Werk & Studie alle pijlers

Collega's die een wit voetje halen bij de baas

20-01-2010 16:49 61 berichten
Gisteren hadden we een projectpresentatie op het werk, waar collega A, collega B en ik samen aan hebben gewerkt. Collega A heeft ong. 70 % voor haar rekening genomen (het was haar hoofdproject). Ze is introvert, staat niet graag in de spotlights, klaagt of zeurt nooit en werkt erg hard.

Collega B is jong (en onzeker), werkt er net een jaar en is eigenlijk de tegenpool van collega A. Ze vindt alles geweldig, neemt de mening van anderen over en praat graag mee met de rest. Daarnaast probeert ze regelmatig een wit voetje te halen bij mannelijke collega’s en de baas.

Resultaat bespreking: collega A en ik kregen een schouderklopje en collega B kreeg alle eer toegeschoven, terwijl collega A dat had moeten krijgen, maar ze werd volledig ondergewaardeerd.

Dat collega B een wit voetje probeert te halen ligt, denk ik, aan haar onervarenheid en onzekerheid en dat ze een soort van bevestiging zoekt. Dat ze het doet, zal mij een worst wezen, maar waar ik me wel aan stoor is dat de baas zichtbaar gecharmeerd is van haar aandacht.

Andere collega’s is het ook niet ontgaan, dat een wit voetje halen bij de baas, schijnbaar betere resultaten oplevert dan om het witte voetje achterwege te laten. Met als resultaat dat de sfeer op het werk steeds slechter wordt.

Eigenlijk willen we een oplossing gaan zoeken, voordat het helemaal uit de hand gaat lopen, maar niemand durft dit persoonlijk aan te kaarten bij de baas, omdat de oorzaak nogal gevoelig ligt binnen het bedrijf.

Iemand ervaring hiermee?

Alvast bedankt voor het lezen.
Alle reacties Link kopieren
Had jij er niet iets van kunnen zeggen? In de trant van 'ja dat was heel fijn dat A dat wilde doen' over een bepaald deel. En zo nog wat van die opmerkingen?
Hoezo probeert collega B een wit voetje te halen? Wat een wijverige opmerking zeg.

Als collega A goed en veel werk verricht, dan zal ze zelf dat ook zo moeten verkopen. Dan zal ze dus zelf veel meer ruimte in moeten gaan nemen zodat mensen haar zien, op een positieve manier.

Collega B is gewoon veel handiger in zichzelf en haar ideeen of de ideeen waar ze achter staat te verkopen dan collega A. Kennelijk is dat een gewaardeerde eigenschap. Kan collega A een voorbeeld aan nemen.
Waarom heb je je mond dan niet open gedaan op het moment dat het gebeurde? Had stoer en redelijk geweest als je A wat meer support had gegeven. Of is B zo'n gevaar?
Waarom trek je het zo aan? (ben gewoon nieuwsgierig, verder geen bedoelingen)
Spijt me zeer maar dan had collega A toch echt moeten laten zien wat haar rol in het project is geweest.

Of collega A had duidelijk moeten maken dat zij de persoon is geweest die het grootste aandeel in het werk heeft gehad.

Fijn ook dat je direct concludeert dat extraverte collega B dus blijkbaar onzeker is en bevestiging zoekt. Collega A (en jij!) blijkbaar ook, anders waren jullie niet over de zeik van de complimenten die B heeft gekregen.

Daarbij vind ik het bijzonder kinderachtig om te gaan bokken dat de baas gecharmeerd is van de werkwijze van collega B. Blijkbaar past ze goed in de groep en kan ze zichzelf verkopen.

Lijkt me dat jullie zelf beter moeten laten zien wat je waard bent en je niet zo fixeren op de collega die dat kunstje al onder de knie heeft.
Wat gaat er uit de hand lopen dan? De emoties van alle vrouwen op kantoor die zich ondergesneeuwd voelen?

Maken je mannelijke collega's zich hier ook zo druk over? Kan me niet voorstellen. En als dat wel zo is, ach dan gaat ze vanzelf wel op d'r bek als een van de kerels haar wel een klus geeft die te hoog gegrepen voor haar is.
Geheel eensch met Vlinder. Stop met dat wijvengezeik en concentreer je op je eigen werk.
Klinkt alsof collega B een prima werkattitude heeft. En dat A (en jij) moeite hebben met datgene 'opeisen' waar je recht op hebt. In tegenstelling tot wat veel mensen (vrouwen?) denken, komt lof je meestal niet spontaan aanwaaien, die moet je opzoeken. Doet B zo te lezen prima. Die komt er wel.
Nee, ik vind het niet zo netjes van B, en ik vind ook niet per definitie dat A zich dan maar beter moet verkopen.

Dat zou wel handig zijn voor A, maar introvertie heeft ook zeer goede kwaliteiten en het is niet helemaal redelijk om dan te eisen dat ze dan ook maar meer eer moet opeisen omdat de rest van de wereld ook zo is. (horen jullie de nuance in 'niet helemaal redelijk' en 'per definitie'? Ik vind ook wel dat A er goed aan zou doen zich niet onder te laten sneeuwen, maar de verantwoordelijkheid helemaal te leggen bij degene die

ondergesneeuwd raakt vind ik ook niet fair).

Maar als het jou stoort, dan ligt het op jouw pad om daar iets over te zeggen. Dat is dan jóuw assertiviteit. "Beste collega's, B heeft hier natuurlijk goed werk geleverd, maar ik wil toch de meeste credits aan A geven want die heeft het leeuwedeel van het werk verricht!".

Over anderen heenlopen is niet goed, over je heen laten lopen is ook niet goed, toekijken hoe over een ander wordt heengelopen is ook niet goed.
Wat is niet netjes van B dan?

B had wel kunnen zeggen "Meeste eer komt A toe hoor", maar misschien heeft ze dat ook wel gedaan, gelijk of achteraf.

Ik complimenteer collega's ook wel eens tov onze manager als de betreffende collega er niet bij is.
Persoonlijk vind ik, dat als je en plein publique eer krijgt die jou niet toekomt, dat ook en plein publique moet rechtzetten.

Dat is in mijn ogen rechtvaardig en collegiaal. Nou weet ik dat de werkvloer wel eens anders werkt, maar je mag de lat voor de moraal best wat hoger leggen dan de dagelijkse praktijk.
Overigens ben ik het met je eerdere opmerking eens dat dat witte voetje een wijvenopmerking is hoor. Ik zou het zelf niet zo betitelen.
quote:Snormel schreef op 20 januari 2010 @ 17:37:

Nee, ik vind het niet zo netjes van B, en ik vind ook niet per definitie dat A zich dan maar beter moet verkopen.

Dat zou wel handig zijn voor A, maar introvertie heeft ook zeer goede kwaliteiten en het is niet helemaal redelijk om dan te eisen dat ze dan ook maar meer eer moet opeisen omdat de rest van de wereld ook zo is. .Niet omdat de rest van de wereld zo is, maar omdat het nu eenmaal zo werkt dat als je hogerop wilt, je ervoor moet zorgen dat hogerop wordt opgemerkt dat je goed werk aflevert. Dat gebeurt nu eenmaal niet 'vanzelf', en daar zul je dus of zelf actief achteraan moeten, of accepteren dat het niet wordt opgemerkt.
Het gaat er helaas meer om dat je zichtbaar werk verricht dan dat je veel werk verricht en collega B heeft dit spelletje helaas beter door dan collega A.
Het komt op mij meer over dat je een beetje een hekel aan haar hebt (gekregen) door het totaalplaatje. Het is niet alleen dat voorval met pronken met andermans werk, je noemt ook het meepraten met de rest, het feit dat ze alles geweldig vindt en de mening van anderen overneemt. Haar hele persoonlijkheid is extravert en daardoor voelen sommigen van jullie je blijkbaar ondergesneeuwd.

Als zij echt niet geschikt is voor haar werk komt dat vanzelf wel een keer naar boven. Ze zal ook wel eens iets zelf moeten doen. En als jullie of A zelf vinden dat ze meer eer krijgt dan haar toekomt, dan had dat op dat moment gezegd moeten worden. Het had haar gesierd als ze een deel van de eer naar A geschoven had, maar niet iedereen is bescheiden en zij nam gewoon dankbaar complimenten in ontvangst.

Je hebt het erover dat 'een wit voetje halen bij de baas blijkbaar betere resultatien oplevert'. Blijkt dit ergens concreet uit? Is ze bevoordeeld tov jullie ergens mee?

Je hebt het over 'aankaarten bij de baas'. Dat is wel het laatste wat ik zou doen. Heb je een probleem met haar gedrag, spreek dan haar aan. Ik heb een tijdje leiding gegeven over medewerkers maar je scoort bij mij absoluut geen punten als je negatief gaat praten over collega's en zeker niet als je het niet eens eerst met de betreffende collega zelf besproken hebt.

Ik heb ook een collega die niet echt super functioneert (in mijn ogen gewoon slecht). De ene klacht na de andere (waarvan ik er regelmatig 1 op moet lossen) en daarnaast heel veel fouten die ik tegenkom. Wat betreft de fouten ga ik rechtstreeks naar haar toe en leg ik uit dat iets niet goed is. Ik heb liever dat ze zich verbetert. Ze waardeert het ook wel dat ik dat doe. Echt klachten van klanten voer ik gewoon op in het systeem zoals het hoort en dan ziet mijn manager ze vanzelf. Maar ik beschrijf ze gewoon neutraal (dit is klacht, dit was adviseur, zo heb ik het opgelost etc). Ik zal er nooit een persoonlijk oordeel in door laten schemeren.
quote:Snormel schreef op 20 januari 2010 @ 17:49:

Persoonlijk vind ik, dat als je en plein publique eer krijgt die jou niet toekomt, dat ook en plein publique moet rechtzetten.

Dat is in mijn ogen rechtvaardig en collegiaal. Nou weet ik dat de werkvloer wel eens anders werkt, maar je mag de lat voor de moraal best wat hoger leggen dan de dagelijkse praktijk.Dat ben ik met je eens. Het is niet netjes om dat na te laten, ook niet op de werkvloer. Maar ik weet niet of ze dat wel heeft nagelaten. Is dat zo TO? En als dat zo is, had ze de kans er wel voor?
Het kan ook overigens nog zo zijn dat zelfs collega B niet echt op de hoogte was van de moeite die collega A had gedaan.

Of dat het zo was dat alle eer ook eigenlijk over het stuk van collega B ging, ondanks alle moeite van collega A.
Ik zie dat wit voetje halen niet zo. Wat ik lees is dat beide collega's een deel van de presentatie hebben gehouden en dat de ene collega daar een (groter) complimentje voor krijgt dan de andere. Ik lees niet dat ze tijdens/voor/na die presentatie actief iets heeft gedaan om een wit voetje te halen. (Mis ik iets?)

Misschien kwam die collega wel beter over dan je introverte collega? Zoals er al gezegd wordt: wrs is deze introverte collega ook wel niet zo goed in presenteren (want ze doet het niet graag) en heeft ze dat ook uitgestraald.

Of heeft jullie leidinggevende jullie een complimentje over de inhoud van het project gegeven?

Wat ik me ook afvraag: waarom zou je voor die collega opkomen (omdat je het sneu voor haar vindt wrs.)? Kan ze dat niet zelf (etc, etc)? Ik weet nl. van mijn introverte collega's dat ze het me niet in dank zouden afnemen als ik voor hen op zou komen.
Ik adviseer je een gesprek aan te gaan met die jongere medewerker en haar om tips te vragen hoe jullie jezelf en je werk beter kunnen presenteren.
quote:wuiles schreef op 20 januari 2010 @ 20:06:

Ik adviseer je een gesprek aan te gaan met die jongere medewerker en haar om tips te vragen hoe jullie jezelf en je werk beter kunnen presenteren.

Echt, die maaiveld-maffia. Er zal eens een vrouw haar kop uitsteken, ja, dan zal ze wel proberen te scoren bij de mannen en bij de baas. :puke:
Er is onderzoek geweest naar het effect van complimentjes geven en daar uit bleek dat de meeste mensen zo sterk reageren op complimentjes dat zelfs een zichbaar fake complimentje nog effect heeft.

Ik denk dus dat deze jongere collega heel goed in de gaten heeft dat dit ook zo werkt bij jullie baas en dat ze hiermee heel veel bereikt en dat dit een positief effect op de indruk over de kwaliteit van haar werk heeft, zelfs als ze inhoudelijk minder aan dit project heeft gedaan dan de wat introvertere collega.

Als dit ook nog wordt gecombineerd met een baas die toch al van haar gecharmeerd is, is het dus niet zo vreemd dat zij meer waardering krijgt dan jij en je collega.

Als je aan zal gaan kaarten dat ze meer waardering heeft gekregen dan ze eigenlijk verdiend heeft zal dit waarschijnlijk niet in goede aarde vallen en zal je het verwijt krijgen dat je jaloers bent (en dat ben je natuurlijk ook, want niemand wordt graag zomaar weggeschoven) of dat het de kift is.

Het is dus beter om te kijken hoe deze dame het aanpakt en hier wat van opsteken (zonder dat je nu direct de eer van iemand anders inpikt, want dat vind ik zelf nogal laag) en verder direct als het gebeurt met een luchtige maar duidelijke opmerking zeggen dat het die andere collega is die het leeuwendeel van het werk heeft gedaan. Zo maak je het niet te zwaar en kom je ook niet te boek te staan als zeur..
quote:rider schreef op 20 januari 2010 @ 21:21:

[...]

Echt, die maaiveld-maffia. Er zal eens een vrouw haar kop uitsteken, ja, dan zal ze wel proberen te scoren bij de mannen en bij de baas. :puke:Hier ben ik het toch echt niet mee eens hoor, want een dame die zonder blikken of blozen alle eer in ontvangst neemt zonder recht te zetten dat het eigenlijk voor iemand anders bestemd is, vind ik nu niet bepaald het voorbeeld van je hoofd boven het maaiveld uitsteken. Dat doe je in mijn ogen toch meer door zelf kwalitatief hoogstaand werk af te leveren.
quote:iris1969 schreef op 20 januari 2010 @ 21:51:

[...]

Hier ben ik het toch echt niet mee eens hoor, want een dame die zonder blikken of blozen alle eer in ontvangst neemt zonder recht te zetten dat het eigenlijk voor iemand anders bestemd is, vind ik nu niet bepaald het voorbeeld van je hoofd boven het maaiveld uitsteken. Dat doe je in mijn ogen toch meer door zelf kwalitatief hoogstaand werk af te leveren.

Er staat toch nergens dat collega zonder blikken of blozen alle eer in ontvangst neemt? En als ze dat al deed dan zou het heel goed kunnen dat daar helemaal geen kwaad bloed achter schuilt.

Als ze onfatsoenlijk is geweest tegenover haar collega's dan gaat dat ook gerust niet geheel voorbij aan de mannen hoor.
Kwoot uit de OP: "Resultaat bespreking: collega A en ik kregen een schouderklopje en collega B kreeg alle eer toegeschoven, terwijl collega A dat had moeten krijgen, maar ze werd volledig ondergewaardeerd"

Daar leid ik uit af dat B alle eer ook in ontvangst heeft genomen zonder enige correctie toe te passen. Maar misschien kan TO aangeven of dat klopt?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven