borstvoeding, hoe lang?

10-03-2011 10:40 221 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ben benieuwd hoe lang jullie borstvoeding hebben gegeven.

Hier wordt aanbevolen om in ieder geval de 4 maanden vol te maken, maar liever hebben ze min. 6 maanden.

Mijn dochter is bijna 10 weken en ik kijk er eerlijk gezegd al naar uit om weer eens een wijntje te kunnen drinken!

En ervaringen met afkolven zijn ook welkom!
Ik vind het wel grappig om te lezen dat sommige borstvoedende moeders zich aangesproken voelen door anderen. Ik heb juist het gevoel andersom. Dat ik erop aangekeken word dat ik de fles ga geven. Ik kan door een borstoperatie met veel complicaties waarschijnlijk geen borstvoeding geven en de lactatiekundige heeft het mij ook afgeraden. Maar ik heb telkens het gevoel dat ik me moet verdedigen omdat ik flesvoeding ga geven.

Maar er ligt dus nog wel een klein taboe op hoe je je kind voed merk ik.

Ik heb zoiets laat iedereen het doen waar het zich goed bij voelt.
Maar vlinder, als een flesvoedende moeder klaagt over haar kindje dat niet wil slapen, veel huilt of iets dergelijks, zeg je toch ook niet: "Nou ik zou maar stoppen met flesvoeding geven"?

Jonge moeders zijn meestal rete onzeker. Met de fles heb je nog enige controle. Helaas staan op onze borsten geen streepjes. Dus als er wat 'mis' is met het kindje zal het wel aan de borstvoeding liggen.

Mijn schoonzusje is zo iemand die controle nodig heeft. Met de fles kan ze zien wat er in gaat en heeft ze het idee dat ze zeker weet dat het met de voeding in ieder geval goed gaat. Voor haar werkt de fles dan weer beter. Daar houdt mijn 'zendingsdrang' dan ook op. Ouders moeten vooral doen waar zij zich goed bij voelen. Maar laat je als ouder alsjeblieft goed voorlichten en begeleiden. (en niet uit onderzoeken die gesponsord zijn door Nutrilon e.d.) Net als wat Yam zegt over regeldagen.

We weten tegenwoordig ook niet meer wat normaal is. We weten helemaal niet meer dat het normaal is dat een kind om de 2-3 uur drinkt, dat nachtvoedingen heel heel normaal zijn. Maar goed dat gaat allemaal wel heel erg offtopic.
Over dat voorlichten is niet voor jou persoonlijk hoor Vlinder. Is iets algemeens,

Maar ik moet nu gaan. Ga naar het borstvoedingscafé.
Ik heb 7 maanden fulltime en 2 maanden parttime borstvoeding gegeven. We zijn met 9 maanden en vijf dagen geleden gestopt. Dat is een week geleden. Ik vind het nog steeds wel eens jammer maar tegelijkertijd was ik er klaar mee en vind ik het wel best zo.

Ik heb het geluk gehad dat ik zonder enig probleem heb kunnen voeden en kolven. Dat maakte het een stuk makkelijker om vol te houden.
Heb 4 dagen borstvoeding gegeven, maar vanwege complicaties na een operatie is het helaas niet langer gelukt. Meisje viel ook te snel af, dus snel overgestapt op flesvoeding. Merk hetzelfde als Duffy, heb me vaak 'moeten' verdedigen, zo vaak de vraag gekregen waarom ik geen borstvoeding geef. Snap het niet, ik zou dat niet vragen. Zoals ik ook niet aan iemand vraag waarom ze in hemelsnaam borstvoeding geeft. Het is net als de discussie rondom wel/geen ruggenprik, een gevoelig onderwerp!

Zie net op Twitter dat Doutzen een foto heeft gepost waarop ze haar zoon borstvoeding geeft, zal vast binnen no time op Telegraaf etc. staan.
quote:mango82 schreef op 10 maart 2011 @ 19:43:

Maar vlinder, als een flesvoedende moeder klaagt over haar kindje dat niet wil slapen, veel huilt of iets dergelijks, zeg je toch ook niet: "Nou ik zou maar stoppen met flesvoeding geven"?

Bij een kind dat veel huilt zal een ander misschien zeggen "Misschien is het fijn voor je om je kind eens te laten huilen/ te laten logeren bij oma voor een nachtje rust/etc. Dat is echt gerust niet bedoeld om te vertellen dat je het fout doet of om je iets op te dringen. Eventuele oplossingen aandragen is een heel natuurlijk iets als iemand te kennen geeft een probleem te hebben. Vat het niet zo aanvallend en persoonlijk op, dat is echt veel fijner, voor iedereen, maar zeker voor jezelf.
Leuke foto van Doutzen hoor. Zo'n mooie foto heb ik gelukkig ook nog in de collectie voordat ik ging stoppen met bv.

Nu moet ik nog een lieve flesfoto maken
quote:Schilderspalet schreef op 10 maart 2011 @ 17:18:

Hoe lang borstvoeding geven?

Wat dacht je van NOOIT!

Wat een idioot gedoe vond ik dat. Gewoon lekker de fles, worden ze ook groot van. Mijn kinderen (inmiddels volwassen), zijn prima opgegroeid zonder dat borstgelurk.

Voor alle achterlijke onderzoeken die zogenaamd moeten uitwijzen dat je van borstvoeding intelligenter zou worden: mijn oudste zoon heeft een ver bovengemiddeld IQ en mijn jongste zoon gaat die richting op..................verder zijn het gezonden jonge mannen.

Zo achterhaald: borstvoeding

och, wat een woede/frustratie(?) blijkt er uit je post.. waarom?

Je weet zelf natuurlijk ook wel dat jouw persoonlijke situatie niets afdoet aan onafhankelijk onderzoek, maar misschien kon je dat even niet plaatsen?

En achterhaald.. tja.. vind je sex ook achterhaald? (kan ook met een kunst-alternatief) En baren? (kan ook met een keizersnede) En eten/drinken? (kan ook met sondevoeding) En poepen? (kan ook met een stoma)

Omdat er alternatieven zijn ontwikkeld voor van alles, maakt dat de oorsprong natuurlijk niet 'achterhaald'.

Niet zo boos, er wordt ook niemand boos op jou als jij je kinderen koemelk geeft.

Fijn trouwens dat je zulke briljante kinderen hebt gekregen. Genen van je man ?
Ik voed mijn zoontje nu bijna 11 maanden en aangezien het afbouwen (of opbouwen van bijvoeding) langzamer gaat dan ik dacht zal ik nog wel even doorgaan. En makkelijk vond ik het in het begin zeker niet, heb huilend van de pijn zitten voeden (kloven en andere ellende). Gelukkig was dat na een week of 6 over. Ook de nachtvoedingen (nog steeds) vind ik af en toe wel zwaar, en vooral in het begin leek een fles mij een stuk makkelijker omdat ik het dan aan mijn man kon overlaten om zo zelf langer dan 3 uur achtereen te slapen. En de helse regeldagen waarbij ik elk uur moest aanleggen vond ik ook wel zwaar. Nou ja, hels, tijdens mijn verlof had ik toch weinig andere dingen te doen (of me er op ingesteld) en nu vind ik het allemaal zo belachelijk snel gaan dat die paar maanden ook wel te overzien zijn. Ik zie nu op tegen het stoppen, het nooit meer voeden, maar ja, ooit zal dat moment toch komen : )
Ha Keeprunning,

Als antwoord op je vraag (op pagina 1):

ik ga naar Kenia. Heb daar een eigen fair trade project lopen, dus 'moet' ik geregeld heen, heel vervelend!

Jullie hebben een ZA rondreis gemaakt? Met je kleintje? Wat ontzettend gaaf!
Ik geef nu 14 weken borstvoeding, en heb nu bedacht dat ik ga afbouwen als hij een halfjaar is of als ik dagelijks een tekort ga kolven. Vooralsnog loopt het prima, en voel ik me er goed bij. Maar na 6mnd denk ik dat ik er wel klaar mee ben.. (zeg ik nu)
Zoon 1 heeft 5 maanden fulltime gekregen (maar wel alles afgekolfd, want te vroeg geboren en er gewoon ondanks vele pogingen niet in geslaagd hem live aan de borst te krijgen) en zoon 2 6 maanden fulltime, waarvan de laatste 3 gelukkig wel gewoon helemaal aan de borst (en dus eerst weer maanden kolven, maar wat was ik blij toen het met hulp van een zeer geduldige lactatiekundige live lukte met zoon2: makkelijk voeden, gezellig, echt super! Had de evaring niet willen missen.) Vervolgens zoon 2 nog tot 9 maanden 's ochtends, 's vonds en 's nachts laten drinken. Vond het jammer om te stoppen, maar het was ook wel mooi geweest.
17 maanden (waarvan 6 maanden volledig). Ik heb me er nooit voor verdedigd. Maar mij werd wel regelmatig gevraagd wanneer ik nou ging stoppen, of ze niet eens iets anders moest eten (met 3 maanden), of het voedsel wel goed was en er werd gesuggereerd dat ze vast beter ging groeien als ze ander voedsel zou krijgen (na 8 maanden woog ze eindelijk boven de 6 kilo).

Echt waar, ze is al járen van de borst af, bijna 5 jaar, ze is nu ruim 6 en het is nog steeds een kaboutertje.
K is nu 15 maanden en krijgt s morgens een fles afgekolfde melk. Kolf nu dus 15 maanden en ben wel een beetje gaan afbouwen. kolf nu nog 1x per dag. Hoevaak ik nu niet te horen krijg wanneer ik ga stoppen...
Kruimelientje hier krijgt nog borstvoeding (nu 1,5 jaar). Nu nog 1 of 2 keer per dag. Op een gegeven moment wordt het vooral heel erg makkelijk is mijn ervaring (nooit gedoe met flesjes opwarmen of 's nachts je bed uit om een flesje te maken). Nou ja... kolven is nooit mijn hobby geworden. Al hadden de verplichte 'rustmomenten' ook wel een positieve kant.

Een wijntje drinken kan op een gegeven moment makkelijk tussen 2 voedingen door (en in het uiterste geval geef je een afgekolfde voeding als je kindje eerder wil, kolf je en gooi je die voeding weg)
quote:rococo schreef op 10 maart 2011 @ 20:49:

[...]

och, wat een woede/frustratie(?) blijkt er uit je post.. waarom?

Je weet zelf natuurlijk ook wel dat jouw persoonlijke situatie niets afdoet aan onafhankelijk onderzoek, maar misschien kon je dat even niet plaatsen?

En achterhaald.. tja.. vind je sex ook achterhaald? (kan ook met een kunst-alternatief) En baren? (kan ook met een keizersnede) En eten/drinken? (kan ook met sondevoeding) En poepen? (kan ook met een stoma)

Omdat er alternatieven zijn ontwikkeld voor van alles, maakt dat de oorsprong natuurlijk niet 'achterhaald'.

Niet zo boos, er wordt ook niemand boos op jou als jij je kinderen koemelk geeft.

Fijn trouwens dat je zulke briljante kinderen hebt gekregen. Genen van je man ?
quote:Vl43inder schreef op 10 maart 2011 @ 20:10:

[...]

Bij een kind dat veel huilt zal een ander misschien zeggen "Misschien is het fijn voor je om je kind eens te laten huilen/ te laten logeren bij oma voor een nachtje rust/etc. Dat is echt gerust niet bedoeld om te vertellen dat je het fout doet of om je iets op te dringen. Eventuele oplossingen aandragen is een heel natuurlijk iets als iemand te kennen geeft een probleem te hebben. Vat het niet zo aanvallend en persoonlijk op, dat is echt veel fijner, voor iedereen, maar zeker voor jezelf.

Als ik er doorheen zat wilde ik geen kant en klaar oplossingen aangeboden krijgen die niet binnen ons visie van grootbrengen valt.

Als ik er doorheen zit wil ik gewoon gehoord worden.

gewoon even lekker mopperen, zeuren en mn gal spuwen, en iemand die dan zegt; "ja het is ook zwaar af en toe, ik begrijp je"
Ik heb h 11 maanden bv gegeven, toen droogde ik op omdat ik zwanger was van P, die nu 8 maanden bv krijgt en we gaan gewoon nog even door.

Kolven op mijn werk vind ik geen probleem en ook op mijn werk wordt daar heel gewoon over gedaan. Ik kolf wel regelmatig wat tekort, maar met een keer 's avonds extra kolven, is dat ook zo weer aangevuld.

Voor mij is het vanzelfsprekend om bv te geven. Als je 9 maanden lang je best doet om je kindje zo gezond mogelijk ter wereld te laten komen, waarom geef je dan daarna niet het allerbeste? ( En ja, ik heb er heus wel begrip voor als je stopt nadat je vanalles geprobeerd hebt, maar "gewoon, geen zin" Nee daar heb ik geen begrip voor)
quote:snowy2 schreef op 11 maart 2011 @ 12:37:

( En ja, ik heb er heus wel begrip voor als je stopt nadat je vanalles geprobeerd hebt, maar "gewoon, geen zin" Nee daar heb ik geen begrip voor)Wat dacht je, die eendjes zijn al dik genoeg?
Ik snap gewoon echt niet dat vrouwen in de zwangerschap van alles laten staan en er alles aan doen om een zo gezond mogelijk kindje te krijgen ( soms op het hysterische af) om dan vervolgens een 2e keus product ( want dat is kunstvoeding, het is een alternatief voor hoe de natuur het bedoeld heeft) geven als het kindje er eenmaal is. Ik kan daar gewoon niet bij!
Ik heb 6 maanden volledig borstvoeding gegeven, en nu geef ik deels flesvoeding (1xpap en 1xfles) en deel borstvoeding (s ochtends en s avonds en evt s nachts).

Ik vond en vind borstvoeding geven heerlijk, en wil er het liefst lang mee doorgaan. s nachts is het veel handiger dan een flesje, s avonds valt hij er lekker bij in slaap, en 's ochtends hoef ik niet meteen op te staan om zijn ontbijt te maken.

Ik wilde eerst ook overdag ermee doorgaan, maar het kolven lukte niet zo goed (zat echt twee keer meer dan een half uur te 'persen' voor als ik geluk had 1.5 voeding...). En daarnaast wilde mijn eigenwijsje opeens geen ingevroren melk meer...

Op zich bevalt de flesvoeding overdag prima, is toch minder gedoe dan ik van te voren had gedacht. En een flesje meenemen is net zo handig of handiger dan borstvoeding geven als je weg bent, want je hoeft geen rustig plekje te zoeken om te voeden. Vooral als meneer weer eens een half uur aan de borst wilde lurken vond ik voeden in een openbare ruimte niet heel handig (al was het maar vanwege de lamme arm...;-))

Wat betreft onzekerheid of je kindje genoeg drinkt: dat heb ik bij beiden Bij de flesvoeding omdat ik dan WEET dat hij te weinig binnen heeft gekregen als hij weer eens zijn fles niet helemaal leegdrinkt, en bij de borstvoeding omdat ik NIET weet of hij wel genoeg binnen krijgt... Maar goed, die van mij is dan ook aan de lichte kant sinds de geboorte (wat te licht zelfs), dus dat lijkt me minder een issue als je een lekker mollige baby hebt.
De 1e heb ik 1 jaar gevoed en de 2e 2 jaar en 3 maanden.
quote:Pink83 schreef op 10 maart 2011 @ 20:00:

Heb 4 dagen borstvoeding gegeven, maar vanwege complicaties na een operatie is het helaas niet langer gelukt. Meisje viel ook te snel af, dus snel overgestapt op flesvoeding. Merk hetzelfde als Duffy, heb me vaak 'moeten' verdedigen, zo vaak de vraag gekregen waarom ik geen borstvoeding geef. Snap het niet, ik zou dat niet vragen. Zoals ik ook niet aan iemand vraag waarom ze in hemelsnaam borstvoeding geeft. Het is net als de discussie rondom wel/geen ruggenprik, een gevoelig onderwerp!

Herkenbaar

Zie net op Twitter dat Doutzen een foto heeft gepost waarop ze haar zoon borstvoeding geeft, zal vast binnen no time op Telegraaf etc. staan.
Frankly my dear, I don"t give a damn
quote:snowy2 schreef op 11 maart 2011 @ 12:37:

Ik heb h 11 maanden bv gegeven, toen droogde ik op omdat ik zwanger was van P, die nu 8 maanden bv krijgt en we gaan gewoon nog even door.

Kolven op mijn werk vind ik geen probleem en ook op mijn werk wordt daar heel gewoon over gedaan. Ik kolf wel regelmatig wat tekort, maar met een keer 's avonds extra kolven, is dat ook zo weer aangevuld.

Voor mij is het vanzelfsprekend om bv te geven. Als je 9 maanden lang je best doet om je kindje zo gezond mogelijk ter wereld te laten komen, waarom geef je dan daarna niet het allerbeste? ( En ja, ik heb er heus wel begrip voor als je stopt nadat je vanalles geprobeerd hebt, maar "gewoon, geen zin" Nee daar heb ik geen begrip voor)Maar snap je ook waarom het vervelend (zelfs pijnlijk) om steeds uit te moeten leggen en te moeten verdedigen waarom je fv geeft?
Frankly my dear, I don"t give a damn
Bij drie kinderen ongeveer 5.5 jaar bv gegeven! Tjeeez,....

Eerste 16 maanden, tweede 2 jaar en 4 maanden en nummer drie ook zo;n anderhalf jaar. Maar ben na een maand of negen dingen wel gaan combineren. Dan dronken ze in de ochtend en avond bij mij maar kolfte ik niet meer.

Wat goed te lezen dat er een hoop vrouwen lang voeden. Ik blijf het echt jammer vinden dat nederland hierin op Eurpees niveau echt achter loopt. Onze begeleiding is slecht en we hebben die fabrikanten die met hun slogans "geinspireerd op moedermelk,..." de nog tijfelende moeder achter zich scharen.

In Scandinavische landen "lukt" het bijna 98 % van de vrouwen om zelf te voeden (boven de 80% voedt daar nog na 4 maanden geloof ik,...) waar ligt dat aan? En nee,..dat zit 'm niet in langer verlof. In nederland krijgt na 1 maand nog maar 50% van de babies borstvoeding, dan is het einde van je verlof toch nog niet in zicht,...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven