Werk & Studie alle pijlers

Leeftijdsadequaat gedrag?

26-02-2011 11:16 84 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op dit moment zit ik in een functie die ik helemaal gemakkelijk aankan. Het is wel een fie op WO-niveau, maar omdat ik er al een tijdje zit, kost het me geen moeite meer. Ik ben dus aan het rondkijken naar wat anders. Gelukkig heb ik een cv waar recruiters van gaan kwijlen, dus het eerste gesprek is inmiddels gepland.

Maarja, nu mijn probleem. Ik ben 40 maar zie er uit als 30 (ja, soms wel fijn maar nu even niet) en ik gedrag me ook als 30 (meestgehoorde opmerking: waarom kijk jij weer zo ondeugend, welk geintje haal je nu weer uit?). Kortom, omdat ik zo relaxed in mijn functie zit, heb ik tijd over om met iedereen te dollen.

En nu heb ik dus een sollicitatiegesprek staan waarbij ik senioriteit (oftewel leeftijdsadequaat gedrag) moet laten zien. Ik wil die functie echt heel graag, dus:

Hoe kan ik me volwassener gedragen???? Wat moet ik wel niet doen? Mijn valkuil is dat ik overal een geintje van maak. Nu moet ik dus tijdig op mijn tong bijten!
quote:HansHier schreef op 26 februari 2011 @ 11:39:

Bloemenrok is uit den boze.Ok, de bloemrok dus niet.
Je wilt jezelf anders gaan gedragen dan je nu bent in de hoop dat je dat gedrag vanzelf eigen maakt? Tja. Dan moet je denk ik eerst bedenken wat je dan volwassen gedrag vindt. Wat mij betreft kan grapjes maken daar zeker onder vallen.

Verantwoordelijk zijn, inzicht tonen in de situatie die zich voordoet, weten welke rol je moet aannemen op een bepaald moment, je niet laten meeslepen door emoties, overzicht houden, dat zijn wat mijn betreft kenmerken van volwassen gedrag. En niet zozeer nooit een grapje maken.
quote:nummerzoveel schreef op 26 februari 2011 @ 11:42:

@Kier_V

Ik denk dat TO het benoemt omdat er voor haar een onoverkomelijke tegenstelling zit in CV aan de ene kant en gedrag aan de andere kant.

@TO

Kun je een plaatje plakken van die rok?

Punt 1: juist! precies de reden.

punt 2: ik ben al aan het zoeken. (gaat om een zwarte rok met grote rode/roze bloemen.
Hoop dat je die functie krijgt! Het lijkt mij belangrijker wanneer je je lekker voelt in je werk. Neem aan dat je op momenten waar het op aan komt, goede beslissingen kunt nemen. Dan kan een geintje af en toe echt wel.

Heb zelf de 40 gezien als het begin van de 2e volwassenheid. Is dat misschien een goed uitgangspunt??? Dan heb je de eerste 40 jaar gebruikt om te komen waar je wil zijn.

Trouwens, het advies over de verkeerde kleding, en Katrien Duck, dat is dan wel weer een leuke!

Succes met je uitdaging!
quote:cola123 schreef op 26 februari 2011 @ 11:39:

[...]

Dus ik wil dat het volwassen gedrag mijn eigen gedrag wordt.

Cola, Ten eerste, heb jij een pony?

Ten tweede; "Volwassen gedrag" is nogal vaag....( Ik verwijs even naar het gedrag van oude, volwassen, politici en de toestand van de wereld in het algemeen, en de situatie van Khadaffie in het bijzonder.) Doch dit terzijde.

Ook volwassen gedrag gaat uiteindelijk in overrijp gedrag.

Dus, van kinderlijk naar puberal naar volwassen naar seniel.

4 stadia van de menselijke geest gekoppeld aan de tijd.

Just pick one, and stay a Cutie and a Fruity.

quote:cola123 schreef op 26 februari 2011 @ 11:42:

[...]

Nope, want ik sta gewoon mee te dollen en maak overal een geintje van!En als je je bedenkt dat dat ook juist een beetje sneu kan overkomen?
@nummerzoveel; zo had ik het nog niet bekeken en vanuit haar optiek bekeken kan ik me eea dan wel voorstellen, helemaal wanneer ik verder lees dat ze volwassener wil worden/overkomen.

Maar aan de andere kant: To is, zoals ze is en dat maakt haar waarschijnlijk leuk en los. Waarom zou ze dat willen veranderen, helemaal voor 'maar' een baan?

Wanneer je al 40 jaar een grapjas bent, die het werk serieus neemt, moet het allemaal niet uitmaken en CV spreekt dan wel voor zichzelf.

Ik zou me afvragen: Wil ik wel in zo'n stijve omgeving werken waar ik 9 uur per dag niet mezelf kan zijn?
Als je jezelf in praktische zin een beetje wilt helpen: als je een eigen kamer hebt, doe dan regelmatig de deur dicht, dan neem je afstand en hoef je niet overal op te reageren.
quote:Splinter02 schreef op 26 februari 2011 @ 11:42:

Waarom denken mensen toch zo vaak dat ze jonger doen dan ze zijn? !Gezien het aantal keren dat ik mijn id erbij moet pakken om te bewijzen dat ik toch echt al 40 ben...
Je doet net of je de hele dag dolt. Hoe kom je dan aan die indrukwekkende cv?

Er is tussen al dat dollen door vast af en toe een moment waarop je laat zien wat je in je mars hebt, van die momenten moet je het hebben.
quote:HansHier schreef op 26 februari 2011 @ 11:46:

[...]

Cola, Ten eerste, heb jij een pony? Nee, en dat was ik eigenlijk ook niet van plan (sorry...)
quote:cola123 schreef op 26 februari 2011 @ 11:49:

[...]

Gezien het aantal keren dat ik mijn id erbij moet pakken om te bewijzen dat ik toch echt al 40 ben...gutogutogutogut. Omdat je 30 lijkt? Waarom moet je dan in godsnaam je ID erbij pakken. Ik denk inderdaad dat je heel onvolwassen overkomt. Pas je gedrag aan. Als dat is wat je wil.
quote:yette schreef op 26 februari 2011 @ 11:49:

Je doet net of je de hele dag dolt. Hoe kom je dan aan die indrukwekkende cv?

Er is tussen al dat dollen door vast af en toe een moment waarop je laat zien wat je in je mars hebt, van die momenten moet je het hebben.

Mijn huidige functie is ook wel een functie 'op niveau' maar omdat ik er al een tijd zit, gaat het me gemakkelijk af, dus vandaar echt tijd te over om rond te hangen (bovendien overheid... need i say more).

En vakinhoudelijk heb ik dus wel laten zien wat ik kan, maar daarvoor moet je me net iets beter kennen dat een sollicitatiegesprekje van een uur. Dan zie je mijn werk toch niet?!
quote:cola123 schreef op 26 februari 2011 @ 11:49:

[...]

Gezien het aantal keren dat ik mijn id erbij moet pakken om te bewijzen dat ik toch echt al 40 ben...

Wat heeft dat met de baan te maken?

Ik mag aannemen dat je er niet meer uitziet als een 25-jarige (alhoewel die ook heel goed standvastig etc kunnen zijn)

Maak je daar niet zo druk om, zo zie je er nou eenmaal uit toch?

Zegt echt niets over hoe je bent, wat je doet en hoe je het doet.

Dat zegt je CV wel.
quote:rozenstruikje schreef op 26 februari 2011 @ 11:51:

[...]

gutogutogutogut. Omdat je 30 lijkt? Waarom moet je dan in godsnaam je ID erbij pakken. Ik denk inderdaad dat je heel onvolwassen overkomt. Pas je gedrag aan. Als dat is wat je wil.Juist, dat is dus mijn probleem! En daarvoor vraag ik hier naar oplossingen.
quote:cola123 schreef op 26 februari 2011 @ 11:52:

[...]

Mijn huidige functie is ook wel een functie 'op niveau' maar omdat ik er al een tijd zit, gaat het me gemakkelijk af, dus vandaar echt tijd te over om rond te hangen (bovendien overheid... need i say more).

En vakinhoudelijk heb ik dus wel laten zien wat ik kan, maar daarvoor moet je me net iets beter kennen dat een sollicitatiegesprekje van een uur. Dan zie je mijn werk toch niet?!Overheid of niet, tijd over of niet. Met zo'n werkhouding zou ik je ook niet serieus nemen.
quote:cola123 schreef op 26 februari 2011 @ 11:53:

[...]

Juist, dat is dus mijn probleem! En daarvoor vraag ik hier naar oplossingen.Hou op met 'dollen'. Zo moeilijk is het niet.
quote:Splinter02 schreef op 26 februari 2011 @ 11:49:

Als je jezelf in praktische zin een beetje wilt helpen: als je een eigen kamer hebt, doe dan regelmatig de deur dicht, dan neem je afstand en hoef je niet overal op te reageren.Dat is wel een goeie tip! Want idd, er hoeft maar iets te gebeuren, en ik ben van de partij. Hiermee creeer ik in elk geval al een drempel!
quote:rozenstruikje schreef op 26 februari 2011 @ 11:54:

[...]

Hou op met 'dollen'. Zo moeilijk is het niet.Als ik er speciaal een topic voor open, is het voor mij dus wel moeilijk!
quote:rozenstruikje schreef op 26 februari 2011 @ 11:54:

[...]

Overheid of niet, tijd over of niet. Met zo'n werkhouding zou ik je ook niet serieus nemen.Ach, ook daarvan zie je niets op het sollicitatiegesprek
De meest geniale persoon die ik ken, een leraar, had ontzettend veel humor. Zoveel grapjes dat je er af en toe zelfs 1 miste omdat je nog om de vorige in een deuk lag. Maar ik heb zelden iemand gezien met zoveel autoriteit...

Pas je aan door ook je serieuse kant te tonen. Maar vergeet niet om ook jezelf te zijn en grapjes te blijven maken. Juist dat zorgt voor plezier in je werk (en voor plezier in het werk van je collega's).
Maar het kan toch niet zo zijn dat ze zo oppervlakkig zijn dat ze een sollicitant voornamelijk op uiterlijk beoordelen.

Misschien pas je je vanzelf aan de functie aan. En anders kun je gewoon een beetje minderen met grappen en grollen maar wel gewoon jezelf blijven. Jezelf accepteren en dat ook uitstralen is ook een vorm van senioriteit.

Of bij de cliniclowns solliciteren.

Sorry was een grapje mijnerzijds.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

quote:Splinter02 schreef op 26 februari 2011 @ 11:47:

[...]

En als je je bedenkt dat dat ook juist een beetje sneu kan overkomen?Dat vind ik dus idd al een tijdje van mezelf, en daarom wil ik het ook aanpassen. Maar ik vind het wel moeilijk. Daarbij komt dat mensen ook naar mij kijken als 'er komt wel weer iets leuks uit' terwijl ik me eigenlijk meer wil richten op mijn werk. Dus het is er langzaam ingeslopen, en nu is het, naar mijn idee, te ver doorgegaan en kan ik het schip niet meer keren.
Ik vind die tip over de deur dan maar dichtdoen eigenlijk een hele slechte, want daarmee heb je het probleem nog helemaal niet opgelost, maar verberg je jezelf dus letterlijk om jezelf maar niet te laten zien?

Ik denk dat je het zwaarder maakt dan het eigenlijk is en laten we wel zijn: de plek waar je al zoveel jaren werkt, dat voelt eigen en daarom ben je ook geworden zoals je bent, ook omdat je de mensen kent.

Wanneer je in een nieuwe functie stapt ben je daarmee bezig en heb je weinig tijd om te dollen of grapjes te maken, omdat je je moet focussen op het eigen maken van de functie en het leren kennen van nieuwe mensen.

Geheid dat je wat veranderen gaat en wat serieuzer wordt, heel logisch want je begint net aan een nieuwe baan.

Ikzelf ben net overgestapt naar een andere cultuur qua werk en alhoewel het allemaal wat stijver is en ik niet de lolbroek kan zijn zoals ze me bijhet vorige werk kenden, kan ik nu wel mezelf zijn na wat weken, dus ook de grappen en grollen maken.

Volgens mij neem je het echt te zwaar op
Je kunt je voor het gesprek mss wel even anders voordoen dan je bent. Maar als je de baan krijgt, hoe ga je het dan volhouden om je de hele dag 'stijf' te gedragen?

Maar goed, ik snap wel een btje wat je bedoeld. Ik kom ook veel jeugdiger over en lach ook teveel waardoor ik volgens mij niet altijd even serieus genomen word. Ik heb me ook wel 's voorgenomen om minder te lachen bv, maar dat lukt me tot nog toe niet en ik ben bang dat ik gewoon zo ben. Dus ik kan je eigenlijk niet goed tips geven. Ben benieuwd wat anderen nog gaan adviseren.
wat je water geeft, groeit

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven