2x part-time versus full-time
donderdag 13 maart 2014 om 13:30
Ik werk part-time (vast contract). Daar kan ik niet van rondkomen, dus solliciteer ik naar full-time functies. Dat wil helaas niet zo... dus als er een losse klus langskomt, pak ik die ook graag aan. Dat is wel gerommel in de marge moet ik zeggen, maar goed, het is ook weer leuk voor op mijn cv/netwerk... Momenteel heb ik een paar sollicitatiebrieven uitstaan voor functies van 40 uur. Het kan natuurlijk heel goed zijn dat dat niks wordt, sterker... die kans is best groot tegenwoordig.
Nu heeft iemand gevraagd of ik de overige uren bij hem wil komen werken. Dan wordt het een tijdelijke baan erbij. Hij wil een contract voor 2 maanden opstellen (dus niet freelance). Ik vraag me af of dat gunstig is voor mij. Voor de belasting is het dat al niet maar misschien kan ik dat in mijn vraagprijs verwerken? Ik zie door de bomen het bos niet meer en vraag me af of ik dit moet doen, omdat ik dan ook niet vrij kan solliciteren naar een fulltime baan.
Nu heeft iemand gevraagd of ik de overige uren bij hem wil komen werken. Dan wordt het een tijdelijke baan erbij. Hij wil een contract voor 2 maanden opstellen (dus niet freelance). Ik vraag me af of dat gunstig is voor mij. Voor de belasting is het dat al niet maar misschien kan ik dat in mijn vraagprijs verwerken? Ik zie door de bomen het bos niet meer en vraag me af of ik dit moet doen, omdat ik dan ook niet vrij kan solliciteren naar een fulltime baan.
donderdag 13 maart 2014 om 14:20
Zorg er dus wél voor dat je maar bij 1 baan loonheffingskorting toepast...anders mag je aan het einde van het jaar gruwelijk veel bijdokken....en wat je teveel ontvangt/betaalt uiteindelijk word inderdaad met je belastingaangifte rechtgetrokken.
Ik zou het dus doen..ideaal dat iemand je voor de overige uren wil hebben....Lijkt me ook best leuk...2 verschillende banen...qua afwisseling enzo...tenzij je bij beide banen net niet alles meekrijgt...omdat je als enige parttime werkt..
Ik zou het dus doen..ideaal dat iemand je voor de overige uren wil hebben....Lijkt me ook best leuk...2 verschillende banen...qua afwisseling enzo...tenzij je bij beide banen net niet alles meekrijgt...omdat je als enige parttime werkt..
donderdag 13 maart 2014 om 14:32
Ik zou t zeker doen, maar geen heffingskorting toepassen op baan 2 (of 3 of 4). Ik heb 4 baantjes, een houdt heffingskorting in de rest niet. Aan het eind van het jaar gaat al het inkomen op een hoop. Ik krijg ieder jaar terug.
En gezien de economie zou ik t nog zekerder doen, wie weet wat er nog uit komt!
En gezien de economie zou ik t nog zekerder doen, wie weet wat er nog uit komt!
donderdag 13 maart 2014 om 14:55
Ik zou het doen, inderdaad de heffingskorting niet laten toepassen bij baan 2 om te voorkomen dat je moet terugbetalen.
En een contract voor 2 maanden is niet 'te bindend' voor het zoeken van een fulltime baan, het kan je zomaar veel langer kosten om die baan te vinden en ondanks het overschot aan sollicitanten is een uitwerktijd van 1 a 2 maanden op je huidige/oude baan voor een nieuwe werkgever ook niet raar. Zeker gezien je niet rondkomt van je huidige uren zou ik dit aanbod niet laten schieten. En wie weet bevalt het zo goed van beide kanten dat het verlengd kan worden als je dan nog geen fulltime baan hebt gevonden? Ik zie vooral voordelen..
En een contract voor 2 maanden is niet 'te bindend' voor het zoeken van een fulltime baan, het kan je zomaar veel langer kosten om die baan te vinden en ondanks het overschot aan sollicitanten is een uitwerktijd van 1 a 2 maanden op je huidige/oude baan voor een nieuwe werkgever ook niet raar. Zeker gezien je niet rondkomt van je huidige uren zou ik dit aanbod niet laten schieten. En wie weet bevalt het zo goed van beide kanten dat het verlengd kan worden als je dan nog geen fulltime baan hebt gevonden? Ik zie vooral voordelen..
donderdag 13 maart 2014 om 16:49
donderdag 13 maart 2014 om 18:02
Eens met lillyfee, als je ergens geen verstand van hebt moet je mensen niet gaan adviseren.
Voor de te betalen belasting maakt het niks uit. Alles wat je eventueel te veel aan loonheffing betaald krijg je met het aangifte doen weer terug. Inderdaad wel loonheffingskorting bij 1 werkgever laten toepassen (daar waar je het meeste loon ontvangt)
Voor de te betalen belasting maakt het niks uit. Alles wat je eventueel te veel aan loonheffing betaald krijg je met het aangifte doen weer terug. Inderdaad wel loonheffingskorting bij 1 werkgever laten toepassen (daar waar je het meeste loon ontvangt)