Werk & Studie alle pijlers

HBO-V deeltijd

30-12-2005 15:59 2194 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik zit eraan te denken de HBO-V opleiding in deeltijd te doen, omdat ik eigenlijk niets wil met mijn huidige studie. Ik heb helemaal geen ervaring in deze richting. Wie kan me hier iets meer over vertellen? Want ik heb al ff gekeken bij de school waar ik die wil volgen en daar hoef je 1 dag in de week naar school. Maar ik neem aan dat je ook stages moet lopen etc. Alle ervaringen zijn welkom.
Jeeeeej Disco, je hebt verlof! Heerlijk! Geniet van de rust, dingen doen die je altijd nog moest doen, het babykamertje afmaken, het zalige niets doen, winkelen en weet ik veel wat!

Mijn verlof is alweer bijna aflopen. Ik vond het toch nog iets te snel, dus ik heb nog twee weken onbetaald verlof aangevraagd, zodat ik pas in april hoef te beginnen. April klinkt net even wat lekkerder dan maart he. Afgelopen week (kijk, toch nog hbov gerelateerd dit) ben ik weer naar school gegaan. En petje af voor mezelf! Zes weken na de bevalling alweer in de schoolbanken zitten vind ik best een schouderklopje waard. Overigens was maandag wel #$%&^, want dat was de eerste dag zonder mijn dochter. Dag twee ging al een stuk beter en bij dag drie dacht ik er niet eens meer over na. Goed bezig! Ik heb zelfs alweer een tentamen achter de rug. Met dank aan de de samenvattingen van Disco Op hoop van zege dat ik hem gehaald heb. Ik heb een alibi als het niet het geval is haha!
wat goed annelize!

Had je trouwens nog een mailtje gestuurd. heb je die gezien?

~Danseresje
Je hebt mail terug Danseresje
Jeetje Annelize dat gaat snel, je verlof er al weer op. Wel fijn dat je het nog iets kon uitbreiden.

Ga je nou op cardio verder? Zoja tot wanneer en wat wordt je volgende afdeling? Vast een chirurgische.

En eerste tentamen erop, hoop dat je hem hebt gehaald en dat mijn samenvattingen dus nuttig waren.

Morgen gaan we over. Zit wel een beetje in de stress. Ben er zo klaar mee, vooral van de afhankelijkheid van anderen. Ben normaal heel erg op mezelf en nu hebben we regelmatig mensen over de vloer (vrienden en vreemden). Ik ben echt heel blij met de hulp, zonder hadden we het ook niet gered, maar wil gewoon mijn eigen leven terug en me rustig gaan voorbereiden op de bevalling en de baby.

Maarja moet je maar niet gaan verhuizen als je zwanger bent, eigen schuld dikke bult
Hoi!

Even een vanuit het zuiden.

@ Discovery, hoe is je verhuizing gegaan? Begin je al een beetje opgeruimd te raken? Of wordt het nu rustig aan wat uitpakken, inrichten en wat klussen?

Geniet van je verlof! Wel heerlijk om nu niet te hoeven werken. Pas je wel op dat je niet teveel gaat doen nu!!!

@ Annelize,

Heb je al uitslag van je tentamen?? Heb je het gehaald? En net als discovery ben ik erg benieuwd naar je terugkeer in het ziekenhuis.

@ Scheepje,

Hoe gaat het er bij jou aan toe? Nog druk met klussen?? Hoe gaat het met je sollicitaties? Of ga je eerst je huis doen?

@ Danseresje,

Fijn om te lezen dat je weer aan het werk bent. Hopelijk herstelt je knie nu snel helemaal, zodat je weer alles kan doen!

Hier weinig te melden; alles gaat prima. Ok, behalve dat gesnotter... Man was vorige week verkouden (en zelfs ziek thuis) en nu ben ik de pineut. Binnen 1 dag verveelt me dat al heel erg, omdat je er weinig aan kan doen.

Dit weekend vertoon ik me zeer weinig in het buitenleven, omdat hier dan de carnaval los barst. Hoewel ik een rasechte Brabo ben, doe ik er niet aan mee. Ik vind het echt een verschrikking. Het is niet aan mij besteedt; vroeger zocht ik allerlei excuus om niet te hoeven gaan, zols werken of oppassen of..... noem maar op.
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!
Hoi allemaal,

Hier gaat het allemaal gestaag verder. Ik ben momenteel geregistreeds verpleegkundige, maar helaas nog zonder werk. Wordt op mijn brieven veelal afgewezen wegens een te kort aan relevante werkervaring. Het lijtk wel alsof de ggz alleen maar op zoek is naar mensen met minstens 1000 jaar ervaring. Maar leg mij dan eens uit hoe ik, zonder dat ik ergens word aangenomen, die ervaring kan opdoen? Ik ga wel vrolijk door met schrijven hoor, oop een gegeven moment zal ik heus wel ergens aan t werk komen.

Verder Disco lekker aan t genieten van je huis, hier schiet het ook al aardig op. Volgende week komt de nieuwe keuken, het stukadoorswerk ziet er goed uit (strak geworden...), de vloeren in de gang en de keuken worden volgende week maandag gedaan (kormt een soort kunststof, epoxy op). Moeten nog kilometers afwerklatten langs de plafonds gaan nieten. maar dan moeten Manlief en ik het eerst eens gaan worden over de soort. Daarna kunnen we ook gaan schilderen... Over de kleuren zijn we het wel al eens... dat gaat dan wel weer makkelijker (het wordt creme wit alles behalve 1 muur in de woonkamer die wordt best heel donker grijs, maar dat breekt weer omdat mijn heel lichte boekenkasten er tegenaan komen te staan denk ik).

Voor de rest succes allemaal (Annelize met studeren en kleine, Danseresje met werken enz enz..)

Groeten, Scheepje
anoniem_41873 wijzigde dit bericht op 03-03-2011 12:36
Reden: nog een beetje lekker off topic over huizen en inrichting ed
% gewijzigd
Heeft iemand een beetje een inzicht in hoe de deeltijd studie HBO V bij Avans nu is ingedeeld.

Ik heb gezien dat je het eerste half jaar 1 middag en 1 avond naar school gaat. Het 2e half jaar volgt een stage van 40 dagen. Maar hoeveel ga je daarbij naar school? Zijn er dan ook lessen in de avond? En volg je die stage 2 dagen in de week of aaneengesloten?

Ik heb school al gebeld maar nog niemand kunnen spreken die er iets van weet…
Hallo Ano ano,

Ik heb geen idee hoe de opleiding er bij Avans uitziet. Heb zelf de opleiding aan de NHL gevolgd, daar is de voltijds opelding 5 dagen per week naar school en in het 2de semester een korte stage (in het eerste jaar). Deeltijders gaan daar 1 dag per week naar school. En dan mag je werkplek ook je stageplaats zijn mits dit een verpleegkundige werkplek is.

Hopelijk kan je een antwoord krijgen op je vraag.

Groet, Scheepje
hoi, ik heb de hbo-v een gedeelte aan Avans gedaan, deeltijd.

Je werkplek mag je stageplek zijn, dat was bij mij ook zo. Wel waar je voldoende als verpleegkundige kan handelen natuurlijk.

De schoolbijeenkomsten waren alle twee de jaren 1 dag in de twee weken, donderdagen. Meestal van een uur of 12 tot half 9 's avonds. Als je het goed regelt met je werkgever betaalt die jouw studiekosten, maar ook de uren dat je les hebt of elders stage loopt.

groetjes suuz
He Suuz,

Hoe is het met jou? Al lang niks van je gehoord.

Grt, Scheepje
hej ja het gaat wel goed hoor, nog steeds bezig met de opleiding cogntief gedragstherapeutisch medewerker, duurt ook nog wel even want moet 40 uur supervisie volgen wat maar 1 x in de 2 weken 1,5 uur is. Maar goed, werk betaalt.

Ik kan uiteindelijk mijn baan toch houden, ben maar een paar uur overtallig dus dat valt me 100% mee.

Het is nog steeds erg rommelig, maar goed tis overal t zelfde liedje he...

Succes met solliciteren, binnen de GGZ is t momenteel erg lastig om werk te vinden en als je net van school komt zal dat extra gelden denk ik. Vervelend! Hoop dat je snel een baan vindt!

groetjes suuz
Hallo, kom even melden dat de baby nog steeds lekker binnen zit, voor diegene die het interesseert. Ben nu ruim 37 weken en wordt best zwaar. Mijn buik trekt behoorlijk en baby denkt nog alle kanten op te kunnen bewegen, lukt hem/haar ook, maar voelt voor mij niet echt prettig meer.

Huisje is redelijk op orde, meest gebruikte kamers zijn i.i.g klaar, dus dat is fijn. We hebben echt ontzettend veel hulp gehad, waardoor veel nu al klaar is.

Scheepje, is alles gestuct nu en zit de keuken erin? Zal wel een heel verschil maken.

MDF, gaat alles nog steeds z'n gangetje?

Danseresje, weer helemaal gesetteld in het ziekenhuis? Werk je al weer voltallig.

Suuz, leuk weer wat van je te horen. Je bent dus ook al met een vervolgopleiding bezig, leuk! Wat kan je er precies mee? Ga je dan meer een op een werken of ook in groepen, of kan het beiden?

Ano Ano, ik kan je niet helpen, heb de opleiding op een andere school gedaan en ook geen deeltijd gedaan.

Annelize, ook weer een beetje gesetteld op school en op het werk, of begon je nou in april weer met werken?

Nou duik onder de douche en dan op weg naar het noorden voor een verjaardag.
Hallo,

Dit topic heeft héél veel pagina's en om ze nu allemaal door te worstelen... Ik ben me aan het oriënteren op een HBO-V opleiding. Echter, ik heb 0,0 ervaring in de zorg en kan/wil de opleiding alleen in deeltijd doen. Is dit gekkenwerk of überhaupt mogelijk?

Zo ja, dan worstel ik me graag door de 116 pagina's heen...
Hoi allemaal,

Even een *zwaai zwaai* vanuit brabant... ben weer terug van een superweekend!! Leuke tip: weekendje met de boot naar the UK en terug.

@ Nero, niet aan beginnen hoor aan al die 116 pagina's. Genoeg mensen hier die antwoord hebben op deeltijd studie. Ik ben vooral erg nieuwsgierig naar jouw beweegredenen; Waar wil je die gaan doen? Waarom juist in deeltijd? Waarom verpleegkunde en niet een ander beroep in de zorg (er zijn er nog tig te bedenken)?

Hoeveel uur kun je studeren/naar school? Waar ben je afhankelijk van (kinderen, baan, reistijd, etc...)?

Groetjes MDF
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!
Pfoe, ik zit echt nog in de pre-oriëntatiefase dus ik hoop dat ik op al je vragen antwoord kan geven Miss D!

Ik woon in het midden van het land, en ik zag dat de HvU de deeltijd-variant aanbiedt.

Waarom deeltijd? Omdat ik een gezin heb en er ook gewoon brood op de plank moet komen!

Sja waarom verpleegkundige... Ik heb (nog) niet zoveel zicht op de andere beroepen in de zorg zoals jij noemt. Ik werk al 7 jaar als secretaresse en dus 0,0 ervaring in de zorg...

Ik zou het liefst in de avonduren willen studeren, denk ik... Ben idd afhankelijk van baan/kind.

Nou ja, ik heb geen idee of het kan en/of dat het echt iets is voor me. Maar aangezien het idee al een tijdje in m'n hoofd speelt wil ik me er toch iets meer in verdiepen.
Hallo nero,

Ik denk dat ik wel antwoord kan proberen te geven op je vraag. Ik heb de opleiding in deeltijd gedaan, al leek het veel op voltijd in mijn geval. Ik kwam ook vanuit een heel andere richting met geen ervaring in de zorg. Ik ben deeltijd gaan doen ook vanwege mijn leeftijd en geen zin hebben om in een klas vol net afgestudeerde havo-ers te komen... Deeltijd bij ons hield in 1x per week naar school. En na het eerste semester de eerste orienterende stage. De jaren daarna werden de stage langer en meer dagen per week. En daar komt het gevoel dat ik toch voltijd bezig was. Deeltijd is namelijk voornamelijk in het leven geroepen voor mensen die al werken in de zorg en hun werkplek als stage mogen gebruiken.

Misschien is het in jouw geval interessanter om te bekijken wat je prtecies zou willen (algemeen ziekenhuis of juist de psychiatrie). Mischien zou je eens een dag mee kunnne draaien op een afdeling. En dan is het duale traject interessanter omdat je indienst komt van een instelling en je dus, welliswaar minimaal, een salaris krijgt (dames van de duale varianten... correct me when I'm wrong please).

In mijn geval heb ik dat niet gedaan omdat ik nog een klein beetje studiefinaciering kreeg en we op het salaris van mijn partner net rond kwamen. En ik had geen idee welke kant van de zorg ik op wilde.

Goed ik hoop dat je zo een stapje verder komt en als je nog vragen hebt, stel ze maar hoor.

Groeten, Scheepje

PS als secretaresse kan je in een ziekenhuis, met een aanvullende opleiding, ook medischsecretaresse worden bijvoorbeeld

PS2 @ de rest van de dames: de keuken zit er bijna in... de vaatwasser doet het net als de oven... en das fijn na 2,5 maand zonder eten uit de oven...
Bedankt voor je reactie Scheepje!

Kon je dan naast de opleiding nog wel je baan behouden? En een duaal traject is wellicht interessant, ware het niet dat we het dan financieel (nog) niet redden.

Medisch secretaresse heb ik ook voor gekeken, misschien is die overstap wat 'logischer'. Helaas hebben ze bij het zhs in mijn woonplaats nog geen geschikte vacatures...

Ik heb sowieso de brochure van de HvU aangevraagd. Ik ben benieuwd!

@Scheeptje: ben jij inmiddels klaar met de opleiding? En wat doe je nu voor werk?
Hoi Nero,

Ik heb duaal gedaan. Mag ik vragen waarom duaal financieel geen optie is? Zo superslecht verdien je niet hoor.

Mogelijk kan je dan het eerste jaar deeltijd doen, waardoor je er naast kan blijven werken en heet tweede jaar instromen in de duale variant, aangezien je dan ook gaat werken.(Dit hebben 3 klasgenoten van mij gedaan, na het eerste jaar vallen er namelijk bijna altijd studenten af in de duale variant, waardoor er weer plekken vrij komen) Eerste jaar duaal was voor mij voltijd naar school en laatste 10 weken stage. Kreeg wel het hele jaar 'zakgeld', wat neer kwam op ongeveer 850 euro netto per maand.

De volgende jaren had ik telkens salarisverhoging wat ongeveer neerkwam op:

jaar 2: rond de 1000 euro netto

jaar 3: rond de 1200 euro netto

jaar 4: rond de 1400 euro netto

Afhankelijk van de mate van onregelmatig werken natuurlijk, maar dat wordt in de loop van de jaren steeds meer.

Tweede jaar werk je voornamelijk dagdiensten, maar wel de weekenden. Eind tweede jaar/derde jaar komen er avonddiensten bij en eind derde jaar/vierde jaar komen er nachtdiensten bij.

Ik heb de opleiding gedaan in een algemeen ziekenhuis. Wat Scheepje zegt, als je voor duaal kiest moet je wel weten of je richting algemeen ziekenhuis wil of richting psychiatrie.

Leeftijd bij mij in de klas varieerde van twee mensen die van de havo kwamen en de rest die al enkele jaren hadden gewerkt, na een eerdere opleiding. Meerendeel wat tussen de 23-30 jaar, maar we hadden ook een 40er in de klas.

Voordeel van duaal is denk ik dat je een contract krijgt bij een instelling. Waardoor je salaris krijgt en je de mogelijkheid hebt om te leren.

Bij deeltijd zijn het in principe stages, als ik Scheepje zo begrijp en dan is het volgens mij niet vanzelfsprekend dat je salaris krijgt, denk i.i.g. niet zoveel als in het duale traject. Tenzij je natuurlijk al werkzaam bent in de zorg, maar dat is bij jou niet het geval.

Mijn inziens zijn je inkomsten dus bij een duale opleiding hoger dan bij een deeltijd opleiding, maar misschien zie ik dat verkeerd. Scheepje kan je meer vertellen over de inkomsten bij deeltijd.

Overigens als je boven de 30 bent krijg je geen studiefinanciering meer (toch?) en ook niet als je al eerder een hbo-studie hebt afgerond. En als je wel recht hebt op studiefinanciering krijg je dat ook bij een duale opleiding, alleen moet je dan even goed je inkomsten in de gaten houden. Je mag dan maximaal een bepaald bedrag verdienen, dus als je daar in de buurt komt, op tijd je studiefinanciering afzeggen, krijg je ook geen boete.
Ohja bij duaal wordt de studie geheel en het boekengeld, bij ons gedeeltelijk, maar soms helemaal, betaald door de instelling waar je aan de slag gaat.

Ik werkte overigens de gehele opleiding 32 uur per week. Minder zijn ze in de meeste instellingen volgens mij geen voorstander van. In sommige instellingen moet je zelfs 36 uur werken.
Bedankt Discovery!

Wauw wat een inzichten zeg, ik wist inderdaad niet dat een duale variant nog zoveel inkomsten met zich meebrengt. Ik werk nu nl. 32 uur en heb een gezin, daarom zal ik toch wel een bepaald inkomen 'moeten' hebben. Ik vind het uiteraard niet erg om minder te verdienen (lijkt me ook heel logisch), maar heel veel minder kan gewoon niet.

Is het een idee dat ik eens naar een open dag/avond van de HvU ga of niet? En volgen jullie de opleiding via een ziekenhuis of hoe werkt dat?
Overigens gaat mijn voorkeur uit naar een algemeen ziekenhuis.
Denk dat een open dag/avond nooit kwaad kan. Vaak zijn daar ook mensen van de ziekenhuizen waarmee de hogeschool werkt. Dus kan je ook aan hen vragen stellen.

Ik heb moeten solliciteren bij een ziekenhuis en toen ik was aangenomen heb ik mij aangemeld op de hogeschool.

In het ziekenhuis waar ik werk en ook de opleiding heb gedaan (ben inmiddels een half jaar klaar) is ook elke maand een inloopuur voor geinteresseerde. Daar zijn dan vaak leerlingen aanwezig die op dat moment de opleiding volgen en opleiders van binnen het ziekenhuis. Dan kan je dus aan de ervaringsdeskundigen vragen stellen, is toch anders dan docenten die een verhaal vertellen.

Ik weet alleen niet of dat in elk ziekenhuis is, en het ziekenhuis waar ik werk is niet in utrecht, dus daar heb je niks aan.
Okee... En jij volgt de duale variant Discovery? In welk jaar zit je nu? En wat was je achtergrond voordat je aan de opleiding begon?

Sorry voor het vragenvuur...
Maakt niet uit, maak ik me nog nuttig in mijn verlof.

Ik heb de duale variant gedaan ja, heb de opleiding vorig jaar juli afgerond.

Voordat ik aan de opleiding begon heb ik de opleiding sociaal pedagogische hulpverlening gedaan, maar ben daarna gaan werken op een kinderdagverblijf (3 jaar). Ik was 24 toen ik aan de HBO-V begon.
Hoi Nero,

Ik ben sinds januari klaar met de opleiding, ben afgestudeerd richting psychiatrie omdat ik dat voor mij de interessantste kant vond. ben nog op zoek naar werk omdat het momenteel hier in het hoge noorden niet heel dik gezaaid is met vacatures.

Verder in antwoord op disco... Als deeltijder kreeg ik gewoon stagevergoeding wat neerkwam op 300,- bruto per maand bij een volledige werkweek. Ik liep 9 v/d 10 keer 24 u per week stage dan hielt ik er ca 200,- netto aan over. met stuffie a 159,- oid... was net te doen samen met het salaris van mn partner.

Ik zou sowieso gaan kijken bij de HvU op een opendag. Daar zijn veelal docenten aanwezig die kunnne vertellen over de studie en studiebelasting maar ook studenten. Ook kunnen ze je daar waarschijnlijk ook het een en ander vertellen over de duale variant.

Verder was ik 29 toen ik begon met de hbo-v en was ik een middenmood qua leeftijd in mijn klas.

Suc6 ermee en laat je beslissing weten? Groetjes, Scheepje

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven