Peuter met eetprobleem

23-07-2011 21:15 71 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi allemaal

Mijn dochtertje van net 3 jaar is een hele moeilijke eter en ik denk dat ik echt hulp nodig ga hebben bij het oplossen hiervan. Het gaat voornamelijk om het avondeten maar ook in de andere maaltijden is ze kieskeurig. Als baby/dreumes at ze al geen warme hap. Toen we begonnen met bijvoeden ging de groente meteen al moeizaam en met een maand of 10 begon ze het te helemaal te weigeren. Dat hebben we tot op de dag van vandaag niet kunnen veranderen..

Dit eet ze ongeveer op een dag:

Ontbijt: 2 volkoren crackers met pindakaas en appelstroop of bakje droge honinghoepels en beker drinkyoghurt (gewone melk lust ze sinds een tijdje niet meer)

Tussendoor: volkoren ontbijtkoek of ander (volkoren) koekje of rozijntjes, appelsap of water

Lunch: 1 a 1,5 boterham met appelstroop/pindakaas/vegetarische smeerworst (iets anders lust ze niet) met drinken (appelsap, water of drinkyogurt)

Tussendoor: beetje fruit: druiven, banaan of appel

Avondeten: tja, weinig. Ze zou met de pot mee moeten eten maar doet dat niet, ze lust bijna niets en weigert ook te proeven. Ze lust wel: vissticks, knakworsten, pasta met pesto, pannekoeken, frietjes maar ook daarvan eet ze zelden meer dan 5 happen. Als ze redelijk eet (>3 happen ) krijgt ze een toetje. Groente: geen. Ik moet hemel en aarde bewegen voor een schijfje komkommer.

Het gebrek aan groente probeer ik op te vangen door dagelijks een groente/fruit shot te geven, dat vindt ze gelukkig wel lekker. Ik weet het, het is niet the real thing, maar iig iets,

Zoals jullie lezen hongert ze zichzelf nog niet uit, maar het houdt niet over. Ze is mager aan het worden, nog geen 13 kilo bij ongeveer 96 cm. Ze is het afgelopen jaar nog geen kilo aangekomen en wel 10 cm gegroeid. Ook lijkt ze "bang" te zijn voor het avondeten. Ze begint vaak te piepen/jengelen als we aan tafel moeten. Ik probeer de sfeer aan tafel positief te houden en prijs haar uitgebreid bij elke hap maar het is moeilijk...Ik denk dat we ergens iets verkeerd hebben gedaan, maar wat? Haar broertje van 14 maanden is een echte veelvraat, dus daar geen eetproblemen en hij krijgt dezelfde "behandeling".

Binnenkort moeten we weer naar het CB en daar wil ik om hulp gaan vragen maar misschien hebben jullie hier ook nog tips of herkenning?

Alvast bedankt!
Hoi,

Vervelend he dat ze zo weinig eet en niks wil proeven. Ons zoontje van bijna 5 eet ook al jaren weinig en weigert te proeven. In het begin hebben we ook van alles geprobeerd en op een gegeven moment ons er maar bij neergelegd. Hij eet nu iets meer dan eerst maar veel variatie zit er ook niet in. 's morgens eet hij soms een halve boterham (zonder korst) met leverworst of een creamcracker. Naar school krijgt hij fristi en een ontbijtkoek mee. Tussen de middag 1 soms 2 boterhammen met leverworst of kaas, 's middags als tussendoortje een bumacakje of sprits en soms een stukje appel en 's avonds is het vaak wortels, aardappelen en vlees en sinds kort spinazie of kale pasta met kaas. Wij maakten regelmatig voor hem dus iets anders klaar. Pizza of patatjes met frikandel vindt hij ook lekker maar als hij mag kiezen kiest hij voor spinazie. Hij drinkt wel heel veel limonade of fristi. Snoep vond hij nooit lekker maar sinds kort wil hij berensnoepjes. Ik merk wel dat sinds hij op school zit meer probeert maar een goede eter zal het nooit worden. Wij hebben ons er maar bij neergelegd. Hij weegt nu bijna 16 kg en is 107 cm. Hij heeft nog wel heel lang peutermelk gedronken en drinkt dat nog af en toe. Hij is nooit ziek en daarom heb ik er nooit een probleem van gemaakt maar af en toe was/is het weleens frusterend...

In vind dat je dochtertje redelijk eet en zolang ze er zelf geen problemen van ondervindt zou ik dat ook niet doen als ik jou was. Sterkte ermee!
Geen strijd van maken, dat hoort gewoon bij de leeftijd. Ze heeft omtdekt dat ze een eigen wil heeft en dat leeft ze nu uit. Eten is een van die dingen die ze zelf kan controleren, en dat laat ze zien. Hoe harder je probeert, des te hardnekkiger zal ze weigeren.

Verder: schep gewoon een ielie beetje op, bijv. halve aardappel half schepje groenten en drie brokjes vlees. Ook vind ik dat ze best veel overdag eet, misschien dat ze daarom geen honger heeft. de tussendoortjes die je aanbiedt zijn wel gezond, maar ook vol met calorietjes en een maagje van drie eet niet zoveel als een volwassene.

Ook zou je kunnen denken aan een beloningssysteem met stickers en met zoveel stickers een kadootje of iets wat ze graag wil. (kinderboerderij, speeltuin oid)

Op die manier leg je de verantwoording bij haar, dat wil ze ook .

Ik zou me niet druk maken, zolang ze eet wat je schrijft en actief is zal ze echt niet van de honger omkomen.

Heel veel geduld en wijsheid toegewenst.
Nu ben ik geen moeder, maar het 'straffen' door geen toetje te geven. Waarom doe je dat? Ik snap dat je haar probeert te motiveren, maar als ze toch slecht eet maakt dat volgens mij niet zoveel uit. Ik zou proberen een maand geen heisa te maken, gewoon eten voor haar neer te zetten en het verder gezellig te hebben aan tafel. Beetje kletsen met elkaar en niet corrigeren of al te veel 'voeren'.

Ik was vroeger een verschrikkelijk slechte eter (hoor ik nog af en toe ) en mijn moeder vertelt altijd: op een dag begon je gewoon te eten..

Als je het zelf benadert als een 'eetprobleem' maak je het wellicht alleen maar erger. Ik snap dat je je zorgen maakt om het gewicht van je dochter maar laat haar tussendoor dan zoveel mogelijk extra eten als het avondeten toch niets wordt.

1 vraag trouwens, waarom crackers ivm brood bij het ontbijt? brood is toch vullender (en goed vanwege jodium)
En, ik ben dus zo'n kind waarmee het goedgekomen is, sterker nog, het zou wel wat minder mogen
Volgens mij eet je dochter prima...
Mijn dochter eet nouwelijks 's avonds.

Maar we hebben geen aandacht voor haar wel of niet eten, we zitten gewoon gezellig aan tafel. of ze eet of niet , maakt niet uit.

toetje krijgt ze altijd volle yoghurt is heel gezond.

Een strijd om eten win je niet bij een peuter . dus daar begin ik niet eens aan.
quote:vivadiva85 schreef op 23 juli 2011 @ 21:42:

Nu ben ik geen moeder, maar het 'straffen' door geen toetje te geven. Waarom doe je dat? Ik snap dat je haar probeert te motiveren, maar als ze toch slecht eet maakt dat volgens mij niet zoveel uit. Ik zou proberen een maand geen heisa te maken, gewoon eten voor haar neer te zetten en het verder gezellig te hebben aan tafel. Beetje kletsen met elkaar en niet corrigeren of al te veel 'voeren'.

Ik was vroeger een verschrikkelijk slechte eter (hoor ik nog af en toe ) en mijn moeder vertelt altijd: op een dag begon je gewoon te eten..

Als je het zelf benadert als een 'eetprobleem' maak je het wellicht alleen maar erger. Ik snap dat je je zorgen maakt om het gewicht van je dochter maar laat haar tussendoor dan zoveel mogelijk extra eten als het avondeten toch niets wordt.

1 vraag trouwens, waarom crackers ivm brood bij het ontbijt? brood is toch vullender (en goed vanwege jodium)Is dat zo? Wij ontbijten ook weleens met crackers, of rijstwafels, of beschuit. Wist niet dat brood beter was?
Loslaten, mijn dochter was ook een hele slechte eten (vooral avondeten maar ook fruit etc) Voor mij is het het belangrijkste dat het gezellig is aan tafel. Ze is nu 3,5 en is sinds een half jaar steeds meer gaan eten iets wat ze eerst niet 'lustte', eet ze nu wel. Toetje kreeg ze altijd.

Ik vind dat jou kind trouwens best goed eet hoor en ook qua gewicht en lengte ok is. Mijn oudste zoon is 5, eet best redelijk en is 16 kilo en 105 cm. Hoeft dus niet veel te zeggen.

Dochter van 3,5 is ook 16 kilo en 105 cm en heeft een tijd veel slechter gegeten.
Ik eet ook wel crackers hoor Scarpetta, weet eigenlijk niet eens waarvoor jodium goed zou zijn, maar heb het ooit gelezen en voedingsstoffen lijken me bij kleine kinderen nog veel belangrijker

via google:

http://www.jodiumtekort.nl/nieuws/crack ... ckers.html
Ok, niet meer belonen/straffen met het toetje dus.

Ik zal het weer eens een tijdje proberen, gewoon bordje van normaal eten (dus niet apart voor haar iets maken?) voor haar neerzetten en verder geen aandacht aan besteden.

Probleem daarbij is dan wel dat ze altijd een enorm drama maakt: huilen, roepen: dat lust ik niet! Ik wil niet eten!

Kortom, het op die manier gezellig houden is heel moeilijk.. tips daarvoor? of zouden jullie gewoon apart koken en haar iets geven dat ze wel lust? Gevaar daarvan vind ik dat ze nooit leert dat we allemaal hetzelfde horen te eten.

Crackers bij het ontbijt is omdat ze 's ochtends geen brood wil.
quote:vivadiva85 schreef op 23 juli 2011 @ 21:55:

Ik eet ook wel crackers hoor Scarpetta, weet eigenlijk niet eens waarvoor jodium goed zou zijn, maar heb het ooit gelezen en voedingsstoffen lijken me bij kleine kinderen nog veel belangrijker

via google:

http://www.jodiumtekort.nl/nieuws/crack ... ckers.html

Jodium heeft je schildklier nodig om goed te kunnen werken.

Kind van vriend eet ook zoiets. Maar wel veel groente, zolang het rauw is. Ze eet prima en groeit goed.
Rebecca, hier is de "regel" je hoeft het niet op te eten, maar je laat het wél op je bord liggen (niet kliederen, niet in de pan gooien , niet aan de hond voeren onder tafel )

deze regel herhaal ik altijd op rustige toon als ze protesteert als ik opschep.

Door aan te geven dat ze het niet op hoef te eten haal je de druk er helemaal af.

(er word hier 's avonds niet gesnackt/ koekje oid)

als ze echt piept dat ze trek heeft krijgt ze boterham kaas.

Omdat eten zo een issue nu is zal deze aanpak niet binnen twee weken resultaat boeken vermoed ik.

al denk ik dat je met geen enkele methode snel resultaat gaat boeken zoals jij dat graag ziet.
quote:patricia1987 schreef op 23 juli 2011 @ 21:23:

Hier precies hetzelfde. Lees mee, van het cb word ik nl ook niet wijzer. Huisarts en cb zeggen allebei; het is een vrolijk en actief kind, ze doet het goed, jullie zijn ook niet groot, etc. Allemaal leuk en aardig, maar ik wil gewoon dat ze eet.Ik denk dat dáár het probleem zit, net als bij TO. Ik vind het woord eetprobleem hier dan ook echt niet op zijn plaats. Dit eetgedrag zie ik zo vaak bij kinderen, lijkt me heel normaal. En volgens mij heeft het ook geen zin om te vergelijken met broertjes, zusjes of andere kinderen, want ieder kind is nou eenmaal verschillend qua eetgedrag (iedere volwassene trouwens ook).
Pasgeleden las ik hier iets wat ik erg grappig vond en ik heb het ook meteen overgenomen: als ze zegt 'Lust ik niet' zeg ik dat dat ook niet hoeft, maar dat ze het wel op moet eten.
quote:vivadiva85 schreef op 23 juli 2011 @ 21:55:

via google:

http://www.jodiumtekort.nl/nieuws/crack ... rs.htmlGoh dat wist ik niet, bedankt voor de link.
Een en al herkenning hier. Mijn dochter heeft vanaf 8 maanden haar warme eten geweigerd. Ze at al die jaren ook niet tot nauwelijks fruit. Ze at wel brood. Wij zijn bij een diëtiste geweest (via cb), maar dat heeft ons niet veel geholpen. Ze kunnen best goed bepalen wat je moet eten, maar ze krijgen je dochter niet aan het eten. Wij hebben de strijd letterlijk opgegeven. Hoe slecht ze ook at ze heeft altijd een toetje gekregen.

En nu is ze 5 en ze eet. Het is echt prachtig om te zien. Ze heeft nu zelfs lievelingseten zoals bloemkool en spinazie. Heerlijk. Ze eet nog steeds niet veel hoor. Soms haar hele bord leeg en soms een hap. Als we worteltjes eten plukt ze zelfs nog uit de pan en bij het raspen eet ze rauw een aantal worteltjes op. Ook eet ze redelijk goed fruit. Het was van de één op andere dag... ik geloof dat man en ik een week lang onze kin op de grond hadden liggen van verbazing.

Ik geloofde het nooit zo als mensen zeiden dat het goed zou komen als je het los zou laten, maar het is dus echt zo. Ik heb destijds ook menig topic er over geopend. Wij genieten nu nog elke dag van de happen die ze neemt.
Groot bord met klein beetje eten, grote kom met klein beetje fruit, grote beker. Optisch bedrog zeg maar, kan ook nog wel eens werken en verder vooral niet te veel dwang en niet aandringen. Stopt ze met eten, haal resoluut het bord weg en biedt het toetje aan. Ook geen drankjes voorafgaand aan het avondeten. Goed gedrag van ander kind prijzen, niet dat van haar!! En vooral geen aangepast eten voor haar maken!!!!
quote:rebecca78 schreef op 23 juli 2011 @ 22:06:

Ok, niet meer belonen/straffen met het toetje dus.

Ik zal het weer eens een tijdje proberen, gewoon bordje van normaal eten (dus niet apart voor haar iets maken?) voor haar neerzetten en verder geen aandacht aan besteden.

Probleem daarbij is dan wel dat ze altijd een enorm drama maakt: huilen, roepen: dat lust ik niet! Ik wil niet eten!

Kortom, het op die manier gezellig houden is heel moeilijk.. tips daarvoor? of zouden jullie gewoon apart koken en haar iets geven dat ze wel lust? Gevaar daarvan vind ik dat ze nooit leert dat we allemaal hetzelfde horen te eten.

Crackers bij het ontbijt is omdat ze 's ochtends geen brood wil.Ze maakt er een drama van omdat het een strijd is geweest. Dat heeft denk ik wel zijn tijd nodig. Ik heb nooit apart gekookt. Ze at toch niet dus heb de moeite nooit genomen. Als ze aangaf dat ze niet wilde eten zei ik "prima, maar ik schep wel even wat op. Net zo gezellig dat jij ook wat op je bord hebt liggen en als je toch wat wilt eten kun je het zo pakken". ze heeft dus altijd wel deelgenomen aan het eten.
Mijn zoon hield ook absoluut niet van warm eten. Hij is inmiddels 8 en het is allemaal goed gekomen. Volgens mij moet je je niet ongerust maken. Geef ze wat ze willen en het komt vanzelf goed.
mijn zoontje is 2,5 en eet momenteel ook erg slecht.

Hij at altijd mega goed. At gewoon met de pot mee en er was niets dat hij niet lustte.

Nu wil hij alleen nog maar potjes olvarit en zelfs dat eet hij vaak niet.

Wil hij niet eten? Dan niet.... wel yoghurt nadat wij klaar zijn met eten. Prima, dan eet je wel yoghurt.

Enige voorwaarde is dat hij aan tafel blijft zitten. Verder vind ik het best.

Merk wel dat hij, nu zijn kleine zusje steeds meer mee gaat eten, langzaam maar zeker wat meer mee eet.

Ik ben ook geen voorstander van potjes, maar ja.. je moet toch wat!
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Hier ook iemand die groot geworden is op boterhammen met kaas. En mijn dochter een ook niet heel veel. Kwart aardappel en qua groente lust ze dopertjes en sperziebonen. Die eten we dan ook regelmatig en andere dagen eet ze voor het eten al wat komkommer of extra fruit als ik weet dat ze haar avondeten toch niet gaat lusten. Ook regelmatig een boterham.

Voor wat jij overdag als eten beschrijft vind ik niet weinig hoor.

Probeer lekker gezellig te gaan eten en voor niemand druk op het aan tafel zitten is voor iedereen gezelliger.
quote:blinkiebill schreef op 23 juli 2011 @ 22:18:

Goed gedrag van ander kind prijzen, niet dat van haar!! En vooral geen aangepast eten voor haar maken!!!!wat onaardig
quote:biol schreef op 23 juli 2011 @ 22:21:

mijn zoontje is 2,5 en eet momenteel ook erg slecht.

Hij at altijd mega goed. At gewoon met de pot mee en er was niets dat hij niet lustte.

Nu wil hij alleen nog maar potjes olvarit en zelfs dat eet hij vaak niet.

Wil hij niet eten? Dan niet.... wel yoghurt nadat wij klaar zijn met eten. Prima, dan eet je wel yoghurt.

Enige voorwaarde is dat hij aan tafel blijft zitten. Verder vind ik het best.

Merk wel dat hij, nu zijn kleine zusje steeds meer mee gaat eten, langzaam maar zeker wat meer mee eet.

Ik ben ook geen voorstander van potjes, maar ja.. je moet toch wat!Haha, mijn dochte ris nu 6 en ze vraagt af en toe of ze aaaalllsjeblieeehieeft een potje mag??!! Nou ja!
quote:Tuorrebout schreef op 23 juli 2011 @ 22:15:

Een en al herkenning hier. Mijn dochter heeft vanaf 8 maanden haar warme eten geweigerd. Ze at al die jaren ook niet tot nauwelijks fruit. Ze at wel brood. Wij zijn bij een diëtiste geweest (via cb), maar dat heeft ons niet veel geholpen. Ze kunnen best goed bepalen wat je moet eten, maar ze krijgen je dochter niet aan het eten. Wij hebben de strijd letterlijk opgegeven. Hoe slecht ze ook at ze heeft altijd een toetje gekregen.

En nu is ze 5 en ze eet. Het is echt prachtig om te zien. Ze heeft nu zelfs lievelingseten zoals bloemkool en spinazie. Heerlijk. Ze eet nog steeds niet veel hoor. Soms haar hele bord leeg en soms een hap. Als we worteltjes eten plukt ze zelfs nog uit de pan en bij het raspen eet ze rauw een aantal worteltjes op. Ook eet ze redelijk goed fruit. Het was van de één op andere dag... ik geloof dat man en ik een week lang onze kin op de grond hadden liggen van verbazing.

Ik geloofde het nooit zo als mensen zeiden dat het goed zou komen als je het los zou laten, maar het is dus echt zo. Ik heb destijds ook menig topic er over geopend. Wij genieten nu nog elke dag van de happen die ze neemt.Wanneer was die dag? Ik kan niet wachten!
Ze was 4,5 jaar. De eerste maanden kwam ze uit school met haar fruittrommeltje halfvol weer naar huis. Na een aantal maanden sloeg dat om en had ze altijd haar trommeltje leeg. En met 4,5 jaar begon ze warm te eten. De school kost haar energie en dat moet ze weer aanvullen. Sinds ze naar school gaat heeft ze qua eten hele sprongen gemaakt. Ze moest ook naar de overblijf. Maanden heeft ze helemaal niets gegeten en ook daar van de een op andere dag was de omslag en nu eet ze ook daar alles op. Ze kreeg zelfs een sticker van juf omdat ze het zo knap vonden.

Maar je kunt voor je eigen gemoedsrust best naar een dietiste gaan. Dan gaan ze bekijken wat ze eet en wat ze nodig heeft. Wij moesten bijvoorbeeld overstappen naar volle producten zoals volle boter, yoghurt, melk ed. Maar wat ik al eerder zei een dietiste krijgt je kind niet fysiek aan het eten.

Maar ik herken het helemaal. Het is heel frustrerend en je wilt het beste voor je kind, maar dat zit hem echt niet alleen in het warme eten. En mijn jongste is een hele goede eter. Die eet haar hele bord leeg en soms ook nog een tweede bord. Ze hebben dezelfde opvoeding. Zij eet bijvoorbeeld slecht haar brood op. De een is een broodeter en de ander een warm eter.

Maar als je mijn schema volgt moet je nog zo'n anderhalf jaar wachten

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven