het psyche forum

18-03-2011 21:03 606 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik lees hier in het psyche forum nogal wat "toestanden" .

vaak van mensen die lichamelijk prima in orde zijn en dus eigenlijk gezegend zijn met het leven dat ze gekregen hebben.

toch raar dan eigenlijk dat ze psychische problemen hebben met bijvoorbeeld de rouwverwerking van hun overleden cavia die ze als kind verloren hebben.

Ik zou tegen diegene willen zeggen. kijk naar de andere kant van de wereld of dichterbij naar de invalide buuf/buum en besef hoe SCHATrijk je bent en zeik niet zo.
quote:Zanne schreef op 19 maart 2011 @ 00:44:

[...]

Dit is dus precies wat ik bedoel.

Als ze tyfus had gebruikt in plaats van kanker was de verontwaardiging minder groot.Ik vind " typhusjong/ pokkenmeid/ pestkind " anders ook nogal wat, hoor.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:Zanne schreef op 19 maart 2011 @ 00:47:

[...]

Ik zie in de maatschappij dat het anders is.

Tyfuszooi is geaccepteerd. Kankerzooi niet.

In de maatschappij van mijn cliënten is kankerzooi/wijf/bitch/hoer/lijer allemaal zeer geaccepteerd. Ik accepteer het niet.

En ook niet als kanker vervangen wordt door tyfys, tering e.d.

In mijn maatschappij en de maatschappij van mijn gezin niet.En ook niet in het gezin waarin ik ben opgevoed. Niet in mijn vriendenkring, enz.
Invisible tears are the hardest to wipe away.
Ik zie het als een verplichting om bepaalde dingen niet als normaal te willen zien. Onder het regime van Hitler zijn duizenden mensen gestorven. Ik ben het daar met terugwerkende kracht niet mee eens en ik weiger het te baggetaliseren.

Zolang ik leef zal ik dat overdragen op anderen.
ik vind rotjong al te ver gaan
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Woow..vrij ernstig om het k-woord tegen je kinderen te gebruiken, sowieso ernstig als je gaat schelden tegen je kinderen (of wie dan ook). Die daardoor leren dat het normaal is om te doen en het vervolgens overnemen. Goed voorbeeld, pff.
quote:meds schreef op 19 maart 2011 @ 00:47:

[...]

ik snap de vraag niet.

Ben je zelf eigenlijk bekend met de ziekte? Of gebruik je het gewoon omdat het zo "lekker je bek uitrammelt" en je mensen er tot op het bot mee af kan fakkelen?

Dit zeg jij.

Men reageert zo heftig op het woord kanker omdat bijna iedereen wel iemand kent met kanker of iemand verloren heeft aan kanker.

Ik ken niemand die een familielid heeft verloren aan tyfus.

Over 500 jaar is schelden met de oorlog niet meer zo erg als nu omdat we bijna allemaal wel mensen in de familie hebben die op de één of andere manier met de oorlog te maken hebben gehad.

Over 500 jaar is NSB-er niet meer zo beladen als nu. Omdat de oorlog verder wg is, de generatie die de oorlog heeft meegemaakt al lang is overleden enz.
quote:rosanna08 schreef op 19 maart 2011 @ 00:50:

ik vind rotjong al te ver gaan Idd, goed voor hun eigenwaarde..
Voor de generatie die het overkomt, en voor degenen die geconfronteerd worden met de pijn van die generatie, is er geen sprake is van overgevoeligheid. Zelfde geldt ten aanzien van ziekte. Zelfde geldt voor de gevolgen van slavernij.

Maar hoeveel mensen weten er echt wat hun opa en oma heeft meegemaakt? Ik denk stukken minder dan mensen die geconfronteerd worden met die nare ziekte. Vandaar dat ik het idee heb dat het voor veel mensen gaat om een soort norm die best arbitrair is. As we speak leiden er mensen aan oorlogstrauma's en er zijn maar weinig mensen begaan met die oorlogstrauma's van ver weg.

Ik ben niet gewend mensen af te fakkelen. Ik kan heel vreselijk boos zijn en uit dat op een niet al te fraaie manier. Affakkelen vind ik van een totaal andere orde. Zoals ik al zei staan mijn posts over het algemeen niet vol met kwalificaties.
En tyfus,kanker, tering zijn woorden die er hier thuis niet inkomen.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 19 maart 2011 @ 00:49:

[...]

Ik vind " typhusjong/ pokkenmeid/ pestkind " anders ook nogal wat, hoor.

Ja, ik vind dat ook heel erg.

Daarom gebruikte is ook het voorbeeld met tyfuszooi. Of 'wat is het hier tyfuswarm zeg'.
Dus het is eigenlijk best geoorloofd om tegen je kinderen te zeggen dat ze de roodkoperentyphus achter hun linkerhartklep kunnen krijgen zodat ze zich hun hele leven lang de tering kunnen poetsen?

Als ik dat had geweten............
Schelden is zowieso een uiting van onmacht.
Je gelijk halen is als achteruit lopen om te bewijzen waar je bent geweest.
quote:Floks schreef op 19 maart 2011 @ 00:52:

En tyfus,kanker, tering zijn woorden die er hier thuis niet inkomen.

Ik hou daar ook niet van.

Maar op het forum heb ik meer dan eens geziend at men heel gevoelig reageert op het woord kanker en niet gevoelig op het woord tyfus/ tering/ pokkezooi.

Nou ja, ik heb al duidelijk gemaakt wat ik bedoel.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 19 maart 2011 @ 00:53:

Dus het is eigenlijk best geoorloofd om tegen je kinderen te zeggen dat ze de roodkoperentyphus achter hun linkerhartklep kunnen krijgen zodat ze zich hun hele leven lang de tering kunnen poetsen?

Als ik dat had geweten............Ik zeg: 'Verhip, krijg de bof!'.
Mamzelle, je kunt aan de buitenkant niet zien of mensen wel of niet familieleden hebben die de oorlog hebben meegemaakt en daar gevoelig voor zijn, net zoals dat je niet kunt zien of kanker voor mensen gevoelig ligt. Je kunt niet denken, tegen hem kan ik wel nsber zeggen en tegen haar niet, maar haar kan ik wel uitschelden met kanker dit of dat.

Feit is dat de oorlog voor veel mensen gevoelig ligt en het is nog veel te kort geleden, wat is 60, 65 jaar nou helemaal, en dat is geen onderwerp om je boosheid kracht bij te zetten. Misschien over 300 jaar, maar dan leven wij allemaal niet meer
quote:mamzelle schreef op 19 maart 2011 @ 00:31:

Denk je dat ik mijn eigen kinderen de kanker toe wens of zo? Dacht zelf van mooi niet, ik geef dan alleen uiting aan dat ik vreselijk ongelofelijk boos ben (en dat ik me niet goed kan beheersen).

Dat doe je wel als je je eigen kind een kankerjong noemt of iets anders wat ik eigenlijk helemaal niet wil weten. Jij denkt dat het kwetsender is om als kind te horen dat je een grote egoïst bent. Dat komt omdat jij nog heel goed weet hoe dat voelde.

Beeld je nu eens in dat je kind dat voelt en verdriedubbel dat. Dan heb je een idee van wat je kind voelt als jij zoiets roept. Voor jou is het 'alleen uiting geven aan je woede', voor hem is het als mens compleet afgebroken worden.

Ik kan niet begrijpen dat het je met alle hulp die je hebt gekregen, cursussen woedebeheersing en dergelijke, niet lukt om het woord kanker uit je vocabulaire te schrappen. Je kan ook te ver gaan in van jezelf erkennen dat je een probleem hebt om je woede te beheersen. Erkenning moet leiden tot eliminatie, niet acceptatie.
Ga in therapie!
quote:Zanne schreef op 19 maart 2011 @ 00:55:

[...]

Ik zeg: 'Verhip, krijg de bof!'.

Best keurig.

Al kun je van de bof ook hele nare dingen krijgen, hoor.
quote:Nightfall schreef op 19 maart 2011 @ 00:49:

[...]

In de maatschappij van mijn cliënten is kankerzooi/wijf/bitch/hoer/lijer allemaal zeer geaccepteerd. Ik accepteer het niet.

En ook niet als kanker vervangen wordt door tyfys, tering e.d.

In mijn maatschappij en de maatschappij van mijn gezin niet.En ook niet in het gezin waarin ik ben opgevoed. Niet in mijn vriendenkring, enz.Helemaal mee eens. Het zou maar zo kunnen dat over 1000 jaar het een "ingeburgerd" woord is, maar nu is dat niet zo en is het een scheldwoord, met maar 1 doel, namelijk aanvallen en kwetsen. En dat vind ik onacceptabel en respectloos
quote:blijfgewoonbianca schreef op 19 maart 2011 @ 00:44:

[...]

Tot tien tellen, weglopen, chinees gaan praten, pleister plakken, vingers in je kinds oren doen,.......Met liefde. Na vele jaren niet weten hoe weet ik nu wel hoe ik uit situaties moet stappen/ moet zorgen dat ze niet escaleren. Helaas zijn er momenten dat ik zo overweldigd ben door emoties dat ik niet bij zulke mooie oplossingen meer kan. Shoot me.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 19 maart 2011 @ 00:56:

[...]

Best keurig.

Al kun je van de bof ook hele nare dingen krijgen, hoor.

Das waar.

'' Vlegel, scheer je weg!''. Die dan?
quote:LaRouge schreef op 19 maart 2011 @ 00:54:

Schelden is zowieso een uiting van onmacht.En m.i. een behoorlijk primaire reactie, en als je dat niet achterwege kunt laten..tja.
quote:Zanne schreef op 19 maart 2011 @ 00:57:

[...]

Das waar.

'' Vlegel, scheer je weg!''. Die dan?Ja, goedgekeurd.
quote:Zanne schreef op 19 maart 2011 @ 00:55:

[...]

Ik zeg: 'Verhip, krijg de bof!'. tegenover een jongen is dat ook niet aardig hoor
quote:mamzelle schreef op 19 maart 2011 @ 00:51:

Voor de generatie die het overkomt, en voor degenen die geconfronteerd worden met de pijn van die generatie, is er geen sprake is van overgevoeligheid. Zelfde geldt ten aanzien van ziekte. Zelfde geldt voor de gevolgen van slavernij.

Maar hoeveel mensen weten er echt wat hun opa en oma heeft meegemaakt? Ik denk stukken minder dan mensen die geconfronteerd worden met die nare ziekte. Vandaar dat ik het idee heb dat het voor veel mensen gaat om een soort norm die best arbitrair is. As we speak leiden er mensen aan oorlogstrauma's en er zijn maar weinig mensen begaan met die oorlogstrauma's van ver weg.

Ik begrijp niet hoe je dit kan aan kan voeren om het gebruik van scheldwoorden die verwijzen naar een ziekte of naar een oorlog, met als doel iemand pijn doen recht kan praten. Het is gewoon GEEN excuus Mamzelle, GEEN. Of het een arbitraire norm is of niet doet er helemaal niet toe, is niet relevant er bestaan geen scheldwoorden die verwijzen naar de genocide in Rwanda of Srebrenica. Drogredenering. Valse analogie

Ik ben niet gewend mensen af te fakkelen. Ik kan heel vreselijk boos zijn en uit dat op een niet al te fraaie manier. Affakkelen vind ik van een totaal andere orde. Zoals ik al zei staan mijn posts over het algemeen niet vol met kwalificaties.Iemand uitschelden is iemand affakkelen. Het is een uiting van minachting en het is een aanval, bedoeld om te laten zien dat jij de alpha bent.
quote:Julus schreef op 19 maart 2011 @ 00:57:

[...]

En m.i. een behoorlijk primaire reactie, en als je dat niet achterwege kunt laten..tja.Dan heb je problemen met je agressiebeheersing.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven