Kind hoogsensitief?

18-07-2011 14:41 352 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Een tijdje geleden maakte de peuterleidster van onze oudste mij erop attent dat onze zoon kenmerken heeft/vertoont van hoog-sensitief zijn. Nu is hij pas 2,5 jaar oud, en ik heb er ook direct een boek over gehaald van wat dat dan is, en hoe ermee om te gaan. Waarom ik dit topic open, is omdat ik me afvraag of er moeders zijn die een hoog-sensitief kind hebben van dezelfde leeftijd, en of jullie je kind dit etiketje willen geven... want zo voelt het. Er is niets 'mis' met hem, maar toch zou het een andere aanpak vereisen.. wat ik nu alleen maar merk, is dat hij vreselijk veel gedrag kopiëert van de kinderen op zijn groep. Dat zet me wel aan het denken. Zou dat zijn omdat hij er op die manier bij wil horen? In het boek (Het Hoogsensitieve kind van E.Aron) staat nl dat kinderen welke hoogsensitief zijn bepaald gedrag vertonen om te compenseren. Ik vraag me dus nu zo sterk af of dat zo is.... omdat het helemaal niet is hoe mijn zoon zelf is. Of zou dit gewoon normale ontwikkeling zijn? Het heeft me iig goed aan het denken gezet, en ben benieuwd of hier mede-moeders zijn die hier ervaring mee hebben.

xx pip.
quote:iris1969 schreef op 18 juli 2011 @ 20:33:

[...]

Nee jij reageert irritant, want alles wat ik zeg geloof je niet. Tja dat vergaat mij de lust tot discussieren met jou.Ongelofelijk Iris, wat ben jij vervelend bezig. Maar ik begrijp wel waarom, je draait continue om die artikelen heen. Je hebt ze waarschijnlijk niet eens gelezen. Je weet er niets van, maar doet er een grote uitspraak over. Ik ben benieuwd waarop je die uitspraak baseert, maar als ik doorvraag ben je in het nauw gedreven. Dan komt eruit zuigen en de lust vergaat me, prima, zeg dan gewoon eerlijk dat je totaal niet weet waar dat onderzoek over gaat en wat voor methodes en data er zijn gebruikt. Ik heb namelijk nergens gezegd dat ALLES wat jij zegt, niet door mij wordt geloofd. Ik heb slechts op 1 ding opgemerkt, dat ik het niet geloofde. Klamp dit nou niet aan als excuus om niet verder te willen discussieren, je wilt gewoon de boel afzeiken. Klaar, en daar hinderen onderzoeksmethoden en onderbouwde argumenten alleen maar bij. Met de botte bijl hakken. Prma. Zeg dat dan.
Iris, maar je beweert wel nog steeds dat HSP zweefteverige onzin is.
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson
quote:Missprincesa schreef op 18 juli 2011 @ 20:33:

[...]

Ik vind HSP zoals jullie het beschrijven geen karaktereigenschap, maar een aantal karaktereigenschappen bij elkaar.

Net zoals hoogbegaafdheid ook geen karaktereigenschap is (heb je trouwens wel eens gezien hoe ze hier op het forum reageren op iemand die zegt dat hij hoogbegaafd is?), maar een aantal eigenschappen bij elkaar (hoog IQ, creatief, nieuwschierig etc.)Hier ben ik het mee eens. Alleen zie ik hoogbegaafdheid wel iets anders. Maar ik denk dat HSP een combinatie van karaktereigenschappen is.
quote:Gamayun schreef op 18 juli 2011 @ 20:37:

MissP, hoogbegaafd is toch ook een eigenschap? Of vergis ik me nou ontzettend? En dat komt met bepaalde kenmerken (die jij noemt, hoog IQ, creatief, nieuwsgierig) en heeft misschien positieve en negatieve consequenties. Voor HSP geldt dan toch hetzelfde? Het is in principe een neutrale eigenschap, en het brengt wat voordelen en nadelen met zich mee.

Dat geldt ook voor perfectionisme: het is in principe een neutrale eigenschap, maar brengt wat voor- en nadelen met zich mee. Voordeel: vaak een hoge kwaliteit afleveren, het belangrijk vinden goed te doen. Nadeel: je kan jezelf in de weg zitten, hoger risico op bijv. burn-out. Maar 'perfectionisme' is een eigenschap.

Dat geldt toch ook voor HSP?Nee, IQ is een vermogen. Intelligentie Quotient, een cijfermatige aanduiding van denkvermogen.
quote:amypond schreef op 18 juli 2011 @ 20:35:

[...]

Wat is zweverig dan precies?

Ben met mijn kind bij een natuurgeneeskundige geweest tijdje terug; mevrouw was eerder ordi en huis type woonwagenkamp (veel marmer en wit enzo) dan zweverig. Als ik tenminste hetzelfde beeld van zweverig heb als jij.

Nee, mijn ervaring was meer in de hippie-achtige hoek, met veel wijde kleding, vol met kettingen en dergelijke.

Het type wat jij beschrijft zie ik veel in de paranormale hoek, de zogenaamde waarzegster-types.
quote:iris1969 schreef op 18 juli 2011 @ 20:37:

[...]

En wat is het nut van deze laatste zin?Het nut is dat het ook wel fijn moet zijn voor je om serieus genomen te worden. Wat ik zeg, ik zit nu een aantal jaar op dit forum en mijn ervaring met jou heeft ervoor gezorgd dat ik je al niet meer serieus neem. Niet serieus genoeg in ieder geval om oprecht aandacht te besteden aan wat je zegt en wat je bedoelt en waar je gedachtengang vandaan komt.
En ja, mensen die op het forum aangeven hoogbegaafd te zijn, worden ook afgemaakt. Onbekend maakt onbemind, of zo...

Vaak komen de reacties voor uit aannames. "Ze zullen zichzelf wel beter voelen." "Ze zullen wel zweefteven zijn." "Ze zullen wel zeuren." "Ja ja, dat steekt maar boven het maaiveld uit..." "Niet gemiddeld = stom". Zoiets.
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson
quote:_avril_ schreef op 18 juli 2011 @ 20:37:

[...]

Ongelofelijk Iris, wat ben jij vervelend bezig. Maar ik begrijp wel waarom, je draait continue om die artikelen heen. Je hebt ze waarschijnlijk niet eens gelezen. Je weet er niets van, maar doet er een grote uitspraak over. Ik ben benieuwd waarop je die uitspraak baseert, maar als ik doorvraag ben je in het nauw gedreven. Dan komt eruit zuigen en de lust vergaat me, prima, zeg dan gewoon eerlijk dat je totaal niet weet waar dat onderzoek over gaat en wat voor methodes en data er zijn gebruikt. Ik heb namelijk nergens gezegd dat ALLES wat jij zegt, niet door mij wordt geloofd. Ik heb slechts op 1 ding opgemerkt, dat ik het niet geloofde. Klamp dit nou niet aan als excuus om niet verder te willen discussieren, je wilt gewoon de boel afzeiken. Klaar, en daar hinderen onderzoeksmethoden en onderbouwde argumenten alleen maar bij. Met de botte bijl hakken. Prma. Zeg dat dan.Avril, ik heb nooit beweerd die artikelen gelezen te hebben, dat maak jij ervan. Ik heb wel ontzettend veel andere dingen gelezen over HSP en daar basseer ik mijn mening op.
Avril, is een hoog IQ gelijk aan de term hoogbegaafd? Ik weet wel dat niet alle mensen met een hoog IQ ook goed (kunnen) functioneren.
quote:iris1969 schreef op 18 juli 2011 @ 20:39:

[...]

Nee, mijn ervaring was meer in de hippie-achtige hoek, met veel wijde kleding, vol met kettingen en dergelijke.

Het type wat jij beschrijft zie ik veel in de paranormale hoek, de zogenaamde waarzegster-types.En dat idee, wijde broeken en kettingen en wierook enzo, had ik dus ook toen ik naar die vrouw ging. Dat vooroordeel dus. Soms heb je het gewoon mis.
Jezus, jullie hebben de kumbaya smiley van Yellow-love nodig.
quote:Friezin71 schreef op 18 juli 2011 @ 20:40:

[...]

Het nut is dat het ook wel fijn moet zijn voor je om serieus genomen te worden. Wat ik zeg, ik zit nu een aantal jaar op dit forum en mijn ervaring met jou heeft ervoor gezorgd dat ik je al niet meer serieus neem. Niet serieus genoeg in ieder geval om oprecht aandacht te besteden aan wat je zegt en wat je bedoelt en waar je gedachtengang vandaan komt.OK, dat is dan jammer, maar daar doe ik verder niets mee.
quote:Friezin71 schreef op 18 juli 2011 @ 20:40:

[...]

Het nut is dat het ook wel fijn moet zijn voor je om serieus genomen te worden. Wat ik zeg, ik zit nu een aantal jaar op dit forum en mijn ervaring met jou heeft ervoor gezorgd dat ik je al niet meer serieus neem. Niet serieus genoeg in ieder geval om oprecht aandacht te besteden aan wat je zegt en wat je bedoelt en waar je gedachtengang vandaan komt.Wat een slang ben jij zeg!
quote:iris1969 schreef op 18 juli 2011 @ 20:36:

[...]

Omdat ik allang heb erkend wat zij aan wil tonen, namelijk dat er verschillende karaktertrekken en persoonlijkheden zijn. Haar posts over die onderzoeken richting mij zijn dus overbodig..Ik maak geen opmerkingen, ik stel je een vraag over een uitspraak van jou. Jij vindt de wijze waarop het gepresenteerd wordt niet goed. Verklaar je nader, maar dat doe je niet.
quote:amypond schreef op 18 juli 2011 @ 20:42:

[...]

En dat idee, wijde broeken en kettingen en wierook enzo, had ik dus ook toen ik naar die vrouw ging. Dat vooroordeel dus. Soms heb je het gewoon mis.

Maar ik had het niet mis. Die types waren precies zoals ik ze gedacht had en mijn vreemde collega is ook precies zo.

Hier lees ik dat er ook nuchtere mensen zijn die zeggen HSP te zijn en dat vind ik al een hele welkome afwisseling.
quote:_avril_ schreef op 18 juli 2011 @ 20:43:

[...]

Ik maak geen opmerkingen, ik stel je een vraag over een uitspraak van jou. Jij vindt de wijze waarop het gepresenteerd wordt niet goed. Verklaar je nader, maar dat doe je niet.Ik kan niet zeggen over de manier waarop jouw artikelen gepresenteerd werden, want ik ken ik niet, maar de wijze van presentatie van hetgeen ik gelezen heb is me gewoon niet wetenschappelijk genoeg, niet nuchter genoeg. Te veel termen waar ik niets mee kan.
quote:iris1969 schreef op 18 juli 2011 @ 20:41:

[...]

Avril, ik heb nooit beweerd die artikelen gelezen te hebben, dat maak jij ervan. Ik heb wel ontzettend veel andere dingen gelezen over HSP en daar basseer ik mijn mening op.Wat voor artikelen dan? In nwe age en yoga tijdschriften, de Libelle, de Marie-Claire, wetenschappelijke tijdschriften, boeken? Wat stond daarin dan?
quote:batwom schreef op 18 juli 2011 @ 20:42:

[...]

Wat een slang ben jij zeg! Haha, ja die post was giftig hè .
Je baseert je dus op vooroordelen, Iris. Op vage boekjes en zweverige mensen. Die hebben de term voor jou bezoedeld, en nu reageer je alsof jij de wijsheid in pacht hebt. Terwijl je je mening dus eigenlijk enkel hebt gebaseerd op vage boekjes en zweverige mensen...

Hell, als jij mij in het normale leven tegen zou komen (en niet weet dat ik gamayun ben ) zie je gewoon een zelfstandige, directe vrouw, goede carrière, inlevend, sociaal, sterk, etc. Misschien ken je me wel, weet jij veel. Er staat geen HSP op mijn voorhoofd gedrukt, ik loop niet in blauwe gewaden. De enige zonde waar ik mij weleens aan waag is ´s ochtends de zonnegroet om m´n lichaam wakker te krijgen en soepel te houden en wat wierook voor de geur in m'n huis .
quote:iris1969 schreef op 18 juli 2011 @ 20:47:

[...]

Haha, ja die post was giftig hè .Een waar "doordemandvallertje" noemen we dat hier
quote:Gamayun schreef op 18 juli 2011 @ 20:37:

MissP, hoogbegaafd is toch ook een eigenschap? Of vergis ik me nou ontzettend? En dat komt met bepaalde kenmerken (die jij noemt, hoog IQ, creatief, nieuwsgierig) en heeft misschien positieve en negatieve consequenties. Voor HSP geldt dan toch hetzelfde? Het is in principe een neutrale eigenschap, en het brengt wat voordelen en nadelen met zich mee.

Dat geldt ook voor perfectionisme: het is in principe een neutrale eigenschap, maar brengt wat voor- en nadelen met zich mee. Voordeel: vaak een hoge kwaliteit afleveren, het belangrijk vinden goed te doen. Nadeel: je kan jezelf in de weg zitten, hoger risico op bijv. burn-out. Maar 'perfectionisme' is een eigenschap.

Dat geldt toch ook voor HSP?

Ik vind hoog begaafdheid ook geen karaktereigenschap, maar een aantal karaktereigenschappen samen vormen wel dat je hoogbegaafd bent.

Overigens, de mensen die te koop lopen met 'hun' hoogbegaafdheid (ken ik er ook niet zoveel van), vind ik ook bijzonder irritant. Daarnaast zijn er ook nog een aantal mensen waarvan ik denk dat ze best HB kunnen zijn, die je er nooit over hoort. Prima mensen, waarschijnlijk ervaren zij ook de voor en nadelen van het hoogbegaafd zijn, maar daar proberen ze op een zo goed mogelijke manier mee om te gaan.

Zodra mensen hun eigen ongeluk aan hoogbegaafdheid gaan wijten, plak ik er een 'onzin-etiket' op.

Gamayun: ben juist hartstikke blij dat 20% HSP is, dat betekent dat een grote groep van de HSP'ers wel 'normaal' is en dat ik 'mijn' HSP'ers aan de neus kan hangen, dat ze verzuipen in de massa.
quote:_avril_ schreef op 18 juli 2011 @ 20:46:

[...]

Wat voor artikelen dan? In nwe age en yoga tijdschriften, de Libelle, de Marie-Claire, wetenschappelijke tijdschriften, boeken? Wat stond daarin dan?

Informatie van Hoogsensitieve websites, informatie van een Hoogsentitief tijdschrift (gekregen van mijn vreemde collega) en informatie uit bladen zoals Psychologie.

Wat er in stond is ongeveer wat hier ook gezegd wordt, maar dan met het overbekende zweverige sausje erbij. Psychologie had een artikel dat kritisch was en het redelijk afwees.
quote:Gamayun schreef op 18 juli 2011 @ 20:47:

Je baseert je dus op vooroordelen, Iris. Op vage boekjes en zweverige mensen. Die hebben de term voor jou bezoedeld, en nu reageer je alsof jij de wijsheid in pacht hebt. Terwijl je je mening dus eigenlijk enkel hebt gebaseerd op vage boekjes en zweverige mensen...

Hell, als jij mij in het normale leven tegen zou komen (en niet weet dat ik gamayun ben ) zie je gewoon een zelfstandige, directe vrouw, goede carrière, inlevend, sociaal, sterk, etc. Misschien ken je me wel, weet jij veel. Er staat geen HSP op mijn voorhoofd gedrukt, ik loop niet in blauwe gewaden. De enige zonde waar ik mij weleens aan waag is ´s ochtends de zonnegroet om m´n lichaam wakker te krijgen en soepel te houden en wat wierook voor de geur in m'n huis .

Nee, mijn informatie is vooral gebasseerd op die websites. Hun eigen websites dus, the horse his mouth.

En wie weet ben jij redelijk nuchter, al is het laatste (vooral die zonnegroet) te zweverig voor mij.
quote:batwom schreef op 18 juli 2011 @ 20:42:

[...]

Wat een slang ben jij zeg! Nou, nou, dames, niet te gevoelig. Het was niet slangerig bedoeld, hoor, komt er lulliger uit dan ik bedoelde. Er zijn meer forummers die ervan houden om de boel een beetje op te porren, aan te vlammen. Iris is daar 1 van. Is soms hilarisch, maar als het om een topic gaat dat me aan het hart gaat, erger ik me er aan. Voornamelijk omdat er een kans word geboden om echt dieper op de materie in te gaan, om het echt te kunnen begrijpen. Hoef je het er nog steeds niet mee eens te zijn, en kun je HSP-ers nog steeds zielepieten, aanstellers en zweefteven vinden, maar dan is je mening in ieder geval ergens op gebaseerd.
quote:Missprincesa schreef op 18 juli 2011 @ 20:48:

[...]

Ik vind hoog begaafdheid ook geen karaktereigenschap, maar een aantal karaktereigenschappen samen vormen wel dat je hoogbegaafd bent.

Overigens, de mensen die te koop lopen met 'hun' hoogbegaafdheid (ken ik er ook niet zoveel van), vind ik ook bijzonder irritant. Daarnaast zijn er ook nog een aantal mensen waarvan ik denk dat ze best HB kunnen zijn, die je er nooit over hoort. Prima mensen, waarschijnlijk ervaren zij ook de voor en nadelen van het hoogbegaafd zijn, maar daar proberen ze op een zo goed mogelijke manier mee om te gaan.

Zodra mensen hun eigen ongeluk aan hoogbegaafdheid gaan wijten, plak ik er een 'onzin-etiket' op.

Gamayun: ben juist hartstikke blij dat 20% HSP is, dat betekent dat een grote groep van de HSP'ers wel 'normaal' is en dat ik 'mijn' HSP'ers aan de neus kan hangen, dat ze verzuipen in de massa.Eens, het is vooral dat te koop lopen dat irritant is, net als het slachtofferige. Ook bij hoogbegaafd mensen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven