Werk & Studie alle pijlers

Boventallig

05-02-2020 09:50 429 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zo dan zeg, moest op gesprek en ben boventallig verklaard. Zo niet zien aankomen en weet even helemaal niet hoe of wat...
die ik wilde bestaat al...
Alle reacties Link kopieren
Hè gets, da's best schikken als dat zo onverwacht is. Zit je er al lang?

Klinkt gek, maar stiekem zou ik het soms wel juist wel willen. Ik zit al erg lang in deze baan (20 jaar) en met een vergoeding op zak zou het voor mij juist een goede stok achter de rug zijn om wat anders te gaan zoeken.
Misschien moet je het zo proberen te zien, al snap ik dat het nu nog heel rauw is natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
attribuutje schreef:
05-02-2020 10:02
Man is lid van FNV, daar wellicht eens een lichtje opsteken.

Is dat een familielidmaatschap?
Anders zal je toch zelf rechtsbijstand moeten regelen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
ainne schreef:
05-02-2020 10:25
Hè gets, da's best schikken als dat zo onverwacht is. Zit je er al lang?

Klinkt gek, maar stiekem zou ik het soms wel juist wel willen. Ik zit al erg lang in deze baan (20 jaar) en met een vergoeding op zak zou het voor mij juist een goede stok achter de rug zijn om wat anders te gaan zoeken.
Misschien moet je het zo proberen te zien, al snap ik dat het nu nog heel rauw is natuurlijk.
Huppetee! Zoek wat anders!
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
05-02-2020 10:30
Is dat een familielidmaatschap?
Anders zal je toch zelf rechtsbijstand moeten regelen.
Dat kan niet meer voor deze "zaak".
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
attribuutje schreef:
05-02-2020 10:01
Er is me een transitie vergoeding aangeboden, best leuk bedrag, maar dan nog...belasting er af...
Ga heel snel zorgen voor goede rechtsbijstand. Die transitievergoeding is geen geste, maar wettelijke plicht. Het is dat, of een werk-naar-werk-traject. Hangt ook af van branche/cao etc hoe dat moet werken.
Een goede rechtsbijstaander kijkt ook mee of het wel terecht is dat jij boventallig bent verklaard, en welke berekening daar aan ten grondslag ligt. Er mag nl geen sprake zijn in dat geval van verkapt functioneringsontslag. Dit is niet iets dat je zelf moet afhandelen.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
05-02-2020 10:30
Huppetee! Zoek wat anders!
Haha, zou je denken hè? Maar het gras is best groen waar ik zit en de baan bevalt me prima. Maar soms, soms denk ik wel eens, jemig, 20 jaar is belachelijk... Maar goed, terug naar TO!
Alle reacties Link kopieren
Tickel schreef:
05-02-2020 10:32
Dat kan niet meer voor deze "zaak".
Dat geldt voor een verzekering. Rechtsbijstand regelen is ook 'nu een arbeidsjurist of -advocaat bellen, via de bond, een verzekeraar of 'los''. Het kostenplaatje wordt dan anders maar zonder al afgesloten verzekering hoef je niet verstoken te zijn van bijstand.
Alle reacties Link kopieren
Tickel schreef:
05-02-2020 10:32
Dat kan niet meer voor deze "zaak".

Natuurlijk kan ze nog rechtsbijstand regelen, op eigen kosten.
Niet ‘nu nog even lid worden voor weinig’, dat lijkt me logisch.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
attribuutje schreef:
05-02-2020 10:01
Er is me een transitie vergoeding aangeboden, best leuk bedrag, maar dan nog...belasting er af...

Op je huidige loonstrook kun je het percentage (bijzondere) belasting zien wat er af gaat.
Maar reken maar grofweg de helft.
Winterluxi schreef:
05-02-2020 10:07
Dat is heel raar! Ik zou er gewoon transparant over zijn naar collega’s ongeacht verzoeken om niks te zeggen.

Nou dit.
Zulk nieuws voor je moeten houden kunnen ze echt niet van je vragen.
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
05-02-2020 10:36
Natuurlijk kan ze nog rechtsbijstand regelen, op eigen kosten.
Niet ‘nu nog even lid worden voor weinig’, dat lijkt me logisch.
Dat laatste bedoelde ik.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
attribuutje schreef:
05-02-2020 09:58
Wat een rotgevoel trouwens, best hart voor mijn werk en die waardering valt helemaal weg...
.
Niet doen dit. Niet persoonlijk opvatten. Het bedrijf doet dit ook niet uit persoonlijke motieven.
Niet persoonlijk opvatten. De keuze is niet persoonlijk, maar via een afspiegeling op basis van functie leeftijd en dienstjaren. Objectief dus.

Uiteraard ga je dit gewoon delen met je collega als je dit wil

Je gaat niet akkoorf met wettelijke transitievegoeding. Daar mag best een schep bovenop. Doen ze dat niet? Nou dan gaan ze dat ontslag maar aanvragen bij het UWV

Jij gaat lekker naar huis vandaag. Maar eerst nog even vragen wat het budget is voor juridisch advies, financieel advies en outplacement.

Morgen vraag je dan of de or eigenlijk wel ingelicht is en de vakbond en of er een sociaal plan is.
Vakbond kun je bellen voor wat advies. Maar verdere hulp krijg je niet. De zaak is voorzienbaar op moment dat je nu lid wordt. Valt buiten de dekking.
Alle reacties Link kopieren
Kijk het nog even aan voor je verdere stappen neemt inderdaad. Sowieso om het te laten bezinken, maar ook omdat er nog dingen kunnen veranderen. Een kennis van me werd op dezelfde wijze in een reorganisatie mede gedeeld dat hij weg moest. Maar toen uit kwam dat bedrijf er mensen uit moest gooien, waren er een aantal collega's die zelf wel met een zak met geld weg wilden. Gevolg was dat kennis kon blijven. Ik wil je geen hoop geven, maar wel aangeven dat het allemaal wellicht nog niet zo solide is.

Sterkte verder, het is sowieso een rotsituatie.
Alle reacties Link kopieren
sneeuwwitje80 schreef:
05-02-2020 10:49
Niet persoonlijk opvatten. De keuze is niet persoonlijk, maar via een afspiegeling op basis van functie leeftijd en dienstjaren. Objectief dus.

Uiteraard ga je dit gewoon delen met je collega als je dit wil

Je gaat niet akkoorf met wettelijke transitievegoeding. Daar mag best een schep bovenop. Doen ze dat niet? Nou dan gaan ze dat ontslag maar aanvragen bij het UWV

Jij gaat lekker naar huis vandaag. Maar eerst nog even vragen wat het budget is voor juridisch advies, financieel advies en outplacement.

Morgen vraag je dan of de or eigenlijk wel ingelicht is en de vakbond en of er een sociaal plan is.
Klopt , zo zou het moeten zijn maar het kan geen kwaad dit even te laten checken! Goed advies verder!
Alle reacties Link kopieren
Er wordt hier wel wat onzin verteld ook hoor TO
Zoek echt juridisch advies, bel vandaag nog een advocaat!
PoesinBoots schreef:
05-02-2020 10:38
Op je huidige loonstrook kun je het percentage (bijzondere) belasting zien wat er af gaat.
Maar reken maar grofweg de helft.
Wat je weer kunt terugkrijgen voor een deel met je aangifte. Evt door paar aangifte jaren te middelen.
Alle reacties Link kopieren
attribuutje schreef:
05-02-2020 09:58
Wat een rotgevoel trouwens, best hart voor mijn werk en die waardering valt helemaal weg...
Wat een rotsituatie. Waardering heeft hier trouwens niets mee te maken. Je kan nog steeds heel erg gewaardeerd zijn, er is alleen niet voldoende werk om iedere werknemer aan het werk te houden. Iemand moet er dan uit, en er zijn allerlei redenen en motivaties om een persoon te kiezen waarbij het contract wordt ontbonden. En dat is niet altijd de persoon die het minst gewaardeerd wordt.

Nu uithuilen en opzoek gaan naar een andere baan.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
attribuutje schreef:
05-02-2020 10:04
Voel me nu vooral balen voor collega, ga op gesprek en kom niet meer terug, zonder uitleg niks....is mee gevraagd er mijn mond over te houden voorlopig, voelt ook zo raar.
Dat kunnen ze je niet verplichten.
guppekop schreef:
05-02-2020 10:51
Klopt , zo zou het moeten zijn maar het kan geen kwaad dit even te laten checken! Goed advies verder!
Zeker checken. 750 a 1000 euro bijdrage van werkgever aan juridisch advies is echt niet een raar verzoek van werknemer. Zeker om vragen en zeker gebruiken om te checken of het wel zo is dat jij boventallig bent. En voor de verdere onderhandeling.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
05-02-2020 10:54
Dat kunnen ze je niet verplichten.
Maar zolang TO niet uitonderhandeld is, is meebuigen on haar belang
lilalinda schreef:
05-02-2020 10:58
Maar zolang TO niet uitonderhandeld is, is meebuigen on haar belang
Dat is misschien zo, maar dit is zo'n onprofessioneel verzoek. Alsof collega's niet onrustig worden van spontaan vermiste collega's die in het niets verdwijnen na een gesprek.
ainne schreef:
05-02-2020 10:25
Hè gets, da's best schikken als dat zo onverwacht is. Zit je er al lang?

Klinkt gek, maar stiekem zou ik het soms wel juist wel willen. Ik zit al erg lang in deze baan (20 jaar) en met een vergoeding op zak zou het voor mij juist een goede stok achter de rug zijn om wat anders te gaan zoeken.
Misschien moet je het zo proberen te zien, al snap ik dat het nu nog heel rauw is natuurlijk.
Ik voel precies hetzelfde als jij nu, als ze me 83k (de maximale transitievergoeding) aanbieden, ben ik weg.

Ik werk nu al zo'n 10jaar bij mijn huidige werkgever, met veel liefde en passie mijn werk uitgevoerd. Maar na een aantal klote wijzigingen en nul waardering vanuit het management, is de passie en plezier verdwenen.

Nu zie ik het zo; ik heb een zakelijk contract met mijn werkgever, ik doe waarvoor ik betaald krijg, en ben er niet om vrienden te maken.
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
05-02-2020 10:00
Misschien oriënteren, maar echt solliciteren zou ik nog niet doen. Eerst de voorwaarden afwachten, per welke datum het ontslag ingaat bijvoorbeeld, voor die tijd kun je beter nog geen andere baan hebben.
Toch wel gelijk gaan solliciteren. Vanaf dat je het weet 1 activiteit per week en documenteren, anders krijg je strafkorting van het UWV. Ook al zijn er misschien juridisch nog opties, UWV vindt toch dat je vanaf vandaag had kunnen weten dat het mis zou gaan. Mogelijk volgt je werkgever niet de juridisch juiste weg, kans op een verziekte werksfeer en dat je uiteindelijk toch niet terug komt is nu groot en UWV vindt dan dat je dat had moeten kunnen inschatten. Zelf meegemaakt.
Wat waardeloos dit TO, heel veel sterkte en dikke knuffel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven