Hoogsensitief/hooggevoelig

05-06-2011 17:14 172 berichten
Hoi allemaal,

Al lange tijd weet ik dat ik hooggevoelig ben. Ik heb er eigenlijk nooit wat mee gedaan. Waarom ik dat niet heb gedaan is een vraag waar ik geen antwoord op heb, want dat had ik beter wel kunnen doen.

Op het moment spelen er om me heen veel problemen af bij andere mensen. Iedereen die bekend is met hooggevoeligheid snapt wel dat dit echt een probleem is voor mij. Ik probeer iedereen te helpen ten koste van mezelf. Grenzen aangeven lukt me vrijwel niet.

Tegen andere problemen loop ik ook (soms dagelijks) op;

-ik ervaar veel druk

-alle emoties krijg ik binnen en blijven hangen (vermoeiend)

-dingen van te voren plannen maken me panisch (ik snap maar niet waarom, en of dit ermee te maken heeft)

Zo kan ik wel een hele lijst maken. Door de vele problemen(waarvan er maar 1 m'n eigen probleem is) kan ik het allemaal niet meer bolwerken. Sinds ongeveer 2 maanden gaat het de verkeerde kant op. Ik moet het nu wel onder ogen gaan zien voordat ik er aan onderdoor ga. Het is nu al namelijk zo dat ik niks meer leuk vind.

Wie heeft dit ook, heeft tips of 'iets' om hier grip op te krijgen?
Alle reacties Link kopieren
Ga praten met een psycholoog.
Daar kan ik over een maand naartoe.
beetje botte reactie nelletje.

ik ben ook hoogsensitief en herken het best wel.

ik ging me bij wildvreemde mensen wel is heel naar en verdrietig voelen en zo. toen ik erachter kwam dat dit het was snapte ik het. dat gaf mij veel rust.

ik kan ook niet zo goed tegen drukte, dat hou ik niet vol.

ik forseer het echter niet, accepteer het gewoon.

geen idee of je daar wat aan hebt, maar wilde het toch ff zeggen.
Dankje Missphoebe, ik denk idd dat je met accepteren al een heel eind komt. Hopelijk lukt mij dat ook.
Hij is absoluut niet bot bedoeld Missphoebe.

Ze vraagt om een tip, mijn tip is "Ga met een psycholoog praten".

Deze kan je helpen manieren te vinden om bijvoorbeeld beter om te gaan met alle emoties die je binnen krijgt.

Pierot, fijn dat je daar al mee bezig bent. Ik denk dat je daar heel veel mee opschiet.
wat had je er mee moeten doen dan?
Sorry TO, ik weet eigenlijk niet veel tips.

Ik kan wel zeggen, stel voor jezelf grenzen op en laat men niet over die grenzen heen gaan. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan.

Ik denk dat een psycholoog of een psychotherapeut je hier beter mee kan helpen inderdaad.

Succes :)!
Love my life!
Accepteren en relativeren? Ga vrijwilligerswerk doen in een derdewereldland (of in een opvangcentrum om de hoek), daar moet je de focus verleggen naar anderen in crisissituatie i.p.v. op jezelf.

Is hooggevoelig zijn niet slechts een state of mind gefaciliteerd door het luxe leven dat wij hier leiden?...
Het klinkt me eerder alsof je probleem niet zit in hooggevoeligheid, maar in het geen 'nee' kunnen zeggen.
eens met ligea. Hooggevoelig is niet aantoonbaar, je kan niet meten wat een ander wel of niet voelt. je kan wel meten dat sommige mensen zorgelijker/ minder weerbaar zijn dan anderen. gedragstherapie kan heel zinvol zijn
Ik geloof niet in HSP of iets dergelijks. Als je de kenmerken daarvan leest dan is 90% van alle vrouwen HSP. Je hebt een probleem en daar moet je mee leren omgaan. Bijv. leren om 'nee' te zeggen, een assertiviteitscursus of leren plannen, lijstjes maken etc.

Succes.
quote:Blackdress schreef op 05 juni 2011 @ 17:31:

Ik geloof niet in HSP of iets dergelijks. Als je de kenmerken daarvan leest dan is 90% van alle vrouwen HSP. Je hebt een probleem en daar moet je mee leren omgaan. Bijv. leren om 'nee' te zeggen, een assertiviteitscursus of leren plannen, lijstjes maken etc.

Succes.Amen.
quote:meds schreef op 05 juni 2011 @ 17:30:

eens met ligea. Hooggevoelig is niet aantoonbaar, je kan niet meten wat een ander wel of niet voelt. je kan wel meten dat sommige mensen zorgelijker/ minder weerbaar zijn dan anderen. gedragstherapie kan heel zinvol zijnOok eens met Ligea. Daarbij vind ik de probleem die TO omschrijft niet persé passen bij "hooggevoeligheid", maar met het niet kunnen omgaan met drukte/stress/vragen van anderen. Als TO een manier van leven vindt, waarbij ze meer rust in haar eigen leven brengt, lost dat volgens mij al een hoop op.
in PMS geloof ik dan weer wel
quote:meds schreef op 05 juni 2011 @ 17:35:

in PMS geloof ik dan weer wel*meld zich*
Wat vervelend dat je niks meer leuk vindt! Dat lijkt me onwijs vermoeiend.

Ik heb weinig met labels als HSP, maar ik zal kijken of ik toch iets kan verzinnen waar ik je mee kan helpen. Waar je mee zou kunnen beginnen is proberen uit te vinden welke dingen het zijn die jou energie kosten. Hoe vaak heb je de afgelopen maand 'ja' gezegd terwijl je 'nee' bedoelde? Hoe kun je dat gedrag veranderen? Van welke dingen krijgen je wel energie en doe je die wel genoeg?

Stel dat die psycholoog jou kan helpen en het gaat straks supergoed met je: hoe zou je leven er dan uitzien? Wat zou er anders zijn en hoe zou je je dan voelen? En welke van die dingen kun je nu alvast toepassen?

Houdt het je ook erg bezig? Zit je in de weerstand tegen je gevoel van vermoeidheid, van te veel, van te druk? Kun je uitleggen waar je precies druk ervaart en wat het dan is dat die druk versterkt? Ik bedoel niet dat je dat nu hier moet uitleggen, maar voor jezelf. Het kan helpen om uit te vinden wat de oorzaak is en vervolgens te beslissen of je iets aan die oorzaak kunt doen, en zo ja of je dat wel wilt.

Misschien helpt het om een lijstje te maken van de dingen die je bezighouden. Hoeveel problemen zijn van jezelf? Op hoeveel kun jij zelf invloed uitoefenen? Wanneer is dat jouw taak om dat te doen? En wil je dat wel? Kijk eens of je kritischer kunt zijn in je keuzes en of je kunt leren accepteren dat je keuzes moet maken in je leven...

Die grenzen geven uiteindelijk zichzelf wel aan hoor, de vraag is of je daarop moet wachten. Als je nu al hartstikke vermoeid bent, dan kun je doorgaan totdat je 'boem' voelt of je kunt je afvragen waar het door komt en of je daar iets aan kunt doen.

Succes ermee en alvast succes bij de psycholoog!
*treed aan*
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.
quote:Missphoebe schreef op 05 juni 2011 @ 17:20:

beetje botte reactie nelletje.

....Als dat al als bot opgevat wordt, dan heb je inderdaad een probleem.
Je zou eens kunnen kijken op de site van Susan Marletta Hart. Zij heeft een aantal boeken geschreven waar ik veel aan heb gehad en staan ook veel tips e.d. in. Ook kan je een aantal keer met haar mailen waarin ze opdrachten & tips geeft.
Ik beweer niet dat ik de 'juiste' emoties aan kan voelen ed. Zelf noem ik het hooggevoelig omdat ik altijd bezig ben met andermans emotie en daarbij mezelf wegcijfer maar ook om andere redenen. Ik heb nu alleen de punten opgezet waarmee ik nu op dit moment niet uit de voeten kan. Er zijn nog meer dingen waar ik wel een weg in heb gevonden. Harde geluiden kan ik ook niet tegen, maar dan zet je de tv gewoon een beetje zachter .

Die assertiviteitscursus vind ik een goed idee. Zo staan er wel meer goede tips in.
Ja maar... Dat je het zelf zo noemt wil toch niet zeggen dat je ook hooggevoelig bent? Ik bedoel: in de OP breng je het heel stellig in de zin van 'Ik weet al een aantal jaren dat ik ...' waardoor de indruk wordt gewekt dat er ooit een 'diagnose' is gesteld. Nu blijkt dat je het zelf zo noemt... Vind ik persoonlijk wat vreemd. De klachten die je hebt kunnen natuurlijk heel vervelend zijn, maar om het dan meteen 'hooggevoelig' / 'hoogsensitief' te noemen...
quote:_jessie_ schreef op 05 juni 2011 @ 17:50:

[...]

Als dat al als bot opgevat wordt, dan heb je inderdaad een probleem.

Lijkt me eerder een kwestie van verschil in 'communicatiestijl' dan een probleem.

@doces - Dat maakt toch eigenlijk niks uit? Als je ongelukkig en moe wordt van je eigen levensstijl, is het handig daar iets aan te doen. Hoe het heet, is dan niet zo belangrijk, vind ik. Mosterd-na-de-postwijziging.
Fiorah, bedankt voor je reactie. Daar kan ik wat mee. Ik ga dat zeker eens op papier zetten op die manier, wie weet kom ik daar verder mee.

Butterfly1989, ik zal google er eens op los laten. Dankjewel.
quote:pierot123 wrote on 05 June 2011 @ 18:16:

Fiorah, bedankt voor je reactie. Daar kan ik wat mee. Ik ga dat zeker eens op papier zetten op die manier, wie weet kom ik daar verder mee.

Butterfly1989, ik zal google er eens op los laten. Dankjewel.Graag gedaan!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven