Gezondheid alle pijlers

Zon allergie peuter

27-06-2011 13:05 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter van 2,5 jaar heeft een allergie voor de zon. Ze zat onder de bultjes die vreselijk jeukten. Van de huisarts heb ik nu Contralum Ultra gekregen. Deze is echter niet waterproof en maar factor 7, dus erg handig met een superwit kinderhuidje is dat natuurlijk niet. We konden ook testen welke zonnebrand de minste huidreactie geeft.

Gister hebben we haar 45 minuten in de tuin laten spelen, ingesmeerd met Kruidvat sensitive factor 50.

Resultaat: vanmorgen werd ze wakker met een rood opgezwollen gezicht. Dus weer naar de huisarts, maar die houdt het nog steeds op zon allergie. Ze vond het alleen wel erg vreemd dat ze geen uitslag had op armen en benen, die hadden we immers ook ingesmeerd.

Ze hoeft niet per se binnen te blijven van de huisarts, maar insmeren, hoedje op en vaker in de schaduw. Maarja, de zomervakantie staat voor de deur.....2 weken aan de kust, en dan blijf ik me rot smeren met Contralum factor 7. Ben al van plan een uv werend zwempakje te halen....

Ik vind het erg lastig, zielig voor haar en ook erg onhandig.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Zo ja, heb je een zonnebrand gevonden die geen uitslag geeft?
Vichy geeft geen uitslag hier.
En een wetsuit pakje? Ik gebruik trouwens zelf de factor 50 for kids van garnier ambr solaire, en daarmee heb ik nog maar heel minimaal uitslag, terwijl ik eerder ook he-le-maal onder zat.
Sowieso voor naar het strand een strandtentje, of parasol met draaischroef voor in de grond. (en dan maar hopen dat ze een beetje in de schaduw wil zitten)
Is je kind nu allergisch voor de zon of voor zonnebrand? In het eerste geval zou ik nog eens hard nadenken over je zomervakantie. In het tweede geval, hup naar de apotheek en investeren in een echt goede zonnebrand van La Roche Pousay of Vichy. Kost wat, maar zorgt er in ieder geval bij mijn zeer allergische dochter voor dat ze geen last krijgt van uitslag van de zonnebrand.
Ik smeer zelf zonnebrandcreme (Alleen op vakantie, donkere huid) + similasan..

Dat laatste heeft voor mij alle zonneallergiejeukgebeuren weggehaald!

Het was een verademing, na al die jaren van de dokter horen dat toch niets helpt.. Het is overigens homeopatisch..
Zonnebrandcreme van Ultrasun, vorig jaar ook te koop bij de Etos en anders bij een apotheek. Er is volgens mij ook speciaal voor kinderen. Zit geen parfum in. Ik krijg vooral bultjes op plaatsen waar zweet blijft hangen (binnenkant ellebogen). Het verscheelt heel erg per jaar. Wat ik zeker weet is dat er in standaard zonnebrandcreme (bijv Nivea) een stof zit waar ik niet tegen kan, maar of het de parfum is weet ik niet.
Ze zeggen dus allergie voor de zon, die in combinatie met hitte en zonnebrand dus de uitslag geeft. In de lente had ze nergens last van, en toen is ze ook wel in de zon geweest. Eigenlijk is het dus nogal vaag, en de dokter wist het zelf ook niet zo goed.

Het is allemaal begonnen met Garnier Ambre Solaire, dus die hebben we al geschrapt. Een strandtentje is wel handig ja.

We hebben een strandvakantie in Belgie, dus het is sowieso maar hopen dat het zonnig is. We kunnen dus veel meer doen dan alleen op het strand liggen gelukkig.

Het stomme is dat je nergens proefmonsters van zonnebrand kunt krijgen...
Ik heb hier helaas erg veel ervaring mee.

Zou je ook willen adviseren je eens door te laten verwijzen naar een dermatoloog, Die heeft hier meer verstand van dan de huisarts.

Misschien kunnen dan wat tests gedaan worden.

Mijn tot nu toe beste sunblock is Vision en dan de hoogste factor.
Alleen is een allergietest bij kinderen onder de 4 jaar niet betrouwbaar....dus dan wil ik haar niet onnodig allerlei huidpriktesten laten ondergaan. Dan nog liever lange mouwen/pijpen aan de hele zomer.
quote:Lipa26 schreef op 27 juni 2011 @ 13:40:

Alleen is een allergietest bij kinderen onder de 4 jaar niet betrouwbaar....dus dan wil ik haar niet onnodig allerlei huidpriktesten laten ondergaan. Dan nog liever lange mouwen/pijpen aan de hele zomer.

Onnodig???? Allergietesten zijn geen priktesten; er worden op haar rug allemaal plakkers geplakt met stoffen waar ze eventueel allergisch voor zou kunnen zijn, en twee dagen later wordt het resultaat bekeken. Is totaal geen belasting, hoogstens het feit dat ze die twee dagen niet mag douchen. Ik zou zeker niet blijven experimenteren met allerlei smeersels maar als een speer naar de dermatoloog gaan!

Kustvakantie is nu een kwestie van jammer maar helaas. Dus: parasol mee, bloesjes met lange mouwen mee en niet naar het strand tussen 11 en 4 uur.
Precies, zijn geen priktesten maar plaktesten.

Soms reageer je alleen op een stofje in de creme na blootstelling aan zonlicht bijvoorbeeld..

Dat kan een dermatoloog allemaal uitzoeken mocht hij dat nodig vinden.
Tja, mijn zoontje heeft precies hetzelfde, maar die is echt allergisch voor de zonnebrandcreme en niet voor de zon. Ergste reactie ook in zijn gezicht en nek. Maar hij heeft het dus niet als we niks smeren.

Enige die hij kan hebben gek genoeg is die van de AH eigen merk voor kids, de sprayversie factor 30, zwitsal gaat ook wel, maar verder dus niet.

Ik had er 1-tje voor mezelf hypoallergeen van de huidtherapeut, tja: daar reageerde hij zelfs ook op.Ik denk eerlijk gezegd dat het een kwestie is van uitproberen, ieder kind zal wel anders zijn
Hier ook een erg allergisch zoontje. Bij veel zonnebrandcrème zit ie binnen een paar minuten onder de uitslag, bij anderen alleen als hij in de directe zon is geweest. Degene die hier de minste reactie geeft is die van AH eigen merk.

Mijn simpele regels: vanaf de lunch tot dochter uit school komt mag hij niet naar buiten (en in de vakanties is dat dus zeg tussen 12 en 15 uur), ik smeer genoeg (, maar wel zo min mogelijk), bij zwemmen altijd uv-werende pakjes met lange mouwen/pijpen (en ja dat is heet, maar liever heet dan ziek) en altijd een pet op z'n koppie.
Oke een plaktest is te doen, maar denk niet dat de huisarts snel door zal verwijzen omdat het op zich duidelijk is dat ze allergisch is voor de zon. Denk ook dat een dermatoloog zal zeggen dat het een kwestie van uittesten is met welke zonnebrand de minste reactie optreedt. Maar kan natuurlijk even overleggen of mijn huisarts het een goed idee vindt.

AH eigen merk lijkt dus nog een optie. Ga daar ook eens naar kijken.
Ben je al bij de apotheek geweest? Daar verkopen ze ook zonnebrandcremes voor kinderen met een gevoelige huid en kun je ook monsters meekrijgen.
Lipa, geloof me probeer een combi met Similasan tegen zonneallergie een keer.

Net zoals jouw meiske heb ik in de lente nergens last van. Pas in de zomer, als het ook heet en benauwd wordt krijg ik die bultjes..
Is die bultjesuitslag altijd een allergie?

Mijn dochter van 16 mnd zit sinds gisteren helemaal onder. Nou wil het geval dat oma haar ook had ingesmeerd met zonnemelk voor volwassenen, is dat schadelijk?

Ze lijkt geen last te hebben van de bultjes. Het is op haar onderbenen en billen het ergst. Misschien ook gewoon van de warmte? Weet eigenlijk niet of ik hier actie op moet gaan ondernemen.
Factor 7?!?! Harstikke gevaarlijk joh! Factor 30, minstens! En UV werende pakkies zijn super, meteen kopen. Scheelt een boel ellende!!
Ons zoontje van bijna 3 heeft het ook. Ik zat ook te denken aan de zonnebrandcreme omdat hij het na insmeren erger lijkt te hebben. zowiezo slaapt hij 's middags dus dan is hij niet buiten.

Maar ja.. maandagmorgen zat hij voor 9 uur al in het badje (in de schaduw en factor 50+ van Ambre Solair) in zijn nakie.... want dat vindt hij zo lekker. Gelukkig gaan we niet op vakantie! Ik ga wel wat dingen uitproberen die ik hier gelezen heb!
Kinderen lopen hier op het strand altijd in UV-werende pakken. Ik koop ze bij de Aldi voor 9.99 euro en ze zijn UV factor 50. Ideaal! Ik ben ook fan van de zonnebrandcreme van de Aldi: kost geen drol (3.99 voor een grote tube) en werkt hier prima bij mijn (bleke) kinderen.

En voor de vakantie langzaamaan opbouwen. Ik laat mijn kinderen ook weleens bewust even zonder zonnebrandcreme in de zon spelen om wat weerstand op te bouwen. Volgens mijn dermatoloog zijn dat ook de nieuwste inzichten. Onbeschermd in de zon is niet gevaarlijk, alleen verbranden is dus heel ongezond, vooral bij jonge kinderen. Er zijn diverse schema's waarop je kan zien hoe lang je onbeschermd in de zon kan zijn.
Die UV truitjes en broekjes zijn ontzettend handig. Ze staan gelijk aan factor 50 en bieden daardoor een goede bescherming zonder dat je hoeft te smeren daaronder. De goedkoopste heeft Decathlon, een truitje met lange mouwen kost daar 7,99 euro. Er zijn veel aanbieders, variërend van goedkopere naar duurder. In principe maakt het niks uit wat je kiest maar het loont de moeite even te vergelijken.

Ik zie het hier nog niet genoemd, maar op mijn werk wordt Vision nog steeds geadviseerd door de dermatologen, vanwege de goede huidverdraagzaamheid (ook bij eczeem). De hele rel rondom oxybenzone vinden zij overdreven: zo schadelijk is het niet in de hoeveelheden die gesmeerd worden. Ik gebruik het in ieder geval ook voor mezelf en voor mijn dochter en dat gaat prima (ik heb nogal een gevoelige eczeemhuid).
quote:Lipa26 schreef op 27 juni 2011 @ 15:01:

Oke een plaktest is te doen, maar denk niet dat de huisarts snel door zal verwijzen omdat het op zich duidelijk is dat ze allergisch is voor de zon. Denk ook dat een dermatoloog zal zeggen dat het een kwestie van uittesten is met welke zonnebrand de minste reactie optreedt. Maar kan natuurlijk even overleggen of mijn huisarts het een goed idee vindt.Ik lees hier meerdere opmerkingen over plaktesten, maar ook die worden nog niet gedaan bij peuters net zoals priktesten. Een dermatoloog zal je inderdaad gaan zeggen dat het een kwestie van uittesten is. Toch denk ik dat een consult wel zinvol is, een dermatoloog is expert op het gebied van allergieën en huidproblemen en heeft misschien wat zinvolle tips specifiek voor je kind.
Mijn dochter heeft het ook en bij ons helpt echt:

Komt ook zeer goed uit de milieutesten, weinig troep zit erin.

Je koopt deze bij de apotheek, waar je ook een proefflacon kan halen. Op de buik smeren en dan kijken of zijj er tegen kan.

Niet gelijk op het gezicht.
Dat is ook een fijn merk ja.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven