Borstvoedingsvragen
donderdag 18 november 2010 om 12:29
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.
Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.
Voor discussie is op dit topic geen plaats.
Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:
Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes
Handboek borstvoeding van La Leche League
Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede
Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:
Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com
Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl
La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl
Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl
Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:
Tips voor fulltime kolven
Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.
Voor discussie is op dit topic geen plaats.
Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:
Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes
Handboek borstvoeding van La Leche League
Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede
Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:
Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com
Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl
La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl
Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl
Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:
Tips voor fulltime kolven
donderdag 31 maart 2011 om 21:27
meiden bedankt, ik weet ook wel dat ik geen slechte moeder ben. De druk uit de omgeving (werk, "slaapt ze nóg niet door" vragen, moet ze wel in bed discussies... ) neemt af en toe een loopje met me. En ik wil ook graag weer eens iig 6 uur slapen en naast mijn vent wakker worden.
UKje weigert snachts de helft van de tijd een fles. Durf haar dus niet echt uit logeren te doen...
UKje weigert snachts de helft van de tijd een fles. Durf haar dus niet echt uit logeren te doen...
donderdag 31 maart 2011 om 21:45
Kun je dan niet met je man/vriend afspreken dat hij een nacht lang de zorg doet en je kindje alleen brengt als hij denkt dat ukje honger heeft? Kan me voorstellen dat je uit logeren niet wil dan, maar zo is uk nog in de buurt en kan je toch even bij tanken. Na een nacht goede slaap voel je je vast beter!
donderdag 31 maart 2011 om 23:01
quote:Fabindia schreef op 29 maart 2011 @ 21:56:
Gek he aavaessen? Ik zeg altijd: ach, ze adviseren dat hij ongeveer 350ml zuivel moet drinken. Zou het dan van de koe beter zijn dan van mij? Dat kan ik me gewoon niet voorstellen. Tot nu toe werkt het wel goed, want niemand zegt dan dat het van de koe beter is. Of het er gek uitziet zal me jeuken. Ik vind het er super uitzien!! van de week zat hij op zijn knietjes naast me in bed zo poepig.
haha, goeie! die ga ik ook gebruiken! Leuke foto trouwens!
Het is inderdaad vreemd hoe onze westerse wereld over het algemeen over borstvoeding denkt: de eerste 6 maanden 'moet' t, daarna is t raar! Ach ja, ze denken maar...
Gek he aavaessen? Ik zeg altijd: ach, ze adviseren dat hij ongeveer 350ml zuivel moet drinken. Zou het dan van de koe beter zijn dan van mij? Dat kan ik me gewoon niet voorstellen. Tot nu toe werkt het wel goed, want niemand zegt dan dat het van de koe beter is. Of het er gek uitziet zal me jeuken. Ik vind het er super uitzien!! van de week zat hij op zijn knietjes naast me in bed zo poepig.
haha, goeie! die ga ik ook gebruiken! Leuke foto trouwens!
Het is inderdaad vreemd hoe onze westerse wereld over het algemeen over borstvoeding denkt: de eerste 6 maanden 'moet' t, daarna is t raar! Ach ja, ze denken maar...
vrijdag 1 april 2011 om 11:25
Heb ook een vraagje. Zoontje is nu 12 weken en weegt 4,5 kilo. (dysmatuur). Gister heeft hij, uit zichzelf, 8,5 uur tussen 2 voedingen gelaten. (beetje jammer dat het na zn voeding van 19.00 uur was, en dat ik er dus nog s nachts uit moest....) Nou vraag ik me af of het, gezien zijn gewicht, al verstandig is om meer dan 8 uur tussen 2 voedingen te laten. Voor mij maakt t niet uit, ik kolf, maar voor hem?
vrijdag 1 april 2011 om 13:41
quote:Woesel schreef op 31 maart 2011 @ 21:45:
Kun je dan niet met je man/vriend afspreken dat hij een nacht lang de zorg doet en je kindje alleen brengt als hij denkt dat ukje honger heeft? Kan me voorstellen dat je uit logeren niet wil dan, maar zo is uk nog in de buurt en kan je toch even bij tanken. Na een nacht goede slaap voel je je vast beter!
He Allis, heel herkenbaar hoor, wat je schrijft. Ik had dat ook bij mijn oudste, rond deze leeftijd. Wij hebben toen het bovenstaande gedaan en toen werd ze 1 keer wakker, liet zich in 5 minuten troosten en sliep tot de volgende ochtend.. Vanaf toen zijn we om en om een nacht er uit gegaan en ik merkte toen dat ze langzaam maar zeker minder vaak wilde drinken bij mij, totdat ze zich door mij ook gewoon liet troosten en weer verder sliep. Waarschijnlijk was de bv echt alleen troost en vond ze die toen op een andere manier.
Natuurlijk geen garantie voor succes, misschien wel het proberen waard.
Wat trouwens wel grappig is, is dat ze nu vaak een schone luier wil 's nachts als ze wakker wordt (inmiddels ruim 2) En alleen bij mijn man, bij mij vraagt ze er nooit om.
Nu hebben we de verdeling dat hij er bij de oudste uit gaat indien nodig ( wordt gelukkig steeds minder, de afgelopen weken bijna niet) en ik bij de jongste ivm de bv. En dan wil ze bij hem dus altijd een nieuwe luier en dan gaat ze weer slapen Blijkbaar vindt ze het dan fijn om even uit bed gehaald te worden en vindt ze daar haar rust in ofzo.
He Allis, heel herkenbaar hoor, wat je schrijft. Ik had dat ook bij mijn oudste, rond deze leeftijd. Wij hebben toen het bovenstaande gedaan en toen werd ze 1 keer wakker, liet zich in 5 minuten troosten en sliep tot de volgende ochtend.. Vanaf toen zijn we om en om een nacht er uit gegaan en ik merkte toen dat ze langzaam maar zeker minder vaak wilde drinken bij mij, totdat ze zich door mij ook gewoon liet troosten en weer verder sliep. Waarschijnlijk was de bv echt alleen troost en vond ze die toen op een andere manier.
Natuurlijk geen garantie voor succes, misschien wel het proberen waard.
Wat trouwens wel grappig is, is dat ze nu vaak een schone luier wil 's nachts als ze wakker wordt (inmiddels ruim 2) En alleen bij mijn man, bij mij vraagt ze er nooit om.
Nu hebben we de verdeling dat hij er bij de oudste uit gaat indien nodig ( wordt gelukkig steeds minder, de afgelopen weken bijna niet) en ik bij de jongste ivm de bv. En dan wil ze bij hem dus altijd een nieuwe luier en dan gaat ze weer slapen Blijkbaar vindt ze het dan fijn om even uit bed gehaald te worden en vindt ze daar haar rust in ofzo.
vrijdag 1 april 2011 om 14:01
Hier lijkt het regelen weer opgehouden te zijn. Vannacht nog wel een paar keer gedronken, maar nu overdag zit er toch 2,5/3 uur tussen. En gister was het 1 a 1,5 uur zo ongeveer..
En ik heb geloof ik een oplossing voor mijn flesweigeraartje.. Ze snapte maar niet hoe het moest, uit de fles drinken en met het einde van mijn verlof in zicht, begon ik 'm toch wel te knijpen. Nu de Tommee Tippie fles geprobeerd en die snapt ze! Jippie! Vandaag wel 70 ml gedronken uit de fles, voor het eerst dat ze 'zoveel' drinkt.
O, te vroeg gejuicht geloof ik vwb de regeldagen, daar is ze alweer..
En ik heb geloof ik een oplossing voor mijn flesweigeraartje.. Ze snapte maar niet hoe het moest, uit de fles drinken en met het einde van mijn verlof in zicht, begon ik 'm toch wel te knijpen. Nu de Tommee Tippie fles geprobeerd en die snapt ze! Jippie! Vandaag wel 70 ml gedronken uit de fles, voor het eerst dat ze 'zoveel' drinkt.
O, te vroeg gejuicht geloof ik vwb de regeldagen, daar is ze alweer..
anoniem_111235 wijzigde dit bericht op 01-04-2011 14:37
Reden: toevoeging
Reden: toevoeging
% gewijzigd
vrijdag 1 april 2011 om 15:34
@Lucia hier is de Tommee tippie ook een groot succes! Zoontje dronk juist te goed uit de fles en heeft een enorme zuigkracht waardoor de fles binnen 2 minuten leeg was (160cc). We hebben verschillende flessen geprobeerd maar de Tommee tippie is bij ons de enige die werkt.
voor iedereen met regeldagen.
voor iedereen met regeldagen.
Life is like a box of chocolates. You never know what you\'re gonna get
zaterdag 2 april 2011 om 16:10
Mag ik hier even mopperen op het tijdschrift "Kinderen"?
In een artikel wordt genoemd dat het stoppen met bv zoveel rust gaf, eindelijk niet meer elk uur een kind aan je borst... en in een ander artikel: "gestopt met bv en eindelijk slaapt ie door.." Vindt ik toch wel jammer, geeft bv zo'n negatieve lading.. maar iedereen zn eigen mening natuurlijk
In een artikel wordt genoemd dat het stoppen met bv zoveel rust gaf, eindelijk niet meer elk uur een kind aan je borst... en in een ander artikel: "gestopt met bv en eindelijk slaapt ie door.." Vindt ik toch wel jammer, geeft bv zo'n negatieve lading.. maar iedereen zn eigen mening natuurlijk
zaterdag 2 april 2011 om 20:59
Meiden, ervaringsdeskundigen, ik heb een vraagje. Mijn zoon wordt a.s. zondag 17 weken en krijgt al die tijd al volledige bv. We waren begonnen met afbouwen, maar hij kreeg een allergische reactie op kv, dus toen ben ik weer volledig gaan voeden. Maar nu heeft hij sinds een week groene ontlasting (donkergroen), waar het eerst al die weken mosterd of kerrie was. Wat kan dat betekenen? We zijn muv die week 1 voeding kv niets anders gaan doen..
zaterdag 2 april 2011 om 21:49
Esther, fijn dat je nog terug kon dan! Op zich is een andere kleur ontlasting geen probleem bij bv, maar als het niet verandert zou je eens kunnen gaan zoeken. Kan het zijn dat je overproductie hebt? Of kan het zijn dat hij reageert op melkproducten die jij gebruikt? (als de allergische reactie te maken had met de melkbestanddelen in kv)
Siena, gesponsord inderdaad, en dit soort fabels (dat enkele kind waarbij borstvoeding een relatie heeft met doorslapen komt wel héél vaak voor in dit soort bladen) houden ze graag in stand.
Siena, gesponsord inderdaad, en dit soort fabels (dat enkele kind waarbij borstvoeding een relatie heeft met doorslapen komt wel héél vaak voor in dit soort bladen) houden ze graag in stand.
zondag 3 april 2011 om 00:17
Ja idd een geluk dat ik nog verder kon met volledige bv. Nou kwam de reactie heel snel (al na 5 dagen) dus had die voeding nauwelijks afgebouwd. Heb al vanaf t begin veel melk, volgens mij nu geen overproductie meer, al wordt het nu wel weer extra gestimuleerd door t kolven op t werk. Ze vermoeden wel dat het koemelk is, maar voordat ik kv heb gegeven had T. nergens last van. Ik wil nu iig doorzetten en tot 6 mnd volledig voeden en dan kijken welke voeding het cb aanraad. Ik ben volgende week op het cb en zal het daar ook eens vragen, maar mijn ervaring is wel dat ze bij het cb maar weinig "goed" advies mbt de bv geven, vandaar mijn vraag hier. Mijn zoontje laat ook wel meer windjes dan normaal, maar lijkt verder nergens last van te hebben. Bij de allergische reactie kreeg hij 15 minuten na de fles allemaal vlekken en bulten over zn hele lijf. De dag erna werd t erger toen we weer een fles gaven, tja toen was t wel duidelijk.
zondag 3 april 2011 om 08:03
Sorry, even wat zelfmedelijden. Ik heb net een potje versgekolfde melk laten vallen. Ik kan wel janken! Ik vind het echt Heel Erg Zonde!
Ik heb mijn hele voorraad een paar weken geleden weggegooid vanwege spruw en moet over een week weer werken. Ik ben nu zo mijn best aan het doen voor een nieuwe voorraad, maar het aanbod is zo strak afgestemd op de vraag, dat ik echt moet sprokkelen. En nu ligt de voorraad op de keukenvloer en wil ik gillen!
Ik heb mijn hele voorraad een paar weken geleden weggegooid vanwege spruw en moet over een week weer werken. Ik ben nu zo mijn best aan het doen voor een nieuwe voorraad, maar het aanbod is zo strak afgestemd op de vraag, dat ik echt moet sprokkelen. En nu ligt de voorraad op de keukenvloer en wil ik gillen!
zondag 3 april 2011 om 12:19
Ik moet gewoon even kwijt dat ik het zó geweldig vind om borstvoeding te geven!
Mijn zoontje woog bij de geboorte 3620 gram en met 6 weken 5770 gram. Ook slaapt ie door sinds 6 weken na de laatste voeding van 0.00 uur. Nu is hij ruim 8 weken en slaapt sinds 3 dagen van 20.00 uur tot 7.30 uur. Héérlijk!!!
Mijn zoontje woog bij de geboorte 3620 gram en met 6 weken 5770 gram. Ook slaapt ie door sinds 6 weken na de laatste voeding van 0.00 uur. Nu is hij ruim 8 weken en slaapt sinds 3 dagen van 20.00 uur tot 7.30 uur. Héérlijk!!!
zondag 3 april 2011 om 12:47
Surface wat een geweldig goed nieuws!! Twijfel je nu niet meer? Goed gedaan zeg echt!
oh vivaemma erg he? Ik heb een keer midden in de nacht een flesje omgekieperd omdat er room op dreef en ik bedacht dat ik het ging mengen, maar de dop was er al af !! Wat een doos vond ik mezelf toen.
Mikske mijn ervaring is dat het melden van doorslapen meestal weer nachtbraken veroorzaakt.... maar ik hoop in jouw geval niet!
Esther heel slim dat je hier komt vragen. De ervaring is van veel moeders hier ook, dat het CB echt verkeerde adviezen geeft als het gaat om bv. Helaas maar waar. En hier zitten zoveel ervaringsdeskundigen dat er altijd wel iemand is die iets herkent. Onze zoon kreeg donkergroene ontlasting en bleek gewoon verkouden te zijn. Hij heeft overigens heel vaak groene tot donkergroene ontlasting gehad.
oh vivaemma erg he? Ik heb een keer midden in de nacht een flesje omgekieperd omdat er room op dreef en ik bedacht dat ik het ging mengen, maar de dop was er al af !! Wat een doos vond ik mezelf toen.
Mikske mijn ervaring is dat het melden van doorslapen meestal weer nachtbraken veroorzaakt.... maar ik hoop in jouw geval niet!
Esther heel slim dat je hier komt vragen. De ervaring is van veel moeders hier ook, dat het CB echt verkeerde adviezen geeft als het gaat om bv. Helaas maar waar. En hier zitten zoveel ervaringsdeskundigen dat er altijd wel iemand is die iets herkent. Onze zoon kreeg donkergroene ontlasting en bleek gewoon verkouden te zijn. Hij heeft overigens heel vaak groene tot donkergroene ontlasting gehad.
zondag 3 april 2011 om 13:13
quote:Fabindia schreef op 03 april 2011 @ 12:47:
Surface wat een geweldig goed nieuws!! Twijfel je nu niet meer? Goed gedaan zeg echt! Ik heb nooit echt getwijfeld of hij wel genoeg kreeg ofzo. Wel vond (en eigenlijk ook vind) ik het onwijs zwaar om zoveel uur per dag bezig te zijn met voeden (al bijna 5 weken lang om het uur-anderhalf uur soms zit er iets kanger tussen). Ik kan alleen maar zeggen dat ik hoop dat M snel op z'n eigen groeicurve zit en dat hij dan toe kan met minder voedingen per dag
Surface wat een geweldig goed nieuws!! Twijfel je nu niet meer? Goed gedaan zeg echt! Ik heb nooit echt getwijfeld of hij wel genoeg kreeg ofzo. Wel vond (en eigenlijk ook vind) ik het onwijs zwaar om zoveel uur per dag bezig te zijn met voeden (al bijna 5 weken lang om het uur-anderhalf uur soms zit er iets kanger tussen). Ik kan alleen maar zeggen dat ik hoop dat M snel op z'n eigen groeicurve zit en dat hij dan toe kan met minder voedingen per dag
zondag 3 april 2011 om 17:31
quote:ananas107 schreef op 31 maart 2011 @ 15:41:
Even een egobericht, want op werk. Normaal kolf ik op het werk 's morgens 180-200 cc en 's middags 150. Nu is het al een paar dagen dat ik in de ochtend 120-130 bij elkaar sprokkel en 's middags echt maar 100. Ondanks de enorme hoeveelheid bvthee die ik per dag drink.
Zal het komen door een verandering in haar behoefte? Ze eet flink wat fruit, een paar broodkorstje en een kleine portie avondeten met toetje, maar het lijkt me nog wat weinig om zoveel minder bv te drinken. Per fles drinkt ze 150 - 180 cc en ze is 7,5 maand.
Komt iemand dit bekend voor?
Heeft iemand nog een idee wat dit voor reden kan hebben?
Miffy, pffff, dat 's nachts inhalen moet zwaar zijn. Ben blij dat me dat bespaard blijft!
Lucia, hier is de Tommie Tippee ook een succes.
Surface, hij groeit dus prima op jouw melk! Mooi zeg!
Esthervw, zoals al gezegd: een andere kleur poep hoeft niks geks te betekenen. Ben je er al achter waar het door komt?
Phoehee, een mooi voorraadje heb je! Daar mag je best trots op zijn.
Vivaemma, balen van je melk. Ik heb het ook al een paar keer gehad en ik vond dat ook echt heel erg balen!
Mikske, dan is hij al flink gegroeid zeg! En nu maar hopen dat hij zo goed blijft slapen
Even een egobericht, want op werk. Normaal kolf ik op het werk 's morgens 180-200 cc en 's middags 150. Nu is het al een paar dagen dat ik in de ochtend 120-130 bij elkaar sprokkel en 's middags echt maar 100. Ondanks de enorme hoeveelheid bvthee die ik per dag drink.
Zal het komen door een verandering in haar behoefte? Ze eet flink wat fruit, een paar broodkorstje en een kleine portie avondeten met toetje, maar het lijkt me nog wat weinig om zoveel minder bv te drinken. Per fles drinkt ze 150 - 180 cc en ze is 7,5 maand.
Komt iemand dit bekend voor?
Heeft iemand nog een idee wat dit voor reden kan hebben?
Miffy, pffff, dat 's nachts inhalen moet zwaar zijn. Ben blij dat me dat bespaard blijft!
Lucia, hier is de Tommie Tippee ook een succes.
Surface, hij groeit dus prima op jouw melk! Mooi zeg!
Esthervw, zoals al gezegd: een andere kleur poep hoeft niks geks te betekenen. Ben je er al achter waar het door komt?
Phoehee, een mooi voorraadje heb je! Daar mag je best trots op zijn.
Vivaemma, balen van je melk. Ik heb het ook al een paar keer gehad en ik vond dat ook echt heel erg balen!
Mikske, dan is hij al flink gegroeid zeg! En nu maar hopen dat hij zo goed blijft slapen