Een knaagdier kopen

14-05-2011 20:49 138 berichten
Hallo,

Mijn zoon wil graag een huisdier. Ik wil een knaagdier voor hem kopen, maar ik weet niet wat het beste is. We hebben nu een konijn en we hebben cavia´s gehad. De konijn bijt en de cavia´s waren te rustig. Ze deden niets anders dan in hun hok zitten, poepen en eten. Ik vind ze wel leuk, maar mijn zoon wil nu een dier die actief is.

Hij wil een hamster, maar ik heb begrepen dat die een nachtdier is. Ik denk dat hij dan niet zo veel aan hem zal hebben. Ik heb vandaag tamme ratten gezien. Heel leuk, maar volgens mij worden ze groot en ze kunnen niet in een kleine kooi op zijn kamer kunnen.

Wat zou jullie ervaringen met knaagdieren? Welke kan ik het beste voor hem kopen?
Alle reacties Link kopieren
een konijn die zich laat knuffelen door een kind is uitzonderlijk. Konijnen zijn prooidieren, angstig zijn ligt in zijn natuur. Wanneer je een konijn oppakt zal ie tegenstribbelen en zijn nagels gebruiken soms is het verzet zo hevig dat de rug van het dier breekt. Wanneer een konijn in de natuur wordt opgepakt betekent dat zijn dood (roofvogel of vos) daarom zal het zich er altijd tegen verzetten. Helaas wordt het konijn nog altijd neergezet door dierenhandelaars als een gewillig en knuffelbaar huisdier. De meeste mensen komen er al snel achter dat dat niet klopt, vervolgens verpietert het konijn in een te klein hokje in de tuin of binnen als ie pech heeft. De meeste konijnen in gevangenschap worden niet oud, terwijl ze makkelijk 10 kunnen worden. Of het konijn wordt "vrijgelaten in het bos" waar het een makkelijke prooi is voor roofdieren of aangevallen wordt door wilde konijnen of het wordt gedumpt in de kinderboerderij of asiel.
mmmmmm.. een weloverwogen beslissing om een knaagdier te kopen.. ik bemoei me even niet met de konijnen, meds is daar al weer goed mee bezig!

Ik heb een hamster, met een grote kooi! ook deze dieren hebben veel ruimte nodig en aandacht om ze tam te krijgen. (anders gaan ze bijten) En speelgoed en uitdaging om aan eten te komen.

Het is geen knuffeldier en het leeft idd in de avonden/nachten.

Mijne zoekt mijn aandacht op en bedelt om eten, is mijn stem en geur gewend en laat zich dan ook door mij verzorgen.

Een ander moetie niks van hebben, als ik van vakantie terug kom leeft hij pas weer op als ik er ben. Tijdens de vakantie laat hij zich niet zien aan anderen.

dwerghamster leven het beste in paartjes, gewone hamsters alleen.
Het is niet bedoeld als knuffel dier, maar meer als aanwezigheid.
Ik heb vroeger toen ik klein was gerbils gehad.

Ik vond het hele leuke dieren maar als troetelspul of animatie voor een kind vind ik dieren echt zielig.

Ik heb nu een konijn, hij wordt volgende week 2 jaar.

Hij is heel lief, gericht op mij, rent de hele kamer door en komt dan op de bank, slaapt dan eventjes tegen me aan, laat zich aaien en speelt weer verder.

Hij maakt zulke mooie hoge sprongen, is heel wild als hij aan het spelen is.

Ik kan me voorstellen dat kinderen hier niet mee om kunnen gaan en het dier wordt daar toch de dupe van.

Als ik zie hoe enthousiast konijn is als hij na even in zijn kooi zitten weer eruit mag, vraag ik me af hoe die dieren zich voelen die er nooit uitmogen.

En dat krijg je toch met een kind, waarbij het dier niet aan de verwachtingen voldoet.

Ik vind het een beetje hetzelfde als een vrouw die een kind wil voor haar eigen plezier, met een hoog troetelgehalte.

'Zo leuk, zo'n knuffelig babietje'.

Naief.
Zou het kat geen optie zijn ?

En als je echt een aanhankelijke wilt, is een Birmees wel geschikt.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

leuk voor de "aanwezigheid" voor het kind is echt geen goede reden om een dier te nemen, kat, kip, of konijn, het is om het even
Wat is dan een goede reden om een dier te nemen. Om het dier gelukkig te maken? Dat lijkt me niet, want een dier hoort in de natuur, behalve een hond misschien. Maar een hond hoort niet in een rijtjeshuis of een flat, maar op een boerderij.
quote:MEFS schreef op 15 mei 2011 @ 18:49:

Wat is dan een goede reden om een dier te nemen. Om het dier gelukkig te maken? Dat lijkt me niet, want een dier hoort in de natuur, behalve een hond misschien. Maar een hond hoort niet in een rijtjeshuis of een flat, maar op een boerderij.

Een kat is een echt huisdier hoor.

Een hond hoeft echt niet perse op een boederij misschien als je een grote herderhond ofzo neemt.

Een goede reden is omdat je van dieren houdt en ze de volledige verzorging wilt geven die zo nodig hebben.

Ik weet zeker dat wij heel heel veel dieren gelukkig hebben gemaakt.

Zoals de kat die ik vond toen ik 7 was en 20 jaar lang niet meer bij ons weg te slaan was.

Het is alleen jammer dat wij mensen zich zo slecht verdiepen in de dieren en ze vaak niet geven wat ze nodig hebben.
Cavia's saai?

Cavia's zijn alleen saai als ze hun natuurlijke gedrag niet kunnen tonen, door bijvoorbeeld te kleine behuizing of eenzaamheid. Maar dat geldt voor alle dieren. Op een gorilla in een betonnen Artis-cel waar één autoband in hangt ben je zo uitgekeken. Maar zet die gorilla met een harem op een apekooi-eiland en hij gaat gorillagedrag vertonen waar niks saais aan is. (Waarmee ik niet voorstel een gorilla als huisdier te nemen, maar je snapt mijn punt wel. )
Ik vind hier dingen van.
sorry sabeltand, ik wou je niet kwetsen. Je bent vast geen saaie cavia.

Nikki, dan heeft mijn zoon de goede redenen. Ik wil dat mijn zoon van een huisdier heeft, maar hij wil zijn lifde geven. Ik vind dat dieren in de natuur horen. Een klein hond kan in een groot huis, maar een grote hond, nee. Dat zou ik echt nooit doen.
Het ging niet over mij Mefs maar over natuurlijk gedrag van dieren.
Ik vind hier dingen van.
het was een grap. Ik vind cavia´s ook grappig en hele lieve beesten. Ik kocht altijd iets lekkers als ik naar de super ging. Komkomer en paprika was hun lievelings eten. We missen nog ons beertje. Mijn zoon heeft een foto van hem op zijn kamer. En de foto gaat altijd mee op vakantie.
Hou er wel rekening mee dat je zoon 10 jaar is.

Over 2 jaar gaat ie naar het voortgezet onderwijs,en krijgt ie totaal andere interesses en heeft ie veel minder tijd voor een huisdier.

Een cavia word gemiddeld 5 jaar een konijn nog ouder(ik vind trouwens dat konijnen niet op kinderkamers horen,maar dat terzijde)

En daarbij,moet je als ouder er nooit vanuit gaan dat je kind de komende jaren voor zo'n beestje zal zorgen,en dat het dus kan zijn,dat jij er op een gegeven moment voor moet zorgen.Wil je dat/Kan je dat?Helemaal als ze de pubertijd ingaan.

Gezien zijn leeftijd,zou ik voor een beestje gaan wat niet zo heel oud word.

Mijn oudste zoon heeft ook altijd een knagertje gehad,of 1 hamstertje of 2 caafjes.Maar toen hij naar middelbare school ging en een druk sociaal leven kreeg,keek hij er veel minder naar om. Toen heb ik ze beneden gehaald en met veel liefde verder verzorgd.

Mijn jongste dochter,9 jaar,heeft ook altijd een hamstertje gehad(nog steeds) die ze echt heel goed verzorgd en mee speelt.Maar toch zou ze van mij(als hamstertje overlijd) geen caafje mogen,omdat een caafje wel 5 of 6 jaar kan worden,of ouder!Dan is ze 15 of 16 jaar,en dat is zo ver weg..

Maar ik moet zeggen dat caafjes wel superleuk zijn!

En dat ik zelf ook dol op knagertjes ben,dus hier zal een beestje nooit wegkwijnen,maar dat geld niet voor alle moeders..
),ja...hamsters zijn WEL heel leuk!

Wij hebben al heel wat hamsters gehad,maar vonden de dwergjes toch het leukste..

Het zijn nachtdieren,maar de monstertjes die wij hadden,lieten zich overdag ook veel zien hoor.

Ze hoorden dan mijn dochters stem,en dan klommen ze gelijk op het "deurtje" of klommen op haar hand.

En ze reageerden ook op hun naam.

Maar het zijn geen beestjes die op schoot in slaap vallen etc..

En ze kunnen absoluut niet samen met andere dwerghamsters.

Er zijn uitzonderingen,maar ik zou het nooit doen.

Succes!
Dank je kiddootje. Hij zal geen druk sociaal leven krijgen. Maar in ieder gaval, dochterlief vind dieren leuk en ik vind niet erg om voor een klein hamstertje te zorgen. We hebben cavia's gehad. Zoonlief zegt dat hij cavia's saai vindt, maar ik denk dat hij zijn overleden cavia niet wil vervangen. De foto van die cavia gaat overal mee, zo zielig maar zo leuk om te zien. Het konijn wordt overigens voornamelijk door mefsman en door mij verzorgd. Dochterlief geeft haar eten, maar ze kan de kooi niet schoonmaken, nagels knippen en alles wat met de verzorging te maken heeft. Ik vind dat cavia en konijn niet in het huis horen, maar buiten.
caafjes kunnen inderdaad heel goed buiten gehouden worden.

Ik had eens drie beertjes,die buiten stonden.Zelfs in de winter.

Dat doen ze bij caviastallen ook.Het nadeel van buiten in de winter is,is dat je ze niet naar binnen kunt halen om te knuffelen,want door het grote temperatuurverschil,kunnen ze dood gaan.zomers is dat geen probleem,maar dan waren ze ook erg vaak buiten het hok,met kinderen die aan het spelen waren.

Toen er nog maar 1 over was,een oudje,heb ik hem naar binnen gehaald,wilde niet meer caafjes,maar alleen buiten,dat nooit.

Die heb ik dus in fases naar binnen gehaald,want het was koud; eerst in hok..volgende dag bijkeuken etc..

Maar als ik het goed had,wilde je zoon niet perse een knuffeldier. Dan zijn gerbils ook erg leuk! Ik heb zelf vroeger een hele groep gehad,die had ik in een glasbak van 2.5 meter. Een hele laag zaagsel erin,en moet je dan eens kijken..een heel tunnelsysteem,die je door het glas heel goed kunt zien. Het zijn fantastische "kjikdieren".Een bakje met vogelzand als bad,geweldig. Ze zijn dus niet goed tam te krijgen.Ik keek liever naar deze beestjes dan naar de tv.Maar je moet wel een glazenbak nemen,want ze willen echt tunnels gaan graven,anders doe je ze tekort(en hoeft niet zo groot als die van mij hoor) en wel samen!! En van hetzelfde geslacht.Die kunnen heel goed samen,maar een beetje te goed;-)

Ze zijn overdag ook aktief en ruiken niet.Je ruikt ze echt niet.

Maar ze worden dus wel oud.Die van mij zijn allemaal 5 a 6 jaar geworden.

Weet je het al??
Kidootje, hahaha ja mijn kleine mandarijnen hamstertje is ook telkens wakker, en ze wilt er dan persé uit ik luister braaf, want ze heeft mij toch al helemaal bewerkt hahha.
Ik heb 3 russische dwerghamsters in de aanbieding. (zie prikbord)
quote:MEFunny schreef op 15 mei 2011 @ 12:56:

mmmmmm.. een weloverwogen beslissing om een knaagdier te kopen.. ik bemoei me even niet met de konijnen, meds is daar al weer goed mee bezig!

Ik heb een hamster, met een grote kooi! ook deze dieren hebben veel ruimte nodig en aandacht om ze tam te krijgen. (anders gaan ze bijten) En speelgoed en uitdaging om aan eten te komen.

Het is geen knuffeldier en het leeft idd in de avonden/nachten.

Mijne zoekt mijn aandacht op en bedelt om eten, is mijn stem en geur gewend en laat zich dan ook door mij verzorgen.

Een ander moetie niks van hebben, als ik van vakantie terug kom leeft hij pas weer op als ik er ben. Tijdens de vakantie laat hij zich niet zien aan anderen.

dwerghamster leven het beste in paartjes, gewone hamsters alleen.

Leven jouw hamsters in paartjes?Wat voor hamsters heb je dan?

Roborovski hamsters?

Een hamster heeft inderdaad ook ruimte nodig.

Wij hadden een 3 verdiepingen-kooi van I-mac.

Maar hamster is nu zo oud(2.9 jaar) dat het oude bokje niet meer goed naar beneden kon(hij sliep op bovenste verdieping) dus nu heeft ie een "gelijksvloerse appartement " .Een Rody bak.
quote:Maja82 schreef op 16 mei 2011 @ 14:47:

Ik heb 3 russische dwerghamsters in de aanbieding. (zie prikbord)Bedankt, Maja. Ik heb je gemaild
quote:MEFS schreef op 16 mei 2011 @ 16:42:

[...]

Bedankt, Maja. Ik heb je gemaild

Ah! Word het een dwergje?

niet samen houden hoor
Helaas, we wonen te ver weg van elkaar. Ik ben bij twee dierenwinkels geweest en op internet veel gelezen. Het wordt een hamster. Ik denk dat die beter bij mijn zoon past. Hij wil geen knuffeldier, maar wel een dier die veel aandact nodig heeft. Hij wil ook er een, geen twee. Daarmee vallen alle groepsdieren af.

Ik heb ook een bod gedaan voor een grotere hok voor ons konijn. Een ren is niet nodig. De tuin is helemaal afgesloten. Als ik een grote hok heb, ga ik een maatje voor haar zoeken.
quote:MEFS schreef op 16 mei 2011 @ 19:51:

Helaas, we wonen te ver weg van elkaar. Ik ben bij twee dierenwinkels geweest en op internet veel gelezen. Het wordt een hamster. Ik denk dat die beter bij mijn zoon past. Hij wil geen knuffeldier, maar wel een dier die veel aandact nodig heeft. Hij wil ook er een, geen twee. Daarmee vallen alle groepsdieren af.

Ik heb ook een bod gedaan voor een grotere hok voor ons konijn. Een ren is niet nodig. De tuin is helemaal afgesloten. Als ik een grote hok heb, ga ik een maatje voor haar zoeken.

Fijn voor nijn!

En voor je zoon..veel plezier!
Kidootje, ik heb 1 hamster. Een langharige syr. Dwergen leven het beste in paartjes.

mefs, wat leuk hoe je er tegenover staat!

ik heb btw een hamstertopic geopend enige tijd geleden, hamsters zijn ook leuk!

vertel je hoe het gaat?
super voor je konijn!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven