Werk & Studie alle pijlers

Boventallig

05-02-2020 09:50 429 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zo dan zeg, moest op gesprek en ben boventallig verklaard. Zo niet zien aankomen en weet even helemaal niet hoe of wat...
die ik wilde bestaat al...
Tia.Dalma schreef:
05-02-2020 12:50
Precies, Poes, dat lijkt me ook. En over die belastingschijven: het is dat ik het voor mezelf heb moeten opzoeken, anders had ik ook voetstoots aangenomen dat het belast zou worden als bijzondere beloning.

Zo was het me ook verteld door HR. Superslecht.

En ik denk dat ik een aantal ex-collega's ook even moet tippen nu. Onze hele locatie is verdwenen en wie niet mee wilde/kon ivm vernanderde reistijden is gestopt/boventallig verklaard.
Dat waren echt héél veel collega's.

Maar goed. Ik zal TO's topic verder niet kapen. Ik hoop wel dat ze (later) ook iets aan deze tips heeft.
Haar hoofd zal er nu nog even niet naar staan.
lattemachiato schreef:
05-02-2020 11:20
Toch wel gelijk gaan solliciteren. Vanaf dat je het weet 1 activiteit per week en documenteren, anders krijg je strafkorting van het UWV. Ook al zijn er misschien juridisch nog opties, UWV vindt toch dat je vanaf vandaag had kunnen weten dat het mis zou gaan. Mogelijk volgt je werkgever niet de juridisch juiste weg, kans op een verziekte werksfeer en dat je uiteindelijk toch niet terug komt is nu groot en UWV vindt dan dat je dat had moeten kunnen inschatten. Zelf meegemaakt.
Wat waardeloos dit TO, heel veel sterkte en dikke knuffel.
Nee hoor, dit is echt niet zo, ze vragen er ook nooit naar. Ze beginnen pas met controleren zodra je ww aanvraagt. Gewoon eerst lekker vrij zijn, zoals iedereen dat doet doe boventallig is verklaard. (Dit blijkt niet te kloppen)

Dus voor nu, gewoon een arbeidsrechtadvocaat bellen en die neemt het lekker van je over en legt beslissingen hapklaar voor. Ik heb twee keer in zo'n traject gezeten, kosten beide keren volledig vergoed door werkgever en er een hoger bedrag uitgesleept dan de mensen om me heen.
anoniem_639a9136a72af wijzigde dit bericht op 05-02-2020 19:46
2.20% gewijzigd
nerdopviva schreef:
05-02-2020 11:41
Nee hoor, je moet aan jezelf denken, dat zouden je collega's ook doen. Als je van de schrik bekomen bent, kijk dan eens rustig wat ze je aanbieden, let op een (flinke) bijdrage voor juridische bijstand. De eerder genoemde 750 of 1.000 euro is inderdaad niet raar. Daarnaast misschien bijdrage voor een bureau dat jou helpt een nieuwe baan te zoeken of een bijdrage in omscholing. Maar goed, dat kan een advocaat je ook allemaal vertellen.
Die vergoeding voor bureaus die helpen met werk zoeken stuurt de werkgever altijd graag op aan, want dat kost ze in werkelijkheid veel minder, dan het bedrag dat er voor staat. Tenzij je verwacht moeilijk plaatsbaar te zijn moet je daar nooit op in gaan en kun je beter voor een hogere vergoeding gaan.
Tia.Dalma schreef:
05-02-2020 12:29
Oh, daar zou ik persoonlijk niet blij van worden, als mijn werkgever ongevraagd anders gaat belasten dan voorgeschreven. Ik bepaal zelf wel of ik rekening hou met het feit dat ik terugkrijg of moet terugbetalen.

Dit is voorgeschreven. Het is erg gebruikelij kom het zo te doen. Hier wordt het uitgelegd: https://www.logisal.nl/salarisnieuws/fi ... ngen-2019/
Alle reacties Link kopieren
rumforviva schreef:
05-02-2020 13:01
Nee hoor, dit is echt niet zo, ze vragen er ook nooit naar. Ze beginnen pas met controleren zodra je ww aanvraagt. Gewoon eerst lekker vrij zijn, zoals iedereen dat doet doe boventallig is verklaard.

Je bent bij wet verplicht direct te solliciteren en ze kunnen wel degelijk controleren en straffen als je dat niet doet. Kortom; neem toch direct actie, minimaal 1 per week.
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
05-02-2020 13:48
Je bent bij wet verplicht direct te solliciteren en ze kunnen wel degelijk controleren en straffen als je dat niet doet. Kortom; neem toch direct actie, minimaal 1 per week.

Nee. Je hebt pas een sollicitatieplicht op het moment dat je je werkloos hebt gemeld bij het UWV. En dan nog, de eerste maanden stelt dit geen hol voor. Inschrijven bij het uitzendbureau geldt bijvoorbeeld al voor 1 sollicitatieactiviteit, en je moet er vier per maand vervullen.

Pas na een half jaar wordt het UWV wat strenger.
Nummer*Zoveel schreef:
05-02-2020 13:48
Je bent bij wet verplicht direct te solliciteren en ze kunnen wel degelijk controleren en straffen als je dat niet doet. Kortom; neem toch direct actie, minimaal 1 per week.

Poeh, ik wist al ruim 2 jaar vtv dat ik boventallig zou worden.

Mijn vriendin (die jurist is bij UWV) vertelde me dat ik iig 1 solli gedaan moest hebben bij/voor aanvraag WW.
Heb ik gedaan maar er heeft nooit iemand naar gevraagd. Alleen vanaf ingang WW minimaal 4 activiteiten per 4 weken. En activiteiten hoeven niet eens sollicitaties te zijn.


Van uwn.nl:

Dit zijn sollicitatieactiviteiten:

Solliciteren op een vacature.
Een open sollicitatie sturen.
Een sollicitatiegesprek voeren bij een werkgever.
Uw cv plaatsen op een vacaturewebsite.
Inschrijven bij een uitzendbureau, / detacheringsbureau, / arbeidspool of/ invalpool.
Bellen met een werkgever voor werk.
Langsgaan bij een werkgever voor werk.
Solliciteren via een uitzendbureau of website.
Een assessment of test doen voor een functie.
Een netwerkgesprek voeren.
Een workshop volgen over ‘werk zoeken’.
Wat nummerzoveel zegt klopt. Je moet al solliciteren als je weet dat je werkloos gaat worden. Niet pas als je in de ww zit. Maar TO weet nog niet dat ze werkloos gaat worden. Eerst moet die vso overeengekomen zijn of de uwv vergunning afgegeven zijn.

En ik zou nu nog niet solliciteren ivm de transitievergoeding. Straks zeggen ze zeg zelf maar op nu je baan hebt gevonden. Of je hebt de vergoeding niet nodig nu je al een baan hebt.

Als de opzegtermijn is gaan lopen is vroeg genoeg. Je hebt eerder ook nog geen idee wanneer je hier echt weg bent.
anoniem_6500601441f07 wijzigde dit bericht op 05-02-2020 14:09
11.76% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
PoesinBoots schreef:
05-02-2020 14:00
Poeh, ik wist al ruim 2 jaar vtv dat ik boventallig zou worden.

Mijn vriendin (die jurist is bij UWV) vertelde me dat ik iig 1 solli gedaan moest hebben bij/voor aanvraag WW.

Dit is niet waar. Een week voor je ontslag datum log je in op uwv.nl met je digid, klikt op ww uitkering aanvragen, doorloopt de stapjes en vijf minuutjes later is het geregeld. Vanaf je ontslagdatum is het vervolgens verplicht vier keer per maand een sollicitatie aktiviteit uit te voeren.
Alle reacties Link kopieren
PoesinBoots schreef:
05-02-2020 14:00
Mijn vriendin (die jurist is bij UWV) vertelde me dat ik iig 1 solli gedaan moest hebben bij/voor aanvraag WW.
Heb ik gedaan maar er heeft nooit iemand naar gevraagd. Alleen vanaf ingang WW minimaal 4 activiteiten per 4 weken. En activiteiten hoeven niet eens sollicitaties te zijn.

Ik moest mijn logboek wel degelijk insturen. Maar zo heel ingewikkeld is dat niet hoor. Een netwerkgesprek is elk gesprek dat je voert met iemand en waarin je iets zegt als “ik ben op zoek, dus als je iets weet of hoort dan verneem ik dat graag”. En idem met het plaatsen van een CV op een jobsite, of in je LinkedIn het bericht aan recruiters aanpassen, enz.
Alle reacties Link kopieren
sneeuwwitje80 schreef:
05-02-2020 14:06
Wat nummerzoveel zegt klopt. Je moet al solliciteren als je weet dat je werkloos gaat worden. Niet pas als je in de ww zit. Maar TO weet nog niet dat ze werkloos gaat worden. Eerst moet die vso overeengekomen zijn of de uwv vergunning afgegeven zijn.

Niet waar. Als je nog geen uitkering ontvangt, heb je uiteraard ook niet de verplichtingen die bij die uitkering horen.

En ik zou nu nog niet solliciteren ivm de transitievergoeding. Straks zeggen ze zeg zelf maar op nu je baan hebt gevonden. Of je hebt de vergoeding niet nodig nu je al een baan hebt.

Als de opzegtermijn is gaan lopen is vroeg genoeg. Je hebt eerder ook nog geen idee wanneer je hier echt weg bent.

In je VSO staat een ontslagdatum. Over het algemeen is dat een paar maanden na de dagtekening van de overeenkomst. Tot die datum krijg je netjes je salaris doorbetaald, behalve als je in de tussentijd zelf een baan vindt.
Alle reacties Link kopieren
julius schreef:
05-02-2020 14:11
Niet waar. Als je nog geen uitkering ontvangt, heb je uiteraard ook niet de verplichtingen die bij die uitkering horen.


Je hebt de verplichting om werkloosheid, en bijbehorend beroep op sociale verplichtingen, zo mogelijk te voorkomen.

In je VSO staat een ontslagdatum. Over het algemeen is dat een paar maanden na de dagtekening van de overeenkomst. Tot die datum krijg je netjes je salaris doorbetaald, behalve als je in de tussentijd zelf een baan vindt.

Dat ligt er met net aan wat er in de VSO precies is overeengekomen. Er kan bijv. een eenmalige afloop zijn incl opzegtermijn, of juist een naar rato clausule waarbij je minder geld krijgt als je eerder nieuw werk vindt.
julius schreef:
05-02-2020 14:11
Niet waar. Als je nog geen uitkering ontvangt, heb je uiteraard ook niet de verplichtingen die bij die uitkering horen.





In je VSO staat een ontslagdatum. Over het algemeen is dat een paar maanden na de dagtekening van de overeenkomst. Tot die datum krijg je netjes je salaris doorbetaald, behalve als je in de tussentijd zelf een baan vindt.
Maar er is nog geen vso en verder
https://wetten.overheid.nl/BWBR0031440/2012-07-01#
Alle reacties Link kopieren
sneeuwwitje80 schreef:
05-02-2020 14:19
Maar er is nog geen vso en verder
https://wetten.overheid.nl/BWBR0031440/2012-07-01#
Artikel 3:

“Behalve op werknemers die daadwerkelijk aanspraak maken op een WW of IOW uitkering geldt de sollicitatieplicht ook voor werknemers die weten dat zij op korte termijn werkloos zullen worden. De verplichtingen gelden vanaf het moment dat het voor de werknemer duidelijk is dat werkloosheid dreigt.”
Dus tenminste 1 sollicitatie is echt iets wat ze van je kunnen verlangen.
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
05-02-2020 14:22
Artikel 3:

“Behalve op werknemers die daadwerkelijk aanspraak maken op een WW of IOW uitkering geldt de sollicitatieplicht ook voor werknemers die weten dat zij op korte termijn werkloos zullen worden. De verplichtingen gelden vanaf het moment dat het voor de werknemer duidelijk is dat werkloosheid dreigt.”

Dit is eenzelfde bepaling als de regel dat je op je belastingaangifte je hoeveel cashgeld moet aangeven. Leuk dat het moet, maar het is niet te controleren en daarbij: je kan nergens doorgeven dat je gesolliciteerd hebt. Niet zo gek, want je hebt nog geen contact met het uwv zolang je niet werkloos bent.
Alle reacties Link kopieren
En daarbij geldt voor mensen met een vso: van de werknemer van wie de dienstbetrekking rechtsgeldig is opgezegd, wordt verlangd dat hij vanaf de datum van opzegging sollicitatie activiteiten ontwikkelt;

Dus vanaf de ontslagdatum moet je solliciteren. Laat dat nou ook toevallig de eerste dag zijn dat je recht hebt op ww.
Nee na de datum van opzegging gaat de opzegtermijn lopen. Dan kan 0 maanden zijn als je dit afspreekt maar meestal is deze minimaal 1 maand.
Alle reacties Link kopieren
julius schreef:
05-02-2020 14:32
En daarbij geldt voor mensen met een vso: van de werknemer van wie de dienstbetrekking rechtsgeldig is opgezegd, wordt verlangd dat hij vanaf de datum van opzegging sollicitatie activiteiten ontwikkelt;

Dus vanaf de ontslagdatum moet je solliciteren. Laat dat nou ook toevallig de eerste dag zijn dat je recht hebt op ww.
Doe toch niet zo eigenwijs. De opzeggingsdatum is niet de ontslagdatum, maar de datum waarop het ontslag, schriftelijk of mondeling, wordt opgezegd. Voor TO is dat dus vandaag, want vandaag is haar meegedeeld dat zij boventallig is verklaard.
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
05-02-2020 14:39
Doe toch niet zo eigenwijs. De opzeggingsdatum is niet de ontslagdatum, maar de datum waarop het ontslag, schriftelijk of mondeling, wordt opgezegd. Voor TO is dat dus vandaag, want vandaag is haar meegedeeld dat zij boventallig is verklaard.

Ach wat is eigenwijs. Ik ben vorig jaar zelf boventallig geworden, dus wat weet ik er van verder.
Alle reacties Link kopieren
julius schreef:
05-02-2020 14:48
Ach wat is eigenwijs. Ik ben vorig jaar zelf boventallig geworden, dus wat weet ik er van verder.
Ik ben per 1 januari werkloos en in de stukken van UWV is wel degelijk te lezen dat je officieel verplicht bent te solliciteren vanaf het moment dat je te horen hebt gekregen dat je werkloos gaat worden. Bij mij was dat in november.
Alle reacties Link kopieren
nerdopviva schreef:
05-02-2020 13:13
Dit is voorgeschreven. Het is erg gebruikelij kom het zo te doen. Hier wordt het uitgelegd: https://www.logisal.nl/salarisnieuws/fi ... ngen-2019/
Dat geldt inderdaad voor bijzondere beloningen. Zoals je vakantiegeld, een bonus, een eindejaarsuitkering. Een transitievergoeding is echter geen bijzondere beloning in die zin, maar wordt fiscaal gezien als regulier inkomen en dient dienovereenkomstig belast te worden.
Maar ik ben geen salarisadministrateur (en ook nooit geweest).

EDIT: en ik ben het nu zelf aan het uitzoeken omdat mijn ex-werkgever zich beroept op het feit dat de belastingdienst de transitievergoeding ziet als inkomen uit eerdere betrekkingen en dús volgens de groene tabel verloond zou moeten worden. Ik betwijfel dat en pluis het nu uit.
tia.dalma wijzigde dit bericht op 05-02-2020 15:21
18.90% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
julius schreef:
05-02-2020 14:48
Ach wat is eigenwijs. Ik ben vorig jaar zelf boventallig geworden, dus wat weet ik er van verder.

Nou, kennelijk nog niet genoeg dan, want de wetgeving is echt heel duidelijk, en daar kun je dus ook (letterlijk) op afgerekend worden. Jij hebt dus geluk gehad dat ze dat bij jou niet hebben gedaan.
Heel veel sterkte met het verwerken van dit nieuws.
Ik kan me voorstellen dat je je de blubbers geschrokken ben en op moment meer hebt aan steun dan aan advies en discussies.

:rose: :rose: :rose: :rose:
Alle reacties Link kopieren
Dan is dit topic mijn eerste sollicitatie?🤔heb inderdaad ook gelezen dat ik zou moeten solliciteren vanaf het moment dat ik weet werkloos te worden. Maar jemig, mag ik ook even bijkomen van bet nieuws zeg...
die ik wilde bestaat al...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven