zo snel oud in NL?!

16-05-2011 13:26 137 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wist niet goed waar dit onderwerp te plaatsen, gaat eigenlijk over denkwijze van mensen dus dan maar hier. Het valt mij de laatste jaren op dat vrouwen/mannen vanaf 25 jaar maar vooral vrouwen zichzelf al oud vinden. Dan denk ik dat is toch niet normaal meer. Op tv hoor je niet anders dan oud. Mannen van 36 die over zichzelf zeggen, ja ik ben al een ouwe lul he! Dan denk ik waar gaan we naartoe. Ben zelf 42, voel me alles behalve oud en ben ook echt geen wanna-be younger type, maar ik vind Holland er de laatste jaren niet op vooruit gaan qua mentaliteit. Het wordt steeds platvloerser en ordinairder.

Je zou je haast schamen om ouder te worden omdat je vooral niet meetelt. Die jongeren denken dat ze niet ouder worden ofzo? Ik heb er zelf geen moeite mee maar denk dat next generation het heel moeilijk gaat krijgen met ouder worden. Hoe zien jullie het?
quote:Chantilly21 schreef op 16 mei 2011 @ 14:05:

Ik vind het nogal wat als er over 'de jeugd' wordt gepraat. Ja, ik behoor tot de jeugd, net zoals mijn vriendinnen, broertje en zusje. En ja, tegenwoordig is de computer in, en tuurlijk zijn er dingen die vroeger beter waren. Net zoals het ook omgekeerd voorkomt. Ik vind het altijd naar om te horen dat ze het hebben over ' de jeugd van tegenwoordig'. Mijn oma heeft er ook een handje van.. de jeugd van tegenwoordig trekt zich nergens meer wat van aan. Maar als je dan zelf aangeeft ook tot deze jeugd te behoren, ben jij ineens de uitzondering! Ik kan daar niets mee..

Ja, ik lees, fictie, non-fictie, ik wandel, ik doe vrijwilligerswerk en ik werk, als bijbaan, in de gezondheidszorg. Hoor ik nu bij 'de jeugd van tegenwoordig' of is dit een uitzondering?

Laten we niet doen alsof de 'jeugd van tegenwoordig' voor iedere persoon onder de, ik zeg maar wat, 25 staat. Iedereen is een individu. Ik kan mezelf niet terugvinden in het beeld van de jeugd. Ik kan me er aan ergeren dat er nog steeds zo generaliserend over de jeugd wordt gesproken.Door waar ik allemaal mee geconfronteerd word, zit er voor mij niets anders op dan te generaliseren, maar uitzonderingen zijn er altijd. Dit gaat niet om jonge mensen die wel met interesse in het leven staan. Dit is een kwestie van, wie de schoen past, trekke hem aan.
quote:Cateautje schreef op 16 mei 2011 @ 14:08:

[...]

Door waar ik allemaal mee geconfronteerd word, zit er voor mij niets anders op dan te generaliseren, maar uitzonderingen zijn er altijd. Dit gaat niet om jonge mensen die wel met interesse in het leven staan. Dit is een kwestie van, wie de schoen past, trekke hem aan.Oh, ik ben het met je eens dat er inderdaad jongere mensen zijn die zo in het leven lijken te staan, maar ik wilde gewoon een tegengeluid geven. Ik vond dat er wel erg gegeneraliseerd werd in dit topic.
dat zei mijn oma vroeger ook, de jeugd van tegenwoordig.

ik vind ze tegenwoordig wel leuk, ondanks het bagger onderwijs ( wat de jeugd niet zelf veroorzaakt heeft) slagen velen er toch in hun opleiding af te maken. ze discussieren over geert wilders, zitten op online discussiegroepen.

alle jongeren die ik ken hebben een bijbaan.

als ik naar mijn 16 jarige zusje kijk, zie ik weinig verschil met mezelf op die leeftijd. het is natuurlijk dat de mobiele tel geregeld aan het oor geplakt zit, maar verder zijn veel dingen hetzelfde.
wij slapen nooit.
Toen ik 16 was dacht ik ook dat met 30 je leven dan wel voorbij was.....haha.

Maar naamate je ouder wordt verschuift die grens. Ik ben nu 55 en voel me prima. Nog niet rijp voor de geraniums. Nog midden in het leven.
Een paar jaar geleden zat ik in een MBO school op mijn kantoor. Aan de andere kant van de muur kreeg een klas vol 16/17 jarigen les. Op een moment vroeg de leerkracht"wie weet wat een luipaard is?".Van de 30 leerlingen was er geen één die dat wist. Ik ben er toen eens op gaan letten en de algemene kennis is gewoon echt schrikbarend slecht en er is ook geen interesse voor.

Het enige dat lijkt te tellen is het hier en nu in de directe omgeving, wat zich daar buiten afspeelt, daar hebben jonge mensen vaak geen flauw idee van.
Ik vind dit wel een interessante discussie, ik denk dat het ook land- en cultuurgebonden is (misschien dat andere forummers die in het buitenland wonen hier nog iets nuttigs over kunnen zeggen)?

Ik woon in een land in Zuid-Europa waar mensen traditioneel laat afstuderen (27-28-29 jaar) en nog later pas aan trouwen en aan kinderen gaan denken. Hier is iedereen 'jong' (iemand van 25 beschouwt zich vaak nog niet echt als een 'volwassene') en dat werkt door in de cultuur/het beeld dat de media ophangen. Iemand van 40 noemt zich hier nog 'meisje' en aan 'oud' zijn doen we pas vanaf je 70e of zo.

In NL is het het omgekeerd, alles piekfijn geregeld en er wordt van je verwacht dat je zo snel mogelijk op eigen benen staat, een huis koopt, een gezin en kinderen 'neemt' als je dat wilt. Ben je 25, dan heeft je leven vaak al min of meer zijn definitieve vorm en zullen er vermoedelijk geen drastische veranderingen plaatsvinden.

Ik ga het hier niet hebben over welk model beter is. Maar ik snap wel wat TO bedoelt (maar heeft volgens mij niets met het gebruik van computers of 'ordinair' zijn te maken).
quote:Cateautje schreef op 16 mei 2011 @ 13:53:

Ben nu 49 en zou in deze tijd niet jong meer willen zijn, terwijl ik sociaal maatschappelijk eigenlijk helemaal niet meer mee tel.Liever dit laatste , dan dat ik het nu allemaal over zou moeten doen.

Ik vind het leven van nu vreselijk oppervlakkig. Wat me heel erg opvalt is dat de jeugd niets doet aan de algemene ontwikkeling en zich beperkt tot wat ze op school leren.Non fictie boeken worden niet gelezen, algemene kennis wordt niet van belang geacht en als het niet in wikipedia te vinden is, dan bestaat het niet.

Vind het vreselijk armoedig.Nou nou niet iedereen over 1 kam scheren he....

Ik vind het nogal wat als er over 'de jeugd' wordt gepraat. Ja, ik behoor tot de jeugd, net zoals mijn vriendinnen, broertje en zusje. En ja, tegenwoordig is de computer in, en tuurlijk zijn er dingen die vroeger beter waren. Net zoals het ook omgekeerd voorkomt. Ik vind het altijd naar om te horen dat ze het hebben over ' de jeugd van tegenwoordig'. Mijn oma heeft er ook een handje van.. de jeugd van tegenwoordig trekt zich nergens meer wat van aan. Maar als je dan zelf aangeeft ook tot deze jeugd te behoren, ben jij ineens de uitzondering! Ik kan daar niets mee..

Ja, ik lees, fictie, non-fictie, ik wandel, ik doe vrijwilligerswerk en ik werk, als bijbaan, in de gezondheidszorg. Hoor ik nu bij 'de jeugd van tegenwoordig' of is dit een uitzondering?

Laten we niet doen alsof de 'jeugd van tegenwoordig' voor iedere persoon onder de, ik zeg maar wat, 25 staat. Iedereen is een individu. Ik kan mezelf niet terugvinden in het beeld van de jeugd. Ik kan me er aan ergeren dat er nog steeds zo generaliserend over de jeugd wordt gesproken. Ja ik behoor ook tot de jeugd en denk er precies zo over
ik ken eigenlijk niemand bij wie het leven op zijn/haar 25e al vaste vorm heeft aangenomen. misschien omdat ik zelf niet zo denk en ik niet zo geloof in een vaste vorm.
wij slapen nooit.
quote:Cateautje schreef op 16 mei 2011 @ 14:13:

Een paar jaar geleden zat ik in een MBO school op mijn kantoor. Aan de andere kant van de muur kreeg een klas vol 16/17 jarigen les. Op een moment vroeg de leerkracht"wie weet wat een luipaard is?".Van de 30 leerlingen was er geen één die dat wist. Ik ben er toen eens op gaan letten en de algemene kennis is gewoon echt schrikbarend slecht en er is ook geen interesse voor.

Het enige dat lijkt te tellen is het hier en nu in de directe omgeving, wat zich daar buiten afspeelt, daar hebben jonge mensen vaak geen flauw idee van.

Kijk, hiermee ben ik het ook eens.

Ze willen wel, maar hebben er te weinig tijd voor om die kennis op te doen. Ze krijgen ook niet zoveel aandacht.

Het systeem zou anders kunnen.

De jeugd van tegenwoordig daarmee worden toch echt de lastige en vervelende exemplaren bedoeld. De "goede" die hoor je niet (maken niet zoveel herrie) en daar wordt niet over gesproken.

Dat wordt vaak vergeten. EDIT: Maar misschien moeten degenen die deze term gebruiken even beter toelichten WIE ze eigenlijk bedoelen.
quote:sweetmoon schreef op 16 mei 2011 @ 13:43:

Vind jeugd ook oppervlakkiger, alles idd uiterlijk, computer. Er kan niet meer normaal gecommuniceerd worden. Oog voor detail hebben ze haast niet. Tis ook een trend dat meiden in een groepje zich bitchy gedragen, als snobs, niks gezelligs an! Gaat het lekker Sweetmoon?!

Laten we niet doen alsof de 'jeugd van tegenwoordig' voor iedere persoon onder de, ik zeg maar wat, 25 staat. Iedereen is een individu. Ik kan mezelf niet terugvinden in het beeld van de jeugd. Ik kan me er aan ergeren dat er nog steeds zo generaliserend over de jeugd wordt gesproken.
Er zijn ook gewoon zat jonge mensen die een opleiding volgen, een baan hebben,een vriendenkring en zich normaal gedragen. Maar daar wordt inderdaad niet naar gekeken.

Het enige dat lijkt te tellen is het hier en nu in de directe omgeving, wat zich daar buiten afspeelt, daar hebben jonge mensen vaak geen flauw idee van.Gelukkig bestaat de jeugd van tegenwoordig ook alleen maar uit MBO-leerlingen

Laten we niet doen alsof de 'jeugd van tegenwoordig' voor iedere persoon onder de, ik zeg maar wat, 25 staat. Iedereen is een individu. Ik kan mezelf niet terugvinden in het beeld van de jeugd. Ik kan me er aan ergeren dat er nog steeds zo generaliserend over de jeugd wordt gesproken.

Ik denk dat je bij de jeugd van tegenwoordig hoort, want een groot gedeelte functioneert naar behoren, is belezen, heeft een degelijke algemene ontwikkeling en denkt aan de medemens.

En als ik de huidige opleidings percentages vergelijk met die van vroeger, dan zie je steeds meer hogeropgeleiden(en die zie al snel belezen, redelijk algemeen ontwikkeld en niet heel erg shallow, althans zoals ik ze ken, egoistisch kan ik weinig over zeggen)

Tja ik sta dus vaak niet op voor ouderen in de trein, omdat ik ook niet altijd lekker ben en een lange dag achter de rug heb. En dan wordt ik me toch verbeten aangekeken afschuwelijk er wordt soms enkel gedacht in het hokje(ik ben ouder dus ik heb het recht om...)
al die onnozele halzen die ik op datingsites tegenkom zijn toch echt allemaal 35 plus.
wij slapen nooit.

Op een moment vroeg de leerkracht"wie weet wat een luipaard is?".Van de 30 leerlingen was er geen één die dat wist. wat zeiden ze dan, een paard met slaaptekort?
Stressed is just desserts spelled backwards
quote:Maleficent schreef op 16 mei 2011 @ 14:30:

[...]

wat zeiden ze dan, een paard met slaaptekort?
zoiets moet je ook in het engels vragen. dan weten ze t wel vanwege discovery.
wij slapen nooit.
ja maar staat de mbo scholier voor de jeugd van tegenwoordig?

Vroeger had je ook lbo en lts, als je het hen had gevraagd in de jaren 60 hadden ze het ook niet geweten.

[...]

wat zeiden ze dan, een paard met slaaptekort?
een mbo scholier kan een net zo goeie algemene ontwikkeling hebben dan een hbo,er.

trouwens, mbo is de grootste groep toch?
wij slapen nooit.
of ze voelden zich beledigd door de vraag.
wij slapen nooit.

[...]

wat zeiden ze dan, een paard met slaaptekort?slaap te véél!!!!
Vroeger, toen ik baby was en daarvoor overigens , had je de provo's dat waren jongeren die tegen scheefstanden in de maatschappij aanschopten.

Zo'n duidelijke groep heb je tegenwoordig niet, maar ik weet zeker dat de jeugd van tegenwoordig ook wel kritisch naar de maatschappij kijkt alleen doen ze het nu op een andere manier, misschien middels een forum op internet.

*hopelijk heb ik me zo ouwelijk mogelijk weten uit te drukken*

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven