik geloof er niks van dat niemand meer zin heeft in een sigaret. En als je wel zin hebt dat het gevoel 'zo' weg is. Duurt bij mij uren. Dwanggedachtes 'ik wil roken, ik wil roken, ik wil roken, NU'. En dat meerdere keren per dag.

Ik rookte meer dan 30 sigaretten per dag. Het kan niet dat de zin in één keer weg is. Daar heb ik veel te veel (en te lang) voor gerookt. Ik vind het een vreselijk gevoel, zó'n ontzettende zín hebben om te roken.

Gelukkig zijn er ook momenten dat ik het niet mis en me goed voel. Maar ik denk er nog veels te vaak aan. Ik mis roken. En ik mag best roken. Ik doe het alleen niet.

Alleen na het eten denk ik : mwah, zou misschien wel lekker zijn.

Ik vind je post wel heel heftig. Als het zo'n straf voor je is, waarom begin je dan gewoon niet weer lekker? Want dit is ook niet gezond.
Omdat ik niet wil doodgaan aan roken. Ik wil graag van ouderdom sterven. Maar nee, ik vind niet roken niet leuk. Komt ooit misschien wel. Maar nu nog niet.
Ik ben nu 16 dagen gestopt. Ik kan niet zeggen dat ik het elke dag echt heel makkelijk vind, maar het gaat me redelijk af.

Elke weekend deze maand hadden we een verjaardag en zaterdag had ik er bijna 1 gerookt.

* June, goed bezig!

* Ratteke, nog even volhouden. Het gaat heel erg goed. Snel wat anders gaan doen als je zin krijgt in een sigaret.
Never give up hope.
Ahh ik wil ook zo graag stoppen met roken! Zit nu aan minimaal 1 pakje per dag, maar heb echt geen idee waar ik moet beginnen. Motivatie is ver te zoeken! Ik hoorde dat nicotinepleisters daadwerkelijk helpen, hebben jullie hier ervaring mee?
Ik ben ooit vier dagen gestopt met roken geweest

Die vier dagen waren v mij, de hel op aarde!

Iedere minuut dacht ik eraan

Depressief, woede aanvallen, kattig, zelfmoordneigingen verdrietig en eenzaam

Dat maakte ik allemaal door

Ben dus weer begonnen en heb er vrede mee

Elke sigaret smaakt me lekker, maar voor alle stoppers/ volhouders een dikke pluim
Ja, dat is heel gewoon en herkenbaar hoor, het kost de meeste mensen ook heel wat mislukte pogingen voordat het eindelijk eens een keer echt lukt. Bij mij is het al de zevende keer stoppen! Misschien heb jij wel baat bij Zyban of Champix, dat zijn anti-depressiva die je kortdurend inneemt. Tegenwoordig vergoed door zorgverzekering, dus als je weer wilt stoppen, vraag dat na bij je HA.
quote:Ratteke schreef op 21 februari 2011 @ 11:16:

Het flierefluiterige 'ik heb nergens last van en ik doe het met 2 vingers in mn neus ondanks dat ik een pakje per dag rookte' gaat er bij mij eigenlijk niet zo in. Ik geloof er niks van dat niemand meer zin heeft in een sigaret. En als je wel zin hebt dat het gevoel 'zo' weg is.

Tja, ik moet toch zeggen dat ik weinig last heb en het voor mijn gevoel met twee vingers in mijn neus doe...

Maar:

Ik heb nooit erg lang gerookt. In mijn tienerjaren heb ik 4 tot 5 jaar gerookt, dat was de langste periode. De jaren erna heb ik dus drie keer over een jaartje gerookt. Ik weet dus ook heel goed hoe het voelt om niet te roken, ik heb dus genoeg gewoontes die ik los kan zien van het roken.

De laatste rook-periode rookte ik niet veel, zo'n 5 per dag en met uitgaan minimaal een pakje. Valt best mee dus, en daardoor zijn mijn ontwenningsverschijnselen minder hevig. De vorige keren rookte ik echter wel een pakje per dag, en kon ik ook vrij makkelijk stoppen.

Ik snap wel dat het lastig is te horen als je zelf zo'n strijd moet leveren, maar sommigen gaat het gewoon wel makkelijk af. Ik heb des te meer waardering voor jou dat je het toch volhoudt! Ik weet ook dat je niet de enige bent. Ik heb een vriendin die nu al wel 15 jaar gestopt is, maar nog elke dag wel een keer enorm zin heeft in een sigaret. Het is een strijd, en voor de één is hij makkelijker dan voor de ander. Niet eerlijk, maar wel waar. Ik hoop voor jou dat je in kan blijven zien hoe goed het is dat je blijft volhouden en je motivatie niet verliest!
Ik rookte zo'n 29 jaar of zo. Vanaf wakker worden tot slapen gaan. Ik kon/kan gelukkig op mijn werk elk uur naar buiten om te roken. Dat deed ik dan ook. Elk moment dat ik kon roken rookte ik ook. Ik ben vorig jaar maart/april ziek geworden. Ben een beste tijd thuis geweest en heb heel lang parttime gewerkt. Ben eigenlijk net een maandje weer volledig aan het werk.

Thuis zitten is niet echt bevorderend voor wat minder roken. Ik lag lekker op de bank met de laptop en sigaretten en shag naast me. Ben ongemerkt nóg meer gaan roken dan ik al deed. En nu, nu ben ik het zo zat. Elke dag dat gevecht. Die enorme Zin in een sigaret hebben. Bah.

Maar toch, ik doe het niet. Ik wil het niet meer. Ik zie zó ontzettend de voordelen in van niet meer roken. Ik ben vooral blij dat ik (hoe vreemd het ook klinkt) die dwang niet meer heb. "ik ga nu naar het station dus roken. Ik wacht op de trein dus roken want straks zit ik wel 17 hele minuten in de trein en kan dan niet roken, dus doe ik het nu maar. En als ik moet overstappen ook nog ff een sigaretje opsteken".

Misschien moet ik me zelf niet zo kwellen en toch af en toe ééntje nemen. Maar dat wil ik eigenlijk niet. Mijn vriend is ook gestopt en het gaat hem, zo te zien, redelijk gemakkelijk af.

Ik ben wel blij voor je June, en anderen, dat het je redelijk gemakkelijk af gaat. De kans is dan ook groter dat je er helemaal van af blijft.
Ik herken wel wat je schrijft, Ratteke. Ik ben nu 8 dagen gestopt. Wel met behulp van pleisters. Ik haal ze er 's avonds af en plak de volgende ochtend weer een nieuwe op. (anders heb ik meerdere nare dromen per nacht) Daardoor heb ik het 's morgens best wel moeilijk (mijn vriend zit naast mij te roken). Ik heb 30 jaar lang, zo'n 35 sjekkies per dag gerookt, een flinke roker dus. Ik heb ook, denk ik, zo'n 10 serieuze stoppogingen gedaan. Elke keer was er weer een andere reden waarom ik weer begon. Ik werd depressief (zo erg miste ik mijn 'maatje') of erg emotioneel (alleen die sigaret kon mij kalmeren). Ik voelde me leeg, onthand, down en waardeloos.

Nu voelt het toch echt anders. Ik mag roken, maar maak de keus het niet te doen. 3 weken geleden kon ik nog geen 500 meter lopen zonder buiten adem te zijn, nu loop ik 6 kilometer zonder problemen. Ik voel me fris en vrij. En ik heb het idee dat ik met eerdere stoppogingen al die emoties die komen kijken bij het stoppen met roken, redelijk doorgewerkt heb.

Het is niet iets wat ik MOET, het is een keuze om het niet te doen, die gedachte helpt mij. Dus als ik echt trek krijg (vooral 's morgens) dan vraag ik mezelf af: "kan ik er 1 roken, zonder consequenties?". Nee, dat kan ik niet. 1 roken, 1 hijs en ik ben weer verslaafd en dat wil ik niet.
One is too many and a thousand never enough...

Je brein blijft voor de rest van z'n leven nicotineverslaafd, jammer genoeg zit een beetje sociaal roken op feestjes en in bars er voor ons niet meer in. Nooit meer. Of je bent meteen weer een kettingroker...
Bijna 2 dagen gestopt nu... cold turkey.

Het gaat en het gaat niet. Voel me al sinds gisteren alsof ik op een wolkje zit dat niet in balans is. Ben vaag, de wereld ziet er vager uit, ik zie er anders uit. Het is maar een superklein verschil wat je waarneemt/ervaart, maar het komt zo duidelijk over! Snapt iemand wat ik bedoel?

Vannacht zeker 10 x wakker geworden, bizarre korte dromen gehad, zweten. Nu ik dit zit te tikken moet ik wel lachen om mezelf. Het komt zo enorm dramatisch over, maar eerlijk gezegd, dat is het soms ook nu voor mij..

Ik vraag me van die onnozele dingen af zoals: gaat dit K**gevoel ooit nog over? of blijf ik me altijd zo voelen? En serieus, straks vraag ik het me weer af.

Maar ik rook niet meer. Roken is geen optie meer. Ik ben steeds gezonder aan het worden, ik hijg al minder, ruik beter en heb amper nog een rokershoestje.
Intuicija, ik snap je helemaal. Het klinkt dramatisch, maar zo voelt het ook idd voor je. Om voor mezelf te spreken vond ik de eerste 3 dagen de ergste dagen. Wazig, high gevoel, depri... En toen kwam de vierde dag. Ik werd fit en vrolijk wakker! Daarna echt nog wel dips gehad, maar de eerste drie dagen zijn door de lichamelijke ontwenning simpelweg het zwaarst. De enige tip die ik je kan geven is erop uit te gaan!

Is dit je eerste stoppoging?
quote:Sahara_desert schreef op 22 februari 2011 @ 15:53:

One is too many and a thousand never enough...

Je brein blijft voor de rest van z'n leven nicotineverslaafd, jammer genoeg zit een beetje sociaal roken op feestjes en in bars er voor ons niet meer in. Nooit meer. Of je bent meteen weer een kettingroker...

Ik weet het. Raar eigenlijk he, dat je hersenen zo werken. Mijn schoonvader was zo'n jaar of 30 gestopt (moest van de dokter, anders ging ie dood) en hij had bij vlagen nog steeds zin in een sigaret. 30 jaar!!! Mijn hemel. Wat een kloteverslaving is het toch. Ben blij dat mijn stiefkinderen niet roken. Dan blijft hun dit gevoel tenminste bespaard.
3 dagen... ik heb het vaker gehoord, maar ik geloofde het al bijna niet meer

Bedankt voor het nog even zeggen.

Ben 5 jaar geleden eens een paar maanden gestopt, maar dat was met een hijsje hier en daar, niet echt stoppen dus.
Hallo stoppers, hoe gaat het?

Ik ben nu 18 dagen gestopt en het voelt als een hele stoere overwinning. Maar ik ben er nog niet. Ik denk regelmatig: zal ik er 1 opsteken?

Ik ga straks maar even sporten en dan rommelen in huis even wat afleiding.

Veel succes iedereen!
Never give up hope.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven