Werk & Studie alle pijlers

Dochter wil een dieren opleiding doen, en ik maak [Geen OP]

13-09-2020 09:00 820 berichten
Alle reacties Link kopieren
Xxxxx
moderatorviva wijzigde dit bericht op 14-09-2020 08:55
Reden: OP verwijderd, maatregelen zijn genomen
0.00% gewijzigd
Andersom schreef:
13-09-2020 10:20
Wat een fantasie altijd over dat in de trein werken. Mijn zoon moet vooral praktische dingen als huiswerk doen. Schaalmodellen ontwerpen/bouwen of een Raspberry pi programmeren etc. Dat lukt niet in de trein.
Als je al kunt zitten op bepaalde trajecten. En rustig denken is er meestal ook niet bij.
MissMaran schreef:
13-09-2020 10:08
Ja gek he een moeder die inzit over de keuzes van haar jonge kind die nog geen idee van de wereld en de banenmarkt heeft schandalig!
Ja dat vind ik heel gek. Dochter moet namelijk 3 of 4 jaar een opleiding gaan volgen. Dan kan moeder daar 100 bezwaren tegen hebben of meningen over hebben, maar uiteindelijk is moeder niet degene die dagelijks naar school moet, tentamens moet maken en stages moet zoeken. Dus waarom mag kind dan niet kiezen wat ze zelf wil? Ze heeft nog minstens 50 jaar om de arbeidsmarkt te betreden. Tijd zat.
Laat je kind doen waar haar hart ligt. En stimuleer haar om zich verder te ontwikkelen. Je doet net alsof deze opleiding 100% bepalend is voor haar hele leven. Ze is 15, dit is nog maar de start. Laat haar lol beleven aan leren, studeren en ontwikkelen. Je moet er toch niet aan denken om een opleiding te doen die je helemaal niet boeit? Wat een hel om 4 jaar een prestatie voor een ander te moeten leveren 'voor je eigen bestwil'.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn toch wel meer groen georiënteerde scholen dichter bij als groenig opstapje voor een goede vervolg opleiding?
kindrebel schreef:
13-09-2020 10:21
Laat je kind doen waar haar hart ligt. En stimuleer haar om zich verder te ontwikkelen. Je doet net alsof deze opleiding 100% bepalend is voor haar hele leven. Ze is 15, dit is nog maar de start. Laat haar lol beleven aan leren, studeren en ontwikkelen. Je moet er toch niet aan denken om een opleiding te doen die je helemaal niet boeit? Wat een hel om 4 jaar een prestatie voor een ander te moeten leveren 'voor je eigen bestwil'.
Helemaal mee eens. 15 jaar oud en dan al zo’n druk leggen op “je moet iets kiezen voor de rest van je leven, de komende 50 jaar en ook nog eens iets met baan garantie”. Hoe bedoel je druk leggen op een kind. Hoeveel mensen van veertig maken niet een “carrière switch”? Je hoeft niet iets te kiezen tot aan je pensioen.
Alle reacties Link kopieren
Na de studie ben je breed inzetbaar in de zorgsector. Je kunt bijvoorbeeld aan de slag als:

Werkbegeleider sociale werkvoorziening (dier, groen)
Medewerker (groene) zorginstelling
Medewerker reïntegratieprojecten
Werkbegeleider/bedrijfsleider van zorgvragers op een zorgboerderij



De opleiding Maatschappelijke Zorg & Groen leidt op tot werkbegeleider Zorgbedrijf (niveau 3) en Bedrijfsleider Zorgbedrijf (niveau 4).
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Afbeelding
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
PietjeBello schreef:
13-09-2020 10:21
Ja dat vind ik heel gek. Dochter moet namelijk 3 of 4 jaar een opleiding gaan volgen. Dan kan moeder daar 100 bezwaren tegen hebben of meningen over hebben, maar uiteindelijk is moeder niet degene die dagelijks naar school moet, tentamens moet maken en stages moet zoeken. Dus waarom mag kind dan niet kiezen wat ze zelf wil? Ze heeft nog minstens 50 jaar om de arbeidsmarkt te betreden. Tijd zat.
Ik heb dat altijd gezegd. Kies wat je leuk vindt, anders moet je straks vier jaar een niet-leuke opleiding doen die je een baan garandeert die je ook niet leuk vindt. Als iets echt is wat je wilt, straal je dat ook uit en is de kans groter dat het je uiteindelijk lukt om een baan in die branche te krijgen.
Ach, ik projecteer waarschijnlijk ook teveel in dit topic. Mijn ouders lieten mij destijds volledig vrij en nu heb ik een compleet nutteloze opleiding op mijn naam staan. Met een iets andere richting had ik veel meer uit mijn carrière kunnen halen. En zo makkelijk is het vaak niet om gewoon in een heel andere hoek aan de slag te gaan.

Maar, ik geef toe dat je dat pas veel later in het leven echt merkt. En dan was ik nota bene al 17 toen ik mijn vwo afrondde, laat staan als je 15 bent en moet kiezen!
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me af of daar werkelijk zoveel meer werk in te vinden is dan alleen “iets met dieren”.
Van zo’n opleiding zul je het niet horen.
Ik zie voornamelijk vrijwilligers in deze sector, dit is niet mijn eerste vrijwilligersbaan.
Alle reacties Link kopieren
Laat dat kind, ze is nog superjong!

Onze zoon heeft er de brui aan gegeven op de Havo en gaat nu naar het MBO.

Dat had hij wat ons betreft twee jaar eerder mogen doen, maar de brede algemene vorming, ook in vakken die hij niet op het MBO zal krijgen, vinden we mooi meegenomen.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Andersom schreef:
13-09-2020 10:20
Wat een fantasie altijd over dat in de trein werken. Mijn zoon moet vooral praktische dingen als huiswerk doen. Schaalmodellen ontwerpen/bouwen of een Raspberry pi programmeren etc. Dat lukt niet in de trein.
Nou dan niet toch? Het was een voorbeeld. Zo ken ik veel mensen die wél iets in een trein konden doen. Mensen zeiken altijd over reistijd maar 1.5 uur enkele reis stelt toch niks voor. Alsof Nederland zo groot is. Je kunt je kind ook gewoon leren dat niet alles om de hoek is en je soms wat meer moeite moet doen voor iets wat je echt graag wilt. TO hoeft dat dochter niet eens te leren want die wíl al graag een opleiding die verder weg is. Waarom je dat zou tegenhouden is mij een raadsel.
anoniem_130961 wijzigde dit bericht op 13-09-2020 10:29
10.37% gewijzigd
rumforviva schreef:
13-09-2020 10:26
Ach, ik projecteer waarschijnlijk ook teveel in dit topic. Mijn ouders lieten mij destijds volledig vrij en nu heb ik een compleet nutteloze opleiding op mijn naam staan. Met een iets andere richting had ik veel meer uit mijn carrière kunnen halen. En zo makkelijk is het vaak niet om gewoon in een heel andere hoek aan de slag te gaan.

Maar, ik geef toe dat je dat pas veel later in het leven echt merkt. En dan was ik nota bene al 17 toen ik mijn vwo afrondde, laat staan als je 15 bent en moet kiezen!
Wat voor opleiding heb je gedaan?
Het is een nieuwe opleiding gericht op werken met mensen op een zorgboerderij/ instelling / psychiatrie/ gevangenis.

Lijken me enige stageplekken voor een kind van 15.
Star3 schreef:
13-09-2020 10:29
Het is een nieuwe opleiding gericht op werken met mensen op een zorgboerderij/ instelling / psychiatrie/ gevangenis.

Lijken me enige stageplekken voor een kind van 15.
Nou... :facepalm:

Zorgboerderij is het enige waar dieren aan te pas komen en daar vragen ze vaak vrijwilligers of hooguit parttime, dus daar zul je geen dikbelegde boterham mee kunnen verdienen.
Ga dan tenminste op 'n manege werken, zwaar werk, maar wel alleen paarden en paardenmensen om je heen. En het is ook nog een leuke sport.
redbulletje schreef:
13-09-2020 10:32
Nou... :facepalm:

Zorgboerderij is het enige waar dieren aan te pas komen en daar vragen ze vaak vrijwilligers of hooguit parttime, dus daar zul je geen dikbelegde boterham mee kunnen verdienen.
Ga dan tenminste op 'n manege werken, zwaar werk, maar wel alleen paarden en paardenmensen om je heen. En het is ook nog een leuke sport.
Je kan alleen maar aan paarden denken he..
*2020* schreef:
13-09-2020 10:36
Je kan alleen maar aan paarden denken he..
Nee hoor, maar dat is tenminste wel een beroep waar je je voornamelijk op de verzorging en training van dieren kunt richten.
En wellicht wel makkelijker in je eigen omgeving te vinden dan dierentuinverzorger.
Alle reacties Link kopieren
Iemand zei iets over open dagen maar de vraag is of er überhaupt wel open dagen komen dit schooljaar. MBO’s laten al amper eigen studenten toe op de opleidingen. Ik verwacht eigenlijk dat er eerder een soort online open dagen komen.

Mijn dochter begon met verpleegkunde, waar ik al mijn vragen bij had of het wel iets voor haar zou zijn (over koetjes en kalfjes praten is niet haar ding) en dat was precies waarom ze ermee gestopt is.
Maar de wilde het graag en de opleiding vond ze oprecht leuk, alleen bij de stages bleek dat het niet voor haar was.
Is dat erg? Nee. Ze was nog minderjarig en nog tijd zat iets anders te zoeken. Dit is ook een goede ervaring geweest om zichzelf te leren kennen. Dat gaat je in het VO in veel mindere mate lukken.
Bovendien is het ook weer levens en werkervaring dat je meeneemt in je leven.

Je dochter kan nog haar hele leven werken en ook als ze 30/40/50/60 is nog weer een andere opleiding volgen.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
13-09-2020 10:32
Nou... :facepalm:

Zorgboerderij is het enige waar dieren aan te pas komen en daar vragen ze vaak vrijwilligers of hooguit parttime, dus daar zul je geen dikbelegde boterham mee kunnen verdienen.
Ga dan tenminste op 'n manege werken, zwaar werk, maar wel alleen paarden en paardenmensen om je heen. En het is ook nog een leuke sport.
Ook daar is het gros of vrijwilliger, of fors onderbetaald en ze hebben natuurlijk het liefst jonge meiden. Leuk als bijbaan of stage, maar ik zou het nooit aanbevelen om daar je beroep van te maken. Je werkt je kapot voor een habbekrats. “Iets met dieren” levert dan nog meer op.
En dieren leuk vinden houdt niet automatisch in dat je paarden ook leuk vindt en er iets mee kunt ook nog.
lafleurnoire wijzigde dit bericht op 13-09-2020 10:41
1.77% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
ExodusRedux schreef:
13-09-2020 09:53
Zoek zeker een mbo opleiding dichtbij. Het is toch niks voor een 15 jarige om 3 uur te reizen op een dag? En dat elke dag, pfff.

Een uur tot anderhalf uur fietsen voor MBO is niet vreemd. De dichtstbijzijnde middelbare school is al meer dan een half uur fietsen.

Zoon fietst nu ruim een uur naar school, blijkt maar een uurtje les te hebben (roosteruitval) en fietst daarna weer een uur terug. Dezelfde dag fietst hij 's avonds nog anderhalf uur enkele reis om naar scouting te gaan. En weer terug.

Vijf uur fietsen voor één uur les en twee uur scouting. Blijven ze lekker fit bij.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
suzyqfive schreef:
13-09-2020 10:39
Iemand zei iets over open dagen maar de vraag is of er überhaupt wel open dagen komen dit schooljaar. MBO’s laten al amper eigen studenten toe op de opleidingen. Ik verwacht eigenlijk dat er eerder een soort online open dagen komen.

Mijn dochter begon met verpleegkunde, waar ik al mijn vragen bij had of het wel iets voor haar zou zijn (over koetjes en kalfjes praten is niet haar ding) en dat was precies waarom ze ermee gestopt is.
Maar de wilde het graag en de opleiding vond ze oprecht leuk, alleen bij de stages bleek dat het niet voor haar was.
Is dat erg? Nee. Ze was nog minderjarig en nog tijd zat iets anders te zoeken. Dit is ook een goede ervaring geweest om zichzelf te leren kennen. Dat gaat je in het VO in veel mindere mate lukken.
Bovendien is het ook weer levens en werkervaring dat je meeneemt in je leven.

Je dochter kan nog haar hele leven werken en ook als ze 30/40/50/60 is nog weer een andere opleiding volgen.
Op de Hogeschool bij mij in de buurt hebben ze online open dagen gehouden en dat was een groot succes. En voor de praktijk opleidingen hebben ze gewoon een tour online gegeven.
rumforviva schreef:
13-09-2020 10:21
Als je al kunt zitten op bepaalde trajecten. En rustig denken is er meestal ook niet bij.
Je kan ook overal een drama van maken. Mocht je iets kunnen doen onderweg dan is dat mooi meegenomen. Kan dat niet, dan doe je het gewoon thuis. Grappig dat volwassenen zo negatief en pessimistisch denken, terwijl tieners het “wel gewoon zien” en wél de stap durven te zetten. Achteraf zien ze vanzelf in of het de juiste beslissing was of niet. Daar leren ze ook weer van. Je kunt ze niet overal voor behoeden. Geen tiener gaat dood van een trein reis van 1.5 uur of van een opleiding met “mogelijk” minder baan kansen (want hé wie weet dat nou echt? Kijk naar Corona en werkgelegenheden. Had ook niemand kunnen voorspellen).
anoniem_130961 wijzigde dit bericht op 13-09-2020 10:44
21.67% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Snoesje666 schreef:
13-09-2020 10:40
Een uur tot anderhalf uur fietsen voor MBO is niet vreemd. De dichtstbijzijnde middelbare school is al meer dan een half uur fietsen.

Zoon fietst nu ruim een uur naar school, blijkt maar een uurtje les te hebben (roosteruitval) en fietst daarna weer een uur terug. Dezelfde dag fietst hij 's avonds nog anderhalf uur enkele reis om naar scouting te gaan. En weer terug.

Vijf uur fietsen voor één uur les en twee uur scouting. Blijven ze lekker fit bij.
Wat vreselijk.
Alle reacties Link kopieren
LaFleurNoire schreef:
13-09-2020 10:14
Hier niet hoor. Wellicht in een omgeving waar het dichter bewoond is, maar je kunt niet zeggen dat er een landelijk tekort is.
Nergens staat landelijk.
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
13-09-2020 09:25
Gewoon haar nu laten doen wat ze leuk vindt. Wellicht kan ze de kopopleiding vakman ondernemer doen als ze klaar is.
Er zijn zoveel zzp-ers met dieren, er rijden hier busjes met hondenuitlaatservices en trimsalons af en aan, en de puppy trainingen hebben hier een wachtlijst.
Maar daar is toch geen droog brood in te verdienen? Leuk hoor, dan ben je ZZP-er maar krijg je een aanvullende bijstandsuitkering omdat je als ZZP-er nog geen 400 euro bruto in de maand verdient. Maar hee, je bent wel "ondernemer".

Of denk ik nu te negatief?
Am Yisrael Chai!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven