Hoogsensitief/hooggevoelig

05-06-2011 17:14 172 berichten
Hoi allemaal,

Al lange tijd weet ik dat ik hooggevoelig ben. Ik heb er eigenlijk nooit wat mee gedaan. Waarom ik dat niet heb gedaan is een vraag waar ik geen antwoord op heb, want dat had ik beter wel kunnen doen.

Op het moment spelen er om me heen veel problemen af bij andere mensen. Iedereen die bekend is met hooggevoeligheid snapt wel dat dit echt een probleem is voor mij. Ik probeer iedereen te helpen ten koste van mezelf. Grenzen aangeven lukt me vrijwel niet.

Tegen andere problemen loop ik ook (soms dagelijks) op;

-ik ervaar veel druk

-alle emoties krijg ik binnen en blijven hangen (vermoeiend)

-dingen van te voren plannen maken me panisch (ik snap maar niet waarom, en of dit ermee te maken heeft)

Zo kan ik wel een hele lijst maken. Door de vele problemen(waarvan er maar 1 m'n eigen probleem is) kan ik het allemaal niet meer bolwerken. Sinds ongeveer 2 maanden gaat het de verkeerde kant op. Ik moet het nu wel onder ogen gaan zien voordat ik er aan onderdoor ga. Het is nu al namelijk zo dat ik niks meer leuk vind.

Wie heeft dit ook, heeft tips of 'iets' om hier grip op te krijgen?
Alle reacties Link kopieren
Tja, het is maar van welke kant je het bekijkt:

1. Je betrekt jezelf in de situatie en voila, je zit in andermans probleem. Wat erg vermoeiend kan zijn.

2. Of je bent hsp (waar ik niet echt in 'geloof') en je staat aan de zijlijn en pikt alsnog alle problemen op.(ofzo)

Ik vermoed de eerste, dan is het meer een kwestie van jezelf minder in andermans problemen plaatsen. Het overkomt je niet, je hebt een keuze erin te stappen of je afzijdig te houden, blijkbaar kies je ervoor om constant in andermans problemen mee te gaan, als je er zo'n last van hebt.

Ik zou je eigen gedrag in deze situaties eens onder de loep nemen.
This is not kosher!
hooggevoelig??

Ik vind het altijd asociaal, als mensen alleen de mensen bedanken die met hun mee lullen praten.

Of zijn dat mijn lange tenen, euhhhhhh hoogsensitiviteit.
Ik heb ook wel eens gedacht dat ik hooggevoelig was, maar heb ontdekt dat ik mezelf aangeleerd heb op de emoties van andere te letten en niet de mijne. Met mijn eigen emoties kan ik niet omgaan. Ik denk dat we beiden onze eigen emoties moeten leren kennen. Ook denk ik dat leren grenzen stellen goed zou zijn om te kunnen gaan met jouw 'hooggevoeligheid'
quote:galadriel schreef op 05 juni 2011 @ 18:22:

Ik vind het altijd asociaal, als mensen alleen de mensen bedanken die met hun mee lullen praten.Dankjewel hè .
quote:galadriel wrote on 05 June 2011 @ 18:22:

hooggevoelig??

Ik vind het altijd asociaal, als mensen alleen de mensen bedanken die met hun mee lullen praten.

Of zijn dat mijn lange tenen, euhhhhhh hoogsensitiviteit.Nou inderdaad! Het kan me verder niet zoveel schelen of mensen (in hun ogen) lastige of confronterende reacties negeren, maar het viel mij inderdaad ook al op (ook in verschillende andere topics van andere TO's). Ik krijg dan het vermoeden dat je helemaal geen oplossing zoekt, maar je maar al te graag wentelt in een zogenaamde problematiek en op zoek bent naar medejengelaars. Weinig constructief...
quote:Fiorah wrote on 05 June 2011 @ 18:27:

[...]

Dankjewel hè .Haha! Maar je weet toch!...
Ik begrijp wel een beetje waar je heen wilt, Borninapril; als je altijd gefocust bent op anderen en hun gevoel, dan is het niet makkelijk om je eigen gevoelens op de eerste plek te zetten of te herkennen.

Als er iets vermoeiend is, dan is het dat wel.

Het lijkt me meer een gebrek aan het (h)erkennen van je eigen gevoelens, dan aan je sensitiviteit voor andermans gevoelens. Hoe meer ruimte je aan jezelf geeft, des te minder blijft er over voor andermans gevoel, In dit geval positief.
This is not kosher!
quote:Ligeia schreef op 05 juni 2011 @ 18:27:

[...]

Nou inderdaad! Het kan me verder niet zoveel schelen of mensen (in hun ogen) lastige of confronterende reacties negeren, maar het viel mij inderdaad ook al op (ook in verschillende andere topics van andere TO's). Ik krijg dan het vermoeden dat je helemaal geen oplossing zoekt, maar je maar al te graag wentelt in een zogenaamde problematiek en op zoek bent naar medejengelaars. Weinig constructief...Soms zoek je herkenning, kan ook een oplossing zijn
quote:pierot123 schreef op 05 juni 2011 @ 17:58:

Ik beweer niet dat ik de 'juiste' emoties aan kan voelen ed. Zelf noem ik het hooggevoelig omdat ik altijd bezig ben met andermans emotie en daarbij mezelf wegcijfer maar ook om andere redenen. Ik heb nu alleen de punten opgezet waarmee ik nu op dit moment niet uit de voeten kan. Er zijn nog meer dingen waar ik wel een weg in heb gevonden. Harde geluiden kan ik ook niet tegen, maar dan zet je de tv gewoon een beetje zachter .

Die assertiviteitscursus vind ik een goed idee. Zo staan er wel meer goede tips in.Ehm... je hebt jezelf gediagnosticeerd? Hooggevoelig (even los van of het bestaat) is wel even wat anders dan "met emoties van anderen bezig zijn".
quote:Ligeia schreef op 05 juni 2011 @ 18:28:

[...]

Haha! Maar je weet toch!... Ha, en toen had ik die 'medejengelaars' van jou nog niet eens gelezen...! Was ook een fijne . Neemt niet weg dat ik jullie frustratie wel snap.
quote:Wellhello schreef op 05 juni 2011 @ 18:29:

Ik begrijp wel een beetje waar je heen wilt, Borninapril; als je altijd gefocust bent op anderen en hun gevoel, dan is het niet makkelijk om je eigen gevoelens op de eerste plek te zetten of te herkennen.

Als er iets vermoeiend is, dan is het dat wel.

Het lijkt me meer een gebrek aan het (h)erkennen van je eigen gevoelens, dan aan je sensitiviteit voor andermans gevoelens. Hoe meer ruimte je aan jezelf geeft, des te minder blijft er over voor andermans gevoel, In dit geval positief.Bij mij is het kennen van mijn eigen gevoelens onderontwikkeld en die van andere wat hoger en voor mij was het lette op de emotie een vorm van overleven als meisje.. Maar moet eerlijk zeggen dat ik mij in HSP nooit echt heb verdiept.
Klinkt wel herkenbaar, maar ik ben echt allergisch voor de term hsp! Uiteindelijk zijn dit soort problemen vaak het gevolg van een gebrek in jezelf (beetje raar geformuleerd, ik weet) en is het beter daar aan te werken dan je in zaken als hoogsensitiviteit te verliezen.
This is not kosher!
quote:Wellhello schreef op 05 juni 2011 @ 18:35:

Klinkt wel herkenbaar, maar ik ben echt allergisch voor de term hsp! Uiteindelijk zijn dit soort problemen vaak het gevolg van een gebrek in jezelf (beetje raar geformuleerd, ik weet) en is het beter daar aan te werken dan je in zaken als hoogsensitiviteit te verliezen.Dat bedoel ik te zeggen ik dacht het ooit, maar ontdekte dat het iets is wat ik zelf heb aangeleerd.
quote:borninapril wrote on 05 June 2011 @ 18:30:

[...]

Soms zoek je herkenning, kan ook een oplossing zijn

Dat ben ik niet met je eens, het kan wat mij betreft slechts een stap zijn ríchting een oplossing. Geen oplossing zonder confrontatie, lijkt mij trouwens. Anyhoo, ik ben er weg van!

(Fiorah, ik vind jou verre van een medejengelaar (nog wel ) en je bijdrage is een hele waardevolle voor TO wat mij betreft. Niet dat dat van belang is verder hoor..)
Ik lees hier veel opmerkingen van forummers dat er niet echt geloofd wordt in HSP.

Ik ben wel degelijk een HSP en er zijn verschillende psychologen die mij die ´diagnose´ gegeven hebben. In hoeverre er een diagnose gedaan kan worden, want HSP is fysiek niet aantoonbaar, en het is geen psychische stoornis.

Ik heb er niet alleen psychisch last van, maar ook fysiek. In extreme mate. Ik snap wel dat mensen zich snel in de symptomen van HSP herkennen, want ik denk dat veel mensen (ik denk vooral vrouwen) kampen met de problemen die je beschreven worden in de beschrijving van de symptomen van iemand die hoog sensitief is.

Ik vind HSP dan weer zo'n 'constatering'. Ik zie mezelf ook niet echt zo, want elk symptoom wat erbij moet kijken, moet je apart mee leren om te gaan. Ik hoor in mijn omgeving veel mensen zeggen dat zij hoog sensitief zijn, maar dan niet constructief werken aan de problemen die ze ermee ervaren..

Voor veel mensen is de diagnose 'HSP' voor zichzelf al genoeg, omdat het herkenning geeft. Het er echt mee leren omgaan, daar heb je begeleiding van de psycholoog voor nodig, en je moet er zelf ook aan willen werken. En dat is niet makkelijk..

Jezelf hoog sensitief noemen en dan maar al je problemen naar die benaming schuiven, dat is wél makkelijk.

Alleen denk ik niet dat dat de oplossing is. Zelfs al ben je hoog sensitief en je wilt er zo min mogelijk 'last' van hebben, zal je moeten werken..

TO, heel goed dat je naar de psycholoog gaat, want ik denk net als de medeforummers dat je niet hoog sensitief bent, maar dat je gewoon even wat begeleiding nodig hebt en je gevoel op een rijtje moet krijgen
Ligeia, wat moet ik nu zeggen? Moet ik een discussie met je aangaan of het wel of niet bestaat? Daar opende ik het topic niet voor. Ik heb me er verder ook nooit in verdiept, had ik miss wel moeten doen. Stom van me, ik had mezelf meteen in een hokje moeten laten proppen!! Domme ik.
Mijn vader noemde mij altijd óvergevoelig en dat is precies wat ik (soms) ben. Inmiddels heb ik geleerd te relativeren, dat lukt niet altijd maar ik oefen.

HSP bestaat in mijn ogen niet. Ik ben een emotioneel mens, gevoelig voor invloeden van anderen maar ik héb niks. Het is geen afwijking of zo. Het is een karaktereigenschap. Een waar ik overigens veel lol aan beleef doorgaans.
vroeger zeiden ze hysterie, maar dat klinkt wat minder interessant
quote:pierot123 schreef op 05 juni 2011 @ 18:45:

Ligeia, wat moet ik nu zeggen? Moet ik een discussie met je aangaan of het wel of niet bestaat? Daar opende ik het topic niet voor. Ik heb me er verder ook nooit in verdiept, had ik miss wel moeten doen. Stom van me, ik had mezelf meteen in een hokje moeten laten proppen!! Domme ik.De discussie of het wel of niet bestaat is niet zo relevant in dit topic. Dat jij jezelf hebt gediagnosticeerd én een 'onhandige' beschrijving geeft van HSP (kort door de bocht: wat jij omschrijft als jouw probleem is geen duidelijke omschrijving van HSP), maar je problemen daar wel op gooit, dat vind ik wat onhandig. Ik raad je dan ook aan om aan de problemen en aan jezelf te werken, in plaats van oplossingen te zoeken voor HSP, die je wellicht helemaal niet hebt.
Overigens prop je je juist in een hokje door in de allereerste zin van je topic te zeggen "Al lange tijd weet ik dat ik hooggevoelig ben". jezelf meer in een hokje plaatsen kan bijna niet.
@Ligea - Uhm.. ik durf het bijna niet te zeggen... maar... dankjewel!

@Pierot - Ik ben blij dat je zegt wat aan mijn reactie te hebben. Voor mij werkt het in ieder geval goed: uitzoeken waar mijn energie naartoe gaat en of ik dat nog wel op die manier wil. En hoe je het ook noemt, maakt niet uit, je 'energie-uitgaven-patroon' is uit balans en dat kan ontzettend vervelend zijn.

En ik durfde het woord 'overgevoelig' net niet te gebruiken, maar zoals Eleonora het beschrijft, vind ik heel mooi, met name de laatste paar zinnen. Je hebt geen afwijking, het is een karaktereigenschap waarvan het fijn zou zijn als je er al het goede uit kan halen en de negatieve gedeelten zoveel mogelijk kunt neutraliseren.
@Eleonora; dat is precies wat ik probeer te zeggen. Het is geen afwijking of 'iets dat je hebt', het is inderdaad een karaktereigenschap.

Bij mij gaat het echter gepaard met fysieke overgevoeligheden.

Het is ook maar niet wat voor naam je het beestje geeft. In mijn ogen ben ik geen persoon met een psychische afwijking ofzo, het is een eigenschap die soms vervelend, soms ook heel nuttig kan zijn. Ik heb er veel begeleiding bij nodig (gehad) van iemand die daar deskundig in is.
Ik snap dat dat gedacht word. Omdat de focus nu heel erg op 1 punt ligt. Daar komt bij dat HSP door veel mensen niet erkend word. Zelf weet ik ook niet wat ervan moet denken (lees: ik weet er weinig van), maar dat is meer doordat als je iemand in een hokje plaatst het ware probleem weleens over het hoofd kan zien.

Maar ik vind het heel kort door de bocht dat er vanachter de computer door anderen gezegd kan worden dat het bij mij niet het geval is.
Jeetje TO, er wordt ook nog gereageerd op je vraag hoor!
This is not kosher!
quote:pierot123 schreef op 05 juni 2011 @ 18:52:

Ik snap dat dat gedacht word. Omdat de focus nu heel erg op 1 punt ligt. Daar komt bij dat HSP door veel mensen niet erkend word. Zelf weet ik ook niet wat ervan moet denken (lees: ik weet er weinig van), maar dat is meer doordat als je iemand in een hokje plaatst het ware probleem weleens over het hoofd kan zien.

Maar ik vind het heel kort door de bocht dat er vanachter de computer door anderen gezegd kan worden dat het bij mij niet het geval is.TO, je plaatst JEZELF in een hokje door je -zonder ook maar enige kennis- HSP te noemen, alsof het een vaststaand, gediagnosticeerd, feit is. Ga nou niet doen alsof wij jou in een hokje stoppen, want dat slaat nergens op. Ga serieus werken aan het 'nee' zeggen, stop met denken dat je HSP bent en kijk kritisch naar jezelf zonder meteen met labeltjes aan te komen waar je niks vanaf weet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven