continu-rooster op scholen

25-01-2008 22:30 77 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op een ander topic werd er al uitgebreid gesproken over de wachtlijsten op het KDV. Op de BSO zijn en worden ze nog erger.

Nou is er vanuit die branche voorgesteld dat scholen continu-roosters gaan draaien (bijv. van 8 tot 2). Volgens hen zou dit de economie zeer zeker ten goede komen, omdat mensen meer en gemakkelijker kunnen werken. Het wordt ouders gemakkelijker gemaakt in het organiseren van hun werktijden. Kinderen zouden elke dag vanaf 2 uur vrij zijn. Ze zouden minder gezichten zien (van evt. voorschoolse opvang, tussenschoolse opvang, leerkracht en na-schoolse opvang) en kinderen kunnen gemakkelijker na schooltijd naar clubjes gaan, eventueel georganiseerd binnen de na-schoolse opvang. Daarnaast creeer je aantrekkelijkere banen voor bso-personeel, vanwege de uren (bijv. gecombineerd met klasseassistent) en werk je wachtlijsten weg.

Zoals je wel voelt, ben ik wel voorstander door bovenstaande redenen.

Ik begrijp dat menigeen het er niet mee eens zal zijn. Want o, o die middagpauze en de woensdagmiddag is heilig voor leerkracht (in welk ander groepswerk hebben mensen zo lang pauze 's middags?) en kinderen schijnen het volgens sommige ook nodig te hebben.

Nou ik vraag het me af, het lijkt me voor kinderen veel fijner om elke middag om 2 uur klaar te zijn en niet op zaterdag of 's avondsnog naar een sportclubje te hoeven en een paar keer per dag een ander gezicht te zien.

Trouwens in geen enkel ander land hebben ze de middagpauze zo georganiseerd als hier, en ook die kinderen worden allemaal groot

Maargoed, ik hoor graag jullie mening hierover.
Ideaal, meteen invoeren. Mijn kinderen zitten op een school waar ze niet eens over kunnen blijven, en dat is heel ingewikkeld als je gewoon een baan hebt.
Dat is wel slecht geregeld dan nippo dat ze niet kunnen overblijven.

Maar als kinderen op school wel kunnen overblijven, wat is het probleem dan? Dan hoeven ouders pas om een uur of 4 thuis te zijn, en anders moeten ze al om 2 uur thuis zijn?
Mijn kinderen gaan naar een school waar ze al jaaaaren een continuerooster hebben. Toen ik naar diezelfde school ging, deden ze dat al. Dus al zo'n 25 jaar nu... (Ik word oud... *zucht*)

Mij bevalt het prima! Ik hoef maar 2x te fietsen -1x 's ochtend en 1x 's middags. De tijden zijn hier van 8.30 tot 14.30. Maar nog steeds geldt dat de kinderen lekker op tijd vrij van school zijn en nog wat aan de middag hebben, qua spelen/hobby's.

Op woensdagmiddag is overigens nog steeds de hele school om 12.15 uur vrij. En ook dat vind ik prettig: één middag per week een wat langere middag, ideaal voor kinderfeestjes/zwemlessen/kledingkopen/kappersbezoek etc. etc.
Als leerkracht ben ik hier geen voorstander van. Natuurlijk hebben wij een lange pauze, maar dit zou betekenen dat we helemaal geen lunchpauze meer zullen hebben. Samen eten met de kinderen ja, maar dat heet voor mij (bij de kleuters) geen pauze. (je kent 't vast wel...omgevallen bekers, koeken die opengemaakt moeten worden...) Daarnaast is het echt niet zo dat we die complete pauze gebruiken om te eten, ik zit meestal een krap half uurtje en ben de rest van de tijd aan 't opruimen/voorbereiden. (wat ik overigens ook doe vanaf 8u 's ochtends tot 5u 's middags.). Ik geloof vast dat de kinderen er snel aan gewend zullen zijn, maar ik zie problemen met de jongste kinderen die nog wel eens halve dagen komen, dat is dan geen optie meer! Ik vind trouwens ook dat ik leerkracht ben, dat houdt voor mij niet in dat ik op de extra verzorgende taken zit te wachten (anders was ik wel op het KDV blijven werken.) mijn doel is om kinderen wat te leren!

Ach ja...en natuurlijk zie ik de voordelen ook wel! Op tijd klaar (nou ja, vrees dat dit qua werkdruk weinig uit gaat maken), meer werkplekken, veel dingen die je al noemt Imni. Ligt er trouwens wel aan of je ook extra uren zou krijgen om klassen-/ onderwijsassistentes te kunnen aannemen.

(Maar ik ben toch wel erg blij dat ik op een school werk waar we geen continurooster draaien en men er ook niet echt positief tegenover staat. Vind mijn werk zoals het nu is erg fijn, mét die lange middagpauze van een uur)
quote:prulletje schreef op 25 januari 2008 @ 22:46:

Maar als kinderen op school wel kunnen overblijven, wat is het probleem dan? Dan hoeven ouders pas om een uur of 4 thuis te zijn, en anders moeten ze al om 2 uur thuis zijn?

Als ze van 8 tot 14 uur op school zitten en daarna naar BSO gaan, zien ze dus juf/meester en leidster van BSO.

Nu zien ze van 8 tot 9 opvang van voorschoolse, dan juf/meester, dan overblijf, dan weer juf/meester en dan BSO leidster.

Ik zou het wel prettig vinden. Leuk om te lezen dat het al in de praktijk wordt gebracht (al heel lang zelfs ), dat is een mooi voorbeeld!

Aan de andere kant, 6 uur achter elkaar leshebben en lesgeven is wel behoorlijk intensief. Niet voor niets staat in de arbeidswet dat je eens in de zoveel tijd pauze moet hebben....
Mijn zoon gaat al van 830 tot 1500 uur naar school en ze hebben ook een eigen BSO op school.Als elke school nou gewoon zijn eigen BSO heeft waren er geen wachtlijsten
Een continuerooster, daar ben ik voorstander van maar dan wel met overblijfkrachten ipv leerkrachten die het middageten begeleiden. Niet alleen de leerkracht heeft geen pauze, maar je vergeet de kinderen. Hebben die geen behoefte om even zonder juf/meester te zijn? De hele dag de leerkracht om je heen is ook niet alles.

Ik ben leerkracht en spreek uit ervaring. Ik werk op een school met een continue rooster en heb een jaar lang zonder pauze gewerkt. En dat is zwaar, kan ik je vertellen. Stel je voor een groep 4 jarigen die continue hulp nodig hebben, eten met de kids is geen pauze voor mij, kan echt niet lui achterover hangen. Bekers gaan om, broekplassers, eten controleren, kortom; dat is gewoon werktijd. Verder is de pauze tijd voor een leerkracht belangrijk om (oa) de middag lessen voor te bereiden (klaarzetten van materiaal op tafels bijvoorbeeld). Maar ook om gewoon even uit te rusten, want met een klas van 20 kleuters kom je echt nauwelijks toe aan even een kop thee halen of een boterham eten tussen de bedrijven door. En ja, ook een leerkracht is maar een mens :-).

Ik ben dus wel voorstander van c. rooster met overblijf krachten omdat het werkende ouders de gelegenheid geeft te werken. Maar dat betekent wel weer een normale schooldag qua uren, wat volgens mij juist beter is voor werkende ouders. Want een uur meer speling?

(en moeten al die kindertjes na een intensieve schooldag nou nog zo nodig naar al die clubjes?)
quote:zomerkind schreef op 25 januari 2008 @ 22:48:

Mijn kinderen gaan naar een school waar ze al jaaaaren een continuerooster hebben. Toen ik naar diezelfde school ging, deden ze dat al. Dus al zo'n 25 jaar nu... (Ik word oud... *zucht*)

.

Hier ook, snap dus ook niet helemaal wat er nieuw aan is.

In de beginfase, waar ik in zat, kon je trouwens (als je dat wilde, en ik wilde dat) tussen de middag wel naar huis om daar te eten. Weet niet of dat later nog steeds zo was.
Ik werk al 8 jaar met een continurooster, en ik mis als leerkracht inderdaad die pauze! De tijd om wat dingen voor te bereiden voor de middag, wat nieuwe materialen te zoeken e.d. Eten moet vaak in een kwartiertje, want daarna is het surveilleren geblazen als de kinderen buiten lopen. Hoezo lange pauze???

En ook voor de kinderen is het prettig om even iets anders te zien, even weg te zijn, iemand anders voor hun neus te hebben.

Verder zie ik het voordeel voor werkende ouders ook niet zo. Je moet toch gewoon je werktijden werken? Je kind moet dan toch ergens naartoe dus dan gaat het alleen maar langer naar de BSO. Is gewoon een verschuiving van het probleem.

En voor moeders die thuis blijven is het ook niet echt fijn lijkt me. Die blijven misschien wel bewust thuis zodat hun kind even thuis kan bijkomen en dat wordt hen dan onmogelijk gemaakt.

Ik zie deze maatregel dan ook vooral als iets dat vooral gemakkelijk is voor de BSO's zodat zij hun werk eenvoudiger kunnen organiseren.

Nou vind ik dat prima, dat zij kijken hoe zij hun werk efficiënter kunnen indelen maar het moet niet zo zijn dat er valse argumenten bijgehaald worden.
[quote]imni schreef op 25 januari 2008 @ 22:30:

Want o, o die middagpauze en de woensdagmiddag is heilig voor leerkracht (in welk ander groepswerk hebben mensen zo lang pauze 's middags?) en kinderen schijnen het volgens sommige ook nodig te hebben.

Ik sta er verbaasd van dat er nog steeds mensen zijn die denken dat onderwijzers op woensdagmiddag tegelijk met de kinderen naar huis gaan. In het onderwijs heb je ook gewoon een 40 urige werkweek, dus er wordt door de leerkrachten doorgewerkt op woensdagmiddag.
Ik snap het argument niet zo dat kinderen teveel mensen zouden zien: de leerkracht, de overblijfkracht(en) en de mensen van de BSO. Wat is daar dan precies het probleem van?

Niet dat ik nu zeg dat het geen probleem is, maar ik zou ook niet weten wat dan wel het probleem is, dus als iemand het kan onderbouwen?
Mijn zoon zit op een school met een continurooster en mij bevalt het ook prima (en hem ook wel volgens mij). Hij zat tot groep 4 op een andere school (met middagpauze) en het overblijven vond hij niet leuk. Nu is hij de hele dag met zijn klasgenoten en juf samen en dat geeft een stuk duidelijkheid/structuur voor hem (wat weer belangrijk is omdat hij een licht-autistische stoornis heeft). Ik geloof inderdaad dat het zeker voor de leerkrachten van jongere kinderen wel pittig is. En als mijn dochter over een paar jaar naar groep 1 gaat op dezelfde school, denk ik dat het voor haar ook best zwaar is, zo'n "hele" dag op school. (maar goed, een hele dag op school met overblijven is nog zwaarder denk ik). Als ze vier is, gaat ze tot 14.00 uur (zoon nu tot 14.30 uur, woensdag tot 12.30 uur) naar school dus dan kan ze altijd daarna nog even bijkomen/een tukje doen op de bank als ze dat dan nodig zou hebben.
quote:prulletje schreef op 26 januari 2008 @ 10:03:

Ik snap het argument niet zo dat kinderen teveel mensen zouden zien: de leerkracht, de overblijfkracht(en) en de mensen van de BSO. Wat is daar dan precies het probleem van?

Niet dat ik nu zeg dat het geen probleem is, maar ik zou ook niet weten wat dan wel het probleem is, dus als iemand het kan onderbouwen?Persoonlijk werd ik knettergek van al die mensen.
Ondanks dat ik de argumenten van de leerkrachten hier snap, vind ik persoonlijk de kinderen belangrijker en jullie benadrukken alleen de ongemakken van de leerkrachten.

Voor kinderen vind ik het ook beter. Persoonlijk vind ik 'de tussendemiddag' zoooo achterhaald. Erg jaren 50. Van 8 tot 14:00 naar school lijkt mij prima. Daarna, wanneer ze of naar huis of naar de BSO gaan, hebben ze nog wat aan de dag. Vooral wanneer je naar de BSO gaat, dat is gemiddeld voor anderhalf uur, te kort om nog echt iets te doen.

En wat betreft die clubjes of dat zonodig moet? Uhhhh ja, als ik alleen al naar mijn kind en zijn vriendje kijk hebben ze zo'n mega energie, daar moet je toch wat mee. En ja, de moderne kinderen zijn verwend en zijn buitenspelen ook wel eens zat. Ze willen sporten, actief zijn op een andere manier. Wat is daar mis mee? Zolang ze het zelf willen en je als ouders niet het idee hebt dat hebt dat het te vermoeiend is, laat ze lekker.
Mijn oudste gaat over een week of 6 naar school met een continuerooster. Ma-di-do zijn van 8.30 tot 14.30, wo-vr van 8.30 tot 12.15. Ik heb hier nog geen ervaring mee.

Ik ben er wel een voorstander van om 5 evenlange dagen op school te maken: dus alle dagen naar school van 8.30 tot 14.00. Dat zou hier een oplossing kunnen zijn voor het gebrek aan mogelijkheden voor naschoolse opvang. Op de lange schooldagen zit de opvang helemaal vol. Op woensdag en vrijdag is er wel plek, maar dan wil vrijwel geen enkele ouder werken (mits deze het voor het zeggen heeft) omdat de kinderen dan lang naar de bso moeten.
Ik sluit me aan bij de opmerkingen die al gemaakt zijn door de juffen onder ons.

iMac; tuurlijk, wij (de leerkrachten) vinden de kinderen ook heel belangrijk... maar bedenk je eens als je zelf helemaal GEEN middagspauze hebt, ben jij zelf dan nog zo 'gezellig' aan het einde van de dag.

Ik heb de pauze nodig om me op te laden, maar ook om dingen voor te bereiden, klaar te leggen, zodat de KINDEREN 's middags vooruit kunnen.

En omdat ik weer energie heb opgedaan, is dat veel beter voor de kinderen.

Mij lijkt een continu-rooster ook veel beter voor de kinderen.

Maar ik snap de argumenten van de leerkrachten. Toch zou dit wel opgelost kunnen worden door tijdens de lunchpauze te zorgen voor anderen die de kinderen opvangen, dus eigenlijk de BSO.

Ik vind het ook niet normaal dat van de leerkrachten verwacht wordt dat zij de kinderen opvangen in de pauze, iedereen die langer dan 5,5 uur werkt per dag heeft recht op minimaal een half uur pauze, toch?

Maar ik hoop inderdaad dat wanneer mijn dochter naar de basisschool gaat er met een continrooster gedraait wordt.
quote:duet schreef op 26 januari 2008 @ 09:27:

[quote]imni schreef op 25 januari 2008 @ 22:30:

Want o, o die middagpauze en de woensdagmiddag is heilig voor leerkracht (in welk ander groepswerk hebben mensen zo lang pauze 's middags?) en kinderen schijnen het volgens sommige ook nodig te hebben.

Ik sta er verbaasd van dat er nog steeds mensen zijn die denken dat onderwijzers op woensdagmiddag tegelijk met de kinderen naar huis gaan. In het onderwijs heb je ook gewoon een 40 urige werkweek, dus er wordt door de leerkrachten doorgewerkt op woensdagmiddag.

Een vriendin van mij is leerkracht op een basischool en is op woensdagmiddag een half uur na de kinderen weg. Dus die heeft een behoorlijk lange woensdagmiddag.

Nu zeg ik niet dat dat op alle basisscholen gangbaar is, maar het is dus ook niet zo dat dat idee achterhaald is.
Even aan de leerkrachten onder ons. Het mooiste zou natuurlijk zijn dat de middagpauzes worden opgevangen door bijv. de bso-mensen.

Ik heb zelf een aantal jaren als groepswerker voor moeilijk opvoedbare kinderen gewerkt, en daar kon je je pauzes ook niet nemen. Maargoed, dat vond ik zelf ook verre van ideaal...

Het zou mijn voorkeur wel hebben dat de echte kleine kinderen kortere dagen of minder dagen draaien, want dat is wel veel.

Wel interessant om te lezen dat het op meer scholen met een continu-rooster wordt gewerkt.

Nog een interessante optie: schooltijden gebaseerd op het bio-ritme van kinderen. Dus van 8 tot 12 en van 2 tot 4 (zo ongeveer, geloof ik) en daartussen spelen.
Wat vinden jullie van 5 even lange dagen in het onderwijs? Onafhankelijk van hoe een pauze ingericht wordt (continuerooster/opvang door anderen dan leerkracht/lange pauze/....).
Hier op de basisschool is ook al jaren een continurooster.

En ik ben er erg enthousiast over.

Gewoon geen overgangsmomenten, niet dat op en neer gedoe.

In het begin had ik mijn twijfels maar die zijn helemaal verdwenen. Ik merkte juist dat het voor mijn kinderen goed is om gewoon een schooldag op 1 plek te blijven en niet op en neer naar huis met al die overgangsmomenten.

Op de andere basisschool hier hebben ze 1,5 uur middagpauze! En daarvan hangen de meeste kinderen 1 uur voor de tv. (Dat zie ik door de ramen. )
Hier eten de kinderen in groepen in het klaslokaal samen met de leerkrachten. Met verschillende leeftijden door elkaar. Dus dan heeft iedere leerkracht grote en kleine kinderen in de groep .
Ik ging toen ik voor het eerst naar school ging ook naar een basisschool waar je verplicht overbleef tussen de middag. Ik woonde maar 5 minuten bij school vandaan, maar bleef toch tussen de middag over. School begon om 9.00 en om 15.00 of 15.15 waren we weer vrij. Tijden weet ik niet meer exact, want ben 24 en is dus 20 jaar geleden.

Ik was dus niet anders gewend. Toen ik 9 was ging ik naar een andere school vanwege verhuizing, en ik vónd het een gedoe die pauze tussen de middag....

Eerst naar school, dan weer naar huis, snel eten, dan weer terug en nog net 5 minuten hebben om te spelen. Niets aan. Het ging allemaal ten koste van mijn pauze vond ik.

En vermoeiend vond ik het niet, voor zover ik me kan herinneren, het was normaal.

Ik ben voor direct invoeren. Veel rustiger en je hoeft niet meer 4x per dag aan het hek te staan.
Ik werk al 6 jaar op verschillende scholen met een continu-rooster. Maar wij werken niet tot 14:00 uur. Onze schooldag gaat door tot 16:00 uur, op mijn vorige school was dat 15:00 uur. Dat we nu tot 16:00 uur werken komt door de zogenoemde dagarrangementen. Dit is een proef in het Rotterdams basisonderwijs, waarbij de leerlingen 1 uur per dag een activiteit doen, bijv. dansen, koken of extra sporten.

Het is mijn ervaring dat op scholen waar met een continu-rooster gewerkt wordt, de leerlingen 's middags minder presteren. Ze zijn slecht geconcentreerd en vaak zelfs moe. Maar er moet wel veel op de middagen gewerkt worden. Ook op scholen waar niet met een continu-rooster gewerkt wordt merk je gelijk welke leerlingen er zijn overgebleven.

Voor mijn dochter zoek ik een school die niet met een continu-rooster werkt. Ik ben er van overtuigd dat het beter is voor de leerlingen.

Dat ik 30 minuten pauze heb op een dag van 8:00 uur tot 16:15 uur maakt mij niet zoveel uit, daar wen je wel aan. Maar voor de leerlingen vind ik dit veel te lange dagen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven