Gezondheid alle pijlers

Slaapproblemen, wie heeft tips?

08-03-2011 23:40 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo!

Sinds 2 jaar slaap ik slecht.

Vrijwel elke nacht word ik meerdere keren wakker, ga dan plassen of blijf draaien tot ik weer in slaap val.

Op een gegeven moment wen je aan weinig slaap maar het breekt je uiteindelijk op.

Dat is dus gebeurd toen ik per nacht gemiddeld 4 uur sliep.

De huisarts stuurde me eerst weg met wat standaard slaaptips ('Geen prikkels voor het slapen gaan, geen koffie' )

de tips die ze me meegaf hielpen niet, ook omdat ik eigenlijk al niks raars doe voor ik naar bed ga.

Ik slaap wel in maar wordt steeds wakker.

Bij mijn volgende bezoek kreeg ik voor 2 weken Diazapam mee.

Geweldig!

Ik nam geen hele pil maar een kwart of halve, zodat ik langer met mijn pillen kon doen, want ik sliep heerlijk.

De huisarts zei me namelijk dat ik na die pillen geen nieuwe meer kreeg, dat ik naar de slaappoli zou moeten als ik nog steeds slaapproblemen zou houden na het gebruik van de pillen.

Ze had namelijk het idee dat mijn lichaam als het ware een boost zou krijgen en weer 'normaal' zou gaan functioneren.

Nu ik geen pillen meer heb slaap ik weer slecht en ik ben er eigenlijk wel klaar mee,

Ik weet niet wat ik nog meer kan doen en volgens de huisarts is de slaappoli de laatste optie.

Daarom zou ik het fijn vinden als anderen met me meedenken, wie weet zit de gouden tip er tussen..

Heeft iemand nog een geweldige tip hoe ik weer normaal kan slapen?

Een ander kussen/dekbed, raam open of juist dicht, oordopjes in, slapen in een andere kamer, je bed op een andere plek zetten. Zoiets?
Is er iets in je leven veranderd twee jaar geleden?
probeer valeriaan of melatonine. Zijn eigenlijk overal wel verkrijgbaar. Het is een natuurlijk middel die je kalmeert. Diazepam is een best zwaar middel die verslavend werkt.

Verder kreeg ik van de fysio een tip om heel je lichaam te 'voelen'. Je gaat dan in gedachten heel je lichaam bij langs. Ga bij jezelf na of je je tenen voelt, je voet, je enkel, je onderbeen, bovenbeen, heupen, buik, borst, ect.

Mja, dat is meer een tip om in te slapen...(word je namelijk ook rustig van in je hoofd)
Ja er is veel veranderd.

De eerste periode van slecht slapen kan ik verklaren maar na een half jaar is dat tot rust gekomen.

(We woonden toen in een ander huis waar ik me niet fijn voelde. Na de verhuizing had ik nog wat moeite met inslapen, maar daar sliep ik wel door als ik eenmaal in slaap viel).

Ik heb een tijdje geleden ook wat van me afgepraat bij een psycholoog maar er zijn niet echt dingen die me nu zo dwars zitten dat ik er letterlijk van wakker lig.

Dat wakker worden is echt een patroon geworden.

Zarah we hebben maar één slaapkamer.

Ik slaap al met oordopjes, zodat het écht stil is.

(Als ik wakker ben ga ik me liggen ergeren als ik geluiden hoor dus dit is fijner).

Raam open/dicht maakt geen verschil.

Ander beddengoed heb ik ook geprobeerd.

Net als een extra dekbed (lekker warm) of juist een dun dekbed (lekker fris..) enzo.

Melantonine heb ik geprobeerd maar dat hielp niet.

De huisarts gaf aan dat die vrij verkrijgbare spullen ook minder werking geven en omdat het al zolang duurde kreeg ik die Diazepam.

(Wat een spul! Ik ben nog steeds blij met die paar nachten goede slaap).
Kuzu wat vervelend, zou je toch niet eens langs de slaappoli gaan? Pillen zijn handig voor even, echter is het belangrijk dat je zonder iets weer goed kunt slapen.

Ik hoop dat je snel weer eens goed kunt doorslapen.
Kuzu, wat vervelend hè, niet genoeg slaap krijgen. Ik heb het ook maanden gehad, maar ik kon niet in slaap komen, lag rustig tot 3 uur wakker. Bij mij helpt het als ik rond een uur of half 10 naar de slaapkamer ga, beetje lezen, geen tv of laptop meer en rond 11 uur ga slapen. Maar ja, daar heb je ook niet elke avond zin in, heb ook nog een man enzo Maar is het bij jou niet zo dat je heel onrustig slaapt doordat je onbewust nog met dingen bezig bent die in je vorige woning zijn gebeurd? (heb eens in een ander topic wat van je gelezen)
Hmm, vervelend, en lastig dat niets echt werkt. Heb je het idee dat er iets is waar je wakker van wordt? Misschien kun je een 'slaapdagboek' bijhouden en een patroon ontdekken wanneer je wel/niet doorslaapt en je avondritueel daar op aanpassen.

Ideeën (zonder onderbouwing, maar wie weet zit er wat tussen):

- 's avonds sporten

- warm douchen/bad (met 'ontspannende' zeep) en dan meteen in bed

- avond 'afbouwen' (geen tv, minder felle lamp aan, rustig muziekje oid)

- slaapkamer anders inrichten

- goed (/gezond) eten
Yoga.

Heb vroeger yoga gedaan. Tegen het einde van de yogalessen deden we ontspanningsoefeningen. Mooi dat ik dan 's middags op klaarlichte dag op een oncomfortabel matje op een koude vloer in een gymnastiekzaaltje in diepe rust, lees in slaap viel.

Je zou dan yoga ontspanningsoefeningen kunnen leren en doen voor het slapen gaan.
Hoe is je slaapkamer ingericht? Ik neem aan dat je daar al naar hebt gekeken en dat je geen tv, stereo of computer in je slaapkamer hebt?
ja, ik herken het probleem.

maar misschien ben je gewoon een avondmens.

ik heb me er gewoon bij neergelegd.

hoewel me een slaappil ook wel wat lijkt, heb ik me nooit bij de dokter vervoegd.
Ik herken het probleem, alleen weet ik bij mij wel waar het aan ligt. Ik heb gewoon een strak ritme nodig om echt te slapen(wat nu door omstandigheden verbroken is).

Heb je al geprobeerd:

-Je eetpatroon te veranderen?(niet eten na een bepaalde tijd en misschien kijken of aanpassingen in je dieet helpen)

-Geen tv/pc meer een uurtje voor het slapen gaan maar gewoon een boek of tijdschrift?

-Een slaapdagboek is ook geen slecht idee idd. Gewoon in detail bijhouden hoe de nacht verloopt.

-Elke dag echt op dezelfde tijd proberen te slapen en op dezelfde tijd opstaan? Voor mij werkt 23 uur slapen, 7 uur op het beste. Maar dan moet ik wel streng voor mezelf zijn en als ik 2 nachten anders doe ben ik uit mijn ritme(zoals nu)

-Toch in de woonkamer slapen? Al is het maar voor 2 nachten om te kijken of het dan anders gaat?

-Loop je misschien nog onbewust over iets te malen wat je nachtrust verslechtert?

Kan nu even niks anders bedenken. Wel een voor je want slechte nachtrust is gewoon klote.
Waarom niet naar de slaappoli?
Als ik de gouden tip had zat ik hier denk ik niet te typen op dit tijdstip

Maar even zonder gekheid. De slaappoli is een heel goed idee van de arts lijkt me. Ikzelf ben lang geleden naar een arts geweest (toen bestond de slaappoli nog niet) en hij plakte allerlei plakkers op mijn hoofd en verbond dit aan een kastje. Ik mocht gewoon naar huis met dat ding (24 uur). Niets engs aan en sinds ik weet wat het is gaat het over het algemeen een stuk beter m.b.v. medicijnen.

Sterkte in ieder geval!
Een goeie vrijpartij doet wonderen, geloof me ;)
@meisje1988: toch maar m'n vriend wakker maken dan... Beetje lullig alleen dat hij om half 7 er al uit moet
Ik herken het....nog steeds onregelmatig ritme en dacht dat het bij mij kwam doordat ik me zorgen maakte ( ben fysiek ernstig ziek (geweest) Helaas heeft de arts door mijn ziekte over het hoofd gezien dat ik een scheurtje in mijn middenrif had en juist daardoor 's avonds hoestte en dat mijn astma inmiddels erger was geworden en andere medicatie vereiste en dit me behoorlijk wakker hield.

Hij schreef alle klachten meteen op mijn ziekte en zag daardoor andere oorzaken over het hoofd.Een second opinion bij een andere dokter heeft mij prima geholpen.

Na medicatie voor maag en astma slaap ik eigenlijk weer prima.

Wat ik hiermee wil zeggen...laat je eerst eens grondig nakijken op fysieke klachten.Sommige dingen sluipen er zo langzaam in dat je het zelf niet eens goed beseft.

Maag en longproblemen staan bekend als nachtrustverstoorders....
O enne kneip heeft een badolie met Valeriaan...

Welterusten heet het...

Werd ik wel altijd beetje slaperig van
Melatonine door je huisarts laten voorschrijven. Deze dosering is vele malen hoger dan die je bij de drogist haalt.

Mij helpt dit vaak als ik uit m'n ritme ben zoals nu. Ik slik dan een week elke avond 2 tot 3 tabletjes en dan slaap ik weer goed. Dat moet dan wel een week zijn dat je een normaal ritme hebt. Bijv ongeveer 11 naar bed en 7 op staan.

Verder zo min mogelijk drinken 's avonds, zodat je 's nachts in ieder geval niet wakker wordt omdat je moet plassen.
Zie hier verder vooral veel inslaap tips. Waarschijnlijk goed bedoeld, maar ontspannen, seks, geen tv en dergelijke gaat vooral om inslapen. Heb t idee dat dat wel lukt.

Er was een aantal jaren terug ook een teleac serie over slaapproblemen. Daarvan is me bijgebleven dat men zei dat je juist niet moet gaan draaien en wachten tot je weer slaapt, maar er echt even uit gaan en even lezen in de woonkamer of even een glas water drinken en dan na 15 min ofzo weer naar bed gaan.
Heb geen goede tips. Anders was ik hier nu niet (0: Pillen zijn soms fijn ja. Maar huisarts is er terughoudend in. Bij mij gaat het vanzelf weer over, maar ik baal nu wel lig al vanaf 12 uur wakker )0: Hoop dat je een oplossing vind, moe zijn is naar!
Kuzu ik zit in hetzelfde schuitje. Heb in van mei tot sept zeg maar onwijs veel stress gehad, dit is er nu nog wat maar niet in de mate dat ik er van wakker zou liggen. Ik heb uit die tijd ook rugklachten ontwikkeld waar ik letterlijk niet van kon slapen en snachts rondjes liep met de hond om de pijn te doen afnemen. Nu 10 maanden later gaat het beter met mij en mijn rug maar mijn slaappatroon is zo zwaar ontregeld. Wordt er soms gek van soms accepteer ik het maar gewoon. Maar ik val rond 22 uur als een blok in slaap en wordt vanaf een uur of 1 gewoon elke keer wakker, soms zo wakker dat ik maar een uurtje bendeden ga zitten thee drinken en daarna kan ik weer verder.

Ik zou allang naar de huisarts gegaan zijn voor zwaardere melatonine pillen om de cycles weer op orde te helpen maar ik ben 17 weken zwanger dus mag niks, heb wel al geroepen dat zodra het kindje er is de nacht voor mijn man is en ik aan de slaappillen ga:)

Ik ga de tips hier wel in de gaten houden succes jij!
(terwijl ik mijn post intikte stond er een reclame blok onder over melatonine:))
melatonine zal je we degelijk helpen. Haal bij de natuurwinkel een verpakking met 500 stuks en neem er tenminste 20 voor het slapen gaan. Omdat melatonine een hormoon is moet het in belachelijk lage doses worden verkocht. Een meer normale dosis is 20 tot 50 tabletten (2 tot 5 mg). Eén tabletje doet vrijwel niks.

Houd je kamer volledig donker, ook de gang. Die het licht niet aan als je naar de wc gaat. Een minuut licht van een gloeilamp verstoort de aanmaak van melatonine voor langere tijd.

Melatonine is een geznde stof die het verouderingsproces ook nog een beetje bestrijdt. De optimale dosis verschilt van mens tot mens.

Slaap lekker!
.
anoniem_118262 wijzigde dit bericht op 17-10-2011 18:38
Reden: daarom
% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven