Werk & Studie alle pijlers

Concurrentiebeding

20-01-2018 08:22 29 berichten
Sinds een tijdje ben ik op zoek naar een andere baan. Nu is het zo dat in mijn contract staat dat ik niet 'zonder schriftelijke toestemming werk mag verrichten dat in meer of mindere vorm concurrerend is met mijn huidige werkzaamheden'. Als je dit heel strikt opvat, betekent dit dat ik het vak waarvoor ik ben opgeleid niet meer mag uitvoeren.
Mijn werkgever is erg wispelturig, een van de redenen waarom ik weg wil. Ik heb dus geen idee of hij mij hier aan zal willen houden. Zijn er hier mensen die ervaring hebben met zo'n concurrentiebeding en die weten of ik het succesvol aan zou kunnen vechten als dat nodig is?
Alle reacties Link kopieren
Een concurrentiebeding moet wel specifiek zijn en dat lijkt de jouwe niet te zijn. Dus inhoudelijke adviezen inwinnen van een jurist lijkt me een goed idee.

Bv. ik werk in consulting en ik heb wat collega’s die dachten te vallen onder een concurrentiebeding van hun vorige werkgever, maar dat bleek niet zo te zijn. Er stond namelijk dat de werknemer niet meer aan consulting mag doen; dit begrip was volgens de rechter zo breed, dat het niet rechtsgeldig is. Als er zou staan: “je mag niet aan consulting doen met het IT pakket SAP” is het een ander verhaal. Dus zeker advies inwinnen van een jurist!
Alle reacties Link kopieren
PietjePuk_WeetIkVeel schreef:
20-01-2018 13:28

Het beding staat in een tijdelijk contract. Dit contract is daarna twee keer mondeling verlengd, één keer voor een jaar, daarna voor onbepaalde tijd. De ene jurist zegt dat het beding niet geldig is omdat het tegenwoordig niet meer in tijdelijke contracten mag staan én omdat er nu geen geldige getekende arbeidsovereenkomst is. De ander zegt dat mondeling instemmen met verlenging betekent dat je akkoord gaat met alle punten.
Over wie er gelijk heeft zijn ze bij de rechtsbijstand nog niet uit. Daarom komen ze nog niet aan toe om inhoudelijk naar het beding te kijken. Vandaar dat ik hier vroeg of mensen daar ervaring mee hebben, om mij om daar nu al op voor te kunnen bereiden mocht mijn arbeidsovereenkomst ook zonder getekende actuele versie geldig zijn.
Onbegrijpelijk dat juristen hier niet uitkomen, want een concurrentiebeding is alleen van toepassing als dit nadrukkelijk en schriftelijk is vastgelegd. Aangezien de nieuwe (verlengde) overeenkomst niet schriftelijk is vastgelegd of bevestigd, is er ook geen sprake van een schriftelijk overeengekomen concurrentiebeding, en dus is er geen rechtsgeldig beding. Dit is echt basiskennis arbeidsrecht.
Alle reacties Link kopieren
Hier nog even het betreffende wetsartikel:

Boek 7. Bijzondere overeenkomsten
Titel 10. Arbeidsovereenkomst
Afdeling 5. Enkele bijzondere bedingen in de arbeidsovereenkomst

Artikel 653 1. Een beding tussen de werkgever en de werknemer waarbij deze laatste wordt beperkt in zijn bevoegdheid om na het einde van de overeenkomst op zekere wijze werkzaam te zijn, is slechts geldig indien: a. de arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd is aangegaan; en b. de werkgever dit beding schriftelijk is overeengekomen met een meerderjarige werknemer.
2. In afwijking van lid 1, aanhef, en onderdeel a, kan een beding als bedoeld in lid 1 worden opgenomen in een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd, indien uit de bij dat beding opgenomen schriftelijke motivering van de werkgever blijkt dat het beding noodzakelijk is vanwege zwaarwegende bedrijfs- of dienstbelangen.
Nummer*Zoveel schreef:
21-01-2018 16:00
Hier nog even het betreffende wetsartikel:

Boek 7. Bijzondere overeenkomsten
Titel 10. Arbeidsovereenkomst
Afdeling 5. Enkele bijzondere bedingen in de arbeidsovereenkomst

Artikel 653 1. Een beding tussen de werkgever en de werknemer waarbij deze laatste wordt beperkt in zijn bevoegdheid om na het einde van de overeenkomst op zekere wijze werkzaam te zijn, is slechts geldig indien: a. de arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd is aangegaan; en b. de werkgever dit beding schriftelijk is overeengekomen met een meerderjarige werknemer.
2. In afwijking van lid 1, aanhef, en onderdeel a, kan een beding als bedoeld in lid 1 worden opgenomen in een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd, indien uit de bij dat beding opgenomen schriftelijke motivering van de werkgever blijkt dat het beding noodzakelijk is vanwege zwaarwegende bedrijfs- of dienstbelangen.
Dank je, daar heb ik iets aan! :-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven