Geld & Recht alle pijlers

waar heb ik recht op ??

22-06-2011 13:11 162 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Kan iemand mij wat raad geven aub. Mijn partner heeft mij laten zitten voor iemand anders. Kan iemand mij aangeven waarop ik financieel recht heb? Wij zijn 20 jaar samen en hebben samenleefcontract. Dit is standaard opgesteld mbt vruchtgebruik van onze koopwoning. We hebben 3 kinderen (ts 10 en 13 jaar) en ik heb geen inkomen. Heb ik recht op partneralimentatie? Deel van opgebouwd pensioen? Hoeveel alimentatie zou moeten betaald worden voor de kinderen. Zijn inkomen bedraagt +/- 2.800 per maand.

Ik zal zowiezo een advocaat moeten contacteren, maar mochten jullie mij al een idee kunnen geven kan ik mij al een voorstelling maken in hoeveel ellende ik terechtkom.

Groeten, N.
quote:Oriane schreef op 22 juni 2011 @ 14:46:

En sterker nog, had de TO wel getrouwd geweest had ze een schijntje gehad. 2800 is niet zoveel dus ze had er niet rond van kunnen komen. Ze zal dus de bijstand in gaan, ook als ze wel getrouwd was geweest. En wie mag dat dan weer betalen? Juist.... en ik baal er soms stevig van dat ik voor de keuzes van een ander mag gaan betalen. Ik ben ook moeder en ik werk ook gewoon en kan mijn eigen broek op houden. Ik heb er erg weinig zin in om de broek van de TO ook nog eens op te moeten houden bij wijze van spreke.

Keuzes prima, maar laat de maatschappij daar niet voor opdraaien als de keuze niet datgeen brengt wat je had gehoopt.Ze zouden een echtscheidingsverzekering moeten ontwikkelen, waarmee je je kunt verzekeren tegen de kosten van alimentatie en waardoor de ex een bedrag kan krijgen voor een vooraf aantal afgesproken jaren. Dat zou ook een hoop bijstand schelen.
quote:ankalida schreef op 22 juni 2011 @ 14:55:

@patchouli_: Het probleem is niet dat ze gestopt is met werken. Of dat ze parttime zou hebben gewerkt met een laag inkomen. Het probleem is dat het risico van deze situatie volledig bij de ene partner ligt en de voordelen bij de andere.

Je kunt best samen afspreken om te stoppen met werken, maar dan moet de stopper wel zo slim zijn om duidelijke afspraken te maken over de gevolgen als de relatie eindigt.Dat dus, jij formuleert het beknopter.
quote:iry schreef op 22 juni 2011 @ 14:57:

[...]

Maar Oriane, zo werkt het toch ook niet?

Als je in de bijstand komt heb je meer plichten dan rechten hoor.

De plicht is idd dat je zo snel mogelijk weer zelfvoorzienend gaat worden.

Het is een tijdelijk vangnet, niemand die gezond is van lijf en leden trekt onbekommerd bijstand.Klopt, daarom zei ik ook, ze heeft geen keuze. De bijstand in betekent gewoon zo snel mogelijk aan het werk moeten in haar geval (mits ze lichamelijk gezond is).
TO, die klootzak moet straks ongeveer 800 euro per maand kinderalimentatie moeten betalen en hij moet je uitkopen uit het huis, dus je zorgen zijn voorlopig nog te overzien.

Met een klein baantje moet het lukken om rond te komen.

Ik zou zeggen, ga naar een advokaat en laat je voorlichten.
Volgens mij als je langdurig samenwoont bouw je wel recht op op partner alimentatie.

Mensen van de hele oude stempel toen het nog gewoon was om thuis te blijven als vrouw (waar het sterk maatschappelijk veroordeeld werd als je ging werken) die mogen wat mij betreft nog wel aanspraak maken op die regeling.

In dit geval lijkt me dat onzin.

TO, heel veel sterkte. Neem de tijd voor het verwerken, maar probeer snel aan de slag te komen. De input van een nieuwe baan zal je ook mentaal helpen hier overheen te komen.
quote:ankalida schreef op 22 juni 2011 @ 14:55:

@patchouli_: Het probleem is niet dat ze gestopt is met werken. Of dat ze parttime zou hebben gewerkt met een laag inkomen. Het probleem is dat het risico van deze situatie volledig bij de ene partner ligt en de voordelen bij de andere.

Je kunt best samen afspreken om te stoppen met werken, maar dan moet de stopper wel zo slim zijn om duidelijke afspraken te maken over de gevolgen als de relatie eindigt.Rottig genoeg zijn heel veel mensen niet zo slim. Niet omdat ze graag bewust risico's nemen, maar gewoon, omdat ze niet zo slim zijn. Dat kun je heel dom van ze vinden, maar dat maakt ze niet slimmer, of beter opgeleid, of beter voorgelicht. En omdat wij in de Nederlandse maatschappij ooit hebben bedacht dat ook mensen die niet zo slim zijn en dus af en toe keuzes maken die op de lange termijn niet zo handig blijken uit te pakken, altijd recht hebben op een vangnet, hebben we een sociaal financieel stelsel. Tegenwoordig wordt daar heel veel op gemopperd, omdat het zoveel geld kost. Omdat er zoveel mensen niet zo slim lijken te zijn. Omdat ze zelf slimmer zijn en dus meteen zien wat die minder slimme mensen voor onhandige dingen hebben gedaan. Lullig is dat ja, maar zelf ben ik vooral blij dat als ik ooit iets doms doe, er ook een vangnet onder mij hangt.
quote:nlies schreef op 22 juni 2011 @ 14:38:

[...]

Maar ik vind ook dat als partners besluiten dat er een van de twee thuis blijft voor kinderen en huishouden, en dus financieel niets opbouwt, de "financiele partner", die kans heeft gehad carriere te maken en pensioen op te bouwen, nog wel enige tijd plicht heeft ter ondersteuning van de andere partner.

Carrière maken klinkt leuk, maar het zijn ook veel mannen met doodnormale banen die geacht worden partner alimentatie op te hoesten. Van een loon van bijvoorbeeld 2000 euro netto.

Er zijn veel mensen die geen carrière maken, maar waar mevrouw uit gemakzucht lekker thuis blijft of er een hobbybaantje op na houdt.
quote:Ikbenanoniem schreef op 22 juni 2011 @ 14:58:

[...]

Ze zouden een echtscheidingsverzekering moeten ontwikkelen, waarmee je je kunt verzekeren tegen de kosten van alimentatie en waardoor de ex een bedrag kan krijgen voor een vooraf aantal afgesproken jaren. Dat zou ook een hoop bijstand schelen.Ik ruik een business plan ... Maar daar zal wel weer een taboe op rusten. Het risico voor de verzekeraar is ook redelijk hoog omdat nu eenmaal 1 op de 3 huwelijken strand. (ik geloof zelfs nog iets meer. Die verzekering zal dus allejezus duur zijn en het zal moeilijk zijn om die te slijten aan mensen die, wanneer ze hem zouden moeten afsluiten, nog uber gelukkig zijn en denken dat ze een gevalletje 'zij tegen de rest van de wereld is'. Maar ik vind het een top idee
quote:Oriane schreef op 22 juni 2011 @ 14:58:

[...]

Zowel mijn man als ik werken Fulltime. Eenmaal thuis doen we samen de zorg. Het is niet zo dat de een thuis moet blijven omdat de ander moet werken.

Jij laat ook de maatschappij indrect opdraaien voor jouw keuzes.

Wie betaald anders je kinderopvang (want die wordt ook sterk gesubsidieerd door de balastingbetalers.
quote:Ikbenanoniem schreef op 22 juni 2011 @ 14:56:

Eens met Oriane en Evelyn Salt.

Ik snap ook werkelijk niet dat een vrouw zich in een afhankelijke positie manoeuvreert of laat manoeuvreren zodra er kinderen komen. Blijven werken en de zorg delen is niet de gemakkelijkste oplossing, wel de slimste. Dan heb je tenminste geen gat in je arbeidsverleden en/of een drempel tot de arbeidsmarkt als er een einde aan je relatie komt.

En 12 jaar (dat is geloof ik de maximale duur) partneralimentatie betalen, vind ik ook niet meer van deze tijd. Na 2 jaar moet een ex (of dat nu een man of vrouw is) toch wel in staat geacht worden op eigen benen te staan in plaats van op de ex partner te leunen.

2 jaar is wel erg kort gesteld om een gat te gaan dichten die je hebt opgelopen door beider keuzes.

Denk maar eens aan een opleiding volgen en afronden,werkervaring opdoen, zorgtaken gaan delen/regelen.

En dan heb ik het niet eens over de tijd die het kan duren om een scheiding te regelen, huisvesting te verkrijgen en de gebroken zieltjes van je kinderen te lijmen.

Voordat er rust en stabiliteit is gevonden ben je een enorme tijd verder.

Een paar keer knipperen en dan is twee jaar al voorbij en ben je net een beetje in rustiger vaarwater.
quote:granny71 schreef op 22 juni 2011 @ 15:03:

[...]

Jij laat ook de maatschappij indrect opdraaien voor jouw keuzes.

Wie betaald anders je kinderopvang (want die wordt ook sterk gesubsidieerd door de balastingbetalers.

Mijn kinderen zijn nooit naar het KdV gegaan. Wij hadden een aupair en die werd echt niet vergoed destijds, noch kregen we daar toeslag voor. En hadden ze wel naar het KdV gegaan dan betaalt de werkende mensch dat (en dus ik). Daarbij lever ik werkend vele malen meer op dan dat mijn kinders de staat aan kinderopvang hadden gekost. .

Hadden ze dus naar het KdV gegaan had ik gezien ons inkomen bjina peanuts aan toeslag gehad, en het leeuwendeel gewoon zelf moeten betalen hoor.
quote:Ikbenanoniem schreef op 22 juni 2011 @ 14:58:

[...]

Ze zouden een echtscheidingsverzekering moeten ontwikkelen, waarmee je je kunt verzekeren tegen de kosten van alimentatie en waardoor de ex een bedrag kan krijgen voor een vooraf aantal afgesproken jaren. Dat zou ook een hoop bijstand schelen.

Heb je je al eens afgevraagd waarom procedures m.b.t. Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek uitgesloten zijn bij alle rechtsbijstandsverzekeraars ?

Onverzekerbaar, al die personen- en familierechtbeslommeringen.

TO, ik vrees dat je aan de bak moet, kijken wie het huis "krijgt" en als jij geen inkomen hebt, dan vrees ik dat je op zoek moet naar een huurwoning. Hebben jullie de hypotheek op beider naam ?

Sowieso heb je voor de kinderen recht op kinderalimentatie, en ik vind partneralimentatie de meest belachelijke uitvinding ter wereld.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
TO had betere afspraken moeten maken. Als je zo'n keuze maakt die zo belangrijk kan zijn voor je toekomst, spijker dat dan helemaal dicht.

TO's man heeft ook de keuze gemaakt dat zij volledig thuis zat, dus nu mag TO's man haar ook onderhouden. (Natuurlijk tot op een bepaalde hoogte, tot zij haar zaken weer voor elkaar heeft)

En dit is dus de reden dat ik het erg onverstandig vind om helemaal thuis te blijven en geen goede afspraken te maken.

Ik wil het wel even nuanceren: stel dat je niet kan werken omdat je bijvoorbeeld chronisch ziek bent dan is het ander verhaal. Maar nog vind ik het belangrijk dat er duidelijke afspraken komen na beeindiging van het huwelijk.

Ik heb het al eerder genoemd, eigenlijk zouden mensen die langdurig samen zijn, samen 1 huis bezitten en/of kinderen hebben van te voren afspraken moeten maken wat er gaat gebeuren als de relatie strand. Met een roze bril op kan je beter afspraken maken dan met een zwarte bril op.

Alhoewel die roze bril ook niet erg handig is.
Wie zonder zonde is gooie de eerste steen
Kinderen die door au pairs worden opgevoed zijn in elk opzicht slechter af dan die door een van de ouders zijn opgevoed en wat denk je wat dat allemaal kost?

Meer risico op crimineel gedrag, lagere opleiding etc.

Tsja... ik heb geen zin om daarvoor op te draaien.

TO zet zich belangeloos in voor haar kinderen en als zij nu aan het kortste eind trekt dan vindt ik het niet erg om daarvoor belasting te betalen.
quote:Ikbenanoniem schreef op 22 juni 2011 @ 15:01:

[...]

Carrière maken klinkt leuk, maar het zijn ook veel mannen met doodnormale banen die geacht worden partner alimentatie op te hoesten. Van een loon van bijvoorbeeld 2000 euro netto.

Er zijn veel mensen die geen carrière maken, maar waar mevrouw uit gemakzucht lekker thuis blijft of er een hobbybaantje op na houdt.Ik zei ook: kans gehad op carriere maken. Hij/zij hoeft het daarom niet gedaan te hebben, maar heeft wel een arbeidsverleden en gaat gewoon door met werken. Ik ben zelf werkloos, en werk vinden is makkelijker gezegd dan gedaan.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Ook met een doodnomale baan en de keuze dat 1 van beide partners thuis blijft moet je afspraken maken.
Ik heb het al eerder genoemd, eigenlijk zouden mensen die langdurig samen zijn, samen 1 huis bezitten en/of kinderen hebben van te voren afspraken moeten maken wat er gaat gebeuren als de relatie strand. Met een roze bril op kan je beter afspraken maken dan met een zwarte bril op.

Alhoewel die roze bril ook niet erg handig is

Nog beter is het allebei die brillen even af te zetten, en neutraal de zaak te beoordelen
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
En wynette, kan je die uitspraak onderbouwen met wat literatuur of een linkje? Ik vind jouw uitspraak erg kort door de bocht.
ik betaal eerlijk gezegd liever belasting voor vrouwen zoals TO dan aan mij onbekende grieken.
wij slapen nooit.
Helmaal eens dertigmin.

Mensen moeten voor die tijd duidelijke afspraken maken.

Ik heb het niet gedaan en pluk daar nu ook de zure vruchten van.

Als je dan een ex hebt die in het redelijke denkt is er nog niet veel aan de hand.

Helaas verliezen de meeste hun redelijkheid als het om centen en vrije tijd gaat en dan ga je al.

En als je het nog treft zoals ik dan heb je een strijd te leveren die je totaal leeg zuigt.

De domste zet die ik ooit heb gemaakt is iemand op zijn mooie ogen te vertrouwen.

En dat is een harde les.
@Iry, men leert met de tijd. Alhoewel het een erg harde les is.

Ik heb nu een kennis die haar baan wil opgeven bij de geboorte van haar eerste kind. Mijn nekharen gaan ervan overeind staan. Ik kan haar alleen maar adviseren om goede afspraken te maken en deze door een notaris te laten bekrachtigen.
quote:wynette schreef op 22 juni 2011 @ 15:22:

Kinderen die door au pairs worden opgevoed zijn in elk opzicht slechter af dan die door een van de ouders zijn opgevoed en wat denk je wat dat allemaal kost?

Meer risico op crimineel gedrag, lagere opleiding etc.

Tsja... ik heb geen zin om daarvoor op te draaien.

TO zet zich belangeloos in voor haar kinderen en als zij nu aan het kortste eind trekt dan vindt ik het niet erg om daarvoor belasting te betalen.Bron? Lijkt mij volkomen onzin, maar goed, als je een linkje hebt wil ik het wel lezen.
quote:iry schreef op 22 juni 2011 @ 15:03:

[...]

2 jaar is wel erg kort gesteld om een gat te gaan dichten die je hebt opgelopen door beider keuzes.

Denk maar eens aan een opleiding volgen en afronden,werkervaring opdoen, zorgtaken gaan delen/regelen.

En dan heb ik het niet eens over de tijd die het kan duren om een scheiding te regelen, huisvesting te verkrijgen en de gebroken zieltjes van je kinderen te lijmen.

Voordat er rust en stabiliteit is gevonden ben je een enorme tijd verder.

Een paar keer knipperen en dan is twee jaar al voorbij en ben je net een beetje in rustiger vaarwater.

Ik heb geen ervaring met scheiding en zou het bij mij gebeuren, dan is het een scheiding zonder kinderen, dus misschien heb je over de termijn wel gelijk Iry.

Maar het deel van een opleiding volgen volg ik niet. De meeste mensen hebben toch een opleiding gevolgd voordat ze gaan trouwen? Waarom zou er dan op kosten van de ex een opleiding gedaan moeten worden?
quote:Ikbenanoniem schreef op 22 juni 2011 @ 15:37:

[...]

Ik heb geen ervaring met scheiding en zou het bij mij gebeuren, dan is het een scheiding zonder kinderen, dus misschien heb je over de termijn wel gelijk Iry.

Maar het deel van een opleiding volgen volg ik niet. De meeste mensen hebben toch een opleiding gevolgd voordat ze gaan trouwen? Waarom zou er dan op kosten van de ex een opleiding gedaan moeten worden?Ten eerste zijn er veel mensen die geen vervolgopleiding hebben gevolgd. Ten tweede is deze kennis naar 20 jaar zeer verouderd en weggezakt.
Toen ik 14 jaar geleden op zwangerschapsgym zat, was er een andere aanstaande moeder. Die vertelde dat ze ging stoppen met werken, haar vriend de eigenaar van het huis was en dat hij niet wilde trouwen (of naar de notaris gaan). Ze was toen heel erg blij met haar keus.

Vijf jaar later en nog een kind rijker woonde ze weer in bij haar ouders...
...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven