Werk & Studie alle pijlers

De perfecte sollicitatiebrief

04-05-2012 19:23 55 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn oog is gevallen op een ontzettend leuke vacature, ik wil dan ook solliciteren. Nu is het zo dat het een functie op hbo niveau is, ik heb zelf een universitaire studie gedaan. Mijn opleiding is dus niet de opleiding die zij vragen en ook heb ik niet echt de werkervaring die het bedrijf graag zou zien (5 jaar). Ik had bedacht dat ik dan in ieder geval een briljante sollicitatiebrief ging schrijven want al maak ik niet bepaald veel kans: ik wil die baan!

Hebben jullie tips? Wat zet je wel en wat juist niet in zo'n brief? Hoe kan ik mezelf een beetje leuk 'verkopen'?

Dank alvast!
Ik lees even mee!
Als jullie beiden de zoekfunctie uitproberen, dan zullen jullie zien dat er al heel erg veel tips over dit onderwerp gegeven zijn in de afgelopen jaren!
Ik begin altijd met een zin zoals: Jullie (of U) zoeken iemand met die en die kwaliteiten? Ik zoek een baan waarin ik mijn kwaliteiten kan inzetten. Ik denk dat wij misschien wel een goede samenwerking aan kunnen gaan! Ik zal nu uit gaan leggen waarom ik dat denk.

En dan een opsomming van kwaliteiten, ervaringen, voorbeelden.

Heeft tot nu toe al de nodige gesprekken opgeleverd.

Ik gebruik ook altijd de punten die ze noemen in een vacature. Zoeken ze iemand die kan samenwerken? Dan noem ik dat ik dat kan en dan met een voorbeeld. Zo kan je dat met meerdere punten doen natuurlijk.

Ik sluit altijd af met: Ik hoop dat jullie/U enthousiast zijn geworden en dat we het een en ander eens in een persoonlijk gesprek zouden kunnen bespreken. (Of iets in die geest dan...)

Ik schrijf nogal brutale brieven met een lichte vorm van kijk mij nou, maar het werkt...
quote:plofkipje84 schreef op 04 mei 2012 @ 19:35:

Ik begin altijd met een zin zoals:

Ik zoek een baan waarin ik mijn kwaliteiten kan inzetten. Ik denk dat wij misschien wel een goede samenwerking aan kunnen gaan! Ik zal nu uit gaan leggen waarom ik dat denk.

Ik hoop dat jullie/U enthousiast zijn geworden en dat we het een en ander eens in een persoonlijk gesprek zouden kunnen bespreken. (Of iets in die geest dan...)

Begin een zin nooit met 'Ik'!
Vooral net zo als nu enthousiast zijn in de sollicitatiebrief. Je laat dan merken dat je echt wil. Is er een profiel waarin ze om werkervaring of een bepaalde opleiding vragen? Dan zien hun ook dat je niet aan het gevraagde profiel voldoet. Dan kun je hun beter voor zijn door te zeggen dat je zoals hun zien niet helemaal aan het profiel voldoet. En dat dat jou er toch niet van weerhoud om toch te gaan solliciteren, en dan uitleg geven waarom niet met je enthousiasme.

Verder vermeid woorden zoals niet of geen, maar probeer het dan iets anders te vertellen. Door bijvoorbeeld te vertellen ipv "ik heb niet veel ervaring." "Ik heb wat ervaring."

Als je iets gaat vertellen over jezelf, bijvoorbeeld ik ben nauwkeurig. Vertel dan ook waarom je nauwkeurig bent of waarom dat in je (hopelijk) toekomstige baan belangrijk is.

Ik heb altijd onder mijn sollicitatiebrieven gezet hoe mijn huidige collega's mij zouden omschrijven.
Ik vind dat heel erg aan de functie en branche liggen, plus de cultuur van het bedrijf waar je solliciteert, en die cultuur kan ook nog eens per afdeling verschillen. Zo zou ik een brief als die van pkofkipje bij mijn bedrijf (bank) wel naar de afdeling communicatie durven sturen, maar voor mijn eigen afdeling (risicomanagement) is dat echt wat te populair geschreven en zou een formelere toon meer op zn plaats zijn.
quote:metafoor schreef op 04 mei 2012 @ 19:46:

[...]

Begin een zin nooit met 'Ik'!Waarom niet? Je mag een brief volgens mij niet beginnen met ik... maar een zin toch wel??? Of schrijf je dan de hele tijd, mijn persoontje?! Of: Ondergetekende?!
quote:Loco schreef op 04 mei 2012 @ 19:49:

Ik vind dat heel erg aan de functie en branche liggen, plus de cultuur van het bedrijf waar je solliciteert, en die cultuur kan ook nog eens per afdeling verschillen. Zo zou ik een brief als die van pkofkipje bij mijn bedrijf (bank) wel naar de afdeling communicatie durven sturen, maar voor mijn eigen afdeling (risicomanagement) is dat echt wat te populair geschreven en zou een formelere toon meer op zn plaats zijn.Dat is ook zeker zo. Ik schrijf dit soort brieven als ik solliciteer direct binnen mijn vakgebied. Maar voor hogere functies, of leidinggevende functies.... dan wordt het zeker wat formeler en netter hoor!
Enthousiasme is idd belangrijk! Ook specifiek aangeven waarom je nu juist op deze functie reageert, welke competenties je hiervoor in huis hebt. Vergeten mensen vaak.

Ook belangrijk is de layout. Zelfde lettertype in brief en CV, goeie kantlijn instellen, tekst opdelen in alinea's. En maak de brief niet te lang! Succes.
Het enthousiasme wat je hier laat zien, ook laten zien in die brief. Werk aanstekelijk, doordat ik je post las, dacht ik "die moet die baan gewoon hebben".
Je mag inderdaad de eerste zin niet beginnen met "ik", daarna maakt het niet meer uit.
Ik zou wel van dames die op HR werken en hier actief zijn willen horen wat nu de doorslag geeft: een goede brief of een goed cv? Ik zelf heb 't idee dat je CV vele malen belangrijker is dan je brief.

Een brief is vaak toch een beetje hetzelfde, een CV is natuurlijk altijd uniek.

Maar het kan ook zijn dat ik er naast zit hoor. Het is al lang geleden dat ik gesolliciteerd heb.
Ik werk nu niet meer in de werving en selectie, maar heb het wel jaren gedaan, telt dat ook?

Recruiters zijn vaak allergisch voor woorden als enthousiast en gemotiveerd, die gebruikt namelijk iedereen. Ik heb een groep trainees voor een nieuwe functie wel eens gevraagd wie van hen er in zijn/haar brief had gezet dat ze enthousiast, gemotiveerd en flexibel waren, en dat ze goed zowel zelfstanding als in teamverband konden werken. Alle handen omhoog. Snap je waar ik heen wil? In dat soort gevallen klopt het wat registreerjenu zegt, dan wordt er alleen nog naar het CV gekeken. Maar bij echt leuke brieven, ben je al veel eerder geneigd de sollicitant uit te nodigen, al is het maar uit nieuwsgierigheid. Een echt leuke brief, met originele dingen, humor en enthousiasme dat van het papier spat, is een verademing!

En hou ook in je achterhoofd, niet elk bedrijf werkt met keiharde eisen, maar er moet wel altijd een helder profiel opgesteld worden. Ze kunnen er niet echt alles bij opnoemen wat misschien ook wel zou passen.
Ti_Ta_Tuttebelle, fijne feedback. In welke sector ben jij betrokken geweest bij de werving? En heb je een voorbeeld van wat jij dan als gepaste humor zou ervaren? Hetzelfde eigenlijk voor originaliteit en enthousiasme (zonder het woord te gebruiken)?

succes met de brief trouwens isaa
Fijn al zoveel reacties! Mijn 'plan' inderdaad om op basis van mijn brief uitgenodigd te worden voor een gesprek. Juist omdat ik weet dat ik op basis van mijn CV niet de ideale kandidaat ben maar toch denk dat ik hen veel te bieden kan hebben.

Het betreft een functie als communicatiemedewerker bij een, voor zover ik heb kunnen zien, bedrijf waar een informele sfeer heerst.

Solliciteren in het algemeen maakt me momenteel een beetje nerveus; ik heb negen maanden geleden een dochter gekregen en vanaf mijn zevende zwangerschapsmaand heb ik niet meer gewerkt. Dat gat op mijn CV baart me dus ook wat zorgen. Ben nu overigens weer een aantal maanden aan het solliciteren, tot op heden zonder succes.
@registreerjenu

In deze tijd, waarin er vele sollicitanten met een geschikt CV reageren, wordt er vrijwel altijd eerst op CV geselecteerd en daarna pas naar de brief gekeken. De brief is echter wel heel belangrijk. Want al zou je CV er uit springen en ben je door die selectie heen, dan kan een foute brief je er alsnog uitgooien.

Een simpel voorbeeld wat ik tegenwoordig veel zie, is dat men via bijv social media niet eens meer solliciteert met een motivatie. Laatst iemand die op een vacature reageerde met slechts een 'ik ben geinteresseerd. 06-xxxxxxxx'. Als je zelfs bij zo'n eerste indruk de fatsoensregels al niet in acht kunt nemen, dan heb ik geen hoge verwachtingen bij hoe professioneel je verder zult zijn. Ik heb niet eens de moeite genomen om haar profiel te bekijken. Kom ik vervolgens diezelfde kandidate een dag later nog eens tegen op een discussie op datzelfde LinkedIn, waarin ze haar ongenoegen liet blijken over dat er door recruiters nauwelijks wordt gereageerd op haar vele vele sollicitaties. Ik voorspel dat die dame nog een hele poos door zal moeten blijven zoeken...
Ik heb eerst een tijd in de uitzendbranche gewerkt, toen deed ik de werving voor kantoorfuncties. Daarna deed ik de algemene werving voor het kantoor waar ik werkte en later in de toeristische sector.

Het stomme is dat ik nu nog steeds de sollicitanten kan noemen die me zo verrast hebben met hun brief, maar niet meer kan benoemen wat het dan was in hun brief. Voornamelijk de humor denk ik, maar wat gepaste humor is, verschilt per functie. Gezond blakend zelfvertrouwen doet het ook goed, zo lang het ook niet vervalt in cliches als 'ik ben de geschikte kandidaat'.

Mijn eigen brieven sloot ik altijd af met 'Ik hoop dat u mij de kans geeft om u in een persoonlijk gesprek te laten zien dat ik niet alleen over de gevraagde competenties beschik, maar dat ik daarnaast ook de leuke collega ben die u zoekt.' Kreeg ik vaak leuke reacties op.

Zorg ervoor dat je brief anders is dan anders. Als je uit een brief bijvoorbeeld alleen al leest dat hij eerlijk is, ipv alle cliches als enthousiast, gemotiveerd en flexibel, is er al veel gewonnen. En realiseer je dat als je kwaliteiten noemt, dat iedereen ze anders in kan vullen. Iemand die 4 dingen tegelijk kan, leest flexibel snel op die manier, terwijl diezelfde persoon misschien strikt om 17.00u naar huis moet vanwege kinderen. Dat vindt iemand anders niet flexibel. Onderbouw dus wat je zegt met voorbeelden of toelichting wat je bedoelt.
Nummerzoveel, ja dat heb ik ook wel eens gehad, mensen die via social media reageren en dan hun hele profiel vol hebben staan met stomdronken foto's. Een zelfs met een profielfoto van hemzelf waarop hij op treinrails zat te poepen. Geen grapje.
@Ti_Ta

Dat meen je niet!!!
Tjee, ik kan mijn hand ook omhoog steken wat betreft de clichees, eye-opener... :( Ik vind het soms zo moeilijk in te schatten bij welk bedrijf of welke functie je hoever kan gaan qua originaliteit/humor. Ik heb al zoveel verschillende geluiden gehoord, ook van recruiters die ontzettend moe worden van al die solicitanten die wanhopig proberen op te vallen met originele insteken... Maar ja, je moet toch wat.
quote:rozehanddoek schreef op 04 mei 2012 @ 20:27:

Je mag inderdaad de eerste zin niet beginnen met "ik", daarna maakt het niet meer uit.Oh, ik heb twee HBO studies gedaan, en op beide werd me dit verteld, ook geen 'ik' na een punt te gebruiken, omdat dit niet netjes staat, en als je het echt formeel wil doen, je dit dus niet moet doen.
Eveline, ik denk dat het verschil hem zit in wanhopig proberen op te vallen of gewoon verfrissend zijn. Sollicitanten die het teveel proberen, die met quasi grappige openingszinnen komen die ze duidelijk niet zelf bedacht hebben, die wekken inderdaad irritatie. Voor mij zat die verfrissendheid in de eerlijkheid in sommige brieven. Mensen die de cliches durven los te laten, die het niet zoeken in wanhopige originaliteit maar die zichzelf zijn. Met soms een knipoog, wat humor of zelfspot. Maar bovenal verfrissend eerlijk en oprecht. Ik (Sorry Metafoor )denk dat ik het zo het best kan omschrijven. Jammer dat ik geen brieven meer heb, anders had ik zo kunnen kijken wat ze zo goed maakte. Wat ik mijn trainees altijd meegaf, is dat je in ieder geval moet voorkomen dat iemand met een simpel 'ik ook' jouw hele brief waardeloos zou kunnen maken. Dus bijvoorbeeld die clichés waarbij iedereen zijn hand op stak, dat is dus een 'ik ook'. En je brief kan de prullenmand in. Er is niks mis met enthousiast, gemotiveerd en flexibel zijn, maar onderbouw waarom dit daadwerkelijk heel erg voor jou geldt. Waarom dit de beste termen zijn om jou te typeren. Jouw praktijkvoorbeelden of je persoonlijkheid kunnen namelijk niet onderuit gehaald worden met een simpel 'ik ook'.
TiTa, dank je wel!! Je kan het echt heel helder uitleggen, hier kan ik heel veel mee en anderen denk ik ook Ik schrijf inderdaad wel steeds persoonlijke voorbeelden van kwaliteiten/vaardigheden, opluchting ;)
TiTa bedankt voor je voorbeelden! Ik ben op dit moment ook bezig met sollicitatiebrieven schrijven en de meeste van jouw tips had ik nog niet gehoord

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven