
Auto van de zaak, waarom?

dinsdag 21 juni 2011 om 11:00
Ik vraag me af waarom er zoveel mensen zijn die in een auto van de zaak rijden. Wat is de motivatie van de werkgever om een auto van de zaak te leveren, ik snap het even niet! Elke drie jaar een nieuwe leasebak voor je secretaresse, waar komt dat idee vandaan? Dat kost een bedrijf bakken vol geld. Kan iemand mij uitleggen wat er hierachter schuilt?
En waarom krijg ik geen auto van de zaak? Ik heb zeker een auto nodig om mijn werk te bereiken i.t.t. kantoortypes die makkelijk met ov kunnen rijzen. Kom maar op met die bijtelling! (nog altijd beter dan 100% zelf betalen)
En waarom krijg ik geen auto van de zaak? Ik heb zeker een auto nodig om mijn werk te bereiken i.t.t. kantoortypes die makkelijk met ov kunnen rijzen. Kom maar op met die bijtelling! (nog altijd beter dan 100% zelf betalen)
dinsdag 21 juni 2011 om 12:10
quote:kadanz schreef op 21 juni 2011 @ 12:04:
[...]
Ja, de bijtelling. Maar is dat niet stukken en stukken minder dan je had moeten betalen als je zelf een auto kocht?Nee dus, de bijtelling is 25%, stel je betaalt dat 4 jaar, dan heb je dus je hele auto betaald. Ok, nu sjoemel ik een beetje want je moet belasting betalen van 52% (max) over die 25 dus dan heb je 8 jaar. Een beetje auto gaat langer mee, maar in die 8 jaar heb je hem dus volledig betaald. Plus je krijg minder cash-loon (want werkgevers zijn ook niet gek).
[...]
Ja, de bijtelling. Maar is dat niet stukken en stukken minder dan je had moeten betalen als je zelf een auto kocht?Nee dus, de bijtelling is 25%, stel je betaalt dat 4 jaar, dan heb je dus je hele auto betaald. Ok, nu sjoemel ik een beetje want je moet belasting betalen van 52% (max) over die 25 dus dan heb je 8 jaar. Een beetje auto gaat langer mee, maar in die 8 jaar heb je hem dus volledig betaald. Plus je krijg minder cash-loon (want werkgevers zijn ook niet gek).
dinsdag 21 juni 2011 om 12:12
Een leasewagen is in veel sectoren gewoon een secundaire arbeidsvoorwaarde, zoals een goed pensioen of veel ouwelullendagen.
Ik rij zelf in zo'n heerlijke joekel van een hybride, met maar 14% bijtelling en zoveel vrije kilometers al ik maar wil.
Ik hoef bijna nooit te rijden voor mijn werk en ik woon ook nog eens dichtbij. Het is puur een extraatje en die auto kost me 250 euro in de maand. Daar kan ik zelf geen auto voor rijden, en al helemaal niet zoeen.
Als dadelijk de milieukorting wordt afgeschaft en ik moet weer gewoon 20% bijtelling gaan betalen, dan kost dit de belastingbetaler helemaal niets. Dan zou een auto met die aanschafwaarde me minstens 400 euro in de maand gaan kosten, wat ongeveer het bedrag zou zijn dat ik er netto op vooruit zou gaan als ik geen auto zou nemen.
Ik kan ook wel jaloers zijn op sectoren waar ze veeeeel meer vrije dagen hebben dan ik, thuis kunnen werken, flexibele werktijden hebben, jaarlijks automatisch loonsverhoging krijgen, noem maar op. Maar dan moet ik daar maar gaan werken. Je kunt niet alles hebben.
Ik rij zelf in zo'n heerlijke joekel van een hybride, met maar 14% bijtelling en zoveel vrije kilometers al ik maar wil.
Ik hoef bijna nooit te rijden voor mijn werk en ik woon ook nog eens dichtbij. Het is puur een extraatje en die auto kost me 250 euro in de maand. Daar kan ik zelf geen auto voor rijden, en al helemaal niet zoeen.
Als dadelijk de milieukorting wordt afgeschaft en ik moet weer gewoon 20% bijtelling gaan betalen, dan kost dit de belastingbetaler helemaal niets. Dan zou een auto met die aanschafwaarde me minstens 400 euro in de maand gaan kosten, wat ongeveer het bedrag zou zijn dat ik er netto op vooruit zou gaan als ik geen auto zou nemen.
Ik kan ook wel jaloers zijn op sectoren waar ze veeeeel meer vrije dagen hebben dan ik, thuis kunnen werken, flexibele werktijden hebben, jaarlijks automatisch loonsverhoging krijgen, noem maar op. Maar dan moet ik daar maar gaan werken. Je kunt niet alles hebben.

dinsdag 21 juni 2011 om 12:14
quote:Alba schreef op 21 juni 2011 @ 12:12:
Ik rij zelf in zo'n heerlijke joekel van een hybride, met maar 14% bijtelling en zoveel vrije kilometers al ik maar wil.
Ik hoef bijna nooit te rijden voor mijn werk en ik woon ook nog eens dichtbij. Het is puur een extraatje en die auto kost me 250 euro in de maand. Daar kan ik zelf geen auto voor rijden, en al helemaal niet zoeen.
Moet je het er nou inwrijven?
Ik rij zelf in zo'n heerlijke joekel van een hybride, met maar 14% bijtelling en zoveel vrije kilometers al ik maar wil.
Ik hoef bijna nooit te rijden voor mijn werk en ik woon ook nog eens dichtbij. Het is puur een extraatje en die auto kost me 250 euro in de maand. Daar kan ik zelf geen auto voor rijden, en al helemaal niet zoeen.
Moet je het er nou inwrijven?

dinsdag 21 juni 2011 om 12:15
quote:pietapuk schreef op 21 juni 2011 @ 12:10:
[...]
Nee dus, de bijtelling is 25%, stel je betaalt dat 4 jaar, dan heb je dus je hele auto betaald. Ok, nu sjoemel ik een beetje want je moet belasting betalen van 52% (max) over die 25 dus dan heb je 8 jaar. Een beetje auto gaat langer mee, maar in die 8 jaar heb je hem dus volledig betaald. Plus je krijg minder cash-loon (want werkgevers zijn ook niet gek).Kijk, hier heb ik wat aan, dit maakt het een stuk duidelijker, samen met de laatste post van Poeszie. Ik ben niet tegen belastingvoordelen. Ik vroeg me alleen af hoe het precies zit.
[...]
Nee dus, de bijtelling is 25%, stel je betaalt dat 4 jaar, dan heb je dus je hele auto betaald. Ok, nu sjoemel ik een beetje want je moet belasting betalen van 52% (max) over die 25 dus dan heb je 8 jaar. Een beetje auto gaat langer mee, maar in die 8 jaar heb je hem dus volledig betaald. Plus je krijg minder cash-loon (want werkgevers zijn ook niet gek).Kijk, hier heb ik wat aan, dit maakt het een stuk duidelijker, samen met de laatste post van Poeszie. Ik ben niet tegen belastingvoordelen. Ik vroeg me alleen af hoe het precies zit.

dinsdag 21 juni 2011 om 12:17

dinsdag 21 juni 2011 om 12:19
quote:Alba schreef op 21 juni 2011 @ 12:12:
Een leasewagen is in veel sectoren gewoon een secundaire arbeidsvoorwaarde, zoals een goed pensioen of veel ouwelullendagen.
Ik rij zelf in zo'n heerlijke joekel van een hybride, met maar 14% bijtelling en zoveel vrije kilometers al ik maar wil.
Ik hoef bijna nooit te rijden voor mijn werk en ik woon ook nog eens dichtbij. Het is puur een extraatje en die auto kost me 250 euro in de maand. Daar kan ik zelf geen auto voor rijden, en al helemaal niet zoeen.
Als dadelijk de milieukorting wordt afgeschaft en ik moet weer gewoon 20% bijtelling gaan betalen, dan kost dit de belastingbetaler helemaal niets. Dan zou een auto met die aanschafwaarde me minstens 400 euro in de maand gaan kosten, wat ongeveer het bedrag zou zijn dat ik er netto op vooruit zou gaan als ik geen auto zou nemen.
Ik kan ook wel jaloers zijn op sectoren waar ze veeeeel meer vrije dagen hebben dan ik, thuis kunnen werken, flexibele werktijden hebben, jaarlijks automatisch loonsverhoging krijgen, noem maar op. Maar dan moet ik daar maar gaan werken. Je kunt niet alles hebben.Bedankt voor je uitgebreide post! In dit topic is het beeld ontstaan dat ik afgunstig zou zijn. Dat ben ik niet! Iedereen heeft zo zijn belastingvoordelen. Wat ik wel ben is onbekend met het hele lease gebeuren. Al snel trap je dan op teentjes als je vraagt hoe en wat.
Een leasewagen is in veel sectoren gewoon een secundaire arbeidsvoorwaarde, zoals een goed pensioen of veel ouwelullendagen.
Ik rij zelf in zo'n heerlijke joekel van een hybride, met maar 14% bijtelling en zoveel vrije kilometers al ik maar wil.
Ik hoef bijna nooit te rijden voor mijn werk en ik woon ook nog eens dichtbij. Het is puur een extraatje en die auto kost me 250 euro in de maand. Daar kan ik zelf geen auto voor rijden, en al helemaal niet zoeen.
Als dadelijk de milieukorting wordt afgeschaft en ik moet weer gewoon 20% bijtelling gaan betalen, dan kost dit de belastingbetaler helemaal niets. Dan zou een auto met die aanschafwaarde me minstens 400 euro in de maand gaan kosten, wat ongeveer het bedrag zou zijn dat ik er netto op vooruit zou gaan als ik geen auto zou nemen.
Ik kan ook wel jaloers zijn op sectoren waar ze veeeeel meer vrije dagen hebben dan ik, thuis kunnen werken, flexibele werktijden hebben, jaarlijks automatisch loonsverhoging krijgen, noem maar op. Maar dan moet ik daar maar gaan werken. Je kunt niet alles hebben.Bedankt voor je uitgebreide post! In dit topic is het beeld ontstaan dat ik afgunstig zou zijn. Dat ben ik niet! Iedereen heeft zo zijn belastingvoordelen. Wat ik wel ben is onbekend met het hele lease gebeuren. Al snel trap je dan op teentjes als je vraagt hoe en wat.
dinsdag 21 juni 2011 om 12:21
quote:pietapuk schreef op 21 juni 2011 @ 12:10:
[...]
Nee dus, de bijtelling is 25%, stel je betaalt dat 4 jaar, dan heb je dus je hele auto betaald. Ok, nu sjoemel ik een beetje want je moet belasting betalen van 52% (max) over die 25 dus dan heb je 8 jaar. Een beetje auto gaat langer mee, maar in die 8 jaar heb je hem dus volledig betaald. Plus je krijg minder cash-loon (want werkgevers zijn ook niet gek).
Pietapuk, dat klopt niet.
Er wordt een percentage van de nieuwwaarde bij je belastbaar inkomen opgeteld.
Stel, je hebt 25 % bijtelling en de auto kost nieuw 20000 euro, dan moet je dus per jaar over 5000 euro extra loon belasting betalen.
Als je in een belastingtarief van 52% valt, dan kost die auto je dus 2600 euro per jaar, 216 euro per maand dus.
Er is dus geen sprake van dat je in vier jaar 100 % van de aanschafwaarde van die auto zou betalen.
[...]
Nee dus, de bijtelling is 25%, stel je betaalt dat 4 jaar, dan heb je dus je hele auto betaald. Ok, nu sjoemel ik een beetje want je moet belasting betalen van 52% (max) over die 25 dus dan heb je 8 jaar. Een beetje auto gaat langer mee, maar in die 8 jaar heb je hem dus volledig betaald. Plus je krijg minder cash-loon (want werkgevers zijn ook niet gek).
Pietapuk, dat klopt niet.
Er wordt een percentage van de nieuwwaarde bij je belastbaar inkomen opgeteld.
Stel, je hebt 25 % bijtelling en de auto kost nieuw 20000 euro, dan moet je dus per jaar over 5000 euro extra loon belasting betalen.
Als je in een belastingtarief van 52% valt, dan kost die auto je dus 2600 euro per jaar, 216 euro per maand dus.
Er is dus geen sprake van dat je in vier jaar 100 % van de aanschafwaarde van die auto zou betalen.
dinsdag 21 juni 2011 om 12:21
quote:kadanz schreef op 21 juni 2011 @ 12:15:
[...]
Kijk, hier heb ik wat aan, dit maakt het een stuk duidelijker, samen met de laatste post van Poeszie. Ik ben niet tegen belastingvoordelen. Ik vroeg me alleen af hoe het precies zit.
You're welcome!
Overigens rij ik zelf wel een lease-auto, maar alleen zakelijk, vanwege de hoge bijtelling. Prive heb ik een eigen auto omdat ik niet zo veel rij, en de kosten daarvan lager zijn dan wat ik aan bijtelling zou moeten betalen.
[...]
Kijk, hier heb ik wat aan, dit maakt het een stuk duidelijker, samen met de laatste post van Poeszie. Ik ben niet tegen belastingvoordelen. Ik vroeg me alleen af hoe het precies zit.
You're welcome!
Overigens rij ik zelf wel een lease-auto, maar alleen zakelijk, vanwege de hoge bijtelling. Prive heb ik een eigen auto omdat ik niet zo veel rij, en de kosten daarvan lager zijn dan wat ik aan bijtelling zou moeten betalen.
dinsdag 21 juni 2011 om 12:22
quote:kadanz schreef op 21 juni 2011 @ 12:06:
[...]
Ik ga even uit van degene die wel in de hoogste schijven vallen. Het is maar een voorbeeld. Waarom leg je me niet rustig uit waarom mijn voorbeeld niet klopt?Omdat je overkomt als iemand die haar mening al klaar heeft zonder zelfs maar enigszins de moeite te hebben gedaan om eens iets uit te zoeken of te begrijpen. Ga eens wat googlen ofzo.
[...]
Ik ga even uit van degene die wel in de hoogste schijven vallen. Het is maar een voorbeeld. Waarom leg je me niet rustig uit waarom mijn voorbeeld niet klopt?Omdat je overkomt als iemand die haar mening al klaar heeft zonder zelfs maar enigszins de moeite te hebben gedaan om eens iets uit te zoeken of te begrijpen. Ga eens wat googlen ofzo.
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
dinsdag 21 juni 2011 om 12:23
quote:Alba schreef op 21 juni 2011 @ 12:21:
[...]
Er is dus geen sprake van dat je in vier jaar 100 % van de aanschafwaarde van die auto zou betalen.Daarom gaf ik gelijk daarop aan dat ik sjoemelde en heb meteen daarna gezegd dat je 52% betaalt over de 25% van de nieuwwaarde, waardoor je per jaar 13% van de waarde van de auto betaalt, en als je dat 8 jaar doet, heb je dus wel in 8 jaar de gehele waarde van de auto betaald.
[...]
Er is dus geen sprake van dat je in vier jaar 100 % van de aanschafwaarde van die auto zou betalen.Daarom gaf ik gelijk daarop aan dat ik sjoemelde en heb meteen daarna gezegd dat je 52% betaalt over de 25% van de nieuwwaarde, waardoor je per jaar 13% van de waarde van de auto betaalt, en als je dat 8 jaar doet, heb je dus wel in 8 jaar de gehele waarde van de auto betaald.

dinsdag 21 juni 2011 om 12:27
Als je alles kon googlen dan had je geen Viva-forum nodig Donkeyshot. Ik heb gegoogled, maar dat betekent niet dat alles meteen helder en overzichtelijk is. Ik had een vraag en ik kwam ermee naar het forum. Misschien kwam ik wat oordelend over, maar sommigen van jullie hanteerden ook 'de beste verdediging is aanval' tactiek.
Uiteindelijk is het een hele simpele vraag voor degenen die er van af weten, een vraag die jij nog steeds niet beantwoord hebt.
Uiteindelijk is het een hele simpele vraag voor degenen die er van af weten, een vraag die jij nog steeds niet beantwoord hebt.
dinsdag 21 juni 2011 om 12:28
quote:pietapuk schreef op 21 juni 2011 @ 12:23:
[...]
Daarom gaf ik gelijk daarop aan dat ik sjoemelde en heb meteen daarna gezegd dat je 52% betaald over de 25% van de nieuwwaarde, waardoor je per jaar 13% van de waarde van de auto betaald, en als je dat 8 jaar doet, heb je dus wel in 8 jaar de gehele waarde van de auto betaald.
Dan nog klopt je redenering niet, want je krijgt na gemiddeld vier jaar alweer een nieuwe.
Daar komt nog bij dat door het bedrag dat je voor een leasewagen extra betaalt aan de belasting niet alleen de aanschaf wordt gedekt, maar ook het onderhoud, de verzekering, de benzine en vervangend vervoer als er iets gebeurt.
Als je dat optelt bij het bedrag dat je aan een eigen auto kwijt bent, kom je op heel andere bedragen.
[...]
Daarom gaf ik gelijk daarop aan dat ik sjoemelde en heb meteen daarna gezegd dat je 52% betaald over de 25% van de nieuwwaarde, waardoor je per jaar 13% van de waarde van de auto betaald, en als je dat 8 jaar doet, heb je dus wel in 8 jaar de gehele waarde van de auto betaald.
Dan nog klopt je redenering niet, want je krijgt na gemiddeld vier jaar alweer een nieuwe.
Daar komt nog bij dat door het bedrag dat je voor een leasewagen extra betaalt aan de belasting niet alleen de aanschaf wordt gedekt, maar ook het onderhoud, de verzekering, de benzine en vervangend vervoer als er iets gebeurt.
Als je dat optelt bij het bedrag dat je aan een eigen auto kwijt bent, kom je op heel andere bedragen.
dinsdag 21 juni 2011 om 12:31
Off topic: Ai, en ik heb net 2 hele erge dt fouten gewijzigd.
On topic: Inderdaad krijg je na 3/4/5 jaar een nieuwe lease-auto, maar om de vergelijking met prive te maken, waarbij je vaak wel langer met een auto doet (bijv 8 jaar), dan heb je in 4 jaar leasen de helft van de nieuwwaarde betaald. En verzekering, benzine, onderhoud, betaal je prive ook, dus daarin zit niet het verschil.
On topic: Inderdaad krijg je na 3/4/5 jaar een nieuwe lease-auto, maar om de vergelijking met prive te maken, waarbij je vaak wel langer met een auto doet (bijv 8 jaar), dan heb je in 4 jaar leasen de helft van de nieuwwaarde betaald. En verzekering, benzine, onderhoud, betaal je prive ook, dus daarin zit niet het verschil.
dinsdag 21 juni 2011 om 12:38
quote:kadanz schreef op 21 juni 2011 @ 12:27:
Als je alles kon googlen dan had je geen Viva-forum nodig Donkeyshot. Ik heb gegoogled, maar dat betekent niet dat alles meteen helder en overzichtelijk is. Ik had een vraag en ik kwam ermee naar het forum. Misschien kwam ik wat oordelend over, maar sommigen van jullie hanteerden ook 'de beste verdediging is aanval' tactiek.
Uiteindelijk is het een hele simpele vraag voor degenen die er van af weten, een vraag die jij nog steeds niet beantwoord hebt.
Alsjeblieft:
.Kosten lease auto voor de berijder
Eigen auto met vergoeding voor zakelijke kilometers
Kan je zelf wat rekenvoorbeeldjes maken en je eigen conclusies trekken. En nogmaals: in mijn ervaring krijgen secretaresses normaal geen auto van de zaak, tenzij ze neuken met de baas
Als je alles kon googlen dan had je geen Viva-forum nodig Donkeyshot. Ik heb gegoogled, maar dat betekent niet dat alles meteen helder en overzichtelijk is. Ik had een vraag en ik kwam ermee naar het forum. Misschien kwam ik wat oordelend over, maar sommigen van jullie hanteerden ook 'de beste verdediging is aanval' tactiek.
Uiteindelijk is het een hele simpele vraag voor degenen die er van af weten, een vraag die jij nog steeds niet beantwoord hebt.
Alsjeblieft:
.Kosten lease auto voor de berijder
Eigen auto met vergoeding voor zakelijke kilometers
Kan je zelf wat rekenvoorbeeldjes maken en je eigen conclusies trekken. En nogmaals: in mijn ervaring krijgen secretaresses normaal geen auto van de zaak, tenzij ze neuken met de baas
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
dinsdag 21 juni 2011 om 12:42

dinsdag 21 juni 2011 om 12:45
Mijn man heeft (verplicht) een lease auto. Kost ons 400 euro per maand! Ik rij gewoon mijn eigen auto maar dat kost mij lang geen 400 euro. Daarbij wordt een lease auto ook nog eens
als inkomen gezien bij bijv. berekening van kinderopvangtoeslag. Waardoor je dus minder terug krijgt van de belasting. Nog steeds zo jaloers?!
als inkomen gezien bij bijv. berekening van kinderopvangtoeslag. Waardoor je dus minder terug krijgt van de belasting. Nog steeds zo jaloers?!

dinsdag 21 juni 2011 om 12:50
quote:pietapuk schreef op 21 juni 2011 @ 12:31:
On topic: Inderdaad krijg je na 3/4/5 jaar een nieuwe lease-auto, maar om de vergelijking met prive te maken, waarbij je vaak wel langer met een auto doet (bijv 8 jaar), dan heb je in 4 jaar leasen de helft van de nieuwwaarde betaald. En verzekering, benzine, onderhoud, betaal je prive ook, dus daarin zit niet het verschil.
Je snapt het echt niet, geloof ik.
Je hebt niet de helft van de nieuwwaarde betaald, je betaalt een vast bedrag dat ALLE kosten dekt. Je hoeft dus, in tegenstelling tot een privérijder, GEEN benzine, onderhoud, verzekering e.d te betalen. Voor iemand die privé rijdt komt dat er na de aanschaf allemaal nog bij.
Meestal ben je privé veel duurder uit, als je gaat uitrekenen wat een auto uiteindelijk met alle kosten mee per maand heeft gekost.
Ik weet wel dat ik mijn auto nooit privé voor dit maandbedrag zou kunnen rijden.
On topic: Inderdaad krijg je na 3/4/5 jaar een nieuwe lease-auto, maar om de vergelijking met prive te maken, waarbij je vaak wel langer met een auto doet (bijv 8 jaar), dan heb je in 4 jaar leasen de helft van de nieuwwaarde betaald. En verzekering, benzine, onderhoud, betaal je prive ook, dus daarin zit niet het verschil.
Je snapt het echt niet, geloof ik.
Je hebt niet de helft van de nieuwwaarde betaald, je betaalt een vast bedrag dat ALLE kosten dekt. Je hoeft dus, in tegenstelling tot een privérijder, GEEN benzine, onderhoud, verzekering e.d te betalen. Voor iemand die privé rijdt komt dat er na de aanschaf allemaal nog bij.
Meestal ben je privé veel duurder uit, als je gaat uitrekenen wat een auto uiteindelijk met alle kosten mee per maand heeft gekost.
Ik weet wel dat ik mijn auto nooit privé voor dit maandbedrag zou kunnen rijden.
dinsdag 21 juni 2011 om 12:57
quote:Alba schreef op 21 juni 2011 @ 12:50:
[...]
Je snapt het echt niet, geloof ik.
Je hebt niet de helft van de nieuwwaarde betaald, je betaalt een vast bedrag dat ALLE kosten dekt. Je hoeft dus, in tegenstelling tot een privérijder, GEEN benzine, onderhoud, verzekering e.d te betalen. Voor iemand die privé rijdt komt dat er na de aanschaf allemaal nog bij.
Meestal ben je privé veel duurder uit, als je gaat uitrekenen wat een auto uiteindelijk met alle kosten mee per maand heeft gekost.
Ik weet wel dat ik mijn auto nooit privé voor dit maandbedrag zou kunnen rijden.
Ik denk dat ik het wel snap.
Er is een verschil tussen:
1) het bedrag dat je van je werkgever maandelijks aan een lease-auto mag besteden. Dus stel 500 euro, en voor dat bedrag krijg je een lease-auto met benzine, verzekering, onderhoud, etc etc. Stel dat je geen lease-auto zou hebben, zou je cash-loon hoger zijn; en
2) het bedrag dat je bij de belasting moet opgeven als zijnde extra inkomen omdat je een lease-auto hebt. Dat bedrag is 25% van de nieuwwaarde (of 14% of 20%, bij zuinige auto's) en over dat bedrag moet je 52% (of 33% of 42%) inkomstenbelasting betalen. In dit geval heb je dus in 8 jaar de nieuwwaarde betaald, waarbij ik al aangaf dat je meestal je lease-auto mag inruilen na 3/4/5 jaar.
Voor een vergelijking met prive-auto moet je dus rekening houden met beide bedragen.
[...]
Je snapt het echt niet, geloof ik.
Je hebt niet de helft van de nieuwwaarde betaald, je betaalt een vast bedrag dat ALLE kosten dekt. Je hoeft dus, in tegenstelling tot een privérijder, GEEN benzine, onderhoud, verzekering e.d te betalen. Voor iemand die privé rijdt komt dat er na de aanschaf allemaal nog bij.
Meestal ben je privé veel duurder uit, als je gaat uitrekenen wat een auto uiteindelijk met alle kosten mee per maand heeft gekost.
Ik weet wel dat ik mijn auto nooit privé voor dit maandbedrag zou kunnen rijden.
Ik denk dat ik het wel snap.
Er is een verschil tussen:
1) het bedrag dat je van je werkgever maandelijks aan een lease-auto mag besteden. Dus stel 500 euro, en voor dat bedrag krijg je een lease-auto met benzine, verzekering, onderhoud, etc etc. Stel dat je geen lease-auto zou hebben, zou je cash-loon hoger zijn; en
2) het bedrag dat je bij de belasting moet opgeven als zijnde extra inkomen omdat je een lease-auto hebt. Dat bedrag is 25% van de nieuwwaarde (of 14% of 20%, bij zuinige auto's) en over dat bedrag moet je 52% (of 33% of 42%) inkomstenbelasting betalen. In dit geval heb je dus in 8 jaar de nieuwwaarde betaald, waarbij ik al aangaf dat je meestal je lease-auto mag inruilen na 3/4/5 jaar.
Voor een vergelijking met prive-auto moet je dus rekening houden met beide bedragen.

dinsdag 21 juni 2011 om 12:58
quote:CharlotteAnnaSophie schreef op 21 juni 2011 @ 12:45:
Mijn man heeft (verplicht) een lease auto. Kost ons 400 euro per maand! Ik rij gewoon mijn eigen auto maar dat kost mij lang geen 400 euro. Daarbij wordt een lease auto ook nog eens
als inkomen gezien bij bijv. berekening van kinderopvangtoeslag. Waardoor je dus minder terug krijgt van de belasting. Nog steeds zo jaloers?!Ik begrijp dat het maar net is hoe je er tegenaan kijkt. Als je man graag een nieuwe auto had gehad, dan was hij wellicht blij met zo'n laag maandbedrag. Als hij liever in een wat oudere auto rijdt, dan is het inderdaad zuur.
Mijn man heeft (verplicht) een lease auto. Kost ons 400 euro per maand! Ik rij gewoon mijn eigen auto maar dat kost mij lang geen 400 euro. Daarbij wordt een lease auto ook nog eens
als inkomen gezien bij bijv. berekening van kinderopvangtoeslag. Waardoor je dus minder terug krijgt van de belasting. Nog steeds zo jaloers?!Ik begrijp dat het maar net is hoe je er tegenaan kijkt. Als je man graag een nieuwe auto had gehad, dan was hij wellicht blij met zo'n laag maandbedrag. Als hij liever in een wat oudere auto rijdt, dan is het inderdaad zuur.
dinsdag 21 juni 2011 om 13:12
het hangt nogal van de regeling af of een lease-auto wel voordeliger is of niet. En hoeveel privé kilometers je rijdt.
Wij hebben met een eigen auto heel veel pech gehad met dure reparaties, en hebben daarom (toen de mogelijkheid er was) gekozen voor een lease-auto voor mijn man. Dan betalen we nu maandelijks wel meer, maar het bedrag blijft wel vast, en er komt niet zomaar even een reparatie van 1500 euro tussendoor.
Tja, arbeidsvoorwaarden zijn natuurlijk niet overal gelijk he. De ene werkgever wil misschien een goede pensioenregeling voor zijn werknemers, om aantrekkelijk te zijn als werkgever, een andere vooral lease-auto's, en een ander weer helemaal niks.
Wij hebben met een eigen auto heel veel pech gehad met dure reparaties, en hebben daarom (toen de mogelijkheid er was) gekozen voor een lease-auto voor mijn man. Dan betalen we nu maandelijks wel meer, maar het bedrag blijft wel vast, en er komt niet zomaar even een reparatie van 1500 euro tussendoor.
Tja, arbeidsvoorwaarden zijn natuurlijk niet overal gelijk he. De ene werkgever wil misschien een goede pensioenregeling voor zijn werknemers, om aantrekkelijk te zijn als werkgever, een andere vooral lease-auto's, en een ander weer helemaal niks.