Werk & Studie alle pijlers

Bonus om fulltime te werken

23-09-2022 09:49 941 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik lees op teletekst dat er in de tweede kamer gesproken wordt over een bonus als je fulltime gaat werken. Dit zou een manier zijn om de tekorten op te vullen.

Ik begreep wel dat dit het college van de rechten van de mens tegen zo'n bonus is, omdat vrouwen die deeltijd werken in verband met de verzorging voor hun kinderen gedupeerd zouden worden.

Zou het voor jou een reden zijn om meer te gaan werken?

Zou jij door een bonus fulltime gaan werken?

Totaal aantal stemmen: 405

Ja (6%)
Nee (59%)
Afhankelijk van de hoogte van de bonus (20%)
Fulltime is niet haalbaar in mijn branche/beroep (8%)
Overig (7%)
dianaf wijzigde dit bericht op 23-09-2022 10:07
Reden: Slecht lopende zin.
1.72% gewijzigd
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Pelle schreef:
23-09-2022 10:21
Gemiddeld 0 is echt onzin.
Dat is gewoon waar. Een deel van de vaders gaat wat meer werken als er een kind komt, een deel van de vaders gaat wat minder werken, en gemiddeld komt dat uit op 0. Ik zal de bron even voor je zoeken. :)
Alle reacties Link kopieren Quote
LuciFee2022 schreef:
23-09-2022 10:15
..

Vrees ook dat een ouder dat misschien wel weer gaat doen en zijn geheid niet de vrouwen.

..
Dit is inderdaad wel wat ik ook vrees.
Zou hier ook wel het geval zijn denk ik....
Alle reacties Link kopieren Quote
Nooit, geen enkele bonus kan mijn vrije dag compenseren
Alle reacties Link kopieren Quote
Altea schreef:
23-09-2022 10:17
Vrouwen of ouders?
De tekst op teletekst zei vrouwen.
Ik sloeg er ook op aan dat het geen ouders is.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Pelle schreef:
23-09-2022 10:23
https://www.rendement.nl/arbeidsvoorwa ... leren.html

Het zou in eerste instantie gaan om onderwijs en zorg.
2 sectors waar veel vrouwen werken, en veel hebben kinderen en die ook nog eens ( vooral flink deel van de zorg) gewoon zwaar zijn, door het werk en de onregelmatige tijden ect.

Topplan, heel erg goed doordacht zeg. :roll:
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb nee gestemd, want 8 uur erbij houd ik niet vol. Geen kinderen, man en ik werken beide 32 uur. Misschien zou mijn man wel over te halen zijn, maar in zijn branche is 36 uur fulltime, in die van mij 40.
piepp schreef:
23-09-2022 09:52
Nee tuurlijk niet
Ik werk parttime omdat ik voor kinderen heb gekozen, en die heb ik niet om ze altijd bij de oppas te dumpen. Ik wil ze graag zien opgroeien en zelf leuke dingen met ze doen. Daar kan geen bonus aan tippen.
Weet je, je WIJ post verderop, daar kan ik nog wel wat mee. Maar deze: mijn hemel, wat een veroordelende toestand toch weer: brrrrrrrr.
Alle reacties Link kopieren Quote
Meer werken moet gewoon lonender worden. Nu ga je meer belasting betalen en/of worden je toeslagen lager.
Alle reacties Link kopieren Quote
navyblue schreef:
23-09-2022 10:02
Hoezo dan? Die bonus is voor iedereen.
Jij bent een man zeker.....
Been there, done that, got the T-shirt.
Mika2022 schreef:
23-09-2022 10:24
Nooit, geen enkele bonus kan mijn vrije dag compenseren
Ik zou graag zien dat fulltime in alle branches 36 uur zou zijn. Dan zou er tenminste 1x per twee weken een dag vrij vallen, of, in geval van 4x9 zelfs iedere week.
Alle reacties Link kopieren Quote
Werk fulltime dus prima :-D
Alle reacties Link kopieren Quote
LuciFee2022 schreef:
23-09-2022 10:25
2 sectors waar veel vrouwen werken, en veel hebben kinderen en die ook nog eens ( vooral flink deel van de zorg) gewoon zwaar zijn, door het werk en de onregelmatige tijden ect.

Topplan, heel erg goed doordacht zeg. :roll:
Opzich wel goed dat je daarmee dus in veel gevallen voorkomt dat een vader toch maar weer fulltime gaat werken terwijl een moeder in de zorg parttime blijft werken.
Op deze manier stimuleer je dat het eerlijker wordt verdeelt en de man (die meestal in een andere sector werkt) meer zorgtaken op zich neemt.

Over het feit dat een groot deel van de zorg niet full-time te doen is ben ik het met je eens.
Alle reacties Link kopieren Quote
LuciFee2022 schreef:
23-09-2022 10:25
2 sectors waar veel vrouwen werken, en veel hebben kinderen en die ook nog eens ( vooral flink deel van de zorg) gewoon zwaar zijn, door het werk en de onregelmatige tijden ect.

Topplan, heel erg goed doordacht zeg. :roll:
Ik vind ook meteen naar fulltime doorslaan wel veel. Ik ken redelijk wat vrouwen in de zorg en het onderwijs die tussen de 16 - 24 uur werken. Daar kan ik me van voorstellen dat die misschien wat meer uren zouden kunnen maken. Maar van 16 uur naar 40 uur gaat natuurlijk niemand doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Pelle schreef:
23-09-2022 10:23
https://www.rendement.nl/arbeidsvoorwa ... leren.html

Het zou in eerste instantie gaan om onderwijs en zorg.
Interessant. In deze (oudere) tekst zegt het college voor de rechten van de mens juist dat vrouwen bevoordeeld zouden worden:
Ook kan er indirect onderscheid op grond van geslacht optreden. Als de betere arbeidsvoorwaarden namelijk alleen worden toegekend aan deeltijders die meer uren gaan werken en niet aan werknemers die al fulltime werken, zullen voornamelijk vrouwen profiteren.
Pelle schreef:
23-09-2022 10:26
Meer werken moet gewoon lonender worden. Nu ga je meer belasting betalen en/of worden je toeslagen lager.
Als je die al krijgt.

Maar voor een deel van de groep werkende armen kan misschien wel een goed idee zij om die bonus niet mee te laten tellen in je jaarinkomen, dus dat je kindgebonden budget of huur of zorgtoeslag omdat je weinig verdient ineens flink minder word.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dit lijkt mij averechts werken, zoals hier ook al eerder is geschreven. Toch kan ik me wel voorstellen dat er bijvoorbeeld bij 24 uur/pw een bonus is in de zorg. Er zijn immers ook veel mensen die 12-18uurscontracten hebben, dan behoud je je BIG-registratie maar kost je de organisatie en je collega's relatief veel tijd/geld. Dus stimuleer wel om je baan serieus te nemen, met respect voor de redenen dat mensen parttime werken.
Levensgenieter22 schreef:
23-09-2022 10:27
Werk fulltime dus prima :-D
Ik zie hem ook wel verschijnen :high5:
Alle reacties Link kopieren Quote
Pelle schreef:
23-09-2022 10:16
Ze kunnen beter die heffingskortingen aanpakken. Algemene heffingskorting en arbeidskorting worden minder naarmate je meer verdient. Misschien juist laten oplopen. Dan profiteert iedereen ervan, of je nu van 16 naar 24 uur gaat, of van 32 naar 40 uur.
Precies, van elk uur dat ik extra zou werken vloeit direct 56% naar de staatskas.
Alle reacties Link kopieren Quote
En voor mijn part maak je van die 24, 28uur.
Ze blijven maar zeggen dat de verandering in de kinderopvang ook een manier is om mensen (vrouwen?) meer aan het werk te krijgen.

Hebben ze een bord voor hun kop? Er is in de randstad geen dag kinderopvang te krijgen, na een jaar op de wachtlijst. Ook geen woensdag of vrijdag, gewoon niks. Laat ze dát eens fiksen, dan kunnen ik en andere moeders überhaupt weer naar ons werk ipv noodgedwongen met onbetaald verlof.
Alle reacties Link kopieren Quote
LuciFee2022 schreef:
23-09-2022 10:25
2 sectors waar veel vrouwen werken, en veel hebben kinderen en die ook nog eens ( vooral flink deel van de zorg) gewoon zwaar zijn, door het werk en de onregelmatige tijden ect.

Topplan, heel erg goed doordacht zeg. :roll:
Idd. Het plan gaat volledig voorbij aan de onstandigheden. En ook weer opvallend, weer geen structurele oplossing...
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Altea schreef:
23-09-2022 10:22
Maar ik ga niet doen alsof daar iets zielig aan is. Daar zijn "vrouwen" toch zelf bij? Dat doen ze zelf, hoor.

Precies, vrouwen maken en masse individueel de verkeerde keuze door voor hun kinderen te zorgen. Mannen doen dat beter, die kiezen om het niet te doen.
Thalas schreef:
23-09-2022 10:19
Laten we nou niet doen alsof zorgtaken eerlijk verdeeld zijn. Vrouwen. Want die zorgen het meest voor hun kinderen.
Ben ik niet met jou eens. Het is geen standaard gegeven.
Ik durf te stellen dat mijn partner net zo veel zorgt voor ons kind als ik.
AnAppleADay schreef:
23-09-2022 10:27
Opzich wel goed dat je daarmee dus in veel gevallen voorkomt dat een vader toch maar weer fulltime gaat werken terwijl een moeder in de zorg parttime blijft werken.
Op deze manier stimuleer je dat het eerlijker wordt verdeelt en de man (die meestal in een andere sector werkt) meer zorgtaken op zich neemt.

Over het feit dat een groot deel van de zorg niet full-time te doen is ben ik het met je eens.

Maar de meeste dames gaan dat dus niet doen. Ze kunnen beter wat anders verzinnen voor die takken: gratis opleidingen na het middelbaar onderwijs of alleen volledige basisbeurzen voor die takken ipv die volgend jaar komt voor maar de helft van meeste collegegeld.. hogere salaris, ORT nog beter, bij zorg gewoon de reiskosten beter regelen, 0.08 cent is debiel en andere heffingskortingen inderdaad, dan krijg je misschien ook meer mannen daar, want aantrekkelijk... en hoeft niet meteen fulltime te zijn, wat vaak gewoon niet te doen is.


Maar als inderdaad alleen om die takken gaat voor die bonus, dan gaan niet massaal de mannen nu meer werken, dat is waar.

Blijft een vreemd idee van iemand die geen idee heeft waarom (vooral de vrouwen dus) er niet meer gewerkt wordt.

Totaal geen enkel zicht op het volk dus.
anoniem_63a4aa770857d wijzigde dit bericht op 23-09-2022 10:34
9.80% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Jupiter1995 schreef:
23-09-2022 10:23
Dat is gewoon waar. Een deel van de vaders gaat wat meer werken als er een kind komt, een deel van de vaders gaat wat minder werken, en gemiddeld komt dat uit op 0. Ik zal de bron even voor je zoeken. :)
Ik kan de bron met een gemiddeld aantal uren (was iets van 38 uur voor vaders en niet-vaders, en 36 voor niet-moeders en 24 voor moeders) niet vinden, maar bijvoorbeeld hier zie je hoe weinig mannen minder gaan werken als ze een kind krijgen: https://digitaal.scp.nl/emancipatiemoni ... evensfase/

Ik vind het echt zuur dat die paar mannen die dat wel doen, straks misschien weer naar fulltime gaan vanwege de bonus. Weer extra taken die op het bord van de moeder komen...

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven