Werk & Studie alle pijlers

Boventallig

05-02-2020 09:50 429 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zo dan zeg, moest op gesprek en ben boventallig verklaard. Zo niet zien aankomen en weet even helemaal niet hoe of wat...
die ik wilde bestaat al...
Alle reacties Link kopieren
Toch maar eventjes persoonlijke spulletjes wezen halen, sleutels af gegeven. Mijn vervanging schrok al net zo erg als ik, vaste collega hield het niet droog. Echt wat een rot situatie.
Ik zou er best een zaak van kunnen maken, weet wel andere collega's die eerder dan mijzelf voor een schopstoel in aanmerking zouden komen. Maar dat is maar lullig van mijzelf gedacht denk ik.
die ik wilde bestaat al...
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
05-02-2020 09:59
Wat kut zeg.

Heb je rechtsbijstand voor werk/inkomen? Zo niet, zoek dan vast een arbeidsjurist die jou kan bijstaan mbt het ontslag en de transitievergoeding.
Die zijn er ook no cure no pay. Werkgever betaalt.
Grant me the serenity to accept the things I cannot change, courage to change the things I can and wisdom to know the difference.
Alle reacties Link kopieren
attribuutje schreef:
05-02-2020 11:27
Ik zou er best een zaak van kunnen maken, weet wel andere collega's die eerder dan mijzelf voor een schopstoel in aanmerking zouden komen. Maar dat is maar lullig van mijzelf gedacht denk ik.

Je mag dat best denken, maar dat wordt heel moeilijk om te bewijzen.

Steek je energie in jezelf.
Sterkte.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
sneeuwwitje80 schreef:
05-02-2020 11:02
Dat is misschien zo, maar dit is zo'n onprofessioneel verzoek. Alsof collega's niet onrustig worden van spontaan vermiste collega's die in het niets verdwijnen na een gesprek.
Dat Mag de organisatie oplossen. Ik zou het ook anders doen
Liebeskind² schreef:
05-02-2020 11:29
Die zijn er ook no cure no pay. Werkgever betaalt.

Advocaten (behalve letselschade) mogen niet werken op basis van no cure no pay. En een werkgever betaalt niet altijd en lang niet altijd alles. Het is wel gebruikelijk dat een vergoeding voor rechtsbijstand in een vaststellingsovereenkomst wordt opgenomen, maar ik zou er niet op voorhand van uitgaan.
anoniem_199331 wijzigde dit bericht op 05-02-2020 11:41
1.41% gewijzigd
sneeuwwitje80 schreef:
05-02-2020 10:52
Wat je weer kunt terugkrijgen voor een deel met je aangifte. Evt door paar aangifte jaren te middelen.

Oh dat wist ik niet. Dank. Ga ik verder uitzoeken. Ik ben eind vorig jaar boventallig verklaard en heb ook transitievergoeding gehad.
attribuutje schreef:
05-02-2020 11:27
Toch maar eventjes persoonlijke spulletjes wezen halen, sleutels af gegeven. Mijn vervanging schrok al net zo erg als ik, vaste collega hield het niet droog. Echt wat een rot situatie.
Ik zou er best een zaak van kunnen maken, weet wel andere collega's die eerder dan mijzelf voor een schopstoel in aanmerking zouden komen. Maar dat is maar lullig van mijzelf gedacht denk ik.

Nee hoor, je moet aan jezelf denken, dat zouden je collega's ook doen. Als je van de schrik bekomen bent, kijk dan eens rustig wat ze je aanbieden, let op een (flinke) bijdrage voor juridische bijstand. De eerder genoemde 750 of 1.000 euro is inderdaad niet raar. Daarnaast misschien bijdrage voor een bureau dat jou helpt een nieuwe baan te zoeken of een bijdrage in omscholing. Maar goed, dat kan een advocaat je ook allemaal vertellen.
Kijk even naar hoe je contract is of je nog in dezelfde branche mag blijven werken.
Getsie wat naar!

Je bent zo uit het niets boventallig verklaard, je mag niets zeggen?

Werk je bij een groot bedrijf? Is er een OR?
Krijg je inzage in de afspiegeling?
*2020* schreef:
05-02-2020 11:42
Kijk even naar hoe je contract is of je nog in dezelfde branche mag blijven werken.

Sowieso als er een concurrentiebeding is die laten schrappen in de vaststellingsovereenkomst.
Je vervanging? Waarom heeft iemand die boventallig is nog een vervanging rondlopen?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou niet zomaar akkoord gaan. Even goed nadenken, rechtsbijstand inschakelen en niet zomaar alles accepteren.
Alle reacties Link kopieren
En wat lulligheid betreft, dat is heel aardig van je. Maar je zit in een zakelijke omgeving. Bekijk het ook zo. Het is niet zo dat iemand opstaat om jou over te nemen omdat het netjes zou zijn.
Alle reacties Link kopieren
sneeuwwitje80 schreef:
05-02-2020 12:04
Je vervanging? Waarom heeft iemand die boventallig is nog een vervanging rondlopen?
Dit
Alle reacties Link kopieren
lattemachiato schreef:
05-02-2020 11:20
Toch wel gelijk gaan solliciteren. Vanaf dat je het weet 1 activiteit per week en documenteren, anders krijg je strafkorting van het UWV. Ook al zijn er misschien juridisch nog opties, UWV vindt toch dat je vanaf vandaag had kunnen weten dat het mis zou gaan. Mogelijk volgt je werkgever niet de juridisch juiste weg, kans op een verziekte werksfeer en dat je uiteindelijk toch niet terug komt is nu groot en UWV vindt dan dat je dat had moeten kunnen inschatten. Zelf meegemaakt.
Wat waardeloos dit TO, heel veel sterkte en dikke knuffel.
Je CV uploaden naar een uitzendbureau via hun website is ook een activiteit die het UWV ziet als een poging om aan het werk te komen. Dus dat kun je gerust doen, net als het maken van een zoekprofiel op website als Indeed of het updaten van je LinkedIn.

Teken nog niets, laat je adviseren over de rede van ontslag en de ontslagvoorwaarden. Dit kan door een vakbond, rechtsbijstand, een juridisch loket of huur anders iemand in en verhaal dat op je werkgever. Misschien hadden ze een andere functie moeten aanbieden, een sociaal plan moeten maken als het om meerdere collega's gaat, het de OR moeten voorleggen etc. waardoor het niet aan de voorwaarden voldoet. Je baan hou je er waarschijnlijk niet mee, maar het levert bij dergelijke fouten tijd en geld op.
Alle reacties Link kopieren
PoesinBoots schreef:
05-02-2020 10:38
Op je huidige loonstrook kun je het percentage (bijzondere) belasting zien wat er af gaat.
Maar reken maar grofweg de helft.
Transitievergoeding valt niet onder de categorie 'bijzondere beloning' maar wordt als 'gewoon' inkomen gezien. Pas vanaf 68.000 nogwat euro per jaar kom je in de 49,5% belastingheffing, daaronder 39,5% (nieuwe loonbelastingschijven per 2020).
Alle reacties Link kopieren
lattemachiato schreef:
05-02-2020 11:20
Toch wel gelijk gaan solliciteren. Vanaf dat je het weet 1 activiteit per week en documenteren, anders krijg je strafkorting van het UWV. Ook al zijn er misschien juridisch nog opties, UWV vindt toch dat je vanaf vandaag had kunnen weten dat het mis zou gaan. Mogelijk volgt je werkgever niet de juridisch juiste weg, kans op een verziekte werksfeer en dat je uiteindelijk toch niet terug komt is nu groot en UWV vindt dan dat je dat had moeten kunnen inschatten. Zelf meegemaakt.
Wat waardeloos dit TO, heel veel sterkte en dikke knuffel.
TO weet niet of ze werkloos wordt, TO heeft te horen gekregen dat het bedrijf het voornemen heeft haar te ontslaan wegens bedrijfseconomische omstandigheden op basis van boventalligheid. Dat gaat ze eerst laten uitzoeken, en pas als daar uitrolt dat ze op de juiste wijze ontslagen gaat worden, gaat TO weten dat ze moet gaan solliciteren. Even rustaaagghhh, TO, en in de onderzoeksmodus.
Tia.Dalma schreef:
05-02-2020 12:14
Transitievergoeding valt niet onder de categorie 'bijzondere beloning' maar wordt als 'gewoon' inkomen gezien. Pas vanaf 68.000 nogwat euro per jaar kom je in de 49,5% belastingheffing, daaronder 39,5% (nieuwe loonbelastingschijven per 2020).

Ik las het net ook. Ik loop wat achter denk ik. Ik heb mijn transitievergoeding 5 maanden geleden gekregen en toen heeft mijn ex-werkgever het percentage bijzonder tarief aangehouden (in mijn geval 43,25%) Blijkbaar is dat nu weer anders.
Sorry.
PoesinBoots schreef:
05-02-2020 12:24
Ik las het net ook. Ik loop wat achter denk ik. Ik heb mijn transitievergoeding 5 maanden geleden gekregen en toen heeft mijn ex-werkgever het percentage bijzonder tarief aangehouden (in mijn geval 43,25%) Blijkbaar is dat nu weer anders.
Sorry.

Waarschijnlijk is dat op de salarisstrook zo gedaan om te voorkomen dat je te weinig belasting betaalt. Als je daardoor juist teveel hebt betaald wordt dat rechtgetrokken in de aangifte inkomstenbelasting.
Alle reacties Link kopieren
nerdopviva schreef:
05-02-2020 12:25
Waarschijnlijk is dat op de salarisstrook zo gedaan om te voorkomen dat je te weinig belasting betaalt. Als je daardoor juist teveel hebt betaald wordt dat rechtgetrokken in de aangifte inkomstenbelasting.
Oh, daar zou ik persoonlijk niet blij van worden, als mijn werkgever ongevraagd anders gaat belasten dan voorgeschreven. Ik bepaal zelf wel of ik rekening hou met het feit dat ik terugkrijg of moet terugbetalen.
nerdopviva schreef:
05-02-2020 12:25
Waarschijnlijk is dat op de salarisstrook zo gedaan om te voorkomen dat je te weinig belasting betaalt. Als je daardoor juist teveel hebt betaald wordt dat rechtgetrokken in de aangifte inkomstenbelasting.

Als dat betekent dat ik nog wat terugkrijg is dat mooi.

Ik ben echt een domme ukkel hoor. Nooit bedacht dat dat dan anders is. Al googelend kom ik uit op een percentage van 38,1% voor mijn situatie
https://ontslag.nl/ontslagvergoeding-en ... ld-worden/
Tropischvisje schreef:
05-02-2020 12:13
Dit
Zou ze een tijdelijk contract hebben. To is dat het wellicht. Loopt je contract gewoon af?
sneeuwwitje80 schreef:
05-02-2020 12:42
Zou ze een tijdelijk contract hebben. To is dat het wellicht. Loopt je contract gewoon af?

Dan word je toch niet op kantoor geroepen met de mededeling dat je boventallig verklaard bent?!
Dan zeggen ze gewoon; we verlengen je contract niet.
Alle reacties Link kopieren
Precies, Poes, dat lijkt me ook. En over die belastingschijven: het is dat ik het voor mezelf heb moeten opzoeken, anders had ik ook voetstoots aangenomen dat het belast zou worden als bijzondere beloning.
PoesinBoots schreef:
05-02-2020 12:48
Dan word je toch niet op kantoor geroepen met de mededeling dat je boventallig verklaard bent?!
Dan zeggen ze gewoon; we verlengen je contract niet.
Dat is ook weer zo, maar soms halen mensen dit door elkaar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven