Zomertijd

16-03-2011 08:53 274 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zie er nu al tegen op. Ik ben jaarlijks vaak 1 a 2 weken van slag door die rottige regeling. Dit jaar hoop ik dat het beter gaat door melatonine in te nemen.

Volgende week ga ik al proberen om dagelijks bijna alles een half uur vroeger te doen. (eerder naar m'n werk, vroeger naar sporten)

Wie heeft er ook zo'n last van en hebbe jullie nog tips?
quote:Kaaaaaaaatje schreef op 16 maart 2011 @ 09:54:

[...]

Naar aanleiding hiervan. Al geprobeerd wakker te worden met een wake up light?

Kamer is helemaal goed verduisterd doormiddel van verduisteringsgordijnen?Heb ik al. Ik word niet wakker van en ik kan al heel goed in mijn slaap de lamp uit doen. Het ding moet n.l. op een cm of 50 van je af staan.
Ik vind het echt enorm overdreven. Je moet toch ook wel eens een uurtje eerder op vanwege je werk/afspraak/kind/whatever? Dan ben je toch ook niet een tijd van slag?

Gaan de mensen die hier last van hebben iedere ochtend strikt op dezelfde tijd op en strikt op dezelfde tijd naar bed ofzo? Zo nee, dan lijkt me de kans toch wel heel groot dat het probleem tussen je oren zit.
quote:Supersoulfighter schreef op 16 maart 2011 @ 09:56:

[...]

Ik zit zelf te denken aan een baan waarbij jullie niet zo vroeg op hoeven te staan! Is dat niet veel logischer? Dan kan je, volgens je biologische klok, rond twaalf uur naar bed en rond half acht/acht uur opstaan. Als je in een stad woont en werkt bij een kantoor waar je rond 9 uur verwacht wordt, is dit goed te doen. Jullie gaan me toch niet vertellen dat jullie met je uberstrakke bioritme ervoor hebben gekozen om de vroege dienst in een ziekenhuis te draaien..? Ander werk dat goed bij je past is de horeca.Dat is zo raar nog niet, er zijn al studierichtingen die daarmee experimenteren. Jongeren hebben een ander slaapritme dan ouderen. (en dat ligt niet aan het stappen, dat ligt aan de leeftijd)
quote:stuiterbal96 schreef op 16 maart 2011 @ 09:51:

[...]

Doen we. Mail jij Viva even dat ze dit onnozele forum uit de lucht halen terwijl de halve wereld in brand staat? Je kunt jezelf nu wel hard op de borst kloppen om zoveel HRS, maar het is toevallig een échte tip die ik (vol verbazing) geef: relativéér !

Nogmaals: dat is het beste medicijn bij zoveel overgevoeligheid.
quote:Kaaaaaaaatje schreef op 16 maart 2011 @ 09:54:

[...]

Naar aanleiding hiervan. Al geprobeerd wakker te worden met een wake up light?

Kamer is helemaal goed verduisterd doormiddel van verduisteringsgordijnen?

Kamer is idd verduisterd met gordijn, maar die wake up light heb ik nog nooit geprobeerd. Eigenlijk omdat lichttherapie ook niet heeft geholpen. Maar mss moet ik idd dat ook proberen.

@Maja: ik heb alvast een goede voorraad koffie ingeslagen en mijn thermomokje staat ook alweer gereed. En die mensen om 6.15u in de trein moeten maar leren leven met half slapende * Machutookunbietjemeerzijn , die ook wat chaggie kan reageren

Ik leef iig met je mee en ja, we komen ook dit jaar er wel weer doorheen! Dus waar die ochtendmensen 's avonds om 22u in slaap vallen, gaan wij nog ff lekker door!
Nope
quote:luna_lobo schreef op 16 maart 2011 @ 09:58:

[...]

Doe wat je niet laten kunt..Dat laat ik aan de moraalridders over die van mening zijn dat alles wat minder erg is dan een aardbeving/vloedgolf/kernramp direct niet meer het bespreken waard is.
heeft iedereen hier nou een ochtendhumeur?
quote:Starshine schreef op 16 maart 2011 @ 10:01:

heeft iedereen hier nou een ochtendhumeur? Collectieve PMS
quote:Spinster schreef op 16 maart 2011 @ 09:59:

[...]

Je kunt jezelf nu wel hard op de borst kloppen om zoveel HRS, maar het is toevallig een échte tip die ik (vol verbazing) geef: relativéér !

Nogmaals: dat is het beste medicijn bij zoveel overgevoeligheid.Als je die oprechte tip dan ook nog even ontdoet van de houding "ik weet het allemaal beter en neem de mensen die last hebben van de overgang zomer/wintertijd niet serieus" dan komt het vast een stuk beter over.

Nee hoor same old, same old..

Zometeen gaan we krijgen dat we bashen en dat het allemaal om stuiterbal draait blabla
En ik zit nog te denken. Het heeft bij jullie niet zoveel te maken met ochtend of avondmensen zijn denk ik. Het heeft meer te maken met een loeistrak bioritme. Jullie varen enkel en alleen wel bij het volgen van dat bioritme en je lichaam kan zich moeilijk aanpassen aan een ander tijdschema dat niet bij dat bioritme past.
Ik denk dat er weer iemand heerlijk een stafje in en uit laat glijden.
goed, dan geef ik nog eens een oprechte tip (geen idee of hij al langsgekomen is hoor)

als je nou in de week voorafgaand aan de zomertijd alles steeds 10 minuten opschuift, dan ben je mooi klaar als de klok verzet wordt.
quote:luna_lobo schreef op 16 maart 2011 @ 10:02:

[...]

Nee hoor same old, same old..

Zometeen gaan we krijgen dat we bashen en dat het allemaal om stuiterbal draait blabla Waar heb jij het over?
quote:julia_van_henegouwen schreef op 16 maart 2011 @ 10:03:

Ik denk dat er weer iemand heerlijk een stafje in en uit laat glijden.

idd!

Ook een manier om de stekker eruit te trekken, niet dan?
quote:lilalinda schreef op 16 maart 2011 @ 09:58:

[...]

Dat is zo raar nog niet, er zijn al studierichtingen die daarmee experimenteren. Jongeren hebben een ander slaapritme dan ouderen. (en dat ligt niet aan het stappen, dat ligt aan de leeftijd)

Is dat zo? Ik ben al van jongs af aan 'n ochtendmens en nu nog steeds. Mijn vader is ook nog steeds ochtendmens en altijd al geweest. M'n moeder kan wel makkelijk 'n uurtje langer in bed blijven, maar ook niet extreem.

Uitgaan was aan mij dus ook nooit besteed. Men ging soms pas om 23 uur weg! Als ik dan nog wakker ben is 't enige wat ik wil doen lekker op de bank hangen, zeker niet nog ergens naartoe moeten!

Is het voor de echte nachtmensen niet handiger om 'n baan met nachtdiensten te zoeken? Als ochtendmens moet ik er niet aan denken om 's avonds nog te moeten werken.

Ik iig nog wel...dat is pas rond een uurtje of 12 weg

Nogmaals ik ben erg blij voor één ieder die geen enkele last heeft van 'het uurtje' verschil en die mensen hoeven mij niet te overtuigen dat ik overdrijf, want ik weet dat ik het niet overdrijf en dat het niet 100% tussen de oren zit. En mijn HA dat ook gelooft.
Nope
quote:Starshine schreef op 16 maart 2011 @ 10:03:

goed, dan geef ik nog eens een oprechte tip (geen idee of hij al langsgekomen is hoor)

als je nou in de week voorafgaand aan de zomertijd alles steeds 10 minuten opschuift, dan ben je mooi klaar als de klok verzet wordt.Heb ik gedaan en als je mijn posts leest, weet je ook da thet niet hielp, zelfs niet met 5 minuten opschuiven en een maand vantevoren daarmee beginnen!
Nope
quote:Starshine schreef op 16 maart 2011 @ 10:03:

als je nou in de week voorafgaand aan de zomertijd alles steeds 10 minuten opschuift, dan ben je mooi klaar als de klok verzet wordt.

Dat is inderdaad ook de tip uit dat artikeltje. Alles langzaam aan verschuiven. Dus tips om te proberen:

- wake up light voor degene die dat nog niet gedaan hebben (is heel anders dan lichttherapie)

- een week voor het verzetten van de klok elke dag je ritme met 10 min vervroegen. zijn deze veranderingen te groot voor je, probeer het dan 2 weken met 5 min per dag (lees net dat dat voor Machutenz niet helpt)

- ander werk zoeken waardoor je niet om 6u15 in de trein hoeft te zitten!! Serieus, ik ken níemand die daar gelukkig van wordt. En dan zou de zomer nog beter zijn dan de winter, want dat in het vroeger licht (als zo de klok vooruit gaat heel even niet, maar dat trekt zich binnen een maand weer recht).

Wat voor tips geven jullie huisartsen verder dan?
quote:stuiterbal96 schreef op 16 maart 2011 @ 10:02:

[...]

Als je die oprechte tip dan ook nog even ontdoet van de houding "ik weet het allemaal beter en neem de mensen die last hebben van de overgang zomer/wintertijd niet serieus" dan komt het vast een stuk beter over.Ik zit hier niet om beter over te komen. Ik zit hier om tips te geven.
quote:Supersoulfighter schreef op 16 maart 2011 @ 10:03:

En ik zit nog te denken. Het heeft bij jullie niet zoveel te maken met ochtend of avondmensen zijn denk ik. Het heeft meer te maken met een loeistrak bioritme. Jullie varen enkel en alleen wel bij het volgen van dat bioritme en je lichaam kan zich moeilijk aanpassen aan een ander tijdschema dat niet bij dat bioritme past.Als ik mijn ritme laat gaan zoals het gaat dan zit ik binnen de kortste keren aan 10 uur 'sochtens en 1 uur 's achts naar bed. avond eten tussen 19 en 21 uur. Beetje mediterane levensstijl. Heerlijk maar het kan niet.
quote:stuiterbal96 schreef op 16 maart 2011 @ 10:04:

[...]

Waar heb jij het over?
1 tot 2 weken van slag?
Stressed is just desserts spelled backwards
quote:Supersoulfighter schreef op 16 maart 2011 @ 10:08:

[...]

Dat is inderdaad ook de tip uit dat artikeltje. Alles langzaam aan verschuiven. Dus tips om te proberen:

- wake up light voor degene die dat nog niet gedaan hebben (is heel anders dan lichttherapie)

- een week voor het verzetten van de klok elke dag je ritme met 10 min vervroegen. zijn deze veranderingen te groot voor je, probeer het dan 2 weken met 5 min per dag (lees net dat dat voor Machutenz niet helpt)

- ander werk zoeken waardoor je niet om 6u15 in de trein hoeft te zitten!! Serieus, ik ken níemand die daar gelukkig van wordt. En dan zou de zomer nog beter zijn dan de winter, want dat in het vroeger licht (als zo de klok vooruit gaat heel even niet, maar dat trekt zich binnen een maand weer recht).

Wat voor tips geven jullie huisartsen verder dan?en vergeet een week vakantie opnemen als de zomertijd ingaat niet. Dat is vast niet voor iedereen onmogelijk.
De zomertijd is toch eigenlijk de 'normale' tijd?

Persoonlijk heb ik er niet echt last van, hooguit dat ik de eerste twee dagen na wisselen van de tijd veel vroeger of juist later trek heb in eten.

Wat ik dan niet snap in het voorbeeld van ??? (ben de naam vergeten). Volgens je normale ritme zou je pas om negen uur rustig wakker worden en tegen tien uur ontbijten in de zomertijd. Dat is nu dus rond acht uur wakker worden, maar je zegt dat je om die tijd al lang en breed op je werk moet zijn. Dan heb je toch sowieso een probleem met je ritme, ook nu.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven