Entertainment alle pijlers

Moordvrouwen - Net5

09-05-2011 21:44 533 berichten
Alle reacties Link kopieren
In de vierdelige portretserie Moordvrouwen staan Nederlandse vrouwen centraal die iemand hebben vermoord. Elke aflevering vertelt een vrouw haar kant van het verhaal van de moord die ze heeft gepleegd en via reconstructiebeelden is te zien hoe het zover heeft kunnen komen. De reeks is gemaakt door Jessica Villerius. Zij maakte eerder indringende reportages over anorexia (Vel over probleem), eerwraak (Code Rood: Eerwraak) en de vraagtekens die er rond het verhaal van Maria Mosterd ontstonden (Het exclusieve verhaal van een loverboy).

In de eerste aflevering vertelt Willeke M. haar verhaal. In haar turbulente jeugd belandde ze op zevenjarige leeftijd in een ongekend horrorscenario. Ze spreekt over hoe ze zowel geestelijk als lichamelijk werd mishandeld door haar moeder en later door haar werd ‘verkocht’ aan pedofielen. Haar jeugd levert Willeke een levensgroot trauma op. Ze belandt van de ene gewelddadige relatie in de andere en kan de cirkel van geweld niet doorbreken.

Als haar oudste dochtertje wordt verkracht is voor Willeke de maat vol. Ze wil niet het risico lopen dat deze man haar dochter ooit weer zal aanraken en dus brengt ze hem om het leven met vele messteken. Ze krijgt hiervoor twaalf jaar gevangenisstraf. Inmiddels is Willeke weer vrij.

Lijkt mij een bijzondere serie, gaan jullie kijken?

Ieder maandag op Net5, 22:25.
Ik vond Van God Los gister best naar om te zien, het spookt toch steeds door je hoofd dat het (ongeveer) in het echt ook zo is gegaan. Wat een angst moet ze gevoeld hebben, ik vond het vreselijk. Toch ga ik ook kijken straks ik ben opzich benieuwd naar 'hun kant'.
[quote]roosschrijft schreef op 23 mei 2011 @ 17:31:

Ik ben vooral geinteresseerd naar de aflevering van vanavond. Maar ik woon niet in Nederland en Net 5 gemist werkt niet op een Mac, dus is er toevallig iemand die de uitzending digitaal zou kunnen opnemen en online zetten?

Vooral nav. de eerste aflevering Van God Los (dat is gebaseerd op het verhaal van Troeta) ben ik benieuwd naar het portret.[/quote]

Je zegt hier al waarom je geinteresseerd bent, hmm lezen gaat ook steeds slechter.
1 keer is genoeg
Ik heb besloten niet te gaan kijken. Ik geloof dat ik daar niet blij van word.
Troeta W. komt best 'eerlijk' over moet ik zeggen, zo door de telefoon. I.t.t. de vorige 2 vrouwen bedoel ik.
Kijk ook, vind het toch altijd moeilijk om te zien zeg. Dat zulke dingen allemaal gebeuren.
.
<knip>
Waarom allebei? Haar zusje heeft helemaal niets gedaan! Die lag ziek op de bank.
quote:VivaPepsi schreef op 23 mei 2011 @ 23:00:

Waarom allebei? Haar zusje heeft helemaal niets gedaan! Die lag ziek op de bank.Ik denk dat dát nou juist het probleem was...
Wie heeft de voiceover ingesproken? Het lijkt wel of ik naar een kinderprogramma zit te luisteren. Of ben ik de enige die daar "last" van heeft?
Er mist nogal een behoorlijk stuk ?

Ze doet net of het 'opeens' in een opwelling gebeurde maar er is toch vanalles aan vooraf gegaan? Wat manunui hierboven opnoemt bijv.

Heel apart...
quote:kriebelbeest schreef op 23 mei 2011 @ 22:34:

Troeta W. komt best 'eerlijk' over moet ik zeggen, zo door de telefoon. I.t.t. de vorige 2 vrouwen bedoel ik.Ze komt over als een sympathieke, zorgzame vrouw, altijd in de weer voor haar naasten, zichzelf wegcijferend. Ik krijg bijna sympathie voor haar. Maarre hoe rijm je dat met iemand urenlang bleekmiddel laten drinken? Ik neem haar verklaring met flink wat zout. Het 'detail' over het bleekmiddel verzwijgt ze trouwens.
Zit even de googelen, vind ik dit

http://www.nu.nl/algemeen ... rd-op-zwangere-vrouw.html

quote:

Vijftien jaar voor moord op zwangere vrouw

AMSTERDAM - De 32-jarige Amalia 'Troeta' W. is veroordeeld tot vijftien jaar cel voor de moord op een 23-jarige zwangere vrouw uit Ridderkerk. De jongere zus van Troeta, tegen wie acht jaar cel was geëist, is vrijgesproken. Dat heeft de Rotterdamse rechtbank maandag bepaald.

De jongste verdachte, die eveneens Amalia heet, verklaarde dat zij niet op de hoogte was van het plan van haar oudere zus en dat het nooit bij haar opgekomen is dat Troeta de vrouw echt zou doden. De rechtbank volgde haar verhaal en sprak haar vrij, ook omdat zij niet heeft 'bijgedragen' aan de moord. Het Openbaar Ministerie vervolgde ook Amalia omdat zij niets heeft gedaan om te voorkomen dat haar zus de moord pleegde.

Het slachtoffer, dat ongeveer vijftien weken zwanger was, werd eerst gedwongen chloor te drinken. Vervolgens moest zij met een touw om haar nek van een krukje springen. Om de moord op zelfmoord te laten lijken, moest de vrouw een afscheidsbrief en -sms sturen.

Berekenend

De rechtbank nam het Troeta kwalijk dat zij op een 'berekende manier de moord in scène heeft gezet'. Uit onderzoek van deskundigen bleek dat moord aannemelijker was dan zelfmoord.

Het nekletsel paste volgens een patholoog-anatoom beter bij wurging dan bij ophanging. Ook bleek dat het slachtoffer nooit met haar volle gewicht aan de aangetroffen haak had kunnen hangen.

Volgens de rechtbank beging Troeta de moord omdat ze dacht dat het slachtoffer een relatie met haar man had. Of het slachtoffer zwanger was van Troeta's man, is niet bekend.

Meer achtergrondinfo @ http://www.ad.nl/rotterda(...)_vrolijke_Joyce.html

quote:

Bijna perfecte moord op vrolijke Joyce

Door DAAN HAKKENBERG TOBIAS DEN HARTOG

RIDDERKERK/ROTTERDAM - Bijna een jaar lang dachten twee Ridderkerkse zusjes weg te komen met de perfecte moord.

Tot de politie bewees wat de nabestaanden van plaatsgenote Joyce Feenstra al dachten: de 23-jarige vrouw pleegde geen zelfmoord. Ze zou zijn vermoord. Maandag staan de zussen voor de rechter.

Vrijdagavond, 6 juli 2007. Het bezoek van Troeta W. (32) en zus Amalia (22) aan Joyce Feenstra luidt een onheilspellende nacht in. De twee zijn net binnen in de kleine huurwoning aan de Troelstrastraat in het centrum van Ridderkerk, als Joyce haar moeder een sms-bericht stuurt. Mama moet zich vooral geen zorgen maken. Ze zullen elkaar snel weer zien.

Tweeënhalf uur later is Joyce dood. Evenals het ongeboren kind in haar buik, zestien weken jong. Joyce wordt gevonden in een zijkamer. Met een stuk touw om haar nek en striemen in de hals. Er staat cola met bleekmiddel, naast een afscheidsbrief. Alles lijkt op zelfmoord. Het bleekmiddel, het touw, de brief. Joyce die zelfmoord pleegt? Dat kan niet, zeggen vrienden.

Joyce was energiek en enthousiast. Een 23-jarige vrouw met een gulle lach en wisselende horeca-baantjes. Maar ze was ook 'explosief', zegt vader Pierre nu. Maakte makkelijk ruzie. ,,Als je iets zei wat haar niet aanstond, ontplofte ze.'' En Joyce had schulden, de elektriciteit was afgesloten en rekeningen voor verzekeringen kreeg ze amper betaald. Het geld ging op aan drugs, zegt haar vader. Ze deed ook klusjes voor 'duistere figuren'.

Bijna een jaar lopen de twee zussen W. in vrijheid rond en weten zij buiten schot te blijven voor hun -volgens justitie- welhaast 'perfecte moord'. Maar in mei 2008 blijken de naasten van Joyce gelijk te hebben. Troeta en Amalia worden opgepakt. De politie heeft in stilte aan de zaak gewerkt.

Het bezoek van de zussen op 6 juli volgde op een langslepende vete. Op haar Hyves-pagina schreef Joyce over de ruzie: ,,Beste mensen, bij deze wil ik jullie zeggen dat ik ruzie heb met iemand uit Ridderkerk, een vrouw! Het draait allemaal om een man met wie ik jarenlang omging, ik zag hem als mijn grote broer en meer niet. De vrouw is met hem getrouwd en kan er niet tegen dat we met elkaar omgingen... Ik voel me klote dat ze vieze dingen over me zegt, dus bij deze heb ik jullie geïnformeerd. Liefs, groetjes, Joyce.''

Joyce was zwanger van diezelfde man, de man van Troeta, zo zeggen ingewijden nu. De man in kwestie zat destijds vast in de gevangenis en kwam begin juli 2007 vrij. Troeta zou koste wat het kost hebben willen voorkomen dat Joyce en hij weer contact hebben. Zo werd volgens bronnen Joyce te verstaan gegeven dat ze maar beter uit Ridderkerk kon vertrekken. Maar dat deed ze niet.

Wat volgde was de gruwelijke gebeurtenis in de nacht van 6 op 7 juli. Volgens justitie was het moord, bijna perfect geënsceneerd als zelfmoord. Gedurende tweeënhalf uur heeft Troeta, zo luidt de lezing van justitie, Joyce gedwongen zelfmoord te plegen. Na het sms-bericht aan haar moeder schreef Joyce onder dwang een afscheidsbrief. Daarna zou ze een glas met chloor, bleek en medicijnen hebben moeten drinken.

Het moest lijken alsof Joyce zich had opgehangen, dus kreeg ze een strop om haar nek. Voor justitie is het de vraag of Joyce werd gedwongen van een krukje te springen of is geduwd. Of dat Troeta haar op de grond wurgde met het touw. ,,Ik wil niet dood, ik wil niet dood!'' zijn voor zover bekend in het dossier haar laatste woorden. Joyce stierf daarna snel, zo zegt de arts, omdat er geen bloed en zuurstof meer naar haar hersenen kon.

Het lichaam van Joyce werd om half vijf in de nacht ontdekt. Volgens ingewijden plaatste Troeta nog geen twee uur na de vondst van de overleden Joyce een bizar bericht op een internetsite. ,,Mijn probleem is opgelost,'' zou ze hebben geschreven. Niet veel later dook een ouder berichtje aan Joyce op. 'De grootste kankerhoer die er op Ridderkerk woont ben jij. Als je denkt je bij je moeder te verstoppen, hahaha is die nog dommer dan jij. Twee hoeren in een nest, ik vind jou kakkerlak', zou er te lezen zijn geweest.

Troeta heeft tegen zeker zes mensen verteld dat zij Joyce vermoordde, zegt justitie. Maandag doen de zussen hun verhaal in de rechtbank. Het exacte motief van de zelfmoord-moord dreigt ongewis te blijven. Dat Troeta wraak op Joyce nam, omdat deze zwanger was van haar geliefde zal nooit zeker worden. Het OM vindt dat het 'niet ter zake doet' van wie Joyce zwanger was. ,,Waanzin,'' zegt de vader van Joyce. ,,Ze verdienen allemaal straf. Ook die man van wie ze zwanger was. Een moord als deze gaat je voorstelling te boven. Dit zie je alleen in films.''

Dat schetst toch wel een iets ander beeld ...
Oh pff ze doet net alsof dat allemaal verzonnen is.... Jaaaaahoor!
Ik geloof niks van die Troeta, echt niet.....
Ik geloof Troeta ook niet. Komt vooral door de uitspraak:

"Ik zweer het op het leven van mijn kleine meisje"

Zoiets i.i.g. Walgelijk dat soort uitspraken.

Ik geloof wel dat ze een zwaar leven heeft gehad, moeilijke jeugd, verotte vriend. En dat het slachtoffer ook niet een fijne meid was. Maar doet verder niets af aan het feit dat ze gewoon iemand vermoord heeft en daar ook nog eens een jaar tralalalalaaa over gezwegen heeft.
Here I am - now what are your other two wishes...
Walgelijk wat ze heeft gedaan. En dan moet ik nog even het eerste deel zien want ik zapte te laat over.

Uiteraard is het heel naar als er een andere vrouw zwanger is van je geliefde. Ik hoop alleen niet dat iedereen zo'n beslissing neemt om met voorbedachte rade iemand om te brengen.

Chloor laten dringen en aan een strop hangen om het op een zelfmoord te doen laten lijken, Wat erg en berekenend.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Ik vond het ook behoorlijk ongeloofwaardig overkomen..zusje die ziek op de bank blijft liggen en niks doorheeft....yeah right!

Maar iets anders...is de vrouw die Troeta (na-)speelt niet dezelfde vrouw van de Andrelon reclame?Die in dr nakie t voetbalveld op rent?!
quote:14m12 schreef op 23 mei 2011 @ 23:24:

Maar iets anders...is de vrouw die Troeta (na-)speelt niet dezelfde vrouw van de Andrelon reclame?Die in dr nakie t voetbalveld op rent?!Ja, nu je het zegt!
Dat zusje, hoe ziek moet je zijn als alles langs je heen gaat?

Was ze soms in coma? Erg ongeloofwaardig allemaal.

De documentaire maakster wilde het verhaal van de moordvrouwen laten horen. Dat is gelukt maar het blijft een leeg geheel met weinig totaal geen diepgang.
ik wil graag wat kwijt,

ik was een vriendin van Joyce maar kende ook Amalia en het verhaal wat vanavond is uitgezonden is niks meer dan een leugen hoe Troeta en Amalia het vertellen klopt niet....ze vergeet even te zeggen dat ze wist dat Joyce zwanger was en hoe ze haar bleekmiddel hebben laten drinken en medicijnen in hebben laten nemen en dat ze haat hebben gedwongen om een afscheid brief te laten schrijven en een sms aan de moeder heben laten sturen en dat ze haar weken voordat ze haar hebben vermoord haar hebben bedreigt en dat Joyce aangiften heb gedaan tegen Troeta.....en dat er al jaren ruzzie was en Amalia was ziek dat is weer nieuw want in de rechtbank was een heel andere verhaal en de hele reden was omdat Joyce zwanger was daarom moest ze weg en nu een zielig verhaal op hangen nee sorry net5 heeft hier geen goed aan gedaan en een hele hoop mensen gekwets en vooral de ouders,zussen en broers en vedere familie van Joyce en ook de vrienden die nu hebben zitten kijken erg jammer dat dit op zo manier moet gebeuren....want ik nu zeg is de helft dus heb vooral geen medelijden met Troeta en Amalia want die meiden kunnen huilen en zielig doen wanneer je ze dat vraag...........
Wat ik na het zien van de uitzending van vanavond echt helemaal niet meer begrijp, is het doel van de maakster van deze serie. Dit slaat echt nergens op!

Als je niet het achtergrondverhaal van deze zaak en de werkelijke daden van deze Troeta hebt gelezen, lijkt het net alsof ze haast onschuldig is en 'er niets aan kon doen'.

Wat een belachelijke vertoning. Het ergste vond ik nog wel dat ze zei dat ze het zo erg vond dat het J had moeten overkomen. Alsof zij er totaal geen aandeel in had gehad en een verdrietige nabestaande was.

De emotie die ze in haar verhaal probeerde te brengen, door de trillende stem, was zo onoprecht. Ze gebruikt de interviewster om haar straatje schoon te vegen. Het ging de hele uitzending bijna meer over de strafmaat van haar en vooral de onterechte straf voor haar zusje, dan over de afschuwelijke daad die ze hebben gedaan. Dat de maakster zich hiervoor heeft geleend zeg!

Dat dat zusje ook nog vijf jaar kreeg, vind ik niet meer dan terecht. En de zussen vinden het dan allebei onterecht, omdat zusje haar leven net op orde had en er niemand voor het kind van zusje kon zorgen. Alsof dat een reden is om haar ongestrafd te laten. Denk dat haar rol ook groter is geweest.

Oh, en ook zo typisch dat ze ineens dat ze alles tot in de details weet te vertellen, behalve het punt waarop ze dan flipte en aan het touw dat al om de nek van J hing (?) trok.
quote:iene02 schreef op 23 mei 2011 @ 23:38:

Wat ik na het zien van de uitzending van vanavond echt helemaal niet meer begrijp, is het doel van de maakster van deze serie. Dit slaat echt nergens op!

Als je niet het achtergrondverhaal van deze zaak en de werkelijke daden van deze Troeta hebt gelezen, lijkt het net alsof ze haast onschuldig is en 'er niets aan kon doen'.

Wat een belachelijke vertoning. Het ergste vond ik nog wel dat ze zei dat ze het zo erg vond dat het J had moeten overkomen. Alsof zij er totaal geen aandeel in had gehad en een verdrietige nabestaande was.

De emotie die ze in haar verhaal probeerde te brengen, door de trillende stem, was zo onoprecht. Ze gebruikt de interviewster om haar straatje schoon te vegen. Het ging de hele uitzending bijna meer over de strafmaat van haar en vooral de onterechte straf voor haar zusje, dan over de afschuwelijke daad die ze hebben gedaan. Dat de maakster zich hiervoor heeft geleend zeg!

Dat dat zusje ook nog vijf jaar kreeg, vind ik niet meer dan terecht. En de zussen vinden het dan allebei onterecht, omdat zusje haar leven net op orde had en er niemand voor het kind van zusje kon zorgen. Alsof dat een reden is om haar ongestrafd te laten. Denk dat haar rol ook groter is geweest.

Oh, en ook zo typisch dat ze ineens dat ze alles tot in de details weet te vertellen, behalve het punt waarop ze dan flipte en aan het touw dat al om de nek van J hing (?) trok.

Met je eens hoor. En de documaakster begrijp ik in deze ook niet. Dit is toch niet representatief voor een docu waar je misschien gewoon een leugen in de wereld helpt.

Arme nabestaanden van alle moorden, je zal maar die leugen moeten aanhoren en de waarheid niet kunnen vertellen omdat je geen podium geboden wordt daarvoor. Wat zal het pijn doen om op deze manier je geliefde te verliezen en ook nog eens op je handen moet gaan zitten met al die leugens.

Nee ik ben van mening dat de manier van dit leed beschrijven en zo eenzijdig dat je daar maar weinig mensen goed mee doet. En bij de slachtoffers is het nog een dolk in je rug achteraf.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
quote:Manunui schreef op 23 mei 2011 @ 23:27:

[...]

Ja, nu je het zegt!Moest het ff zeker weten

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven