Rijles!!

30-03-2009 21:24 2967 berichten
Alle reacties Link kopieren
Alle lessers verzamelen!

Op deze topic kunnen we ons ei kwijt over alles wat met (rij)lessen en theorie te maken heeft

Ik trap af met mijn ervaringen van vanmiddag.

Arrg wat was dat een hel!

De motor is wel 10 keer afgeslagen,stond zelfs midden op de weg stil.

Ik en de koppeling zijn nog geen goede vrienden

Gelukkig gaat het met theorie wel voortvarend

xx
quote:rwoanne schreef op 09 maart 2011 @ 22:12:

@Ruza, ik bedoelde achteruit fileparkeren, niet parkeren in een vak. Het is trouwens wel handig om op tijd te beginnen met het leren van je theorie. Ook al heb je er geen zin in, als je een paar bladzijden per dag even leest, pak je al meer op dan je denkt!

Ik bedoelde ook achteruit fileparkeren. Maar heb het pas 2x gedaan onder begeleiding dus I could be wrong.

Ik ben net een beetje begonnen met lezen, maar moet je al die dingen van de verschillende soorten rijbewijzen etc ook kennen?

@dreamlogic, voel je er niet stom door en schaam je niet! Zoveel mensen die hun TTT verpesten maar wel in 1x rijbewijs halen. Het is en blijft een moment opname!
@Ruza, je kunt bij je theorieexamen wel detailvragen krijgen, ik had bijvoorbeeld een vraag over hoe lang alcohol in je bloed blijft.. Maar het grootste deel van je examen gaat wel over verkeerssituaties, dus ik zou me vooral daarop focussen, en oja, die regeltjes met aanhangwagens en afmetingen van lading, daar krijg je er altijd wel één van terug volgens mij.. Maar verschillende soorten rijbewijzen, daar zou ik me niet op focussen, krijg je hoogstens 1 vraag over.. dus één a twee keer doorlezen zou genoeg moeten zijn. Begin gewoon met het leren van verkeersborden, voorrangsregels enz.

@dreamlogic, niet ontmoedigd raken! Je leert het allemaal echt wel een keer. Je ttt ging even niet zo goed, maar de volgende keer gaat het vast weer een stuk beter! Heb je al snel examen?
oh, dreamlogic..... breek me de bek niet open. Weet wel ongeveer hoe jij je voelt, hoor. Ook iedereen in mijn omgeving had minder dan 30 lessen gehad en was in 1x geslaagd. En dan heb je mij, het zgn 'brein' van de familie en ik heb iets van 70 lessen gehad, was altijd superzenuwachtig, ben in 2x geslaagd en... ik rij echt als een tierelier nu. Okay, ik kan niet fileparkeren en achteruit in zo'n vak is ook niet mijn specialiteit... so be it.

Het is nu gewoon een kwestie van doorploeteren en die bijzondere verrichtingen? Daar had ik eerst ook vrijstelling van, maar voor mijn herexamen dus niet. Ik heb dingen zoals bochtje achteruit, keren en parkeren op een weekend met de buurman geoefend. Dan heb ik het over 3 uur bochtje achteruit oefenen, dat die man niet gek van me werd Op mijn herexamen was dit niet eens een punt van 'stress' meer. Wellicht dat jij ook even met iemand een dagje kan oefenen? Bij mij hielp dat enorm. Bochtje achteruit kon ik echt wel, maar ik had geen zelfvertrouwen.

Dan maar niet binnen 4 weken examen doen. Wellicht dat het binnen 8 weken wel lukt. Het voelt nu niet zo, maar eigenlijk maakt het gewoon niet uit als het een maandje langer duurt.

Die rijlessen hebben mij echt meer moeite gekost dan wat dan ook, en heel veel bloed, zweet en tranen maar ik ben zo ontzettend blij dat ik het gedaan heb. Elke keer als ik die auto instap ben ik nog steeds trots (en het is nu al weer bijna 4 maanden geleden dat ik mijn rijbewijs gehaald heb). En niemand die me vraagt hoeveel lessen ik gehad heb.
Lilstar, gefeliciteerd natuurlijk had je al via de mail gesproken, maar ook hier nog even. Geniet lekker van je rijbewijs.

Dreamlogic, niet zo hard voor jezelf zijn! Hoe meer druk je op jezelf legt, des te lastiger het wordt. Je bent echt niet dom dat je je ttt niet hebt gehaald! Er zijn zoveel mensen die het niet halen en je bent zo ontzettend zenuwachtig op dat moment.

Bij mij ging het ook niet enorm soepel allemaal, heb ook een flinke dip gehad. Maar ook ik heb hem gehaald (in 1 keer!) en rij nu prima rond. Doe rustig aan, gun jezelf de tijd, je kan het nu eenmaal niet forceren. Overigens hebben "oudere" mensen (haha) vaak meer lessen nodig. Enne, niet teveel nadenken erover, gewoon doen. Lees anders het topic terug toen bittermoon en ik aan het lessen waren Succes!

Ruza, je moet alles weten wat in je boek staat. Ik had ook totaal geen zin destijds, maarja je moet en je kan er maar beter vanaf zijn, hoe saai het ook is. Succes!

Mercy, dat is ook onduidelijk! Waar woon je inderdaad? Misschien kan iemand je hier een tip geven voor een fijne rijschool.

IBI, veel succes straks!
Dreamlogic, leg er niet te veel druk op joh! Waarschijnlijk haalt 90% van je buurvrouwen dat papiertje na 60 lessen, maar die kijken wel uit dat over de straat te krijsen natuurlijk. Het enige wat het zegt is dat jouw buurvrouw niet zo veel inlevingsvermogen heeft.

Een uitspraak van mijn moeder: het is rijles, niet rijbewijsles. Je bent er niet om te bewijzen dat je geen les nodig hebt, maar om te leren. Er is geen enkele handeling uit de oertijd waarbij je bij hoge snelheden zoveel tegelijk moet verwerken, dus mensen hebben daar een beetje moeite mee, da's gewoon logisch, daar zijn we niet op geevolueerd. Gun jezelf maar dat je een mens bent...

Ik denk dat ik een klein beetje weet waar ik over praat... Ik rij inmiddels echt prima (mag afrijden eind maart, schijnt ) maar zodra er iets geks is maak ik hoge geluiden en gaat er iets fout (motor slaat af oid). Mijn rijleraar kan dat heel goed nadoen (haha, pijnlijk ). Hij zei "ik zie aan jou dat je denkt - Oh God, niet achteruit inparkeren!!!". Vervolgens ben ik gestresst en gaat het niet soepel. Dus toen zei hij: Kappen met denken! Hou op met dat gedoe, je zet NU die auto in het vak! En ik parkeerde hem megasupperstrak perfect. En toen moest ik dus uitstappen voor een dansje (volgens mij vertelde ik al zoiets).

Zo dreamlogic, wat een verhaal he. Ik hoop dat je gauw weer een beetje kan glimlachen om jezelf en er vrede mee kan hebben dat het niet zo snel gaat als bij de stomme buurvrouw. Om hem er nog maar eens in te gooien, het is rijles!

En die van Bittermoon is ook goed: zodra je hem hebt, vraagt niemand ooit meer hoeveel lessen het gekost heeft!!!

Succes ermee!
Dank jullie wel meiden! Ik kon er gisteravond niet van in slaap komen....*bloos* en ik heb slecht geslapen, maar ik voel me nu wel iets beter en het is lief van jullie en ik vind de verhalen bemoedigend. Ik ga maar gewoon doorzetten...

Ik zou in de eerste instantie gister al examen doen, maar omdat ik dus al vanaf november bezig ben en er zoveel tussen is gekomen (o.a mijn nieuwe baan, vakantie, werk, instructeur ziek of geen tijd) was ik er gewoon nog niet klaar voor en heeft-ie het omgezet naar een ttt.

Het voordeel is dat ik nu wel een beetje weet hoe het gaat en voelt, dat het hele voorafgebeuren niks voorstelt...dus daar kan ik me niet meer druk over maken.

Dank je wel Bittermoon, voor het prettige verhaal!

Goed idee trouwens; ik heb wel een goede vriend die aanbood om te oefenen. Want bij de rijlessen doe ik er wel eens een paar achter elkaar, dan is het vervolgens goed gegaan en gaan we weer verder met rijden. Volgens mij moet ik die bijz. verrichtingen er gewoon instampen zodat het echt automatisme wordt.

Ik wil bespreken met rij-instructeur dat ik wel op korte termijn examen ga doen, maar niet te kort dag. Zeg maar over 4, 5 weken of zo. En dan wat intensiever rijden, dus niet elke keer anderhalve week er tussen...
Ibi, jouw dag voor examen toch vandaag?

Misschien ben je al geweest en vier je nu feest, ik hoop het voor je! En anderes succes, geloof in jezelf!
IBI, succes ermee, ik hoop dat je zo leuk nieuws komt brengen!
Eline, wil je ook komen vertellen hoe het gegaan is gisteren?
Herkenbaar JanneJip, mijn allergrootste probleem bij rijlessen was: nadenken, veel teveel nadenken.

Dreamlogic, goed plan. Gewoon oppakken, regelmatig lessen en jezelf de tijd en ruimte gunnen om te leren!
Zit nu te wachten op instructeur heb om 14.00 examen. Mensen kinderen ik ben zenuwachtig!!! Laat het weten
Oooooh IBI wat spannend! Ik hoop dat je het haalt, heb vertrouwen in jezelf en bekijk alles per situatie! Nog even wat laatste wijze woorden van mijn kant haha

Hier net de laatste les voor de TTT gehad, maandag om 7:30 al opgehaald, ik ga maar om een 6 uur opstaan wil ik nog een beetje wakker worden.

Dinsdag ging het echt knudde met een rietje! Iedereen gedroeg zich als een debiel in het verkeer (en ik dus ook ). Voelde zelfs tranen in mn ogen prikken na hoeveel ik verkeerd deed.

Was vandaag dan ook erg zenuwachtig voor mijn laatste les. Maar gelukkig ging het prima. Stopopdracht nog even gedaan, fileparkeren en invoegen. Ook nog even met de TomTom geoefend, haha was en keer vergeten af te slaan (straatje was echt meteen rechts, ik dacht iets later ), maar als je gewoon het verkeer niet hindert en de volgende rechts neemt is er nog niks aan de hand gelukkig.

Wat mijn instructeur wel altijd zegt en wat ik wel fijn vindt om te horen:

Denk en verwacht niet dat je foutloos zal rijden, want niemand rijdt perfect, het blijft tenslotte mensenwerk.

Wel fijn, want hij geeft wel aan dat fouten maken niet erg is, zolang je maar geen gevaar op de weg vormt (en dus zelf oplossingen zoekt als het niet goed gaat)

Nu even naar mijn eigen wijze woorden luisteren en zonder zenuwen maandag de TTT nailen

IBI nogmaals succes!

Ohja en lees net het verhaal van dreamlogic, hopelijk heb je ook nog wat aan het bovenstaande

Ik zit trouwens op 45 lessen voor mijn examen ongeveer. Daarna is het afwachten. Gemiddelde in Groningen is 35, dus ook ik zit daar bovenop, maar mij maakt het niet uit, ik zie het als een diepteinvestering. Ik ben liever zeker van mijn zaak dan dat ik gehaast snel mijn rijbewijs wil halen
Zet hem op IBI!! Je kan het!
Elastiekje, Fijn dat je les weer goed ging! Weet je ook al wanneer je moet afrijden? (Heb je misschien wel verteld, maar ik haal de verhalen soms een beetje door elkaar met al die data).

Hoe weet je trouwens wat het gemiddelde aantal lessen in Grongingen is? Volgens mij is dat echt natte vingerwerk, anders zouden alle rijscholen voor alle leerlingen moeten doorgeven hoeveel lessen ze hebben gehad en dat gebeurt naar mijn weten niet. Bovendien is "een les" bij de één 50 minuten, bij de ander 90 minuten, 100 minuten, 120 minuten en ga zo maar door....

Ik weet dat het lastig is om niet te kijken naar het aantal lessen. Ik ben gestopt met tellen bij 40. Dacht, dit gaat me echt niks opleveren. Ik heb het ook met mijn instructeur er wel eens over gehad dat ik het bij een ander misschien wel met minder lessen had gehaald, maarja...het gaat nu eenmaal zoals het gaat. Waar het om draait is dat je uit eindelijk veilig de weg op kan.

Jipsel (rij instructrice die hier heeft geschreven) schreef een keer het volgende:

quote:Jipsel schreef op 08 september 2010 @ 20:33:

de meerderheid van de ouderen doet er langer over. Qua levensinzicht ed zitten jullie op een hoger niveau en hebben jullie dus de neiging om veel dingen te over-analyseren. Die tijd krijg je in het verkeer niet helaas... Maar mijn mening is dat als jullie eenmaal de weg op mogen, dat jullie vaak veiligere bestuurders zijn als de jonkies.Misschien hebben jullie er ook wat aan.
Succes IBI !
Volgens mij is het nu bijna 2 uur in NL? Dan zit IBI nu bij het CBR... ik ga duimen!

Dreamlogic... als je iemand hebt die wel met je wil oefenen... meteen doen. Tijdens mijn rijlessen lukte het me wel om te keren en te parkeren etc. maar dat was dan 1 of 2x oefenen en weer verder. Ik had dan het idee dat ik teveel geholpen werd, dat ik het niet echt zelf deed. En het ging me te snel. Mijn instructeur zei altijd dat ik niet teveel moest nadenken maar gewoon moest doen. Had ze waarschijnlijk wel gelijk in, maar zo zit ik niet in elkaar.

Dus met de buurman kon ik het op mijn eigen manier leren en doen zonder de stress van goedkeuring van de instructeur, zonder de stress van na 1x weer verder moeten. Ik heb wel 100x geparkeerd, en dat bochtje achteruit... tot treurens toe geoefend. Niet dat het me de eerste keer niet lukte... het was gewoon een kwestie van zelfvertrouwen. Dat had buurman ook wel door, maar hij liet me gewoon lekker mijn ding doen. En dat zelfvertrouwen bouwde ik dus op door in mijn eigen tempo dingen te leren en niet de prestatiedruk hebben die ik echt elke rijles heb gehad.

Ik weet nog heel goed dat ik de eerste keer alleen ging rijden. Was ook nog es in Melbourne in de binnenstad, aan de linkerkant rijden en schakelen met links. Het zweet stond me op de kop, maar ik vond het tegelijkertijd zo ontzettend gaaf en zo ontzettend fijn dat mijn instructeur juist NIET naast me zat

Ik kan wel 100x zeggen dat je je niet te druk moet maken, maar dat weet je zelf ook wel. Zelfvertrouwen helpt. Gewoon doorzetten. Echt, het gaat voorbij.
go iebj go, een rondje van de zaak!
Grrr, net niet gered vandaag. Schakelde per ongeluk in de verkeerde versnelling. Hij bewonderde mijn manier van het uitvoeren van de bijzondere verrichtingen en mijn kalmte. Vond ook dat ik goed vlot door reed. Maar toch niet geslaagd. Jammer hoor na Londen ga ik bellen voor nieuwe lessen en nieuwe examendatum.
Hè jammer IBI! Maar fijn dat je ook positieve feedback hebt gehad.
He IBI, dat is echt hartstikke shit!

Ben je alleen gezakt op die verkeerde versnelling? Sjonge... Hoe is je gevoel verder? Fijn dat hij heeft bevestigd wat je goed kunt, en als hij het over kalmte heeft dan zit je niet ver van een soevereine autobestuurder af, lijkt me. Nou, niettemin, hartstikke balen. Fijn dat je even de afleiding van Londen hebt!

Ik kom net terug van les. Helaas weer geen Autobahn, want die zit schijnbaar al dagen vast (ik heb gezegd: Hè neeeee, rijden vandaag alwéér niet op de Autobahn?!- Ja ik kan een beetje zuigen soms). Wel een gigastomme actie. Ik moest ergens linksaf, nou goed, ik remmen, blijkt dat de straat in de tegemoetkomende richting met een soort smal parkje gescheiden wordt van de eigen rijrichting, en ik rij dus pardoes op de verkeerde straat af, ontdek dat, rij verder naar rechts, maar de juiste baan is nog te ver weg, en parkeer de auto zo midden op het fietspad! Wat een drama! Vond het vooral heel vervelend dat je zelfvertrouwen opbouwt, denkt dat je veel onder controle hebt en dan zo'n dikke vette fout (troost: in zijn loopbaan van slechts enkele jaren is dit al zeker 20 keer gebeurd met de auto van mijn rijleraar, het is echt een k.u.t.punt.

Verder de hele tijd prima rechts-voor-links, op 1 situatie na. Daar was de rijleraar enigszins verbolgen over, want ik had hem echt niet eens gezien, dus ik kon niet doen alsof ik had gezien dat er niks aankwam. En dat betekent op het examen natuurlijk gewoon zakken.

Niettemin, als ik morgen slaag voor de theorie bel ik 's middags naar mijn rijleraar, en dan rij ik de eerste week van april af. Dus .

En nu ga ik heel, heel hard oefenen voor de theorie morgen!

(Theorie om 10.00h (duimtijd), daarna gelijk bespreking op mijn werk, maar zodra ik de uitslag heb, laat ik het jullie weten!)
Volgens mij kan je niet zakken op alleen een keertje verkeerde versnelling, JanneJip. Dat komt gewoon door de zenuwen. Tenzij je het natuurlijk niet veilig oplost. Kalmte en vlot doorrijden zijn wel mooie positieve punten.

Nou, lekker je theorie halen morgen en dan op naar de praktijk!!! Hoe gaat dat in Duitsland, halen veel mensen de theorie de eerste keer? Hoe gaat zo'n theorie examen in zijn werk? Heb je veel vragen? Meerkeuze?
quote:elastiekje schreef op 10 maart 2011 @ 12:13:

Ik zit trouwens op 45 lessen voor mijn examen ongeveer. Daarna is het afwachten. Gemiddelde in Groningen is 35, dus ook ik zit daar bovenop, maar mij maakt het niet uit, ik zie het als een diepteinvestering. Ik ben liever zeker van mijn zaak dan dat ik gehaast snel mijn rijbewijs wil halen

Eens. Je hebt er daarbij ook meer aan om die loser te zijn met 50 lessen, dan dat je iemand bent die met geluk (niet altijd, maar vaak ook wel) zijn rijbewijs haalt na 30 maar echt bagger rijdt.

@IBI, balen joh dat je het niet gehaald hebt. Had je zelf niet door dat je in de verkeerde versnelling schakelde? Anders had je je misschien nog goed kunnen corrigeren. Maar zo'n foutje is gewoon pech, daar kun jij zelf niks aan doen. Volgende keer beter dus!

Ik mag morgen weer van 8 tot 10. Ben gister wel braaf begonnen met het theorie boek. Vond deze wel grappig(mbt menselijk tekortkomen) 'Natuurlijk zijn gevoelens belangrijk, want dan weet u dat u leeft'

Ik wil ook wel zo'n geduldige buurman die mij ff laat oefenen. Maar ik ken de buren hier amper, mijn relatie is voorbij, mijn moeder is niet geduldig en kan zelf niet fatsoenlijk parkeren en mijn 2 huisgenootjes rijden in een automaat.
Succes morgen jannejip! Ik zal proberen te duimen voor je maar alleen als mijn rijles voorbij is, anders boze instructeur ivm rijden zonder handen aan het stuur!
Ola!

Theorietoets is hier 20 Grundfragen (stof die iedereen moet kennen van buschauffeur tot brommerrijder) en 10 Zusatzfragen specifiek voor autorijders.

Per 30 Grundfragen maak ik momenteel gemiddeld eentje fout, Zusatzfragen moet ik nog iets beter oefenen. Maar goed, eigenlijk mag er niks fout gaan, als ik het niet haal ligt dat echt aan de voorbereiding (en ik oefen al weken 's avonds, heb carnavalsmaandag de hele dag geleerd ipv naar de optocht gekeken, vandaag na de rijles thuis af laten zetten om half 4). Moet dus eigenlijk gewoon lukken, ook omdat ik af wil rijden want het wordt allemaal zo duur . Jammer overigens om dan niet meer met mijn rijleraar te rijden, we kunnen beide onze frustraties over andere mensen erg goed aan elkaar kwijt haha.

Indigo, de vragen zijn meerkeuze. Meestal drie opties, maar er kunnen zowel 0,1,2 als 3 antwoorden goed zijn. Is dus niet 33% kans het goed te doen. Ik ken wel wat mensen die erop gezakt zijn, maar die weten het allemaal aan een slechte voorbereiding...

Ruza, ik vertrouw erop dat om 10h stipt de duimpjes in beweging komen (en jij weer veel plezier met je les!).
Hè Ruza, toen je begon met schrijven hier was je relatie toch nog "aan"? Of haal ik je nou door elkaar met iemand anders? Een grappig theorieboek heb jij inderdaad haha maakt het wel weer leuk, misschien vond degene die het schreef de theorie net zo saai als wij Veel rijplezier morgen!

JanneJip, zo te lezen moet het wel goedkomen morgen! Ik vond het destijds ook een raar idee om mijn instructeur niet meer te zien na het examen, eerst zie je elkaar een paar keer in de week en dan opeens niet meer. Maar dat vond hij ook, dus hebben we het contact maar aangehouden haha het is ook maar net hoe je het met elkaar kan vinden. Aan de andere kant, nog langer lessen had ik ook totaaaal geen zin in

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven