Werk & Studie alle pijlers

Boventallig

05-02-2020 09:50 429 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zo dan zeg, moest op gesprek en ben boventallig verklaard. Zo niet zien aankomen en weet even helemaal niet hoe of wat...
die ik wilde bestaat al...
Alle reacties Link kopieren
attribuutje schreef:
05-02-2020 15:10
Dan is dit topic mijn eerste sollicitatie?🤔heb inderdaad ook gelezen dat ik zou moeten solliciteren vanaf het moment dat ik weet werkloos te worden. Maar jemig, mag ik ook even bijkomen van bet nieuws zeg...
Ja joh, doe rustig.
Ik ben de laatste jaren 3 keer werkloos geworden en mijn ervaring is dat ze hier nog nooit naar gevraagd hebben.
Maar mocht het je gerust stellen, dan kun je je bij een uitzendbureau inschrijven of je LinkedIn profiel updaten.

Sterkte gewenst!
Nummer*Zoveel schreef:
05-02-2020 15:03
Nou, kennelijk nog niet genoeg dan, want de wetgeving is echt heel duidelijk, en daar kun je dus ook (letterlijk) op afgerekend worden. Jij hebt dus geluk gehad dat ze dat bij jou niet hebben gedaan.

Tja en ik ook geluk gehad dus ook en al mijn mede-boventallige collega's ook dus.
attribuutje schreef:
05-02-2020 15:10
Dan is dit topic mijn eerste sollicitatie?🤔heb inderdaad ook gelezen dat ik zou moeten solliciteren vanaf het moment dat ik weet werkloos te worden. Maar jemig, mag ik ook even bijkomen van bet nieuws zeg...

Tuurlijk. En de soep wordt niet zo heet gegeten hoor.
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
05-02-2020 15:03
Nou, kennelijk nog niet genoeg dan, want de wetgeving is echt heel duidelijk, en daar kun je dus ook (letterlijk) op afgerekend worden. Jij hebt dus geluk gehad dat ze dat bij jou niet hebben gedaan.
Eens met jou (natuurlijk :biggrin: ) maar ik vraag me af, nu er alleen nog maar een gesprek heeft plaatsgevonden en TO niet weet of dit stand kan houden zonder dat eerst uitgezocht te hebben, of ze die plicht nu al weet. Ter vergelijk: ik wist twee maanden geleden dat mijn nu ex-werkgever mijn arbeidsovereenkomst niet zou verlengen. Vanaf toen in ieder geval had ik de plicht om om me heen te gaan kijken om mogelijk te voorkomen dat ik werkloos zou raken. (Wat me overigens ook gelukt is). Ik vind TO's situatie een randgeval. Laat ze eerst bewijzen dat ze correct afgespiegeld is, bijvoorbeeld.
Alle reacties Link kopieren
PoesinBoots schreef:
05-02-2020 12:55
Zo was het me ook verteld door HR. Superslecht.

En ik denk dat ik een aantal ex-collega's ook even moet tippen nu. Onze hele locatie is verdwenen en wie niet mee wilde/kon ivm vernanderde reistijden is gestopt/boventallig verklaard.
Dat waren echt héél veel collega's.

Maar goed. Ik zal TO's topic verder niet kapen. Ik hoop wel dat ze (later) ook iets aan deze tips heeft.
Haar hoofd zal er nu nog even niet naar staan.
Ik heb het inmiddels helemaal tot op de bodem kunnen uitzoeken, en uiteindelijk vindt de belastingdienst het inkomen uit een eerdere betrekking (de transitievergoeding bestaat immers pas op het moment dat het dienstverband is geeindigd). En daarvoor geldt linksom én rechtsom dat er verloond moet worden volgens de groene tabel.
I stand corrected, ook jegens @nerdopviva!
Tia.Dalma schreef:
05-02-2020 15:48
Ik heb het inmiddels helemaal tot op de bodem kunnen uitzoeken, en uiteindelijk vindt de belastingdienst het inkomen uit een eerdere betrekking (de transitievergoeding bestaat immers pas op het moment dat het dienstverband is geeindigd). En daarvoor geldt linksom én rechtsom dat er verloond moet worden volgens de groene tabel.
I stand corrected, ook jegens @nerdopviva!

Geen idee wat hier nu staat. Groene tabel?
Alle reacties Link kopieren
PoesinBoots schreef:
05-02-2020 15:50
Geen idee wat hier nu staat. Groene tabel?
Da's die bijzondere beloningen tabel. Die zwaarder is dan de gewone loonheffing.
Alle reacties Link kopieren
attribuutje schreef:
05-02-2020 15:10
Dan is dit topic mijn eerste sollicitatie?🤔heb inderdaad ook gelezen dat ik zou moeten solliciteren vanaf het moment dat ik weet werkloos te worden. Maar jemig, mag ik ook even bijkomen van bet nieuws zeg...
Natuurlijk mag je eerst even bijkomen. Het is gewoon rotnieuws en als het uit de lucht komt vallen is het nog vervelender. :hug:

En dan app je de komende week even 4 vriendinnen met het nieuws, en dat zet je netjes in een excel verspreid over de komende 4 weken als “netwerkgesprek”, en dan heb je de 4 sollicitatieactiviteiten voor komende maand alweer voltooid.
Tia.Dalma schreef:
05-02-2020 15:52
Da's die bijzondere beloningen tabel. Die zwaarder is dan de gewone loonheffing.

Dus dat er bij mij eerst 43,25% is ingehouden klopt dan wel ondanks dat het uiteindelijk hopelijk op 38,1% uitkomt.
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
05-02-2020 15:03
Nou, kennelijk nog niet genoeg dan, want de wetgeving is echt heel duidelijk, en daar kun je dus ook (letterlijk) op afgerekend worden. Jij hebt dus geluk gehad dat ze dat bij jou niet hebben gedaan.

De HR van mijn voormalige werkgever was er anders erg duidelijk in.

Zoals jij de wet leest, zou dat betekenen dat je moet solliciteren, ook al wil je geen aanspraak maken op een WW uitkering. Dat is natuurlijk compleet onzinnig.
Alle reacties Link kopieren
Hoe langer je er over na kunt denken, hoe dikker de vinger wordt. Zo van, krijg de koeleruh ik wil niet eens meer voor jullie werken. Maar ik laat nog wel even iemand het onderste uit de kan halen als je van me af wilt. Maar hoe gaat zo iets...ze verwachten dat ik een krabbel zet over een week, maar als ik dan eerst een tegenvoorstel of verzoek tot hogere vergoeding heb, gaat er dan weer een week of zo over heen?
die ik wilde bestaat al...
Alle reacties Link kopieren
julius schreef:
05-02-2020 16:03
De HR van mijn voormalige werkgever was er anders erg duidelijk in.

Zoals jij de wet leest, zou dat betekenen dat je moet solliciteren, ook al wil je geen aanspraak maken op een WW uitkering. Dat is natuurlijk compleet onzinnig.

Nee hoor. Als je geen aanspraak wil maken, hoef je niet te solliciteren. Maar als je eenmaal wel aanspraak maakt, dan kan en mag men controleren wat je hebt gedaan om dat te voorkomen. Lees de wet zelf anders even, want het staat er toch echt letterlijk in. Dan kun je wel met mij in discussie blijven gaan, maar ik heb die wet niet geschreven.

En dat de HR van jouw voormalig werkgever de regels niet kent, vind ik behoorlijk kwalijk als zij daar vervolgens wel over adviseren.
Alle reacties Link kopieren
attribuutje schreef:
05-02-2020 16:05
Hoe langer je er over na kunt denken, hoe dikker de vinger wordt. Zo van, krijg de koeleruh ik wil niet eens meer voor jullie werken. Maar ik laat nog wel even iemand het onderste uit de kan halen als je van me af wilt. Maar hoe gaat zo iets...ze verwachten dat ik een krabbel zet over een week, maar als ik dan eerst een tegenvoorstel of verzoek tot hogere vergoeding heb, gaat er dan weer een week of zo over heen?

Bel een advocaat. Die zorgt als het goed is als eerste dat er een vergoeding voor juridische kosten wordt uitonderhandeld zodat het jou niets kost, en zij kunnen je ook adviseren over wat je eruit kunt slepen.
Alle reacties Link kopieren
Oh, en als je in regio A’dam een advocaat zoekt, stuur me dan een PB, want dan kan ik je een goed bureau adviseren.
Alle reacties Link kopieren
Heb pb verstuurd geen idee of het gelukt is Nummer*Zoveel
die ik wilde bestaat al...
Alle reacties Link kopieren
attribuutje schreef:
05-02-2020 16:15
Heb pb verstuurd geen idee of het gelukt is Nummer*Zoveel
Nope, ik heb niets ontvangen...

*poef*

Laat je het even weten als je het gezien hebt?
nummer*zoveel wijzigde dit bericht op 05-02-2020 18:06
29.81% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
attribuutje schreef:
05-02-2020 16:05
Hoe langer je er over na kunt denken, hoe dikker de vinger wordt. Zo van, krijg de koeleruh ik wil niet eens meer voor jullie werken. Maar ik laat nog wel even iemand het onderste uit de kan halen als je van me af wilt. Maar hoe gaat zo iets...ze verwachten dat ik een krabbel zet over een week, maar als ik dan eerst een tegenvoorstel of verzoek tot hogere vergoeding heb, gaat er dan weer een week of zo over heen?

Ik denk niet dat er veel te onderhandelen is. Je kan de VSO laten checken door een juridisch adviseur, en die kosten worden door je werkgever vergoed nog. Maar, dat is puur om te checken of de werkgever zich aan de wet houdt wbt transitievergoeding en andere zaken. Als dat zo is, heb je erg weinig te eisen verder.

Een tegenvoorstel waarin je meer geld wilt hebben dan wettelijk vastgesteld heeft eigenlijk geen enkele kans.
Nummer*Zoveel schreef:
05-02-2020 16:07
Nee hoor. Als je geen aanspraak wil maken, hoef je niet te solliciteren. Maar als je eenmaal wel aanspraak maakt, dan kan en mag men controleren wat je hebt gedaan om dat te voorkomen. Lees de wet zelf anders even, want het staat er toch echt letterlijk in. Dan kun je wel met mij in discussie blijven gaan, maar ik heb die wet niet geschreven.

En dat de HR van jouw voormalig werkgever de regels niet kent, vind ik behoorlijk kwalijk als zij daar vervolgens wel over adviseren.
Op dit moment is TO sowieso nog in onderhandeling. Misschien zou zij haar ontslag bij wijze van spreken nog aan willen vechten. Dus nu solliciteren (of doen alsof) is echt onzin.
Alle reacties Link kopieren
julius schreef:
05-02-2020 16:34
Ik denk niet dat er veel te onderhandelen is. Je kan de VSO laten checken door een juridisch adviseur, en die kosten worden door je werkgever vergoed nog. Maar, dat is puur om te checken of de werkgever zich aan de wet houdt wbt transitievergoeding en andere zaken. Als dat zo is, heb je erg weinig te eisen verder.

Een tegenvoorstel waarin je meer geld wilt hebben dan wettelijk vastgesteld heeft eigenlijk geen enkele kans.
Mijn ervaring is dat het wel degelijk kan
Bedrag werd na inschakeling van advocaat bijna 2x hoger dan wettelijk
En daarbij werden vakantiedagen uitbetaald. Juridische kosten etc.
julius schreef:
05-02-2020 16:34
Ik denk niet dat er veel te onderhandelen is. Je kan de VSO laten checken door een juridisch adviseur, en die kosten worden door je werkgever vergoed nog. Maar, dat is puur om te checken of de werkgever zich aan de wet houdt wbt transitievergoeding en andere zaken. Als dat zo is, heb je erg weinig te eisen verder.

Een tegenvoorstel waarin je meer geld wilt hebben dan wettelijk vastgesteld heeft eigenlijk geen enkele kans.
Dat heeft wel zin. De werkgever wil niet naar de kantonrechter en zal het dus onderling met werknemer willen regelen. Daarom biedt werkgever dus altijd meer aan aan dan wettelijk verplicht. En hoeveel meer is precies waar de advocaat met de werkgever op grond van argumenten zal onderhandelen.

Ook vergoeding voor juridische bijstand wordt vaak in eerste instantie niet geboden en krijg je na onderhandeling vrijwel altijd.

Mensen, wees alsjeblieft niet bang een advocaat in te schakelen. Geen juridische telefoon of kennis. Een advocaat.
anoniem_639a9136a72af wijzigde dit bericht op 05-02-2020 16:51
14.21% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
julius schreef:
05-02-2020 16:34
Ik denk niet dat er veel te onderhandelen is. Je kan de VSO laten checken door een juridisch adviseur, en die kosten worden door je werkgever vergoed nog. Maar, dat is puur om te checken of de werkgever zich aan de wet houdt wbt transitievergoeding en andere zaken. Als dat zo is, heb je erg weinig te eisen verder.

Een tegenvoorstel waarin je meer geld wilt hebben dan wettelijk vastgesteld heeft eigenlijk geen enkele kans.
Of er onderhandelingsruimte is, hangt volledig af van de omstandigheden en de bereidheid van de werkgever om te onderhandelen.

TO gaf al aan dat zij denkt dat anderen eerder boventallig zouden moeten zijn. Als de werkgever dan toch eerst van jou af wil, heb je al een hele mooie onderhandelingspositie. En wie weet speelt er meer mee (bijv situatie van TO zelf kan ook van invloed zijn, en reden voor boventallig verklaring, enz).

Dus of het voor TO zin heeft, kunnen wij hier zeker niet beoordelen. Vandaar ook het advies om contact op te nemen met een advocaat.

En of zo’n advocaat vergoed wordt, is het eerste punt van onderhandelen. Er is geen wet die de werkgever verplicht om dat te doen (tenzij er een CAO of sociaal plan is waarin zoiets is opgenomen).
Alle reacties Link kopieren
julius schreef:
05-02-2020 16:34
Ik denk niet dat er veel te onderhandelen is. Je kan de VSO laten checken door een juridisch adviseur, en die kosten worden door je werkgever vergoed nog. Maar, dat is puur om te checken of de werkgever zich aan de wet houdt wbt transitievergoeding en andere zaken. Als dat zo is, heb je erg weinig te eisen verder.

Een tegenvoorstel waarin je meer geld wilt hebben dan wettelijk vastgesteld heeft eigenlijk geen enkele kans.
Natuurlijk heeft onderhandelen zin. Het gaat om meer dan alleen de transitievergoeding. Het gaat ook om bijvoorbeeld vrijgesteld worden van werk met behoud van vakantiedagen en hoe lang dat dan is. Omdat het het begin van het jaar is zal TO nog niet veel hebben opgebouwd.

En TO, laat je niet onder druk zetten door je werkgever. Je hoeft dit echt niet binnen een week getekend te hebben. Dat zouden ze wel willen, maar dat hoeft echt niet.

Ik ken iemand die het gesprek kreeg en gelijk de VSO onder zijn neus kreeg en graag direct even tekenen op het stippellijntje. Gelukkig heeft hij dat niet gedaan, want door het uit te onderhandelen met behulp van de vakbond heeft hij er veel meer uit gekregen.
De werkgever heeft er ook een advocaat op zitten, dus jij ook.
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
05-02-2020 15:57
Natuurlijk mag je eerst even bijkomen. Het is gewoon rotnieuws en als het uit de lucht komt vallen is het nog vervelender. :hug:

En dan app je de komende week even 4 vriendinnen met het nieuws, en dat zet je netjes in een excel verspreid over de komende 4 weken als “netwerkgesprek”, en dan heb je de 4 sollicitatieactiviteiten voor komende maand alweer voltooid.
Maar die kan je niet opvoeren bij het UWV. Daar kun je pas je sollicitatieactiviteiten gedateerd doorgeven vanaf eerste werkloosheidsdag.
Wel stelt het uwv dus dat vanaf het moment dat je weet dat je werkloos wordt, je moet beginnen met werk zoeken. Mijn argument: totdat er een getekende vso is weet to nog op zijn minst nog niet per wannéér zij dat is (de wettelijke opzegtermijn schuift namelijk in het algemeen ook gewoon mee op als er nog onderhandeld wordt). En hoeft ze dus nog niet aan de bak voor het UWV totdat dat duidelijk is.
Ter vergelijk: anders zou je verplicht zijn om vanaf dag 1 dat je een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd aangaat, te solliciteren naar andere functies. Tenslotte weet je zeker dat je na afloop geen werk hebt omdat deze van rechtswege afloopt, tenzij de werkgever besluit om te zetten of te verlengen.
attribuutje schreef:
05-02-2020 16:05
Hoe langer je er over na kunt denken, hoe dikker de vinger wordt. Zo van, krijg de koeleruh ik wil niet eens meer voor jullie werken. Maar ik laat nog wel even iemand het onderste uit de kan halen als je van me af wilt. Maar hoe gaat zo iets...ze verwachten dat ik een krabbel zet over een week, maar als ik dan eerst een tegenvoorstel of verzoek tot hogere vergoeding heb, gaat er dan weer een week of zo over heen?
Maar het je dan dus al een vaststellingsovereenkomst meegekregen? Staat daar iets in over je vakantiedagen? Je bent nu waarschijnlijk vrijgesteld van werk met doorbetaling van loon, maar in de overeenkomst staat misschien dan wel dat die vrijstelling voor rekening van je vakantiedagen komt. Het je er nog veel? Nou dan zou ik weer aan de slag gaan. Misschien dus gewoon maar weer gaan werken morgen? En even een lijstje kritische vragen stellen.
- Hoezo ik, heb je afgespiegeld? Mag ik de lijst zien?
- Hebben jullie ook ontslag aangevraagd bij het UWV? Cijfers ook al ingediend? Mag ik die cijfers zien? Wil ik graag meenemen voor mijn advocaat zodat deze kan zien of er wel een economische noodzaak is.
- Vakbond ingelicht?
- Waarom is er geen sociaal plan? Ik heb niets gezien en niet kunnen stemmen, waarom niet?
-Or of Pvt ingelicht over deze reorganisatie. Hebben ze advies gegeven. Mag ik het advies hebben?
- Waarom kan ik eigenlijk geen andere functie doen bij jullie? Zijn er vacatures? Waarom ben ik niet geschikt? IK wil best een opleiding doen.
- Waarom heb ik trouwens nooit opleidingen van jullie gehad. Ik ben oud/laag opgeleid/ slechte positie arbeidsmarkt/ eenzijdige carrière bij jullie gehad, jullie hebben nooit geinvesteerd in mij

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven