Rijkstrainee
zondag 20 maart 2011 om 20:16
Hoi iedereen!
Ik ben dit jaar van plan me aan te melden als Rijkstrainee! Zijn er mensen die ervaring hebben met dit traineeship? Of die zich ook ooit hebben aangemeld en dus weten wat de sollicitatieprocedure gaat zijn? En weet iemand of je ook als je geen Rechten, bestuurkunde of politicologie hebt gestudeerd, toch kans kunt maken?
Ik ben dit jaar van plan me aan te melden als Rijkstrainee! Zijn er mensen die ervaring hebben met dit traineeship? Of die zich ook ooit hebben aangemeld en dus weten wat de sollicitatieprocedure gaat zijn? En weet iemand of je ook als je geen Rechten, bestuurkunde of politicologie hebt gestudeerd, toch kans kunt maken?
dinsdag 12 april 2011 om 10:49
Nee, ik vond 'm ook erg moeilijk!
Ik heb helemaal geen tips. Ik wacht het allemaal maar af. De kans is vrij klein dat ik door ben naar een volgende ronde. (Ben afgestudeerd in de Geesteswetenschappen, in een vrij specifieke studie.)
Ik heb het vinkje 'Ja, ik wil mijn gegevens laten opslaan voor eventuele andere vacatures'. Hopelijk rolt daar later nog wat uit.
Ik heb helemaal geen tips. Ik wacht het allemaal maar af. De kans is vrij klein dat ik door ben naar een volgende ronde. (Ben afgestudeerd in de Geesteswetenschappen, in een vrij specifieke studie.)
Ik heb het vinkje 'Ja, ik wil mijn gegevens laten opslaan voor eventuele andere vacatures'. Hopelijk rolt daar later nog wat uit.
dinsdag 12 april 2011 om 18:22
quote:XOXOGG schreef op 20 maart 2011 @ 20:56:
Hey meiden! Thanx voor de snelle reacties, helemaal super! Poeh dat is wel even schrikken: 3000 aanmeldingen!! Ik heb echt een beetje m'n zinnen op dit traineeship gezet, dus hoop er echt door heen te komen
.
Nou... ik zou zeggen, verheug jezelf er niet te veel op, de kans is vrij groot dat je in ronde 1 of 2 er al niet doorheen komt. De kans dat je trainee wordt is vrij klein (niet zo klein als bij de EU trouwens, maar wel klein). Elk jaar komen er meer aanmeldingen, en elk jaar minder plekken. Ik kon zo niet vinden hoeveel het dit jaar is maar ze zijn het elk jaar aan het minderen.
Ik heb me overigens ook aangemeld. En wat iemand anders zei op dit topic is waar, na 2 jaar rijkstrainee heb je alsnog geen baangarantie (maar goed dan ben je alweer twee jaar verder).
Hey meiden! Thanx voor de snelle reacties, helemaal super! Poeh dat is wel even schrikken: 3000 aanmeldingen!! Ik heb echt een beetje m'n zinnen op dit traineeship gezet, dus hoop er echt door heen te komen
Nou... ik zou zeggen, verheug jezelf er niet te veel op, de kans is vrij groot dat je in ronde 1 of 2 er al niet doorheen komt. De kans dat je trainee wordt is vrij klein (niet zo klein als bij de EU trouwens, maar wel klein). Elk jaar komen er meer aanmeldingen, en elk jaar minder plekken. Ik kon zo niet vinden hoeveel het dit jaar is maar ze zijn het elk jaar aan het minderen.
Ik heb me overigens ook aangemeld. En wat iemand anders zei op dit topic is waar, na 2 jaar rijkstrainee heb je alsnog geen baangarantie (maar goed dan ben je alweer twee jaar verder).
woensdag 13 april 2011 om 02:30
vond de test erg moeilijk, sommige van die cijferreeksen waren echt onmogenlijk
Uiteindelijk was mijn uitslag wel redelijk goed. Alleen ben ik schijnbaar niet bovengemiddeld qua initiatief. Klopt misschien ook wel.
Ik heb trouwens vanuit het rijk gehoord dat zij dit jaar juist minder aanmeldingen verwachten, doordat er geen baangarantie meer wordt gegeven.
Maargoed de kans is dan natuurlijk nog nihil.
Uiteindelijk was mijn uitslag wel redelijk goed. Alleen ben ik schijnbaar niet bovengemiddeld qua initiatief. Klopt misschien ook wel.
Ik heb trouwens vanuit het rijk gehoord dat zij dit jaar juist minder aanmeldingen verwachten, doordat er geen baangarantie meer wordt gegeven.
Maargoed de kans is dan natuurlijk nog nihil.
woensdag 13 april 2011 om 09:35
Uiteindelijk heb ik de IQtest nog wel redelijk gemaakt (midden+, dat viel me al heel erg mee), maar de uitlslag van de competentie werkinstelling viel me nogal tegen, die was midden-.
Ik weet voor de rest dat ze dit jaar 85 plekken hebben voor Rijkstrainees. De meeste volgens mij bij OCW iets van 16! Dubbel zo veel als vorig jaar. Maar ik ben bang dat het niks gaat worden voor mij op basis van dat verslagje waar ze naar gaan kijken!
Ik weet voor de rest dat ze dit jaar 85 plekken hebben voor Rijkstrainees. De meeste volgens mij bij OCW iets van 16! Dubbel zo veel als vorig jaar. Maar ik ben bang dat het niks gaat worden voor mij op basis van dat verslagje waar ze naar gaan kijken!
woensdag 13 april 2011 om 09:55
Dag allemaal, kwam tijdens mijn aanmelding via Google op dit topic uit en heb me maar meteen even aangemeld (leuk forum!). Ik vond de IQ test ook moeilijk, vooral de sommen en kubussen. Meteen een goede test voor de competenties doorzettingsvermogen en emotionele stabiliteit, hehehe. Ik heb ook een alfastudie. Of eigenlijk meer gamma. Hoop echt niet dat ik puur op mijn studie word afgewezen. Nou ja, ik zou dolgraag rijkstrainee worden en hoop verder te mogen. Spannend!
woensdag 13 april 2011 om 12:48
ik heb geschiedenis gedaan, en tegen mij werd bij de infodag al heb gezegd dat ik hoger moet scoren dan bijvoorbeeld iemand met technische bedrijfskunde omdat er meer historici solliciteren. Maar ik heb nu ook geen werk, dus ik probeer het sowieso. als ik er door kom zou het wel heel gaaf zijn. Ik ga vanmiddag de test iq-test doen. eerder nog geen tijd gehad. Ik ben echt heel erg benieuwd.
donderdag 14 april 2011 om 10:30
Vond de IQtesten ook erg pittig maar scoorde alles bovengemiddeld. Psychologische test net als velen van jullie midden- en +. Nu idd afwachten. Heb ook een vrij specifieke studie binnen geesteswetenschappen maar die vrouw op de open dag had gezegd dat ze nu iemand hebben van Noors die het programma volgt, dus het is niet per se uitgesloten ook al doe je een talenstudie o.i.d. en geen rechten etc. Motivatie mocht maar erg kort zijn vond ik!!! 1500 tekens inclusief spaties... Maar ja, ze moeten er natuurlijk zo'n 4000 gaan doorlezen
zaterdag 16 april 2011 om 12:07
heb trouwens een beetje rond gezocht en 3000 aanmeldingen is overdreven, het fluctueert een beetje tussen 1700-2100 aanmeldingen de afgelopen jaren. Wel is het aantal beschikbare plekken ook flink gedaald van 150 naar 90. Het is dus ongeveer 1 op de 20, niet makkelijk maar het is ook weer geen luchtverkeersleider waar slechts 1 van de 50 aanmeldingen het haalt.
woensdag 20 april 2011 om 19:55
ja zou kunnen die printscreen, maar ik heb bij men test alle totalen op sterk dus wel goede hoop om door te komen! Verder heb ik die cijfers gezien in zo'n blaadje van het bedrijf dat het assessment afneemt (meurs hrm). Ik hoorde trouwens van een vriend van me dat het vorig jaar wel 2500 was dus wie weet. Verder wist hij dat meer dan de helft afvalt voor vrijdag.
vrijdag 22 april 2011 om 11:15
Ik heb me ook ingeschreven. Spannend vandaag!
Michielfz heb jij alle testtotalen op sterk, ook van de persoonlijkheidstest? Bij de capaciteitentest heb ik ook alles sterk, maar niet bij de persoonlijkheidstest. Ik vraag me eigenlijk af welke resultaten ze daar het graag zien. Alles daar 'sterk' lijkt me niet per definitie goed.
Michielfz heb jij alle testtotalen op sterk, ook van de persoonlijkheidstest? Bij de capaciteitentest heb ik ook alles sterk, maar niet bij de persoonlijkheidstest. Ik vraag me eigenlijk af welke resultaten ze daar het graag zien. Alles daar 'sterk' lijkt me niet per definitie goed.
vrijdag 22 april 2011 om 14:30
Hey, sterk betekent dat je persoonlijkheid aansluit op wat ze willen, wat overigens niet hoeft te betekenen dat dit voor andere functies ook geldt. Voel je dus vooral niet vervelend als je ergens wat minder scoort, maar voor de functie van rijkstrainee zien ze het liefst alles op sterk. Dat denk ik in ieder geval af te lezen aan de beschrijving, bijvoorbeeld:
Durf / Zelfverzekerdheid
Uit de persoonlijkheidsvragenlijst komt een hoge score op durf / zelfverzekerdheid naar voren. Je
komt gemakkelijk voor je eigen belangen of voor je opvattingen en ideeën op. Waarschijnlijk toon
je veel lef en zal je zonder aarzelen voor een ongebruikelijke aanpak durven kiezen.
Durf / Zelfverzekerdheid
Uit de persoonlijkheidsvragenlijst komt een hoge score op durf / zelfverzekerdheid naar voren. Je
komt gemakkelijk voor je eigen belangen of voor je opvattingen en ideeën op. Waarschijnlijk toon
je veel lef en zal je zonder aarzelen voor een ongebruikelijke aanpak durven kiezen.