Werk & Studie alle pijlers

Advies nodig.

01-04-2012 18:23 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Momenteel heb ik twee banen, baan A is vast 20 uur. Baan B is een 0 uren contract, meestal zit ik daar rond de 15 a 20 uur. Nu heb ik gesolliciteerd voor een functie in een sector die me geweldig lijkt, waar ik ook wil eindigen. Het gaat om 1,5 dag, maar het kunnen meer uren worden.

Mocht zo zo zijn, dat moet ik A of B laten vallen, maar welke?

A is vast, ik heb vakantiedagen, vakantiegeld, pensioenopbouw, noem maar op. Het geeft allen niet echt voldoening. B is flex, dus alles wat ik noem bij A geldt daar niet, daarentegen is er een geweldige sfeer en betere secundaire arbeidsvoorwaarden, denk aan dat er wordt gezorgd voor maaltijden bij een alnge werkdag, personeelsfeest, nieuwjaarsborrel.

Ik weet wel dat het nog niet zeker is dat ik wordt aangenomen bij baan C, maar wat zou het handigst zijn?

B is makkelijker, omdat die uren flex zijn, mocht ik bij C meer uren krijgen. Maar B geeft me meer vastigheid.

Ik zit op beide plekken al lang, bij B langer.

Lastig, jammer dat C niet meer uren kan geven.
Oh ik forum mobiel, dus vergeef me eventuele typfouten
Hoe oud ben je? En welke baan is beter voor een eventuele toekomstige carriere? Is er bij baan B de mogelijkheid dat je op termijn een vaste aanstelling krijgt? Heb je verantwoordelijkheden (kinderen, hypotheek?)
Ik zou - zeker in het huidige economische klimaat - voor vastigheid gaan en baan A behouden, maar dat ben ik. Als jij er niet wakker van ligt, moet je A opzeggen.
Lastig hoor...

Het ligt er een beetje aan. Ben je afhankelijk van je vaste inkomen, bijvoorbeeld voor huur, verzekeringen ed? Dan zal ik die vaste baan aanhouden.

Maar als je samenwoont, of nog thuis, en dus niet direct in de problemen komt als je inkomen minder word, dan zou ik voor die leuke baan kiezen.

Succes
Als je een bepaalde periode steeds 15 uur gewerkt hebt, heb je automatisch recht op een contract voor 15 uur. Dus je zou kunnen beginnen met dat na te kijken en te proberen of ze het willen omzetten/aanpassen.

Dan de vraag; ben je afhankelijk van je eigen inkomen, of heb je een partner? Als je afhankelijk bent van je inkomen zou ik A aanhouden.

En een 0-uren contract werkt beide kanten op. Je kunt er ook voor kiezen om A én B én C te doen, waarbij je B vertelt dat je max. 10 uur wilt werken. Of 12. Ofzo. Het recht dat de werkgever heeft (jou inzetten als het nodig is), is ook jouw recht (werken als het jou uitkomt).
quote:_Branwen_ schreef op 01 april 2012 @ 18:31:

Ik zou - zeker in het huidige economische klimaat - voor vastigheid gaan en baan A behouden.

Dit.

Weer eens wat anders in deze tijden, een baan opzeggen...
Vastigheid is veel waard in deze tijd. Ik zou dus heel voorzichtig zijn met het opzeggen van een vast contract.
Vaste baan houden ivm je inkomsten. 0-uren contract zegt 't dan toch al eigenlijk?
Nee, ik heb vorig jaar voor het eerst een huis gekocht. Ik heb dus verantwoordelijkheden. Ik weet dat het in deze tijd verstandiger is om te kiezen voor A. Maar ik zit al heel lang bij B, ze zijn zelf flexibeler en de sfeer met collega's is daar gewoon goed. Baan C geeft me meer toekomstperspectieven, die heb ik nu in beide banen niet, geen doorgroeimogelijkheden. Zolang het bij die 1,5 dag blijft houd ik ze beide nog denk ik, mocht ik worden aangenomen natuurlijk.
Ik zou bij A blijven (20 uur vast) dat valt wel te combineren met 1,5 dag. Ik zou nooit voor 'n 0 uren contract gaan, teveel rompslomp, teveel onzekerheid en op moeten draven op momenten dat je er op rekent vrij te zijn.
Ja, dat is het beste. Voorlopig A, B en C. Mochten er meer uren komen sneuvelt B.
quote:elninjoo schreef op 01 april 2012 @ 18:40:

Ik zou bij A blijven (20 uur vast) dat valt wel te combineren met 1,5 dag. Ik zou nooit voor 'n 0 uren contract gaan, teveel rompslomp, teveel onzekerheid en op moeten draven op momenten dat je er op rekent vrij te zijn.

Niet helemaal. Het werkt voor beiden. Als jij moet opdraven terwijl je erop rekent vrij te zijn kun je zeggen; sorry, maar ik kom niet.

Een 0-uren contract heeft voor- en nadelen. Maar zowel de voor- alsook de nadelen zijn voor beide partijen. Niet de voordelen voor de baas en de nadelen voor de werknemer.
Ik zou voor A gaan en proberen bij baan C zoveel mogelijk uren te krijgen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven