Hond sloopt alles

12-09-2011 18:43 95 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi, ik hoop dat iemand hier mij kan helpen of in ieder geval advies heeft!

Wij hebben een golden x labrador retriever (teefje) van net 1 jaar. Toen ze pup was sloopt ze de eerste 2 maanden dat ze hier was het halve huis als we even weg waren. De bench was echt geen optie, want ze jankte de hele boel bij elkaar. (Klachten van de buren, zelf konden we 's nachts niet slapen). Dat was na 2 maanden toch veelal over. (Gelukkig). Ze was de afgelopen maanden heel lief, maakte nooit meer iets kapot en is heel aanhankelijk. Alleen sinds een paar weken is het slopen weer begonnen en het lijkt wel erger dan ooit. Ze heeft een gat in ons tapijt gebeten, sloopt dvd hoesjes, boeken, krabt aan de muur en deuren, graaft de hele tuin om. Ik weet gewoon niet meer wat we moeten doen! De bench is ze inmiddels ontgroeid, dus dachten we; dan sluiten we haar 's nachts op in de keuken, nou geen succes. Ze blijft piepen en huilen (uren lang) tot we haar er uiteindelijk uitlaten, echt drama! Ze doet dit ook als we even weg zijn. En dan bedoel ik hooguit 3 uurtjes, want verder ben of ik, of mijn vriend thuis. Ze was ook hartstikke zindelijk deed bij elke keer uitlaten alle 2 de dingen die ze moet doen. Echter weigert ze dat nu soms en doet ze het als we thuis komen als nog in tuin. (Zucht).

Nu heb ik aan twee dingen zitten denken, zou het komen omdat ze loops moet worden? (Ze is het nog nooit geweest) of zou het komen omdat ik zwanger ben? (Ben 24 weken zwanger, sinds ik een paar weken zwanger ben trekt ze al wel veel meer naar mijn vriend toe, terwijl ik eerst haar kroelmaatje was).

Wie heeft hier ervaring mee? En wat is er aan te doen? Want het is voor zowel ons als haar zelf natuurlijk niet leuk. Het lijkt wel of haar gewoon iets dwars zit. Terwijl ze als we thuis zijn echt een engeltje is; heel aanhankelijk, heel goed luisteren enzovoorts.

Alvast bedankt!
quote:Equus schreef op 13 september 2011 @ 17:57:

[...]

Dat is dus aangeleerd gedrag door "verkeerde" conditionering. Geen dominantie...

Ik doelde op rangorde dominantie probleem.. Kortom hond ziet baas niet als baas .. maar staat er boven ipv eronder.

Het zgn hond vertroetelen als kind ipv als hond te behandelen.
Draakje helaas zijn die mensen er te veel.. Eigenlijk zou men verplicht een puppycursus moeten volgen wanneer je een hond aanschaft..

Maar men weet t zgn altijd beter , ze denken dat ze t wel kunnen en vervolgens zie je die gevallen ALLEMAAL bij Ceasar Milan voorbij komen.. Mensen behandelen hun hond niet als hond maar gewoon als gezinslid dat tijdens GTST gezellig naast ze op de bank mag zitten.. En t raar vinden dat de hond 3 weken later hun van de bank jaagt wanneer GTST begint.
quote:Draakje29 schreef op 13 september 2011 @ 22:30:

[...]

Ik zie het vaker anders om: Dat dierenartsen (meerdere) adviseren om eens contact op te nemen met een gedragstherapeut, maar dat mensen dat niet willen, want zij doen niets fout. Het is de hond zijn schuld. (ja, dus daarom moet je een gedragstherapeut inschakelen... Maar ja, toch willen mensen vaak niet... Heel erg jammer...).Dat ben ik helaas helemaal met je eens. Voor lichamelijke problemen gaat men tegenwoordig vaak wel naar de DA, maar voor gedragsproblemen gaat men nog steeds niet naar een gedragstherapeut, want dat is niet nodig, te duur of het wordt zelfs belachelijk gemaakt ("dat is maar een zweverige kwakzalver" of "haha met mijn hond op de sofa").
Ik had met mijn hondjes ook problemen. Vooral met het aan de lijn uitlaten, want ze trokken heel hard. Dit kon ik niet aan met mijn gezondheid, dus gingen ze niet dagelijks uit. Geen heel groot probleem, want ze kunnen in de tuin rennen. Maar helemaal goed was het natuurlijk niet.

Ik heb dat regelmatig besproken bij de DA en gevraagd wat ze voor me konden doen (wetende dat ik geen geld heb voor een therapeut). Toen kwamen ze met het voorstel om bij één van de assistentes te komen trainen. Tijdens haar werktijd, op de praktijk dus. Dit kostte mij niets en voor haar was het een oefenmoment, omdat zij pas geleerd had voor (beginners)gedragstraining.

Uiteindelijk bleek een ander tuigje bij één van de hondjes ook beter te werken. Daar mocht ik lange tijd mee oefenen, waarna ik het tenslotte mocht houden (gratis zelfs).
quote:Zespri79 schreef op 13 september 2011 @ 22:59:

[...]

Ik doelde op rangorde dominantie probleem.. Kortom hond ziet baas niet als baas .. maar staat er boven ipv eronder.

Het zgn hond vertroetelen als kind ipv als hond te behandelen.

Volgens mij praten we langs elkaar heen :-)

Als je bedoelt dat de hond heeft het nu "voor het zeggen heeft", ben ik het met je eens, maar dit komt niet omdat de hond een "dominant" karakter heeft.

Als hij een bench niet fijn vindt (omdat eigenaren het soms niet goed opgebouwd hebben), gaat janken en er vervolgens uitgehaald wordt, wordt hij beloond voor zijn gedrag door de eigenaar. Logisch dat hij het de volgende keer weer doet omdat het werkt voor hem. Janken = uit nare situatie gehaald worden = je prettiger voelen.

Zouden we zelf ook doen....als we in een nare situatie zitten en roepen om hulp werkt, dan zullen we dat de volgende keer weer doen. Zijn we dan ook dominant als we een manier hebben gevonden die werkt en dit uitvoeren? (grapje hoor)
quote:Draakje29 schreef op 13 september 2011 @ 22:30:

[...]

Ik zie het vaker anders om: Dat dierenartsen (meerdere) adviseren om eens contact op te nemen met een gedragstherapeut, maar dat mensen dat niet willen, want zij doen niets fout. Het is de hond zijn schuld. (ja, dus daarom moet je een gedragstherapeut inschakelen... Maar ja, toch willen mensen vaak niet... Heel erg jammer...).Waar woord Draakje.
@Equus: dominantie betekent altijd dat het met rangorde te maken heeft. Een hond is van zichzelf niet dominant, net zoals hij niet van zichzelf andere gedragingen heeft. Het ene karaktertrekje kan er van nature al wel meer in zitten dan het andere, maar het heeft altijd te maken met opvoeding en dus rangorde.

Toen ik enkele posts geleden ook schreef over dominantie, bedoelde ik inderdaad ook rangorde. Ik zie mijn honden dus als knuffels, als kindjes. Door op mijn bed te mogen, op de bank, etc. werden zij hoger in rangorde, werden zij dus 'dominant' (in de zin van 'overheersend', op de hoogste trede staan).

Dominant wordt vaak gezien als een negatief, een slecht woord. Maar dat is het dus niet.
Ik neig net als Equus meer naar verkeerde conditionering als probleem, wat hier toevallig rangorde/dominantieproblemen als gevolg heeft. Verkeerde conditionering kan van alles zijn, zoals bijv. blaffen bij de bel en dan zie je gelijk duidelijk dat het in principe los van rangorde/dominantieproblemen staat.

Ik denk dus dat die hond nu wel dominant gedrag vertoont, maar dat dat niet het kernprobleem is en dus moet je met de behandeling zoeken naar het werkelijke achterliggende probleem, bijv. verveling, pubertijd, verlatingsangst enz.
Molly ben t met je eens..

En t kloterige van alles is ... dat de hond de schuld krijgt terwijl het 99,99999% bij de bazen ligt..
quote:iris1969 schreef op 14 september 2011 @ 12:53:

Ik neig net als Equus meer naar verkeerde conditionering als probleem, wat hier toevallig rangorde/dominantieproblemen als gevolg heeft. Verkeerde conditionering kan van alles zijn, zoals bijv. blaffen bij de bel en dan zie je gelijk duidelijk dat het in principe los van rangorde/dominantieproblemen staat.

Ik denk dus dat die hond nu wel dominant gedrag vertoont, maar dat dat niet het kernprobleem is en dus moet je met de behandeling zoeken naar het werkelijke achterliggende probleem, bijv. verveling, pubertijd, verlatingsangst enz.Mee eens. :-) Mijn uitleg was ging ook puur over het woord dominantie, niet over het probleem van TO. Want dat is inderdaad aanleren. Ik herken het goed, want hier gaat het ook niet altijd even vlekkeloos. Helaas lukt het mij niet om (i.v.m. diverse redenen) de honden goed te conditioneren. Maar het is in ieder geval heel herkenbaar en heel logisch over het algemeen.
Ze is die bench ook gewoon ontgroeid, als ze er nu in ligt is het een opgepropt hoopje. Sorry voor degene die zeggen dat we zwak zijn dat we niet door hebben gezet, ik had geen medelijden met haar, maar met mijn vriend. Die is vrachtwagenchauffeur en moet elke dag om 4 uur beginnen, die had gebroken nachten door haar geklaag. En nee, ze hield echt niet op met huilen, ze bleef onverbiddelijk door gaan, weken lang.

&Ik heb wel een puppy training gevolgd en dat ging ook heel goed. (Ik snap even niet waar op gebaseerd word dat ik dat niet heb gedaan, we hebben zelfs de vervolgcursus nog gevolgd).

Ze is makkelijk geslaagd voor haar hondentraining al was ze nog wel heel jong toen we er aan begonnen. Ze luistert verder prima, nou ja, tot een paar weken geleden dan..

Onze dierenarts heeft onder andere ook zijn papieren voor gedragstherapie dus dat zit wel snor denk ik, tevens bezoekt hij ons huis zonder extra kosten te rekenen omdat het een vriend van vroeger is.
Trouwens ze is dus inmiddels loops en heeft gisteren en vandaag niks meer kapot gemaakt, dus ik kijk het even aan.

Iig bedankt voor de adviezen en die gedragstherapeut komt zeker goed!
Sorry dat we dat zo aannamen van die puppytraining, soms lees je gewoon net niet goed genoeg, maar ik ben blij dat je het wel gedaan hebt, want dan zit die basiskennis al wel in haar koppie.

Logisch hoor dat je die benchtraing niet hebt doorgezet in jullie geval en wellicht was dat niet de manier voor haar, maar je DA zal hopelijk alle oorzaken en mogelijke oplossingen met je bespreken en hopelijk kom je er dan uit.

Vraag eens aan hem of Royal Canin Calm en het rustgevende voedingssupplement Zylkène iets voor haar zijn en of ze dat al mag.
quote:vivastef schreef op 14 september 2011 @ 22:45:

Trouwens ze is dus inmiddels loops en heeft gisteren en vandaag niks meer kapot gemaakt, dus ik kijk het even aan.

Iig bedankt voor de adviezen en die gedragstherapeut komt zeker goed!Ja wie weet was het zo simpel .
Iris, dankje voor je reactie! Ik hoop t, vannacht en vandaag (was boodschappen doen) is het ook helemaal goed gedaan. Dus echt hopen dat dit 't was.
"Vraag eens aan hem of Royal Canin Calm en het rustgevende voedingssupplement Zylkène iets voor haar zijn en of ze dat al mag."

Is dat Calm een voersoort? En dat Zylkène een medicijn? Ken het beide niet. Als dat Calm voer is, dan is dat misschien ook wel iets voor hier.
quote:molly74 schreef op 15 september 2011 @ 20:15:

"Vraag eens aan hem of Royal Canin Calm en het rustgevende voedingssupplement Zylkène iets voor haar zijn en of ze dat al mag."

Is dat Calm een voersoort? En dat Zylkène een medicijn? Ken het beide niet. Als dat Calm voer is, dan is dat misschien ook wel iets voor hier.

Ja Calm is een brokje van Royal Canin wat kalmerende (niet schadelijke) bestanddelen bevat (en nu meestal wordt gegeven aan kleine honden) en Zylkène is geen medicijn, maar een voedingssuplement wat ook kalmerend is, maar niet versuft.

Dat laatste is ook perfect als kuurtje bij angst voor onweer of vuurwerk en daarnaast kun je het ook gebruiken als je bijv. met je hond op reis moet.

Royal Canin Calm voor de kleine hond (<15 kilo)

Zylkène voor de hond
Dank je Iris. Werkt het ook tegen ondeugendheid? Of tegen blaffen tegen andere honden? Zijn ze dan ook kalmer in hun reacties bvb.?
Overigens zijn mijn hondjes ook bang voor euh... heel veel. Harde geluiden (ik weet de oorzaak van destijds), mannenstemmen (die horen ze nu eenmaal weinig hier ), plotselinge geluiden van huishoudspullen (tuinstoel verschuiven, iets laten vallen, etc.).

Zou het dan ook helpen?
quote:molly74 schreef op 15 september 2011 @ 23:16:

Overigens zijn mijn hondjes ook bang voor euh... heel veel. Harde geluiden (ik weet de oorzaak van destijds), mannenstemmen (die horen ze nu eenmaal weinig hier ), plotselinge geluiden van huishoudspullen (tuinstoel verschuiven, iets laten vallen, etc.).

Zou het dan ook helpen?Jazeker, als de oorzaak angst is wel.
quote:molly74 schreef op 15 september 2011 @ 23:14:

Dank je Iris. Werkt het ook tegen ondeugendheid? Of tegen blaffen tegen andere honden? Zijn ze dan ook kalmer in hun reacties bvb.?Nope helaas niet tegen ondeugendheid , maar ze worden wel wat kalmer/minder gestresst als hond-zijnde, dus het kan wel helpen in hun houding naar andere honden e.d. toe.
Ja, oorzaak is angst. Buurman heeft ooit paar keer vuurwerk in de tuin gegooid omdat ze een paar keer blaften en ik niet meteen reageerde omdat ik onder de douche stond.

Buurman dáár weer naast gooide ook nogal eens wat in de tuin, had net zo'n 'hoog' irritatieniveau.

Ik ga binnenkort toch eens vragen aan mijn dierenarts. Dat ze daar trouwens zelf nooit mee gekomen zijn snap ik ook niet.
Tja, dierengedrag leeft nog niet bij iedere DA .

Als het echt heftig is kun je ook nog vragen of Clomicalm (eventueel met een gedragstherapeut erbij) wellicht een betere optie is.
Gedragstherapeut zou heel goed kunnen werken, maar dat kan ik niet betalen. Ik zou denk ik al baat hebben bij iemand die flink verstand heeft van honden en hier in huis komt trainen (à la Cesar Milan zeg maar). Die trucjes die hij hanteert, lijken hier soms ook wel te werken, maar omdat ik maar alleen ben, kan ik bepaalde dingen niet, zoals een gebied afbakenen. Of het bedgebeuren bvb. Op tv zie je dan dat het baasje op bed moet gaan liggen en dan zit Cesar ernaast om de hond te corrigeren.

Hier corrigeert niemand, behalve ik. Maar ja, ik lig dan natuurlijk ín bed, en dat maakt dan weinig indruk. Plus is het niet mogelijk met mijn gezondheid, kan niet zo vaak in en uit bed stappen achter elkaar.

Klinkt een beetje klagerig denk ik, maar zo bedoel ik het beslist niet. :-) Het is meer een uitleg.

Overigens wil ik het topic van TO hiervoor niet teveel belasten, dus excuses TO! :-) Maar hoop dat anderen hier ook iets aan hebben.
Kan één van de DA-assistentes niet nog eens komen of is ze nu een volleerde (en dus dure ) gedragstherapeut?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven