Werk & Studie alle pijlers

Blowen en werk

03-07-2019 19:01 126 berichten
Alle reacties Link kopieren
Stel je gaat na werktijd op je scooter naar de coffeeshop om een joint te halen. Voor het eerst sinds lange tijd weer. Je kan niet wachten om de joint op te steken tot je thuis bent en steekt hem al rijdend op de scooter op. Oké dat is stom en strafbaar. Dus bij het eerste trekje word je al aangehouden door de politie en moet je mee naar het bureau om bloed te prikken. Daar komt verder niks uit want het was na 1 trekje al dus dosis was nog heel laag.
De dag daarna vertel je dit verhaal op je werk onder het mom van:”nou wat me nu toch is gebeurd”
1 van de drie collega’s stapt naar de leidinggevende met dit verhaal en de volgende dag moet je naar de leidinggevende van de leidinggevende komen en word je op non actief gesteld. Wegens no drugs policy.
Mag dit?
Je hebt het in de OP over non actief en later over overgeplaatst,hoe zit het nu?
Ja dom van je. Heel eerlijk gezegd vind ik het wel okee wat er is gebeurd. Harde straf, maar jij hebt een drugs gebruikt terwijl je nog door het verkeer moest en daar vind ik heel wat van...
Vooral erg dom, je collegas zijn geen vrienden.
gizzmo-returns schreef:
03-07-2019 19:27
Je hebt het in de OP over non actief en later over overgeplaatst,hoe zit het nu?
Die dag moest hij zich om half 8 melden en was hij na zijn verhaal gedaan te hebben op non actief gesteld en moest hij weer naar huis.
De dag daarna kreeg hij een telefoontje dat hij zich moest melden bij een andere ploeg. Daar moet hij nu twee weken blijven maar hoe of wat nu verder is nog niet bekend
gizzmo-returns schreef:
03-07-2019 19:03
Ja, als dat in de bedrijfsregels staat wel lijkt me. En je hebt het zelf verteld, best dom overigens. Maar bel vooral morgen het juridisch loket even om te vragen wat je nu het beste kan doen.
Het is toch na werktijd? Wat heeft het werk er dan mee te maken? Of ben ik gek?
Marigold1986 schreef:
03-07-2019 19:29
Ja dom van je. Heel eerlijk gezegd vind ik het wel okee wat er is gebeurd. Harde straf, maar jij hebt een drugs gebruikt terwijl je nog door het verkeer moest en daar vind ik heel wat van...
Ik ook hoor. Is echt superdom en een straf daarop is meer dan terecht. Maar dat dit dan ook consequenties kan hebben voor je werk had ik niet gedacht
Nummer*Zoveel schreef:
03-07-2019 19:24
Deze mensen werken zelf ook vaak met gevaarlijke gereedschappen, die je beter niet ter hand kunt nemen als je dronken of stoned bent. Je hoeft maar per ongeluk op een hark te stappen en er kunnen al ernstige ongelukken gebeuren.
Of een bosmaaiertje....
maze schreef:
03-07-2019 19:35
Ik ook hoor. Is echt superdom en een straf daarop is meer dan terecht. Maar dat dit dan ook consequenties kan hebben voor je werk had ik niet gedacht
Eerlijk is eerlijk. Je hebt enorme pech gehad...
Misschien loopt het wel met een sisser af? Dat hij nu "voor straf" twee weken bij een andere ploeg moet werken en daarna weer terug aan het werk kan bij zijn eigen ploeg?
2019 schreef:
03-07-2019 19:24
Je werkgever kent je man een stuk beter dan alleen dit gebeuren.
Hoe bedoel je dit?
maze schreef:
03-07-2019 19:35
Misschien haal ik mensen door elkaar, maar jouw man had toch moeite met dingen door een dinges? (Sorry, ik ben even vaag, ik weet niet of Maze dat nog wil noemen).

Dat zou zijn leidinggevende toch ook moeten weten? Dat zulke beslissingen niet altijd even weloverwogen gaan?
Marigold1986 schreef:
03-07-2019 19:38
Eerlijk is eerlijk. Je hebt enorme pech gehad...
Gaat om mijn man en het was inderdaad echt pech. Ik ben daar dan wel weer blij mee want hier leert hij wel weer van 😉
ToosTosti schreef:
03-07-2019 19:39
Misschien loopt het wel met een sisser af? Dat hij nu "voor straf" twee weken bij een andere ploeg moet werken en daarna weer terug aan het werk kan bij zijn eigen ploeg?
Hij hoopt dat hij hier mag blijven. Deze ploeg is veel leuker en ze vinden het daar belachelijk dat ze daar geklikt hebben bij de leidinggevende
maze schreef:
03-07-2019 19:42
Hoe bedoel je dit?
Dat er wellicht meer is voorgevallen en dat dit de druppel was?
boerinnetje-van-buuten schreef:
03-07-2019 19:44
Misschien haal ik mensen door elkaar, maar jouw man had toch moeite met dingen door een dinges? (Sorry, ik ben even vaag, ik weet niet of Maze dat nog wil noemen).

Dat zou zijn leidinggevende toch ook moeten weten? Dat zulke beslissingen niet altijd even weloverwogen gaan?
Jeetje ja klopt. Dat je dat nog weet zeg!
Het gaat inderdaad om een beschutte werkplek via de participatiewet ivm een nah.
maze schreef:
03-07-2019 19:12
Het gaat niet om mij maar om mijn man. Hij werkt bij de plantsoenendienst dus een beetje schoffelen enzo.
Inmiddels is hij overgeplaatst maar ik vroeg me af of het mag omdat het in privetijd gebeurd is. Tijdens het werk heeft hij hier dus geen last van. Sterker nog in zijn vorige ploeg gebruikten een aantal collega’s openlijk, tijdens werktijd drugs, maar daar was de ploegleider veel coulanter
Wat praat je neerbuigend over het werk van je man. Juist nu zijn de mensen van de plantsoenendienst heel belangrijk om bomen en dergelijke in de gaten te houden ivm de motten en de rupsen.
Nee dit mag niet. Werkgever van de plantsoenendienst heeft helemaal niks te zeggen wat een werknemer in zijn vrijetijd doet.

Zowiezo zijn er nog veel vraagtekens of een werkgever zelfs wel alcoholtesten of speekseltesten mag doen.
https://nos.nl/artikel/2258602-of-het-m ... -niet.html
Sara9876 schreef:
03-07-2019 19:47
Dat er wellicht meer is voorgevallen en dat dit de druppel was?
Nee juist het omgekeerde. Ik heb af en toe contact met hoofd personeelszaken en ze zijn echt heel blij en tevreden met hem
Ik vermoed juist dat ze deze oplossing hebben bedacht uit coulance voor hem
maze wijzigde dit bericht op 03-07-2019 19:51
12.71% gewijzigd
Marigold1986 schreef:
03-07-2019 19:29
.
En de werkgever heeft volgens jou iets te zeggen over hoe de man van TO aan het verkeer deelneemt tijdens privé-tijd? Vind ik vergezocht. (En dat betekent niet dat er geen reden kan zijn waarom de maatregelen van de WG gerechtvaardigd zijn, maar wel dat jouw redenering in elk geval voor iemand bij de plantsoendienst me niet voldoende lijkt).
Ik denk dat dit wel mag. Weet je waarom?
De werkgever is aansprakelijk als jou tijdens woon-werk verkeer iets overkomt. Aangezien je op de terugweg was naar huis, valt dit daar ook onder. En hij zit natuurlijk niet te wachten dat jou iets overkomt, en wees eerlijk; met drank/drugs is die kans wel iets groter. Ik snap heel goed dat hij dat risico niet wil nemen en daarom maatregelen neemt.

Voor de duidelijkheid; was je ook nog zichtbaar te herleiden naar je werk, bijv bedrijfsauto of bedrijfskleding? In dat geval snap ik nog beter dat hij hier niet mee geassocieerd wil worden.
maze schreef:
03-07-2019 19:48
Jeetje ja klopt. Dat je dat nog weet zeg!
Je hebt indertijd veel indruk op me gemaakt. Heel liefdevol voor je man terwijl je opeens alles moest doen. Fijn dat jullie nog steeds bij elkaar zijn.
prada schreef:
03-07-2019 19:49
Wat praat je neerbuigend over het werk van je man. Juist nu zijn de mensen van de plantsoenendienst heel belangrijk om bomen en dergelijke in de gaten te houden ivm de motten en de rupsen.
O is niet de bedoeling. Was meer om aan te geven dat het geen gevaarlijk werk is ofzo
Drugs werken niet alleen tijdens vrijetijsuren.
Hou werk en privé gescheiden. Ik rook ook mijn blowtje maar zou dit nooit vertellen tegen collega’s.
Snowpink schreef:
03-07-2019 19:23
Op mijn mans werk geldt een no drugs policy. Ook in vrije tijd.
Mag ik vragen wat voor baan/functie jouw man heeft? Ik vraag me oprecht af bij welke banen je in je privé leven ook nog wordt beheerst door je werkgever. Opeens begin ik overigens te twijfelen of ik op mijn werk ook zo’n policy heb. Ooit bij mijn sollicitatie ging het er wel over. Maar omdat ik toch absoluut niets gebruik, ben ik vergeten of het nou alleen ging om niet onder invloed op werk verschijnen of ook geen drugs in je vrije tijd..

Ik ben zelf extreem anti-drugs. Maar dat gaat ook weer niet zó ver dat ik vind dat mijn collega’s niet zelf mogen weten of zij in/op hun vrije weekenden/avonden een joint roken of een pilletje nemen of wat dan ook. Ik heb een sterke aversie tegen drugs en zou niet privé met zo’n collega willen omgaan. Maar daar houdt het dan wel bij op. Het is mijn zaak helemaal niet wat iemand in zijn/haar vrije tijd doet. Zolang het team en de cliënten er maar niets van mee krijgen.

Hoewel het m.i. wel een ander verhaal zou zijn als iemand zwaar aan de coke of aan de heroïne zou zitten. Ik kwam een tijdje geleden (op een drugsforum) terecht bij een verslaafde vrouw die zei dat ze lerares was. Ze beschreef zeer gedetailleerd hoe zwaar ze verslaafd was aan crack. Ze was iedere avond aan het basen. En dan gaf ze zelf aan dat ze de volgende ochtend weer voor de klas moest staan en dat het haar zwaar viel. Ik werd gewoon depressief en wanhopig van alleen al het lézen van haar verhalen. Ze had uiteraard ook geldproblemen. En dus weleens gezeik met dealers. Zo iemand zou ik eerlijk gezegd niet als juf van mijn kind willen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven