Werk & Studie alle pijlers

Afstudeerscriptie

30-05-2012 16:18 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen,

Momenteel ben ik bezig met de titel van mijn afstudeerscriptie. Mijn afstudeerscriptie gaat over de mogelijkheden om het verzuimpercentage te reduceren.

Ik heb nu twee titels:

Verzuim een keuze? en Verzuim: what to do?

Zelf vind ik de tweede beter, gezien die meer aansluit op het onderwerp.

Graag jullie mening/suggesties!
Engels gebruiken om engels te gebruiken zou ik niet doen, komt wat goedkoop/gemakkelijk over. En verder vind ik ze wel heel kort, en niet echt veel zeggen over wat jij nu hebt gedaan/gevonden. Dan kan je beter nog met een iets wetenschappelijkere ondertitel werken.
Ik vind beide titels niet geschikt. Ze geven te weinig inzicht in wat je nou precies hebt gedaan in je scriptie.
Verzuimd om een goede titel te bedenken.
Ik vind de tweede echt verschrikkelijk.

Wat dacht je van:

Verzuim % reductie.

Of

reduceren kun je leren: verzuimpercentage
Tweede echt niet doen. Het staat erg slecht als je niet eens de titel in 1 taal kunt bedenken. Eventueel kun je m in het Nederlands doen. Maar verder ben ik het met de rest van de reacties eens dat het niet echt de lading dekt, maar dat is op zich geen probleem als je ondertitel wel de lading dekt. Heb je een ondertitel TO?
je kan 1 van beide titels wel gebruiken, maar dan zou ik er wel een ondertitel bij gebruiken

bv

Verzuim, een keuze?

Afstudeeronderzoek naar de relatie tussen werkplezier en de hoeveelheid verzuim bij medewerkers in de gezondheidszorg.

(ik noem maar een voorbeeld)
De eerste. Veel dieper.
Dekt de lading niet echt.

Eens met boterbloem.
nellaaa schreef op 30 mei 2012 @ 16:28:

Ik vind beide titels niet geschikt. Ze geven te weinig inzicht in wat je nou precies hebt gedaan in je scriptie.
helemaal mee eens :)
Een pakkende boventitel wordt Binnen veel opleidingen erg op prijs gesteld naast de gebruikelijke langere ladingdekkende ondertitel.
Waarom niet als titel 'Verzuimreductie'. Of: 'Op weg naar een gezond verzuimpercentage'
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
viva-amber schreef op 30 mei 2012 @ 17:51:

Waarom niet als titel 'Verzuimreductie'. Of: 'Op weg naar een gezond verzuimpercentage'

Sorry, maar dat zijn titels voor een of ander vlot-weglezend boek, niet voor een afstudeerscriptie.

Als boventitel ok, maar zorg er wel voor dat je toch een wetenschappelijke ondertitel hebt.
Mijn ongezouten mening: ik vind het allebei niks. De eerste is saai, de tweede staat onprofessioneel door het Engels. Bovendien zeggen beide titels niets over de inhoud van je scriptie. Begin eerst eens met een duidelijke ondertitel - "Een onderzoek naar huppeldepup door middel van methode hatseflats" - en daar kan je dan een titel boven plakken die wat creatiever is. Doe vooral niet te lollig. Misschien heb je iets interessants gevonden tijdens je onderzoek? Kan je iets quoten uit je onderzoeksmateriaal? Dan zou het iets kunnen worden als: "Ik heb er gewoon geen zin in": Een onderzoek naar huppeldepup door middel van methode hatseflats.

*mijn voorbeeldjes niet letterlijk overnemen natuurlijk ;-)*
nephthys schreef op 30 mei 2012 @ 17:56:

[...]

Sorry, maar dat zijn titels voor een of ander vlot-weglezend boek, niet voor een afstudeerscriptie.

Als boventitel ok, maar zorg er wel voor dat je toch een wetenschappelijke ondertitel hebt.
Is ook bedoelt als korte boventitel. Ik weet te weinig over de inhoud van haar stuk om een goede onder titel te verzinnen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik zou gaan voor een titel, met eventueel een langere ondertitel met uitleg. 'Leuke' titels vind ik eigenlijk niet zo wetenschappelijk. De lezer moet weten waar het over gaat, en dan niet alleen dat het over verzuim gaat, maar ook wat je precies hebt onderzocht en het liefst nog bij welke doelgroep.
Ik zit in je vakgebied, je kunt mij evt ook ff een privemail sturen.
Bedankt iedereen uiteindelijk is het verzuim onder de duim geworden.

Het is overigens een titel voor in mijn plan van aanpak, dus definitief is deze nog niet.
Ik zou je titel toch echt iets meer wetenschappelijk verantwoord maken.... Verzuim onder de duim is nog steeds heel erg nietszeggend.
kwebbel1986 schreef op 31 mei 2012 @ 00:15:

Het is overigens een titel voor in mijn plan van aanpak, dus definitief is deze nog niet.

Ik zou zoiets als pakkende ondertitel doen maar nooit als hoofd-titel.

Is dit HBO scriptie?

ik kom namelijk dit soort titels nooit tegen in onze database.
kwebbel1986 schreef op 31 mei 2012 @ 00:15:

Ik hoop dat er toch ook nog een wetenschappelijke titel komt...
Verzuim is altijd een keuze dus ik zou die eerste zeker niet gebruiken.

Maar voor welke opleiding is deze scriptie?
Ik vind het ook niet zo professioneel klinken. Je moet iets hebben dat echt heel creatief en pakkend is wil het leuk zijn. Anders vele malen beter een saaie titel die goed de lading dekt.
rodeui schreef op 31 mei 2012 @ 12:36:

Verzuim is altijd een keuze dus ik zou die eerste zeker niet gebruiken.

Maar voor welke opleiding is deze scriptie?
Verzuim altijd een keuze? Ik ben leek op dit gebied maar als ik ziek ben, dan valt dat toch onder de noemer ziekteverzuim? Ik kies er niet voor om de griep te hebben.
Blusher schreef op 01 juni 2012 @ 00:18:

[...]

Verzuim altijd een keuze? Ik ben leek op dit gebied maar als ik ziek ben, dan valt dat toch onder de noemer ziekteverzuim? Ik kies er niet voor om de griep te hebben.
Maar je kiest er wel voor om te verzuimen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven