Werk & Studie alle pijlers

Baas noemt ons moppie

03-01-2017 06:54 397 berichten
Alle reacties Link kopieren
Oke, ik heb sinds 1 december een nieuwe baan bij een groot bedrijf. Alles gaat goed, de mensen zijn aardig en hartelijk.

De manager en teamleider, beide mannen van ongeveer 40 jaar, noemen ons standaard: dames, lady's of 'de meiden'. Ik irriteer mij daar mateloos aan. Hoezo nou weer de meiden. Als een stel kerels daar hadden gezeten, had hij dan gezegd, de jongens? Ik betwijfel het. Ook zegt hij vaak, dank je meid of he meid. Gister noemde hij een collega moppie, omdat ze iets niet helemaal goed had opgepakt. Ze bedoelen het helemaal niet slecht of denigrerend maar ik kan er niet tegen. Ben ik nou een zure Opzij lezer dat ik hier niet tegen kan? Wat vinden jullie. Mn collega's snappen mij niet en mijn omgeving ook niet echt.
quote:Ameliaaa schreef op 03 januari 2017 @ 07:42:

[...]

In het algemeen heb je wel gelijk maar in deze situatie, leidt het tot vervelendere benamingen en dan zou ik er wel bezwaar tegen maken. Kijk, jij bent geen vrouw he. Het is lastig uit te leggen maar mannen kunnen heel denigrerend zijn, zeker op de werkvloer. Alleen als er een reden is, om dames te zeggen, bv omdat je iedereen toespreekt, vind ik het okee.

Maar het woord kan ook gebruikt worden om te denigreren, echt. Als je dame wordt genoemd in een 1 op 1 situatie, vind ik het wel vervelend. Ik heb een naam, onthou die gewoon. Gooi me niet op 1 hoop met andere vrouwen, tenzij de reden met werk te maken heeft. En ik wil niet half flirtend aangesproken worden. Het is idd de toon die de muziek maakt.

Ik zeg het niet tegen elke vrouw.

Alleen als ik haar aardig /lekker vind. Als ik dat niet vind hou ik zelf gepaste afstand en noem ik je mevrouw.
ladi-dadi fucking everybody..
Ladiiiiiiies. Zo wordt het meestal gezegd, met zo'n geile grijns. Nou zeg dan liever nog moppie, echt waar, want dan ben je tenminste eerlijk over je bedoelingen. Lady, is net alsof je iets sjieks zegt, not! Het is een woord wat meer wordt gebruikt in een poging tot versieren dan wanneer je iemand respectvol en serieus wilt bejegenen. Ik wou dat mannen dat eens gingen begrijpen.

En dat je er niemand echt leuk mee versiert hoor. Zeg dan nog liever, kennen we elkaar niet ergens van.
Misschien hetzelfde type man dat 'vriendjes' heeft ik zou es beginnen met alleen de achternaam.
quote:dennishoudvankim schreef op 03 januari 2017 @ 07:45:

[...]

Ik zeg het niet tegen elke vrouw.

Alleen als ik haar aardig /lekker vind. Als ik dat niet vind hou ik zelf gepaste afstand en noem ik je mevrouw.Ja. Daar was ik al bang voor. Zucht.
Daar zit iedere vrouw toch op te wachten, dat er iemand binnenkomt, die schatje tegen je zegt?
quote:Ameliaaa schreef op 03 januari 2017 @ 07:51:

Daar zit iedere vrouw toch op te wachten, dat er iemand binnenkomt, die schatje tegen je zegt? En wat dacht je van pop?
Nou ik voel mij er zeker niet gekwetst door. Eerder een soort strijdbaar gevoel voor gelijkheid. Ik ben daar altijd wel mee bezig overigens, vind het een interessant onderwerp. Ik had mij al voorgenomen om hem de volgende keer beste knaap te noemen. En ik zeg er gewoon zelf wat van als ik dat besluit. Zeker niet via een vertrouwenspersoon.
Maar wat maakt het dan zo ongelijkwaardig?
Je werkt er net, of je kan het accepteren of opzoek naar ander werk.

Aan jou de keuze.
quote:dennishoudvankim schreef op 03 januari 2017 @ 07:59:

Maar wat maakt het dan zo ongelijkwaardig?Er zit een denigrerende en seksuele ondertoon in, in plaats van de ander te zien als een collega of werknemer.
quote:Timetraveler schreef op 03 januari 2017 @ 08:02:

[...]

Er zit een denigrerende en seksuele ondertoon in, in plaats van de ander te zien als een collega of werknemer.Ja als je het zo zegt wel. Ik zag er geen kwaad in.
quote:Timetraveler schreef op 03 januari 2017 @ 08:02:

[...]

Er zit een denigrerende en seksuele ondertoon in, in plaats van de ander te zien als een collega of werknemer.Blijkbaar vinden de andere het prima, waarom zou dat moeten veranderen voor een nieuwe collega?
quote:7102 schreef op 03 januari 2017 @ 08:05:

[...]

Blijkbaar vinden de andere het prima, waarom zou dat moeten veranderen voor een nieuwe collega?Dan nog kan je je eigen grenzen aangeven t.a.v. hoe je behandeld/aangesproken wil worden. Noemt hij de rest moppie als zij dat oké vinden, maar TO niet meer.
Ik zie het probleem niet, wij hebben bij mijn werk een groep mannen die hetzelfde werk doen die noemen we de jongens van........

Het secretariaat is de dames van......

Je kunt ook op iedere slak zout leggen
quote:Timetraveler schreef op 03 januari 2017 @ 08:09:

[...]

Dan nog kan je je eigen grenzen aangeven t.a.v. hoe je behandeld/aangesproken wil worden. Noemt hij de rest moppie als zij dat oké vinden, maar TO niet meer.Kan ze doen, maar ze kan ook misschien bij haar zelf ten rade gaan of ze zich thuis gaat voelen en of ze in dat bedrijf past.
Nou DAMES (sorry dat ik seksistisch ben, zelfs naar mijn eigen sekse, hoe verzin ik het!), ik stel voor dat we iedereen op het werk 'persoon' gaan noemen.

En nu we toch bezig zijn, laten we meteen al het seksisme in de maatschappij aanpakken. Voortaan hebben we het over de Kerstpersoon, vroedpersoon, zandpersoon, stropersoon, enz. Kunnen we ons daarna weer met belangrijke zaken bezighouden.
Dit is een blok tekst dat toegevoegd kan worden aan de berichten die je maakt.
quote:MiniMe3 schreef op 03 januari 2017 @ 07:19:

Moppie zou ik echt niet trekken en zelfs voorleggen bij de vertrouwenspersoon (als ik al niet zelf daar wat van zou durven zeggen).
Niks mis mee, bij mannen wordt trouwens ook vaak "mannen" of "jongens" geroepen. Ik zie werkelijk het probleem niet. Vaak ligt het ook aan de aard van het bedrijf, samenstelling van leeftijdsgroepen etc. Maar dames, meisjes en zelfs mop, het zou me echt niet kunnen boeien.
quote:dennishoudvankim schreef op 03 januari 2017 @ 07:55:

[...]

En wat dacht je van pop?

Dat is, letterlijk, mag je best weten, het koosnaampje van mijn vriend voor mij. Dus nee, ik vind het niet leuk om op mijn werk zo genoemd te worden. Ik weet niet wat het koosnaampje van jouw vriendin voor jou is maar kan me voorstellen dat jij het ook niet zo leuk vindt om zomaar bv teddybeer genoemd te worden.

Probeer je eens voor te stellen, je bent aan het werk en er komt een vrouw naar je toe die roept, heeee, teddybeer, wat zou je dan denken?
Misschien hangt de mate van acceptatie van de genoemde benamingen ook af van het niveau van zelfrespect van de vrouw die moppie genoemd wordt.

Heeft iemand een tijdmachine voor me, terug naar de tachtiger jaren, toen er nog enigzins begrip was voor vrouwen die niet gedenigreerd willen worden, op wat voor manier dan ook, en dat nog belangrijk vinden ook. Graag.
Ik zou hier totaal geen moeite mee hebben. Maar ik ben zelf ook een flirterig type. Ik heb weleens een directeur gehad die een paar maanden later zei dat hij me alleen maar aangenomen had omdat ik op m'n sollicitatiegesprek een kort rokje aanhad. Ik heb geantwoord dat ik dat een prima selectiecriterium vond.
Waar ik werk komen geen vrouwen. En ik heb geen koosnaam.
Ironisch genoeg, een man in vrouwenkleren die het wel begrijpt:

Don't call me tootsie!
Huh? Link inplakken doet het niet. De link doet het wel maar het forum heeft een bug, denk ik.
Op Mans werk is een keer een collega geschorst omdat ie ´goedemorgen schoonheid´ zei.

Tegen een vrouwelijke portier. In een bedrijf met pakweg 95% mannen. Schoonheid in kwestie kreeg gelijk en geen kerel die nog iets anders dan goedemorgen durft te zeggen .

Maar ja. Het is dus één vrouw en als je dan niet direct een grens trekt, dan wordt het steeds meer. Bovendien is zij degene die mag vragen om tassen te controleren en bij diefstal de politie belt en aangifte moet doen. Tegen de mannelijke portiers bij de andere ingangen zeggen ze zoiets ook niet, dan is er dus wel een gepaste afstand.

In jouw geval kom je in een bedrijfscultuur waar dit blijkbaar al geaccepteerd is. Als hij tegen jou persoonlijk moppie zegt, kun je je mond open doen maar nu is dat, als nieuweling, niet echt aan jou. Vind ik dan.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven