Werk & Studie alle pijlers

Collega's jatten idee

14-05-2014 19:45 30 berichten
Het is me nu in de afgelopen weken twee keer overkomen bij twee verschillende collega's: ik bedenk iets, zeg dat tegen iemand, en die presenteert het even later aan onze manager alsof ze het zelf bedacht heeft. En vervolgens krijgen zij het compliment dat het zo'n ontzettend goed/briljant idee is.

Aarggh!

En dat terwijl ik het met beide collega's heel goed kan vinden! Waarschijnlijk dat ik er daarom niks van gezegd heb toen ik de loftuigingen hoorde.. Het gaat me niet eens om de complimenten, maar dat ze gewoon met zo'n uitgestreken gezicht kunnen doen alsof ze het zelf bedacht hebben, daar snap ik niks van.

Als ik nu iets nieuws bedenk, hou ik juist m'n mond. Dan wacht ik tot een later moment waarbij er meer mensen zijn zodat iedereen weet dat ik het bedacht heb. En dat terwijl ik het zo leuk vind om samen met mijn collega's te brainstormen!

Goede strategie om toekomstig jatten te voorkomenof had ik er toch wat van moeten zeggen? Wat had jij gedaan?
Wil je dat jouw goede ideeën gebruikt worden, of wil je schouderklopjes?
Alle reacties Link kopieren
Werk je eigen idee verder uit( dus voor jezelf) en stel een specifieke vraag over hoe zij dat zouden aanpakken ( in het bijzijn van anderen, je baas(?) ). Dan kom jij met je uitgewerkte idee en meld dat dit jouw oorspronkelijke idee was.
Ik heb dat ook wel eens gehad. Later heb ik mijn mond gehouden tot het werkoverleg. Ik vind dat ook jammer, want ik zou liever mijn ideeën meteen op tafel leggen, zodat ik ze samen met collega's kan aanvullen en verbeteren. Nu gebeurt dat misschien ook wel, maar niet op een leuke spontane manier.

Ook wel eens gehad dat je dingen zegt en een paar maanden later iemand "toevallig" op hetzelfde idee kwam, maar dan met een ander detail er bij. Of dat echt bewust is is niet meer te achterhalen natuurlijk.

quote:korenwolf schreef op 15 mei 2014 @ 09:35:

Wat ook nog kan, is dat ze écht denken dat ze het zelf bedacht hebben. Mijn vriend is zo. Die staat mij rustig een nieuw idee uit te leggen wat ik hem een paar dagen ervoor aan de hand heb gedaan. Wij hebben niet toevallig dezelfde vriend?
Jezelf profileren. Ik ben er erg slecht in. Gelukkig heb ik een fijne collega die mijn ideeen toepast en vervolgens bij een positieve reactie van een leidinggevende dan ook zegt: goed bedacht he van Vin!
quote:korenwolf schreef op 15 mei 2014 @ 09:35:

Wat ook nog kan, is dat ze écht denken dat ze het zelf bedacht hebben. Mijn vriend is zo. Die staat mij rustig een nieuw idee uit te leggen wat ik hem een paar dagen ervoor aan de hand heb gedaan. Haha, herkenbaar. Dan heeft hij dus even zijn externe harde schijf geraadpleegd.....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven