Onze bruiloft!

25-07-2011 21:53 79 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik gaan volgend jaar augustus trouwen. Wij hebben beiden bewust gekozen om vrienden als getuigen te vragen. Ik heb naast twee goede vriendinnen ook mijn tante als getuige gevraagd. Na de dood van mijn moeder heb ik een tijd bij mijn tante en tante gewoond. Ik heb er bewust voor gekozen mijn stiefmoeder niet als getuige te vragen en mijn vriend heeft er ook bewust voor gekozen om geen ouder of broer en zus als getuigen te vragen. Nou heeft de moeder van mijn vriend hem vorige week al helemaal overstuur opgebeld met toch wel het verwijt dat hij zijn oudere broer niet als getuige heeft gevraagd. En vandaag belde mijn vader met de mededeling dat mijn stiefmoeder toch wel verwacht had dat ze mijn getuige zou zijn en nu best wel verdrietig is. Het moeilijke aan mijn situatie is dat mijn vader en mijn tante elkaar totaal niet liggen en mijn vader nog niet weet dat ik mijn tante wel als getuige heb gevaagd! Ik zit hier best wel mee in mijn maag! Het van me afschrijven doet me goed en geeft me wat meer
quote:blijfgewoonbianca schreef op 25 juli 2011 @ 22:20:

[...]

Zo'n " het is helemaal MIJN dag " -dag wordt altijd stukken leuker als er niemand met vervelende gevoelens rondloopt. Je woont nou eenmaal niet op een eilandje, Als je met helemaal niemand rekening wilt houden en het je niet boeit of je mensen pijn doet,waarom wil je er dan anderen mensen bij hebben?Andersom hoef je je niet in bochten te wringen om te voldoen aan verwachtingen van mensen die vooral zijn ingegeven door een gevoel van eigen belangrijkheid en niet per se steunen op de dagelijkse omgang met elkaar.
quote:Ikbenanoniem schreef op 25 juli 2011 @ 22:22:

[...]

Ik vind het niet zo speciaal trouwens, getuige zijn. Je bent erbij en zet een krabbel, that's it.

Misschien denken haar vriendinnen er ook wel zo over. En dan is het best rot dat iemand die er wél veel waarde aan hecht niet wordt gevraagd.

Nogmaals; heeft ze geen recht op.

In veel ( niet alle ) gevallen geldt ook nog; vriendinnen komen, vriendinnen gaan, familie blijft eeuwig bestaan.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
maar BGB, de tante is OOK familie en staat dichter bij TO dan de nieuwe partner van haar vader. Ik snap best dat ze die dan voorrang wil geven.
quote:Vlammetje1203 schreef op 25 juli 2011 @ 22:27:

maar BGB, de tante is OOK familie en staat dichter bij TO dan de nieuwe partner van haar vader. Ik snap best dat ze die dan voorrang wil geven.In dat geval had ik - maar ik ben TO niet - tante en stiefmama gedaan. Of beiden niet. Ik neem aan ( omdat stiefmoeder er ergens wel op gerekend heeft ) dat ze al heel lang haar stiefmoeder is en dat ze een goede band hebben.
Bestond er niet nog zoiets als bijzonder getuige? Weet niet precies en ben te lui om het op te zoeken.

Dat iemand niet officieel getuige is maar wel ceremonieel. Of zoiets.
Altijd lastig, dit. Eens met bgb, je zit nu eenmaal niet op een eilandje. Heb zelf iets omgekeerds gehad, was gevraagd als getuige terwijl ik die hele verbintenis niet zag zitten. Was een rokkenjager en zuiperd, zij huilde zich al jaren de ogen uit het hoofd maar een huwelijk moest dat allemaal wegpoetsen.
quote:Moonlight82 schreef op 25 juli 2011 @ 23:18:

Bestond er niet nog zoiets als bijzonder getuige? Weet niet precies en ben te lui om het op te zoeken.

Dat iemand niet officieel getuige is maar wel ceremonieel. Of zoiets.Kan er niets over vinden.
quote:Dickens schreef op 25 juli 2011 @ 23:30:

Altijd lastig, dit. Eens met bgb, je zit nu eenmaal niet op een eilandje. Heb zelf iets omgekeerds gehad, was gevraagd als getuige terwijl ik die hele verbintenis niet zag zitten. Was een rokkenjager en zuiperd, zij huilde zich al jaren de ogen uit het hoofd maar een huwelijk moest dat allemaal wegpoetsen.

Wat heb je gedaan?

http://www.trouw.nl/tr/nl ... -passen-als-getuige.dhtml
Ik snap eerlijk gezegd niet waar je je familie zich mee bemoeit, met alle respect. Het is jouw keuze.

Ik kan me niet voorstellen dat mijn ouders bij mij zouden komen klagen, of hun verwachtingen uitspreken, over wie er mijn getuigen zouden moeten zijn.

Als ik hen niet zou vragen, zou het best kunnen dat ze teleurgesteld zijn, maar dan houden ze dat voor zich. Ik vind het raar dat ze zich met zo'n persoonlijke keuze bemoeien....
Bgb, heb voor de eer bedankt. Gezegd dat ik, na al die gedeelde relatiebagger, niet met een oprecht gezicht kon tekenen. Was einde vriendschap helaas. Hij vertrok 2 jaar, anderhalf kind, een soa en een schuld van 50 mille later.
Tips: http://mobiel.viva.nl/forum/list_message/3761453

Kan dus misschien wel 5 personen!
Choca ik kan je link niet openen.

Maar misschien was het deze (wilde ik zelf net posten)

Getuigen huwelijk

Staat wel iemand in met 3 getuigen p.p.

Ook een 'bijzondere getuige' maar dat was iemand die minderjarig was en daarom dus geen gewone getuige kon zijn.
quote:Dickens schreef op 26 juli 2011 @ 00:14:

Bgb, heb voor de eer bedankt. Gezegd dat ik, na al die gedeelde relatiebagger, niet met een oprecht gezicht kon tekenen. Was einde vriendschap helaas. Hij vertrok 2 jaar, anderhalf kind, een soa en een schuld van 50 mille later.Anderhalf kind? Bovenste helft, of de onderkant?
bgb
quote:blijfgewoonbianca schreef op 25 juli 2011 @ 22:24:

[...]

Misschien denken haar vriendinnen er ook wel zo over. En dan is het best rot dat iemand die er wél veel waarde aan hecht niet wordt gevraagd.

Nogmaals; heeft ze geen recht op.

In veel ( niet alle ) gevallen geldt ook nog; vriendinnen komen, vriendinnen gaan, familie blijft eeuwig bestaan.

Daar heb je op zich wel gelijk in.

Maar ik verbaas me toch wel vaak over de verwachtingen die mensen hebben rond bijvoorbeeld een trouwdag. Ik vind het zelf logisch dat het bruidspaar beslist wat bij hen past en wie zij vragen voor bepaalde taken.

De ideeën van mensen over een trouwdag/bruiloft lopen soms zo ver uiteen dat je daadwerkelijk leest dat mensen die een kleine bruiloft wilden opgescheept worden met 150 gasten. Omdat er vanuit de familie druk werd uitgeoefend om neef Kees en tante Annie toch maar uit te nodigen. En als je die uitnodigt, dan ben je ook verplicht de 7 neven en nichten van moeders kant met aanhang uit te nodigen, "want anders krijg je scheve gezichten".

Voor je het weet zit je op je eigen bruiloft met een groot aantal mensen waar je nooit contact mee hebt.
Toch snap ik de familie van de vriend van TO ook wel.

Let wel hoor het is jullie dag en jullie moeten lekker doen wat jullie zelf willen.

Ik zou het heel raar vinden als bijvoorbeeld mijn zus zou trouwen en er zou blijken dat hij 3 getuigen heeft en zij geen een van onze kant... Zo daar best een vervelend gevoel bij hebben. En het jammer vinden dat zij geen persoonlijke getuige zou hebben. Ongeacht wie dat dan is.
het lijkt me best lastig, zo'n situatie.

Je wilt niemand voor zn hoofd stoten, maar ook de getuigen kiezen die je wilt.

Eerder werden al een aantal tips gegeven die zouden kunnen werken zoals bijv je stiefmoeder meevragen om je jurk te passen.

Je zou haar ook nog naast jullie kunnen indelen tijdens het eten (lijkt me ook vrij speciaal), of haar ceremoniemmester maken.

of misschien wil ze wel jouw vrijgezellendag regelen (evt samen met je zus).

Kom je nu wel uit met je getuigen trouwens? Heeft je vriend maar een getuige? of hebben jullie er nu een teveel?

(toen een van mijn beste vriendinnen ging trouwen was ik stiekem een beetje teleurgesteld dat ik niet als haar getuige gevraagd werd. Puur en alleen omdat ik haar als mijn getuige gevraagd zou hebben. Eventjes voelde het alsof onze vriendschap voor mij veel meer betekende dan voor haar. Dat is het denk ik vaak in dit soort situaties.. het was trouwens een prachtige bruiloft en ze is nog altijd heel gelukkig en dat is het enige dat belangrijk is toch? Ik zou haar trouwens nog steeds vragen mocht ik zelf gaan trouwen)
TO, ik ben bij een huwelijk geweest waar bruid en bruidegom allebei 3 getuigen hadden. De (wettelijke) trouwakte werd ondertekend door 4 van de getuigen, maar daarnaast had het bruidspaar een eigen trouwboek wat is ondertekend door alle 6 de getuigen. Symbolisch maar heel mooi en het bruidspaar en alle getuigen waren er blij mee! Misschien is dat een oplossing voor je '3-getuigen-probleem'?
Sunlight over me no matter what I do
quote:Oriane schreef op 26 juli 2011 @ 10:01:

Toch snap ik de familie van de vriend van TO ook wel.

Let wel hoor het is jullie dag en jullie moeten lekker doen wat jullie zelf willen.

Ik zou het heel raar vinden als bijvoorbeeld mijn zus zou trouwen en er zou blijken dat hij 3 getuigen heeft en zij geen een van onze kant... Zo daar best een vervelend gevoel bij hebben. En het jammer vinden dat zij geen persoonlijke getuige zou hebben. Ongeacht wie dat dan is.Ze hebben er twee van vriends kant en drie van haar kant, maar dit is geregeld toen ze nog in de veronderstelling waren dat ze er ieder vier mochten, dus dat is hier niet van toepassing, vriend heeft ook zijn eigen getuigen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Ik vind het trouwens ook niet zo kies om openlijk je teleurstelling hierover te uiten. Wat heb je er ook aan? Stel dat je alsnog wordt gekozen, dan is de eer er toch allang vanaf, dan heeft de bruid dat alleen maar gedaan om verder gezeur te voorkomen? En als de bruid niet wil afwijken van haar oorspronkelijke keuze dan zit ze met een minder lekker gevoel op haar bruiloft. Ik snap niet wat de meerwaarde is om zoiets te laten weten.

Ik hou helemaal niet van bruidsparen die allerlei absurde eisen stellen onder het mom van 'het is onze dag', maar in dit geval vind ik wel dat ze het recht hebben om helemaal zelf te kiezen. Er zijn altijd meerdere logische opties, een aantal daarvan wordt nou eenmaal gepasseerd.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Ik had het heel raar gevonden als ik geen getuige was geweest bij het trouwen van m'n broer.

Aan de andere kant, had hij dat nooit te weten gekomen.

Wat je moet doen?

Geen idee.
quote:StabiloBoss schreef op 26 juli 2011 @ 12:24:

Ik had het heel raar gevonden als ik geen getuige was geweest bij het trouwen van m'n broer.

Aan de andere kant, had hij dat nooit te weten gekomen.

Wat je moet doen?

Geen idee.Mijn vriend heeft het ook niet geuit naar iemand. Niet naar zijn ouders en zus. Alleen naar mij
Frankly my dear, I don"t give a damn
Misschien is het daarom beter voor new-weds-to-be om hun getuigen niet al anderhalf jaar voor de bruiloft te vragen?

Je hebt nu al maanden en hierna nog meer dan een jaar te vullen met deze discussies. Brrrrr.

TO, je doet het nooit goed, dus ik zou er toch over denken hoe jij het wilt en hoe jij denkt dat het voor jou goed voelt later om mee te leven en de gedachte dat je je best hebt gedaan voor iedereen. Meer kun je niet doen dan jouw wensen proberen te verenigen in een respectvol samenzijn met hun wensen. Ook van hen wordt respect gevraagd omdat ze kunnen verzinnen dat ook jij hebt nagedacht over je keuzes.

Ik heb zelf meegemaakt dat de toenmalige schoonouders verzochten dat achteroom met vrouw en kind werden uitgenodigd terwijl bruidspaar hen 1x gezien hadden. Geen zin in dus, en te duur ivm budgetbruiloft. Er werden dikke tranen gehuild en nog meer en ergere terreurpressie. Toen schoonmama na vier weken haar zin niet kreeg werd er gehuild omdat zij geen inzicht kreeg in de tafelschikking, omdat er geen taart was maar petit fours en omdat er na het diner een traditie van haar aangetrouwde familie werd ingewilligd. Alles is gewoon gegaan zoals het bruidspaar het wilde en o ja, iedereen had klachten achteraf zoals dat een groepje in de tuin had gerookt, een kind kauwgum kauwde tijdens het dure diner, de bruid een te blote jurk droeg voor de tijd van het jaar, er wel studiematen waren die zij niet kenden en niet de achteroom, er geen fotosessie met eigen broers en zussen was gedaan, een van de ouders geen hoed droeg terwijl dat was afgesproken en dat er vis werd geserveerd als voorafje. Maar het bruidspaar voelde dat het voor hen zo goed was geweest.
Bij mijn zus ging ik er vanuit dat ik getuige zou zijn en ik zou heel raar hebben opgekeken als ik het niet was geworden en ook verdrietig zijn geweest.

Bij een voormalige beste vriendin heb ik voor de eer bedankt, na lang wikken en wegen. Onze sterke band was namelijk verwaterd geraakt en dus zou ik het hypocriet hebben gevonden deze rol alsnog te vervullen.

In het geval van TO zou ik de stiefmoeder alleen vragen als ik een band met haar had, niet als ze slechts de partner van mijn vader was geweest. Die tante zou ik zeker vragen en mijn beste vriendin.
quote:margot73 schreef op 26 juli 2011 @ 15:08:

Ik heb zelf meegemaakt dat de toenmalige schoonouders verzochten dat achteroom met vrouw en kind werden uitgenodigd terwijl bruidspaar hen 1x gezien hadden. Geen zin in dus, en te duur ivm budgetbruiloft. Er werden dikke tranen gehuild en nog meer en ergere terreurpressie. Toen schoonmama na vier weken haar zin niet kreeg werd er gehuild omdat zij geen inzicht kreeg in de tafelschikking, omdat er geen taart was maar petit fours en omdat er na het diner een traditie van haar aangetrouwde familie werd ingewilligd. Alles is gewoon gegaan zoals het bruidspaar het wilde en o ja, iedereen had klachten achteraf zoals dat een groepje in de tuin had gerookt, een kind kauwgum kauwde tijdens het dure diner, de bruid een te blote jurk droeg voor de tijd van het jaar, er wel studiematen waren die zij niet kenden en niet de achteroom, er geen fotosessie met eigen broers en zussen was gedaan, een van de ouders geen hoed droeg terwijl dat was afgesproken en dat er vis werd geserveerd als voorafje. Maar het bruidspaar voelde dat het voor hen zo goed was geweest.Heerlijk nietwaar, bruiloften.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven