Werk & Studie alle pijlers

Baas noemt ons moppie

03-01-2017 06:54 397 berichten
Alle reacties Link kopieren
Oke, ik heb sinds 1 december een nieuwe baan bij een groot bedrijf. Alles gaat goed, de mensen zijn aardig en hartelijk.

De manager en teamleider, beide mannen van ongeveer 40 jaar, noemen ons standaard: dames, lady's of 'de meiden'. Ik irriteer mij daar mateloos aan. Hoezo nou weer de meiden. Als een stel kerels daar hadden gezeten, had hij dan gezegd, de jongens? Ik betwijfel het. Ook zegt hij vaak, dank je meid of he meid. Gister noemde hij een collega moppie, omdat ze iets niet helemaal goed had opgepakt. Ze bedoelen het helemaal niet slecht of denigrerend maar ik kan er niet tegen. Ben ik nou een zure Opzij lezer dat ik hier niet tegen kan? Wat vinden jullie. Mn collega's snappen mij niet en mijn omgeving ook niet echt.
Ik heb een keer een baas gehad die mij vaak "lieverd" noemde. Ik heb gezegd dat ik dat liever niet wilde en hij heeft het nooit meer gedaan. Hij was wel een type dat vaker net over het randje ging, dus ik moest hem vaker vertellen dat iets niet kon.
Ik werk met veel mannen als collega's en we begeleiden veel jongens en jongemannen.

Het komt regelmatig voor dat ik een groep betreed met een best belangrijke mededeling. En dan eerst 10 minuten pret en jolijt heb na een introductie als : Hier is de wondershone mevrouw groepje, allemaal afblijven want ze is al van mij! Wat kom je doen schoonheid, in die jurk blabla.

Joelende jongens, handkussen etc etc.

Ik schaar dat onder: Gezellige break op de werkvloer.

Maar dat is dus ook omdat ik bijna 50 ben.

Alle dames, ook degenen die we begeleiden, worden anders aangesproken dan de jongens. Galanter, en zelfs de kantinejufrouw van 70 wordt aangesproken alsof ze doutzen kroes is. Ik vind dat een leuke sfeer geven omdat er daarnaast ook in de feitelijke behandeling geen verschil zit.

Het is sfeerverhogend en zet een toon die iedereen heel prettig vindt.

Dus nee ik herken dit niet.
quote:Ameliaaa schreef op 03 januari 2017 @ 07:30:

[...]

Mag ik antwoord geven? Reken maar! Als jij me denigrerend behandelt, kom ik je graag tegemoet hoor. En return the favor. Hee schatje! krijg je van mij Hee pik! terug. Vindt mijn baas niet erg want die houdt ook niet van dat denigrerende naar vrouwen toe. We kennen elkaar niet, dus dan zeg je mevrouw/meneer, alstublieft en dankuwel, tot ziens, net als ik. En anders, krijg je terug wat je geeft. Nooit een probleem gehad met mijn baas daarover.Blij dat jij niet in mijn team zit
quote:-NummerZoveel- schreef op 03 januari 2017 @ 07:11:

Ik heb me professioneel bezig gehouden met diversiteit op de werkvloer en het zichtbaar maken van bewuste/onbewuste discriminatie. En zelfs ik zie het probleem niet bij "de meiden" of "de dames".

Nee, zie je dat niet?

Lees dit dan eens:

quote:stokske schreef op 03 januari 2017 @ 07:08:

Nou precies, we hebben ook een team bedrijfsjuristen die toevallig allemaal vrouw zijn en die noemen ze echt niet de meiden.

En daarom is het dus wel degelijk denigrerend! TO, ik snap dat je dit denigrerend vindt. Dat is het ook. Maar ik denk dat de algemene consensus daarover je nekt. En dat daar iets van zeggen inderdaad tot veel onbegrip gaat leiden.

Maar dat 'moppie' zou bij mij echt heeeeel ver over de grens zijn. De enige die mij zo mag noemen is m'n eigen vent.
quote:dennishoudvankim schreef op 03 januari 2017 @ 07:23:

[...]

Zeg je daar iets van tegen klanten?Als 't even kan wel. Vaak zit er dan namelijk ook ander verbale ongein bij. Ik spreek klanten daar wel op aan ja.
quote:MiniMe3 schreef op 03 januari 2017 @ 08:43:

[...]

Als 't even kan wel. Vaak zit er dan namelijk ook ander verbale ongein bij. Ik spreek klanten daar wel op aan ja.Verbale ongein? Wat zeggen ze dan?
ladi-dadi fucking everybody..
quote:vivamien schreef op 03 januari 2017 @ 08:16:

[...]

Prima als jij je wilt laten denigreren maar daar hoef je mij niet voor te facepalmen.
quote:Ceylon schreef op 03 januari 2017 @ 08:34:

Op Mans werk is een keer een collega geschorst omdat ie ´goedemorgen schoonheid´ zei.

Jeetje. Ik kreeg -van een andere directeur- als inlog 'schoonheid'. Ik moest wel lachen. Baan was op hbo-niveau.
quote:dennishoudvankim schreef op 03 januari 2017 @ 08:44:

[...]

Verbale ongein? Wat zeggen ze dan?Dat varieert van "dat ik toch maar de telefoonmiep ben" (niet correct) tot gescheld met godver en kut en weet ik wat. Zo hoef ik niet tegen me te laten praten. Wederzijds respect enzo. Veel mensen zet ik dan gewoon even in de wacht, na de mededeling dat ik dat soort taal niet trek en dat ik een en ander voor ze uitzoek. Na het uit de wacht halen zijn ze dan meestal poeslief en maken excuses.
Ik kom uit een echte Amsterdamse familie, misschien dat ik het daardoor normaal en zelfs wel leuk vind? Wij noemen elkaar allemaal mop en pop en schatje.

Zelfs als m'n vader vroeger kwaad op me was, noemde hij me nog 'schatje'.
quote:Nelladella1 schreef op 03 januari 2017 @ 08:48:

[...]

Jeetje. Ik kreeg -van een andere directeur- als inlog 'schoonheid'. Ik moest wel lachen. Baan was op hbo-niveau.Ik snap echt niet dat je je daarvoor laat lenen. Misschien streelt het jouw ego, maar het is denigrerend als wat. Super onprofessioneel.
quote:MiniMe3 schreef op 03 januari 2017 @ 08:51:

[...]

Dat varieert van "dat ik toch maar de telefoonmiep ben" (niet correct) tot gescheld met godver en kut en weet ik wat. Zo hoef ik niet tegen me te laten praten. Wederzijds respect enzo. Veel mensen zet ik dan gewoon even in de wacht, na de mededeling dat ik dat soort taal niet trek en dat ik een en ander voor ze uitzoek. Na het uit de wacht halen zijn ze dan meestal poeslief en maken excuses.Ben je klantenservice medewerker ofzo?
quote:MiniMe3 schreef op 03 januari 2017 @ 08:52:

[...]

Ik snap echt niet dat je je daarvoor laat lenen. Misschien streelt het jouw ego, maar het is denigrerend als wat. Super onprofessioneel.Onschuldig flirten mag ook niet meer dus?
quote:dennishoudvankim schreef op 03 januari 2017 @ 08:52:

[...]

Ben je klantenservice medewerker ofzo?Zoiets. Doet dat er wat toe?
quote:MiniMe3 schreef op 03 januari 2017 @ 08:52:

[...]

Ik snap echt niet dat je je daarvoor laat lenen. Misschien streelt het jouw ego, maar het is denigrerend als wat. Super onprofessioneel.Zo voel ik het dus totaal niet. Ik sta heel stevig in mijn schoenen.
quote:Nelladella1 schreef op 03 januari 2017 @ 08:48:

[...]

Jeetje. Ik kreeg -van een andere directeur- als inlog 'schoonheid'. Ik moest wel lachen. Baan was op hbo-niveau.Ik ken een A'dams bedrijf met een vestiging in R'dam. Hun WIFI inlog is zoiets als ajaxforever whahahahahaha
quote:dennishoudvankim schreef op 03 januari 2017 @ 08:54:

[...]

Onschuldig flirten mag ook niet meer dus?Sinds wanneer is flirten onschuldig? Zit altijd ondertoon onder. Ik ben er geen fan van. Doen mannen onderling ook niet toch?
quote:MiniMe3 schreef op 03 januari 2017 @ 08:54:

[...]

Zoiets. Doet dat er wat toe?De mensen die jouw bellen zijn dan waarschijnlijk sowieso al geïrriteerd, en waarschijnlijk onbeschoft.
Waarom moet het allemaal maar professioneel. Ik werk op een zeer hechte afdeling. We gaan buiten het werk met elkaar om, we steunen elkaar als er iets is. We grappen met elkaar dus ook met opmerkingen als schoonheid of zonnetje of lieverd.

Maar het is de leukste afdeling waar ik ooit gewerkt heb, en mijn werk wordt gewaardeerd!
quote:MiniMe3 schreef op 03 januari 2017 @ 08:55:

[...]

Sinds wanneer is flirten onschuldig? Zit altijd ondertoon onder. Ik ben er geen fan van. Doen mannen onderling ook niet toch?Nee, we flirten wel met de dames.
quote:MiniMe3 schreef op 03 januari 2017 @ 08:51:

[...]

Dat varieert van "dat ik toch maar de telefoonmiep ben" (niet correct) tot gescheld met godver en kut en weet ik wat. Zo hoef ik niet tegen me te laten praten. Wederzijds respect enzo. Veel mensen zet ik dan gewoon even in de wacht, na de mededeling dat ik dat soort taal niet trek en dat ik een en ander voor ze uitzoek. Na het uit de wacht halen zijn ze dan meestal poeslief en maken excuses.Dat vind ik taalgebruik van een totaal andere orde. Gewoon asociaal. Maar als iemand mij meid of moppie noemt, voel ik dat absoluut niet als denigrerend. Eerlijk gezegd vind ik het wel vriendelijk klinken en niet zo formeel als mevrouw.
quote:dennishoudvankim schreef op 03 januari 2017 @ 08:57:

[...]

De mensen die jouw bellen zijn dan waarschijnlijk sowieso al geïrriteerd, en waarschijnlijk onbeschoft.Dus?
quote:vivamien schreef op 03 januari 2017 @ 08:59:

[...]

Dat vind ik taalgebruik van een totaal andere orde. Gewoon asociaal. Maar als iemand mij meid of moppie noemt, voel ik dat absoluut niet als denigrerend. Eerlijk gezegd vind ik het wel vriendelijk klinken en niet zo formeel als mevrouw.Dit bedoel ik.
quote:MiniMe3 schreef op 03 januari 2017 @ 08:59:

[...]

Dus?Dat het gewoon onbeleefde mensen zijn.
quote:poolparty schreef op 03 januari 2017 @ 07:17:

C'est le ton qui fait la musique.

Precies. Ik zeg tegen mijn mannelijke collega's dagelijks: goedemorgen moppies!

En als het heel duidelijk is dat ik hulp nodig heb, zeg ik overdreven: lieverd,....

In een meningsverschil zei iemand op een nare toon 'lieverd'. Die heb ik wel gezegd dat ie dat niet moest zeggen als hij het niet meende.

Beter eerst zelf afhandelen dan gelijk naar vertrouwenspersoon.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven