Werk & Studie alle pijlers

Ben ik de stagebegeleidster from hell?

31-05-2018 12:22 77 berichten
Alle reacties Link kopieren
Benieuwd naar jullie mening/ervaring: ik begeleid sinds een aantal maanden een stagestudent die me helpt bij een van mijn projecten. Ik vind het altijd geweldig om die hulp te hebben en ik ben een student altijd dankbaar voor dat extra paar handen, waardoor ik me op een ander project kan focussen. Over een jaar begin ik met een hogere functie en we zoeken nog naar een goede opvolger om mijn huidige baan over te nemen. Als hij zijn stage goed doet, mag hij het worden. Ik gun het hem erg, omdat het overkomt als een hardwerkende, rustige en precieze jongen, maar ik wil ook objectief zijn en hem een eerlijke kans geven.
Nu is het zo dat ik bang ben dat ik een lastige begeleidster ben, een micromanager die alles precies op haar manier wil hebben. Mijn project voelt ook een beetje als mijn baby, omdat ik er de laatste 2 jaar hard aan gewerkt heb en van scratch heb opgericht. Als hij straks met zijn stage klaar is, moet ik met zijn werk uit de voeten kunnen (of hij de opvolger wordt of niet), dus ergens is het ook wel logisch dat ik alles op mijn manier wil hebben, maar ik vind het moeilijk om dingen op een aardige en niet-snibbige manier te zeggen. Hij luistert namelijk ook niet goed. We hebben een wekelijks overleg en vaak stelt hij dan dezelfde vragen die we op het vorige overleg ook hadden. Vandaag beantwoordde ik een vraag en maakte ik daarna een opmerking “maar dat heb ik al 2-3 keer gezegd, dus doe maar wat jij zelf het beste vindt”. Hij vindt het moeilijk om hoofdzaken en bijzaken uit elkaar te halen en ik reageer soms ook snibbig als hij zich heel erg op een pietepeuterig detail heeft gericht waar we niets mee gaan doen. Ik ben soms bang dat mijn directe collega’s veel aardiger waren geweest tegen hun studenten (die hebben ze overigens niet).
Wat ik ook moeilijk vind, is dat het een stille jongen is waar verder niet zoveel aan sociale gesprekken uit komt, waardoor het moeilijk is om het ijs te breken bij hem en dingen op een meer ontspannen manier te vertellen. Aan de andere kant maakt dit me juist weer bezorgder dat als ik te hard tegen hem ben, hij nog minder uit zijn stulp durft te komen en zichzelf niet durft te zijn.
Ben ik te hard? Soms vraag ik me ook af hoe ik was toen ik met deze baan begon. Ik was ook een groentje die nergens iets van begreep en het gevoel had dat ik aan het verdrinken was in al mijn onzekerheid + taken, dus misschien moet ik me iets meer inleven? Of vinden jullie dit normaal?
YellowLemon schreef:
31-05-2018 14:02
Hij is een stagiair en jij wilt dat hij laat zien dat hij jou kan opvolgen. Daar gaat iets mis, hij zit nog in zijn leerproces.

Daarnaast is het nogal tegenstrijdig wat je doet. Je wil dat alles op jouw manier gaat, maar als hij het daarom dus extra goed checkt door dingen extra te vragen ga je daarover klagen. Ik zou als stagiair heel ongelukkig worden. Je moet het nog leren, het in een keer begrijpen, en het dan in een keer op jouw manier doen want anders vraag je teveel.

Allejezus laat iemand op zijn tenen lopen.
Dit.

En ja dus, je bent de begeleider from hell.
Je maakt je stagiaire onzeker. Hij komt om te leren niet om alles al te weten.
Als jij mijn stagebegeleider was zou ik me heel onzeker voelen. Steeds dat snibbige, alles moet per se op jouw manier en dan ook nog het gezeur dat je stil bent.

Ik heb op mijn stages ook wel eens 'feedback' gekregen dat ik te stil ben en dat ik best wat meer van mezelf mag laten horen of best wel wat meer open mag zijn. Over dat meer open zijn over mijn priveleven had ik geen zin in want zo ben ik niet en tja als je wilt dat ik me meer laat horen moet ik daar wel de ruimte voor krijgen.
En ik vraag me af of jouw stagiaire wel die ruimte krijgt en zichzelf wat meer kan ontplooien/ontwikkelen bij je omdat alles op jouw manier moet.
mma90 schreef:
31-05-2018 18:23
Helemaal waar, al was hij zo vanaf dag 1. Sommige mensen kijken sowieso wat langer de kat uit de boom voor ze loskomen, maar bij hem zat er vanaf het begin ook weinig mimiek in zijn gezicht etc. waardoor hij awkward was. Een collega van me vroeg hem wat zijn hobby's waren en zijn antwoord was "niks, ik ben eigenlijk best saai". Toen de collega lachte, omdat ze dacht dat het een grap was, keek hij haar droog aan. Dat soort dingen. Maar dat hoeft natuurlijk totaal niets over zijn competenties te zeggen (voor het afstuderen)! En mensen kunnen natuurlijk groeien en veranderen etc. En ik wil niet iemand worden die mensen erop afrekent omdat ze niet bij de borrel waren ofzo, dus ik moet er zelf ook op letten.

Van een collega kun je verwachten dat die proactief is in het feedback geven aan jou als ze met zoiets zitten, maar dat een stagiair zich niet zo goed raad weet met de situatie kun je hem niet kwalijk nemen.
Herkenbaar van mijn eigen stage. Nuttig om dit zo te horen.
Dit zou ik ook zo zeggen.. Omdat het ook gewoon zo is.
Je projecteert wel veel op die jongen. Dat jij iets awkward vindt maakt hem dat nog niet awkward. Ik vind dat je je hier als stagebegeleider wel bewust van moet zijn, omdat het anders toch onbewust meegaat in de beoordeling.
Oja die vraag over hobby's vind ik zo irritant. Niet dat ik er geen heb maar ze vallen onder het kopje saai/is het wel een hobby? (Denk aan shoppen, lezen, internetten, series kijken) en ik heb ook een hobby die moeilijk uit te leggen is in Jip en Janneke taal en soms vinden mijn vrienden het al 'apart' als ze het al snappen. (Laat achterwege wat de hobby is i.v.m. herkenbaarheid)
Al voor zijn binnenkomst was hij voor jou "de opvolger".

Wat een druk heb je op die kerel gelegd, terwijl hij nog lerende is en nagenoeg geen ervaring heeft.
Wie zegt er bovendien dat hij wel "jouw opvolger" wil worden?

Voor 't zelfde geld wil hij nog verder studeren, wil hij iets anders gaan doen (maar eerst zijn diploma halen), ziet hij deze job toch niet zitten, ...

Ik zou hem dus hoogdringend gaan behandelen als student, zijn vragen serieus nemen ook al is 't de 5de keer dat hij iets vraagt. En eventueel verslagen (laten) maken van de gesprekken die jullie wekelijks voeren.
Voor hij halverwege het jaar wegloopt of een burn-out heeft vanwege teveel druk.

Hij komt bovendien in een team terecht dat hij niet kent, waar hij zijn weg in moet vinden met een stage-begeleidster from hell die elke week zijn neus eraf bijt.
Ik zou van minder zwijgen.

Als je echt wil dat dit "de opvolger" wordt, zou ik hem overigens ook niet alleen beoordelen.
Laat anderen ook maar es met hem werken en kijk es hoe zij hem vinden.
Misschien ontspant hij ook meer als jij niet heel de tijd op zijn vingers zit.
anoniem_351483 wijzigde dit bericht op 31-05-2018 19:52
24.65% gewijzigd
mma90 schreef:
31-05-2018 18:13
Het gaat met name om deze afdeling. En om die reden komen hier eigenlijk ook weinig stagiaires. Als we mails krijgen van een student, verwijzen we die student meestal door naar andere afdelingen (als ze willen), waar veel meer stagiaires worden aangenomen. De stagiaires die hier komen, zijn vaak op een andere afdeling begonnen en via aanbevelingen en eigen interesse/ambitie bij ons terecht gekomen. Ook deze huidige stagiaire heeft hiervoor een andere stage in hetzelfde bedrijf gelopen. Neemt niet weg dat hij inderdaad nog steeds lerende is.
Er worden wel regelmatig cursussen voor ze georganiseerd en stagiaire-dagen etc., dus het bedrijf is er wel echt goed mee bezig.
Ik krijg nog steeds de indruk dat ze bij jullie als werknemer ingezet worden, met als extraatje een stagiaire-dag of een cursus. Dat klinkt niet als het begeleiden van een stagiaire, maar als het begeleiden van een junior-werknemer of trainee.
Als iemand je voor de derde keer hetzelfde vraagt hoeft dat niet te betekenen dat deze persoon te dom is om het te snappen hè?!
Als stagebegeleider moet je er dan vanuit gaan dat jij het eerder niet goed hebt uitgelegd!
lise1985 schreef:
31-05-2018 19:51
Ik krijg nog steeds de indruk dat ze bij jullie als werknemer ingezet worden, met als extraatje een stagiaire-dag of een cursus. Dat klinkt niet als het begeleiden van een stagiaire, maar als het begeleiden van een junior-werknemer of trainee.
Dit. Voor wat jouw bedrijf van een stagiaire verwacht wordt in mijn bedrijf een trainee ingezet.
En dat je hem "awkward" vindt vind ik behoorlijk kinderachtig van je.
Laatste 3 posts sluit ik me helemaal bij aan

- een stagiaire begeleiden is iets anders dan iemand inwerken, en het behelst ook duidelijk meer specifieke begeleiding dan een stagiairedag
- hoe duidelijk ben jij in je uitleg als hij het 3x moet vragen
- geef niet op de eerste dag al een stempel, dat stempel raakt hij niet meer kwijt bij jou
Heeft het antwoord op de vraag van de stagiaire ook alle keren in de notulen van de betreffende meeting gestaan zodat hij even terug kon kijken ?
Niet geschoten is altijd mis
Zowel jij als hij hebben een doel.. Jij wilt het project op jouw manier afgerond hebben. Zijn doel? Waarschijnlijk 'voldoen aan jouw verwachtingen'. Misschien ook wel in de hoop daarmee veel te leren.

Als jij jouw doel aanpast naar 'hem veel leren', wordt je vast ook een andere begeleider. Als hij voor de derde keer hetzelfde vraagt, laat hem zelf eens beredeneren hoe het zou moeten worden. Geef hem tijd om zich erin te verdiepen, geef wat aanwijzingen of tips waar hij meer info vind en spreek m een uurtje later om zijn antwoord te horen. Zie leren als een creatief proces en zijn kans om het beste uit zichzelf te halen, creatieve wegen zijn nog weleens anders dan wat je zelf gedaan zou hebben.
Hij verzandt in details maar doet niet wat nodig is? Dan heeft hij wat meer begeleiding nodig. Vraag hem wat hij belangrijk vindt en zijn planning voor waar hij de komende dagen aan gaat werken, stuur dat waar nodig bij. Achteraf zeggen dat het onzin is wat hij heeft gedaan, is zonde van zijn tijd en frustrerend voor jullie allebei. En vooral: leg uit waarom zo'n detail er voor jou niet toe doet.

Jij bent te druk en je student wil 'alles' doen? Geef 3 opties van wat jij hem kunt leren op zo'n dag, laat hem kiezen.

Iemand in de praktijk iets leren, is net zo goed een vorm van docent zijn. Daar kun je veel over leren, maar het is niet zo simpel dat iedereen dat zomaar van nature kan. Wees daarin ook niet te hard voor jezelf.

En.. sommige stagiaires voldoen niet aan de verwachtingen. Ook niet met goede begeleiding. Maar als jij begeleider bent, kun je iemand allicht iets leren.
mma90 schreef:
31-05-2018 15:10
Bedankt allemaal voor alle verschillende inzichten. Vooral de tip dat ik hem een keer vraag hoe hij het écht zelf vindt gaan
Werkelijk? Dat vind je het beste idee? Ik vind het vanuit zijn perspectief een strikvraag.

Als hij tot nu toe sociaal wenselijk heeft geantwoord, gaat hij dat toch niet anders doen, wanneer je het écht ECHT vraagt

Ik vind dat je weinig leest en het vooral in je eigen straatje zoekt. Wie begeleidt jou bij het begeleiden van je stagair? Kun je niet met je leidinggevende overleggen?
lise1985 schreef:
31-05-2018 16:31
Ik vind uit je reactie vooral blijken dat jullie bedrijf niet geschikt lijkt om stagiaires op te leiden. Jullie lijken ze meer te zien als potentiële werknemers die hun stage-tijd moeten gebruiken als proeftijd om te laten zien wat ze waard zijn.
Ik mis hierin het leer-aspect.
Dit

+ snibbig reageren is naar en onprofessioneel

En ja, ik vind dat je klinkt als de stagebegeleider from hell. Uit wat ik hier lees kom je onvriendelijk, ongeduldig en veeleisend over. Het is eigenlijk nooit goed genoeg, maar je doet er maar weinig aan om hem echt te begeleiden. Want ja, daar hoort ook bij dat je dingen nog een keer uitlegt, dat je oog hebt voor hoe hij als mens in elkaar steekt en of je bij kunt dragen aan zijn zelfvertrouwen in de taakuitvoering etc. etc.
Ook al is hij erin geinteresseerd om uiteindelijk bij jullie te komen werken, dit is een stage, waarin hij moet voldoen aan eisen die vanuit de opleiding gesteld worden en niet in eerste plaats aan de torenhoge eisen die jullie menen te moeten stellen aan hem als potentiele werknemer.
Je bent wel genegen om naar je eigen functioneren te kijken. Dat vind ik altijd iets positiefs.

Misschien een goede reden om de rol van stagiaires eens aan te kaarten in het bedrijf. Er ligt ook een druk bij jou, door de manier waarop stagiaires worden ingezet.

Daarnaast zinvol om te werken aan je coachingsvaardigheden d.m.v. bijscholing.
laverneb schreef:
01-06-2018 10:20
Je bent wel genegen om naar je eigen functioneren te kijken. Dat vind ik altijd iets positiefs.
Scherp en waar! En behoort inderdaad gezegd te worden voor TO een shitload over zich heen krijgt over hoe kut ze is.
Bros before hoes
Ik vind het ook heel logisch dat hij onzeker wordt. Zo te lezen heeft hij al heel snel heel veel verantwoordelijkheden, moet alles precies hoe jij het wil en laat je aan hem enorm doorschemeren dat het jouw "kindje" is en dat het jou enorm aan het hart gaat als het ook maar een beetje anders loopt. Logisch dat hij dingen meerdere keren navraagt en ook niet eerlijk antwoord durft te geven als jij vraagt hoe het gaat. Nogal oneerlijk om hem daarop af te rekenen en hem dan ook nog een keer af te snauwen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Of de stagiair onzeker wordt doordat jij er boven opzit en soms snibbig reageert... zou zeker kunnen. Iedereen reageert weer anders op snibbige opmerkingen en op de vingers gekeken worden. Ik was zelf best slecht in stage lopen, met name door het idee dat alles gezien wordt, alles onder een vergrootglas wordt gelegd.
Stages waarin ik vrij werd gelaten gingen een stuk beter dan stages waarbij iemand echt dicht op mijn huid zat.

Afgezien van de vraag of je hém onzeker maakt, is het denk ik sowieso goed om jezelf aan te leren om op meerdere manieren te kunnen begeleiden. Bij sommigen werkt het heel goed als je er boven op zit, soms werkt dat averechts. Dan moet je meer ruimte kunnen geven, wat van jou dan weer vraagt om 'je kindje' iets meer los te laten.

Maar ik vind je geen stagebegeleidster from hell, want je kijkt ook wel eerlijk naar je eigen aandeel in zijn functioneren. Dat doen lang niet alle begeleidsters. Of ze spreken het niet uit.
Allereerst wil ik zeggen dat ik het fijn vind dat ik van zoveel kanten ieders oprechte mening krijg. Daar heb ik echt wat aan en dit zijn dingen die ik inderdaad niet zomaar van hem of van een collega zou horen. Sommige opmerkingen zijn hard, maar dat is dan ook gewoon een belangrijk deel van de waarheid. Dus ja, ook de harde commentaren heb ik echt wat aan, al is het niet leuk om te lezen dat je door veel mensen kut gevonden zou worden. Wat Head* zei: ik weet niet of ik onvriendelijk ben, maar ik ben zeker ongeduldig en veeleisend. Ook met en tegen mezelf, trouwens.

Alleen al het lezen helpt om tegen mezelf te zeggen “ok relax, laat dingen af en toe los en geef hem de kans om te kunnen groeien en om van fouten te leren, ja ook met jouw data”. En misschien leg ik dingen inderdaad niet duidelijk uit als hij het herhaaldelijk vraagt. Het is in ieder geval veel wat op hem afkomt. Overigens heb ik nooit op dit forum gezegd dat ik hem dom vind omdat hij dingen meerdere keren vraagt, om mezelf toch even te verdedigen. Ik vind hem juist erg slim en beleefd en ik gun hem een leuke leerzame stage en ook de baan (die hij zelf ook heel graag wil). Wel is het zo dat als ik hem een bepaalde richting op zet, bijv. met hem bespreek dat hij zich beter op een andere analyse kan focussen dan waar hij nu mee werkt, gaat hij toch verder met die 1e analyse, maar als hij dan dezelfde opmerking van de "big boss" krijgt, valt het kwartje ineens wel.

Dagdromer1986 maakte de opmerking dat het goed is om op meerdere manieren te kunnen begeleiden, afhankelijk van wie je voor je hebt. Dat is ontzettend waar. En ook de tips van Whiterose heb ik ontzettend veel aan. En niet meteen een stempel is ook helemaal waar!

Ik merk vandaag al verschil: hij had documenten op een omslachtige manier opgeslagen op een plek waar ik niet bij kon en had meerdere versies gemaakt zonder duidelijk aan te geven welke nou de laatste is. Dit was een situatie waar ik eerst waarschijnlijk door geïrriteerd was geraakt, maar vandaag dacht ik er meteen aan dat het voor hem ook niet makkelijk zal zijn om nu al de structuur door te hebben van waar alles staat.

Sommigen zeiden dat ik dit ook met mijn eigen baas moet bespreken. Ik had al eerder aan mijn baas laten vallen dat ik bang ben dat ik dingen teveel op mijn manier wil. Zijn antwoord was dat dingen ook op mijn manier moeten :”). Fijne opmerking voor mijn ego, maar misschien niet voor de stagiaire.
Ten eerste vind ik nog steeds dat uit je verhaal blijkt dat hij als werknemer ingezet wordt, en niet de kans krijgt zich als stagiair op te stellen.

Ten tweede, als ik jouw verhalen zo lees krijg je zelf geen hulp bij het begeleiden van stagiairs. Het begeleiden en opleiden van stagiairs is een vak apart. Wellicht is het goed als je daar zelf hulp en begeleiding bij krijgt.
Ik begeleid ook leerlingen/stagiaires maar ik mis een stukje openheid. Vragen hoe hij zich voelt. Of hij alles snapt. Hoe dat komt dat hij de hoofdzaken en bijzaken niet goed kan onderscheiden. Vraag ook wat hij nodig heeft om dit te verbeteren. Maar zoek totaal geen look a like van je zelf. Die vind je nooit en vraag me af of je zoiets moet willen.
Op het einde van zijn stage kun je hem storm klaar maken voor zijn baan. Maar daarvoor is hij nog steeds een leerling. En ook dr kans geven om mensen te laten groeien. Ze groeien pas echt vanaf hun 1e baantje. En als het nadien toch niet werkt dan krijgt hij geen contract verlenging of ander functie. Zo simpel maar je moet iemand ook de kans geven. Complimenten geven helpt ook.
En ik denk dat jij het vooral voor jezelf moet loslaten.
Ik ben ook stagebegeleider, neem ze ook aan. Op dit moment heb ik drie onder mijn hoede. Het is heel lastig om met dubbele bril te moeten kijken van leerproces naar potentiele teamgenoot en omdat het op dit moment te onduidelijk is kun je daarover ook nog geen beslissing nemen. Je zou nog een 360 graden feedback er tegenaan kunnen gooien voor een completer algemeen beeld. Of informeren hoe hij in het team ligt. Verder beveel ik niemand meer aan, een keer gedaan bij een stagiaire en na aangenomen te zijn draaide ze om als een blad aan een boom. Gelukkig was het niet een lang contract.
Zo'n dubbele bril lijkt me voor een stagiaire trouwens ook niet makkelijk zo langs de meetlat te liggen.
Als je in een leerproces zit mag je dingen wel honderd keer vragen. Dat doen is geen teken van weet ik wat voor narigheid, maar juist een teken van leergierigheid en doorzettingsvermogen.
Mevrouw75 schreef:
03-06-2018 12:12
Als je in een leerproces zit mag je dingen wel honderd keer vragen. Dat doen is geen teken van weet ik wat voor narigheid, maar juist een teken van leergierigheid en doorzettingsvermogen.
Nou, daar zit voor mij wel ergens een grens hoor. Het hangt ook een beetje af van het type vraag en de moeilijkheid van het antwoord. Als ik al vijf keer heb uitgelegd (en twee keer voor/meegedaan) hoe experiment X moet en je komt weer naar de bekende weg vragen, wordt dat toch echt een beetje irritant. Ik ben me heus bewust van het feit dat sommigen meer of andere uitleg nodig hebben, maar er zijn er ook genoeg die het tig keer vragen omdat ze óf gewoon niet goed luisteren, óf het eigenlijk best weten maar geen verantwoordelijkheid durven nemen. In dat laatste geval wil ik nog best een paar keer zeggen dat ze het vorige keren ook goed gedaan hebben, maar het houdt wel ergens op.
Mevrouw75 schreef:
03-06-2018 12:12
Het ligt aan het opleidingsniveau, leeftijd, stagejaar en stagedoelen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven