Werk & Studie alle pijlers

Dat stomme solliciteren (klaagtopic) 2

14-04-2016 09:44 893 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste mede-klagers

Hier kan je terecht met al je vragen, verwardheid, somberheid en boosheid die je ondervind bij het solliciteren.

Omdat samen klagen leuker is dan je alleen voelen in dit hele proces
Ik heb morgen een sollicitatiegesprek, als medewerkster lunchroom. Ik weet eigenlijk niet wat ik er verder over moet schrijven, ik wacht het eerst maar eens af. Het is het zo vaak net niet, ik wil me er niet teveel op vastpinnen dat het positief uit kan pakken.
Half jaar verder na mijn afstuderen, zoveelste afwijzing in mijn e-mail box.

In tegenstelling tot wanneer ik net begon met solliciteren, begint het me wel echt te steken die afwijzingen. Vooral de totale desinteresse die van al die plak / knip mailtjes af spat. En dan te bedenken dat die recruiters ook gewoon maar meiden van mijn eigen leeftijd zijn en ik hoogstwaarschijnlijk echt niet voor ze onder doe. Jullie lezen het al : ik begin het me persoonlijk aan te trekken.

Een half jaar solliciteren is op zich nog niet eens zo lang, maar het aantal en vooral het soort vacatures dat beschikbaar is, is echt vreselijk. Soms vind ik gewoon twee weken lang geen één geschikte vacature. Met name nu in de zomerperiode.

Godzijdank heb ik nog wel een werkervaringsplek, maar dit begint zo langzamerhand wel een aanslag op mijn zelfvertrouwen en sowieso op mijn levensvreugde te krijgen. Je schijnt je nooit te mogen vergelijken met je omgeving, maar als ik mijn kennissen / vriendenkring aan het werk zie, dan denk ik : wat kunnen jullie wel wat ik niet kan?
Ben het niet geworden. Eindeloos traject, bij de laatste twee en dan toch afgewezen worden, is vrij klote. Maar moet zeggen dat het me minder doet dan ik dacht. Op naar de volgende. Al duurt het waarschijnlijk wel weer tenminste 2 maanden voor ik in eenzelfde positie ben.

Even een ergernis: zaken die als pré bestempeld worden in de advertentie en als je dan reageert toch wel héél, héél erg belangrijk zijn. "Nee, we hebben het nog besproken met onze opdrachtgever, maar helaas..." Tsja...
Hey,

Ik ben niet tevreden met huidige functie en op zoek naar nieuwe baan.

Heb gereageerd op een leuke vacature als productmanager.

Ondertussen al aantal gesprekken gehad voor deze functie. Ik heb 1 gesprek gehad via recruiterings kantoor en daarna 4 gesprekken met verschillende mensen op het bedrijf zelf (business unit manager, pz en globale managers).

Vandaag een interne assessment gehad op het bedrijf zelf met een aantal managers (die ook de beslissing nemen of ik de geschikte kanidaat ben). Moest een product lancering thuis voorbereiden en presentatie hierover geven en daarna nog mijn creativiteit met digitale marketing laten zien door daar nog een opdracht over uit te voeren.

Na het assessment gaven ze aan dat ze gingen overleggen en mij snel iets zouden laten weten of ze mij een voorstel zullen doen of niet. En nu dus veel stress, assessment ging ok, Maar heb ook van hen feedback ontvangen hoe ik het ook zou kunnen aangepakt hebben en ideeën vanaf hen kant. De sector is redelijk nieuw voor me en dat zijn ze zich ook bewust, het assessment was om te zien hoe ik dingen zou aanpakken. Pff ben een stresskip maar heb zoiets van als ze mij de geschikte kanidaat vinden waarom deden ze dan geen voorstel vandaag na het assessment? Waarom niet direct vertellen? Moet ik er vanuit gaan dat ik het niet geworden ben?

Groeten,

Wolkje
quote:Joni_de_tweede schreef op 07 juli 2016 @ 16:52:

Ik heb morgen een sollicitatiegesprek, als medewerkster lunchroom. Ik weet eigenlijk niet wat ik er verder over moet schrijven, ik wacht het eerst maar eens af. Het is het zo vaak net niet, ik wil me er niet teveel op vastpinnen dat het positief uit kan pakken.

succes

Gisteren een sollicitatiegesprek en testjes gedaan.

Alleen had ik op de testjes wat mindere score.

Ik hoor eind deze week of ik op tweede gesprek mag
Weet iemand wanneer de onderwijsvacatures voor de tweede helft van het jaar (januari-juli) binnenkomen? Doe nu zwangerschapsvervanging en wil op tijd beginnen met solliciteren.
Argh! Ik heb vorige week tweede gesprek gehad en wacht nu op uitslag; of ik ben t niet of ze gaan referenties checken en onderhandelen. Zoals afgesproken met degenen met wie ik sprak heb ik gisteren mijn nieuwe telefoonnummer gemaild naar HR. Krijg ik dit als antwoord:

Dankjewel Onipaa,

Of ikzelf, of mijn collega X neemt contact met je op voor vervolgstappen (als ze dat nog niet gedaan heeft!)

Wat betekent dit??
Had hem ook in een ander topic geplaatst over ergernissen ;-):

Ter informatie naar een vacature geinformeerd. Precies het werk wat ik al jaren doe, maar dan een andere organisatie en via een uitzendbureau. Heb nog een baan, maar ogen openhouden kan geen kwaad.

Volgens de intercedent paste ik totaal niet in het profiel (ik voldeed aan alle eisen), had ik te weinig ervaring (bijna 10 jaar) en woonde ik te ver weg (kwartier met de auto).

Pfffff ik kan heus wel tegen een afwijzing maar zoiets vind ik echt stom. Zeg dan gewoon wat de werkelijke reden is of lees mijn cv goed.
Herkenbaar Minnie. Ik ben het ook niet geworden. Werkgeefster had ingesproken op de voicemail dat ze met een jonger iemand in zee ging die ook horeca ervaring had. Vreemd, want ze wilde twee parttimers en nu heeft ze blijkbaar 1 persoon aangenomen. Maar goed, het deed me niet zoveel, op naar het volgende.
quote:LePeridot schreef op 13 juli 2016 @ 13:16:

Weet iemand wanneer de onderwijsvacatures voor de tweede helft van het jaar (januari-juli) binnenkomen? Doe nu zwangerschapsvervanging en wil op tijd beginnen met solliciteren.De vacatures voor onderwijs worden ruim van tevoren geplaatst. Dus in mei moeten die al bekend zijn. Voor de rest van het jaar is het meestal invalwerk toch.
quote:Vanilka schreef op 07 juli 2016 @ 15:41:

Hoi allemaal,

Ik ben pas derde dag bezig met solliciteren toch ben ik het al zo zat... Sta uiteraard bij grootste uzb's ingeschreven, heb een hoop brieven gestuurd maar tot nu toe word steeds afgewezen :( Het zal me niet zoveel kunnen schelen, dat weet ik wel, niettemin ben ik nooit de sterkste geweest wat het omgaan met mislukkingen betreft.

Eigenlijk is mijn kennis van het Nederlands (ik ben een buitenlandse, vermoedelijk is dat best makkelijk op te merken) niet voldoend om een willekeurige bijbaan te kunnen vinden. Nou ja, ik ben in geen geval een moedertaalspreker, heb dit herkenbare accent en soms een seconde of 2 nodig om op het juiste woord te komen. Ik werk eraan, echt. Zit iedere dag aan het oefenen, sta urenlang voor de spiegel en vertel mezelf over alles en nog wat, gebruik iedere kans om met iemand even te praten. Ik kan altijd duidelijk maken wat ik bedoel en heb er geen moeite mee om goed te begrijpen wat tegen mij wordt gezegd. Het is wel een goede reden om mijn sollicitatie af te wijzen ook als ik aan alle eisen voldoe. Oke, ik kreeg ook afwijzende brieven met zeer aparte redenen, zoals "geen aantoonbare ervaring in dit gebied" hoewel ik de vereiste ervaring wel heb.

Helaas heeft deze situatie zeer slechte invloed op mijn zelfwaardering, 100de mislukte poging zal me maken aan het huilen. Afgezien daarvan loopt mijn contract in mijn huidige baan binnekort af en dan ga ik geld met spoed nodig hebben om met mijn opleiding door te kunnen gaan... En nu twijfel ik eraan dat het me gaat lukken.Kan je je werkervaring juist niet combineren met je moedertaal? Of iets anders met die taal. Mijn man is het ook gelukt op die manier.
quote:Joni_de_tweede schreef op 14 juli 2016 @ 11:55:

Herkenbaar Minnie. Ik ben het ook niet geworden. Werkgeefster had ingesproken op de voicemail dat ze met een jonger iemand in zee ging die ook horeca ervaring had. Vreemd, want ze wilde twee parttimers en nu heeft ze blijkbaar 1 persoon aangenomen. Maar goed, het deed me niet zoveel, op naar het volgende.

Stom he?

Ik vond het ook niet heel erg maar de manier waarop irriteert me wel.

Jouw voorbeeld is ook stom. Blijkbaar wilde zij gewoon een goedkoop, jong iemand.
Klopt, maar dat is dus iets waar ik constant tegenaan loop (werk als verkoopster of in de supermarkt.) Zoveel leuke banen, maar de jeugd is goedkoop dus die gaat voor.
quote:muurbloempje66 schreef op 14 juli 2016 @ 12:53:

[...]

De vacatures voor onderwijs worden ruim van tevoren geplaatst. Dus in mei moeten die al bekend zijn. Voor de rest van het jaar is het meestal invalwerk toch.Dat hangt helemaal af van de school. Op mijn werk gaat zoiets altijd last minute. Eind augustus zijn er nog gesprekken terwijl we een week later alweer starten.
Aan het eind komt alles goed. Is het niet goed: dan is dat niet het eind.
Rustig hier, is dat een goed teken?

Ik heb gisteren nog een brief de deur uitgedaan. Denk dat ik een standaard afwijzing terugkrijg, zag zojuist dat de vacature al meer dan 300 reacties had op Facebook. Maargoed, niet geschoten is altijd mis.
Ja ik ben heel druk met werk en pokemon

300 reacties zegt niks. Als ze je geschikt vinden dan word je heus wel uitgenodigd
Hier ook nog steeds bezig met solliciteren hoor. Ik ben volgende maand precies een jaar bezig. In die jaar 2 keer op gesprek mogen komen en helaas niet geworden. Voor de rest alleen maar afwijzingen. Nu heb ik gelukkig wel een baan, maar wil hier echt weg.

Ik baal hier zo erg van.
Haha dan begrijp ik het Rose, Pokemon is ook heeeeel verslavend! Alles nog steeds leuk op je werk? Voor deze functie ben ik zeker wel geschikt, alleen geen ervaring in zo'n soort zorginstelling en dat moest ik aangeven in een vragenlijst. Als ze echt veel reacties krijgen denk ik dat ze daarop gaan filteren.

Arizona, al een jaar! Bah, niet leuk. We zitten in dezelfde situatie want ik heb ook een baan waar ik graag weg wil.
Alles gaat prima olivia

Wel nog een beetje wennen aan het werkritme maar gaat steeds beter.

Ahh ja, dat ze je cv door zo'n filter halen waardoor je dan al uitvalt voordat ze überhaupt je brief hebben gelezen.
quote:Arizona15 schreef op 19 juli 2016 @ 11:03:

Hier ook nog steeds bezig met solliciteren hoor. Ik ben volgende maand precies een jaar bezig. In die jaar 2 keer op gesprek mogen komen en helaas niet geworden. Voor de rest alleen maar afwijzingen. Nu heb ik gelukkig wel een baan, maar wil hier echt weg.

Ik baal hier zo erg van.Dat is inderdaad heel naar! Weet je werkgever dat je weg wil? Is er intern niks anders voor je? Of wil je echt weg bij het bedrijf?
Nee werkgever weet het niet. Het is een heel klein familiebedrijf met 5 man op kantoor, dus iets anders doen binnen het bedrijf is geen optie.
Blijven proberen Olivia, de aanhouder wint! Dat merkte ik vandaag weer, ineens twee keer benaderd.

1 lunchroom waar ik laatst een open sollicitatie heen heb gedaan, maar het was maar voor 16 uur. En ik heb een mail weggedaan naar een sieraden winkel, onder het mom: Ik ben er toch te oud voor maar wat heb ik te verliezen, en daar mag ik donderdag op gesprek. Het geeft de burger toch moed, en zo zie je weer dat het alle kanten op kan lopen.
Fijn om te horen Joni.
Ik blijf voor jullie duimen!

Ik was m'n wachtwoord kwijt en door de drukte van m'n nieuwe job (al een maand in dienst!) was ik eigenlijk te suf om nog op het forum te komen. Gelukkig is het nu al weekend (feestdag en bank holiday erachteraan) en kan ik echt even forummen. Volgende week heb ik wel een examen over de inhoud van de opleiding, dus dat wordt studeren dit weekend
Hi allemaal,

Een tijd niets gepost!

Het gaat goed met mij, wel druk aan het solliciteren nog.

Maar vanaf volgende week heb ik een baan voor 16 uur met opbouw naar 24 uur in de week.

Ga een hele financiële administratie opzetten en alle bedrijfsprocessen hiervan ook. Het is een familiebedrijf die in korte tijd enorm gegroeid is.

Maar ik blijf wel door solliciteren, want het is niet wat ik echt ambieer. Maar het gaat wel goed op mijn cv staan.

Beter dan niets doen...

Tot zover.. Fijne avond allemaal... Alles komt echt wel goed
Lach, leef..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven