Werk & Studie alle pijlers

Collega's jatten idee

14-05-2014 19:45 30 berichten
Het is me nu in de afgelopen weken twee keer overkomen bij twee verschillende collega's: ik bedenk iets, zeg dat tegen iemand, en die presenteert het even later aan onze manager alsof ze het zelf bedacht heeft. En vervolgens krijgen zij het compliment dat het zo'n ontzettend goed/briljant idee is.

Aarggh!

En dat terwijl ik het met beide collega's heel goed kan vinden! Waarschijnlijk dat ik er daarom niks van gezegd heb toen ik de loftuigingen hoorde.. Het gaat me niet eens om de complimenten, maar dat ze gewoon met zo'n uitgestreken gezicht kunnen doen alsof ze het zelf bedacht hebben, daar snap ik niks van.

Als ik nu iets nieuws bedenk, hou ik juist m'n mond. Dan wacht ik tot een later moment waarbij er meer mensen zijn zodat iedereen weet dat ik het bedacht heb. En dat terwijl ik het zo leuk vind om samen met mijn collega's te brainstormen!

Goede strategie om toekomstig jatten te voorkomenof had ik er toch wat van moeten zeggen? Wat had jij gedaan?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou de desbetreffende collega's er echt op aanspreken. Iets zeggen in de trant van: goh, dat was precies het idee dat ik had en met je deelde. Hoe kan dit nou? Benadruk ook dat je ze leuke collega's vindt en dat je het juist daarom zo vervelend vindt.
Gatver, als je op zo'n afdeling zou moeten werken, waar je elkaar vliegen afvangt! Doodvermoeiend. Brainstorm met je manager, in plaats van met je collega's.
Jouw collega's zijn niet leuk, dat denk je maar. Het zijn valse ratten die je een stap voor moet zijn. Volgende keer dus zelf met je idee naar je leidinggevende gaan, of zélf kenbaar maken tijdens meetings.
Ik had gelijk een opmerking gemaakt.

"sooo hé wat een goed idee! Zelf gejat?"
Je moet je hier net zo druk over maken als een miljonair die van een dubbeltje is beroofd. Jij hebt de goede ideeën en blijft die krijgen, zij moeten ze jatten.

Gewoon de volgende keer zelf je ideeën presenteren.
Kom eens met een heel slecht idee waarvan zij denken dat het geweldig is.
verba volant, scripta manent.
Dat zijn toch helemaal geen leuke collega's? Zij jatten jouw ideeën. Ik zou hier nog wel even op terug komen. Gewoon even vragen waarom zij jouw idee als die van hen presenteerde.
Oh dat is zuur. Ik denk dat ze hun schuldgevoel verdrongen hebben en nu ook echt geloven dat het hun eigen idee was.

Ja, ik zou het voortaan voor me houden.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Hebben ze echt jouw idee gejat of denken ze dat ze er zelf op gekomen zijn?
Niks gelezen. Aan TO: leermoment. Doe er je voordeel mee.
Ik heb dat ook een keer gehad! Het had geen verstrekkende gevolgen, dus ik heb 't maar zo gelaten. Maar ik vond het wel heel typisch. Dat zo'n collega zich niet schaamt.

Als er iets vanaf zou hangen, zou ik er wel iets van zeggen denk ik.
Het komt trouwens ook echt voor dat mensen op hetzelfde moment hetzelfde idee krijgen. De kans is vrij groot dat meerdere personen dezelfde gedachtegang hebben als zich een probleem voordoet.

En soms vang je onbewust woorden op en verwerkt die in je eigen redenatie.
Ik had vroeger, toen ik studeerde zo'n vriendin in de klas die alles wat ik tegen haar zachtjes zei en minuut later tegen de docent als haar eigen inbreng presenteerde. Ik heb de irritatie over dat soort acties van haar heel lang verborgen gehouden maar uiteindelijk, wel jaren later, hebben we na een grote ruzie, toch contact verbroken. Achteraf gezien snap ik niet waarom ik het zo lang vol heb gehouden…
Minder erg, dan je een iets aan je manager voorstelde, deze het volledig afbrandt en dan later je idee alsnog 'zelf verzint' dit heb ik ooit meegemaakt en een bonus door misgelopen.
Ideeën direct met manager delen voordat je ze met collega's deelt.
quote:Mieomij schreef op 14 mei 2014 @ 20:45:

Je moet je hier net zo druk over maken als een miljonair die van een dubbeltje is beroofd. Jij hebt de goede ideeën en blijft die krijgen, zij moeten ze jatten.

Gewoon de volgende keer zelf je ideeën presenteren.Goed gezegd, al blijft het zuur als zoiets je overkomt. Inderdaad geen ideeën meer delen en meteen zelf opperen, jammer dat het zo moet, maar het is niet anders.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
quote:renate73 schreef op 14 mei 2014 @ 22:44:

Minder erg, dan je een iets aan je manager voorstelde, deze het volledig afbrandt en dan later je idee alsnog 'zelf verzint' dit heb ik ooit meegemaakt en een bonus door misgelopen.

Dan word je dus dubbel gepakt.

Zijn pijnlijke zaken.
Managers gaan er vaak met goede ideeen vandoor.
Bij collega 1 heb ik haar gevraagd om iets te doen waarvan ik dacht dat het wel eens goed zou kunnen werken (wat ook klopte). De reden dat ik het niet zelf gedaan heb is omdat ik niet bij bepaalde gegevens kon en zij wel. Een paar dagen later stuurt collega 1 een mail naar het team, incl. manager, waarin ze verteld wat ZIJ met de gegevens gedaan heeft (wat ik haar gevraagd en uitgelegd heb omdat ze eerst niet wist hoe ze het moest doen) en dat dat een succes geworden is. Manager komt de volgende dag naar collega 1 toe en zegt "Wat een goed idee om x te doen!" Waarop collega 1 zegt: "Dank je, ik dacht, ik doe gewoon x, dat moet vast werken."

Collega 2 wilde toen ze nieuwe informatie kreeg een standaard oplossing toepassen. Toen zei ik dat dit juist een goede gelegenheid om iets anders te doen, namelijk <mijn idee>. Daar was ze meteen enthousiast over, noemde een <logisch gevolg> dat uit mijn idee zou kunnen voortkomen en liep daarna naar de baas. Die een uur later in de teammeeting zei: "Collega 2 heeft echt een briljant idee!" Waarop collega 2 heel bescheiden doet alsof het allemaal wel meevalt.

Hm, nou vind ik mezelf eigenlijk gewoon een sukkel dat ik er op dat moment niks van gezegd heb. Het enige wat ik op dat moment dacht was Are you friggin' kidding me?!

Leermoment dus....en ik vond het net zulke leuke collega's...:(
quote:Mieomij schreef op 14 mei 2014 @ 20:45:

Ja da's waar, dankjewel
quote:renate73 schreef op 14 mei 2014 @ 22:44:

Minder erg, dan je een iets aan je manager voorstelde, deze het volledig afbrandt en dan later je idee alsnog 'zelf verzint' dit heb ik ooit meegemaakt en een bonus door misgelopen.Oei da's helemaal balen!
Zeg er in het vervolg wat van. Collega's kunnen dit doen omdat jij je mond houdt. Voortaan maar wat minder scheutig zijn met de goed oplossingen.
Klinkt alsof je niet erg assertief bent. Daar zou ik iets aan doen. Verder misschien uitkijken dat je niet teveel 'niet-standaard' werkwijzen gaat bedenken, je zou er je manager mee tegen je in het harnas kunnen jagen.
Wat ook nog kan, is dat ze écht denken dat ze het zelf bedacht hebben. Mijn vriend is zo. Die staat mij rustig een nieuw idee uit te leggen wat ik hem een paar dagen ervoor aan de hand heb gedaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven