Creatieve manier van opvallen
dinsdag 30 november 2010 om 19:17
Hallo Allen,
Ik zit een beetje in dubio. Vorig jaar ben ik afgestudeerd als grafisch vormgeefster, na wat losse klussen, dromen waarmaken en noodzakelijk geld verdienen, nu als zovelen op zoek naar een leuke baan in mijn eigen sector. Ik woon alleen in een van de noordelijke provincies van het land en daar liggen de banen niet voor het oprapen.
Nu heb ik het idee om het wat creatiever aan te pakken, dus niet alleen een mooi vormgegeven cv/brief/portfolio maar meer iets wat meteen laat zien wie ik ben, een tikkeltje anders en brutaal, waardoor ik bij blijf en dat als ze weer iemand nodig hebben, ze aan mij denken.
Zou ik hiermee mijn kansen verspelen of juist opvallen in de massa? Wat denken jullie?
Ik zit een beetje in dubio. Vorig jaar ben ik afgestudeerd als grafisch vormgeefster, na wat losse klussen, dromen waarmaken en noodzakelijk geld verdienen, nu als zovelen op zoek naar een leuke baan in mijn eigen sector. Ik woon alleen in een van de noordelijke provincies van het land en daar liggen de banen niet voor het oprapen.
Nu heb ik het idee om het wat creatiever aan te pakken, dus niet alleen een mooi vormgegeven cv/brief/portfolio maar meer iets wat meteen laat zien wie ik ben, een tikkeltje anders en brutaal, waardoor ik bij blijf en dat als ze weer iemand nodig hebben, ze aan mij denken.
Zou ik hiermee mijn kansen verspelen of juist opvallen in de massa? Wat denken jullie?
dinsdag 30 november 2010 om 22:51
Ben je echt alleen Grafisch Vormgever? Misschien heb je wat basiskennis wat betreft websites bouwen? Maak een mooie (simpele) website van je CV met voorbeelden van gemaakt werk. Dat soort creatieve sollicitaties hebben bij ons de voorkeur. Een getypt A4tje met wat algemene tekst en "ik ben een teamplayer en kan goed zelfstandig werken" komt bij ons op de grote hoop terecht.
woensdag 1 december 2010 om 22:39
Het is dus helaas zo dat ik een ontzettende stuntel ben met websites bouwen. Wel is het iets wat ik graag wil leren, heb al meerdere pogingen gedaan en hoewel ik echt wel een doorzetter ben, kan dit me op een of andere manier niet boeien.
De algemene kennis van photoshop/illustrator/indesign heb ik wel, maar eigenlijk ben ik nogal een plakker en knipper. Eerst iets maken in het echt en daarna inscannen en bewerken op de computer. Mijn werk is grafisch/illustratief te noemen.
In ieder geval allemaal bedankt voor de tips! Ik ga mijn hoofd er weer eens verder over breken. Mevrouw de DJ, ik ben absoluut van plan om een goed portfolio op te sturen, mooi vormgegeven en goed afgewerkt, ik wil graag met iets origineels komen maar niet te .... ( vul zelf maar in ) .
Ik ben er dus nog niet helemaal over uit... Alle opmerkingen zijn nog steeds welkom!
De algemene kennis van photoshop/illustrator/indesign heb ik wel, maar eigenlijk ben ik nogal een plakker en knipper. Eerst iets maken in het echt en daarna inscannen en bewerken op de computer. Mijn werk is grafisch/illustratief te noemen.
In ieder geval allemaal bedankt voor de tips! Ik ga mijn hoofd er weer eens verder over breken. Mevrouw de DJ, ik ben absoluut van plan om een goed portfolio op te sturen, mooi vormgegeven en goed afgewerkt, ik wil graag met iets origineels komen maar niet te .... ( vul zelf maar in ) .
Ik ben er dus nog niet helemaal over uit... Alle opmerkingen zijn nog steeds welkom!
donderdag 2 december 2010 om 10:53
Elke grafische vormgever moet een kei zijn in de standaardpakketten... hoe kan je anders je ideeen vormgeven?
Met knippen en plakken ga je geen serieuze baan vinden (wat zoek je eigenlijk precies, bladen, websites, reclame?)
Ik schets ook vaak om te beginnen de grove lijnen, maar de uitwerking zal toch echt op de Mac moeten.
Met knippen en plakken ga je geen serieuze baan vinden (wat zoek je eigenlijk precies, bladen, websites, reclame?)
Ik schets ook vaak om te beginnen de grove lijnen, maar de uitwerking zal toch echt op de Mac moeten.
donderdag 2 december 2010 om 11:29
Knippen en plakken is heel leuk en waarschijnlijk heel creatief, maar niet iets wat je dagelijks doet op een op een relamebureau. De tijd van uren schetsen, brainstormen en inspiratie op doen is (bij ons) helaas voorbij. De crisis heeft in de reclamebranche keihard toegeslagen. In onze regio zijn de meeste bureau's al omgevallen en wij zijn elk jaar weer blij dat we nog bestaan en weer een jaar door kunnen gaan.
Zoals Spectral al zegt: je moet echt alles kunnen. Bij ons houdt dat in: commercieel denken, snel kunnen schakelen, oplossingsgericht zijn, creatief maar productief zijn en noem maar op. Een goede grafisch vormgever moet tegenwoordig ook echt kennis hebben van websites, social media en cross media. Maar nogmaals, dan praat ik puur vanuit ons eigen bureau. Ik hoop dat je nog wat leuke tips krijgt!
Zoals Spectral al zegt: je moet echt alles kunnen. Bij ons houdt dat in: commercieel denken, snel kunnen schakelen, oplossingsgericht zijn, creatief maar productief zijn en noem maar op. Een goede grafisch vormgever moet tegenwoordig ook echt kennis hebben van websites, social media en cross media. Maar nogmaals, dan praat ik puur vanuit ons eigen bureau. Ik hoop dat je nog wat leuke tips krijgt!
donderdag 2 december 2010 om 12:16
Misschien een beetje OT, maar zo'n prezi wordt dat beschouwd als de nieuwe powerpoint. Ik heb een aantal van de 'top picks' op de site bekeken en ik vind ze allemaal zo sloom (zoom in, zoom uit) en vooral helemaal niet kernachtig gemaakt, het is net of de letterlijke tekst van de presentatie zich klik voor klik en punt voor punt aan je openbaart. (en dan denk ik telkens: zoom in, zoom uit, zoom in, zoom uit). Powerpoint komt op mij veel overzichtelijker over: eerst een slide met een lijstje van 5 sterke punten, dan een slide mer een lijstje van 4 zwakke punten ipv zoom naar eerste sterke punt zoom in naar tweede sterke punt)
donderdag 2 december 2010 om 12:58
Ik had laatst ook gesolliciteerd naar een grafische baan, en daarvoor had ik een mini portfolio gemaakt.
Opgevouwen formaat van een visite kaartje, daar had ik een sneak preview van mijn gewone portfolio in geplaats + foto van mij + visite kaartjes info.
Deze op de post gedaan, en 2 dagen later via email mijn sollicitatie verstuurd en daarin verwezen naar mijn mini portfolio.
Ik denk dat het geholpen heeft, want ben uitgenodigd voor een gesprek!
Opgevouwen formaat van een visite kaartje, daar had ik een sneak preview van mijn gewone portfolio in geplaats + foto van mij + visite kaartjes info.
Deze op de post gedaan, en 2 dagen later via email mijn sollicitatie verstuurd en daarin verwezen naar mijn mini portfolio.
Ik denk dat het geholpen heeft, want ben uitgenodigd voor een gesprek!
donderdag 2 december 2010 om 13:01
@borderwalk, het is maar wat je mooi vindt én met welk doel je wat in een presentatie wilt presenteren. Door het embedded gebruik van allerlei media (film, muziek, plaatje, etc) en de visuelere manier van presenteren vond ik het wel erg mooi. Het betrof in mijn geval een presentatie over Social Media, de geschiedenis en het gebruik ervan. Een jaarverslag voor de boardmeeting zou misschien wat verder gezocht zijn