Werk & Studie alle pijlers

Dochter wil een dieren opleiding doen, en ik maak [Geen OP]

13-09-2020 09:00 820 berichten
Alle reacties Link kopieren
Xxxxx
moderatorviva wijzigde dit bericht op 14-09-2020 08:55
Reden: OP verwijderd, maatregelen zijn genomen
0.00% gewijzigd
Snoesje666 schreef:
13-09-2020 10:40
Een uur tot anderhalf uur fietsen voor MBO is niet vreemd. De dichtstbijzijnde middelbare school is al meer dan een half uur fietsen.

Zoon fietst nu ruim een uur naar school, blijkt maar een uurtje les te hebben (roosteruitval) en fietst daarna weer een uur terug. Dezelfde dag fietst hij 's avonds nog anderhalf uur enkele reis om naar scouting te gaan. En weer terug.

Vijf uur fietsen voor één uur les en twee uur scouting. Blijven ze lekker fit bij.

Jouw kind (en woonomgeving) is niet echt representatief voor het gemiddelde kind van die leeftijd.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
kindrebel schreef:
13-09-2020 10:58
Ik projecteer ook. Mijn ouders hebben mij helemaal vrij gelaten. 2 HBO studies gestart en bij beiden na een jaar afgehaakt. Toen MBO-opleiding gedaan voor een vak dat mij heel gaaf leek. Afgerond, ik werk er na 25 jaar nog steeds met veel plezier in. Heb me ontwikkeld tot een expert op mijn vakgebied, werk als freelancer en dat loopt als een trein.

Ik heb altijd van mijn ouders meekregen dat je moet doen waar je hart ligt. Ik heb het vertrouwen gekregen dat ik wat ik ook zou kiezen, ik daar succesvol in zou zijn. En - en dat is misschien wel het belangrijkste geweest - "Zorg dat je je eigen brood verdient en van niemand afhankelijk bent."
Mijn hart lag op die leeftijd nog nergens. En ik wist niets van de vakken waar mijn hart uiteindelijk lag.
KamilleT schreef:
13-09-2020 11:00
Ik zou dat niet als norm voor andere pubers stellen. Sowieso hebben we hier altijd meerdere middelbare scholen binnen een straal van 10 km. Die 10 km is dan voor als het kind het echt heel graag wil, want je hebt altijd een keuze dichterbij.
MBO's zijn er minder van dan middelbare scholen.

Niveau 3 of 4 opleidingen worden niet op elke locatie aangeboden en zeker niet in alle richtingen.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Koppigwijf schreef:
13-09-2020 10:28
Wat voor opleiding heb je gedaan?
Nee, dat doet er verder niet toe. Letterlijk eigenlijk, wat het was een flutopleiding.
Discipline zit bij ons niet ingebakken. Gek genoeg wel bij mijn oudste kind (een beetje teveel), maar voor mijn jongste en mij moet het makkelijk gaan, of niet. Daar word je ook groot mee, maar het houdt wel in dat je goed moet nadenken over wat je gaat doen. Als mijn kind dat heeft gedaan en alsnog voor dierverzorging kiest, vind ik dat helemaal goed. Tijdens de banenmarkt was ze ook positief verrast door de logistiek. Daar ligt de toekomst (hopelijk, ooit weer na Corona), dus dat zou ik ook een goede keuze vinden.
Kortom, sturen doe ik dus niet echt (behalve die havo dan), maar ik wil vooral dat ze nadenken over hun keuzes.
PietjeBello schreef:
13-09-2020 11:06
Denk je echt dat ouders een realistisch beeld van hun kind hebben? Al die ouders die aansturen op VWO want zij weten het beter? Terwijl kind met moeite rond komt op HAVO? Als ouder heb je zelf ook idealen, verwachtingen en misschien zelfs wel wensen voor je kind. Dat speelt echt wel mee in studie keuzes “sturen”.

Alsof kind nu al moet kiezen wat ze de rest van haar leven wilt doen. Ze is 15! Dan komt ze er op haar 18e achter dat ze iets anders wilt doen. En dan? Toekomst verpest? Dan kan ze nooit meer dromen waarmaken?
Mwah, ik denk dat ik een vrij realistisch beeld van mijn kinderen heb hoor. En wat hun capaciteiten, dromen en wensen zijn. Ik ken ze al een tijdje namelijk.
Snoesje666 schreef:
13-09-2020 11:13
MBO's zijn er minder van dan middelbare scholen.

Niveau 3 of 4 opleidingen worden niet op elke locatie aangeboden en zeker niet in alle richtingen.
Ik denk dat ik wel kan uitsluiten dat een kind van mij een uur enkele reis gaat fietsen naar school. Dat wordt dan het OV.
fashionvictim schreef:
13-09-2020 11:09
ja, ik denk dat de meeste ouders een realistisch beeld van hun kind hebben. En ik denk ook dat jij nog piepjong bent en tamelijk onvolwassen.
Bedankt voor je compliment. Ik voel me gelijk weer jong. Misschien even kijken hoe lang ik al mee schrijf. :proud:

Het verbaast me gewoon. Dit hele topic. Als TO het topic iets anders had geformuleerd (Denk aan: “ik wil dat kind deze opleiding gaat doen, maar dit wil ze niet), dan had ze bakken vol commentaar gehad. Omdat ze het nu op arbeidskansen gooit vliegt iedereen omhoog en heeft ze gelijk.

De enige die een “probleem” denkt te hebben is TO. Dochter ziet nergens een probleem want die heeft haar keuze gemaakt. Lijkt gemotiveerd voor haar eigen keuze. Waarom dan deze keuze proberen om te buigen naar iets wat TO beter lijkt? Omdat TO het beter denkt te weten?
Nummer*Zoveel schreef:
13-09-2020 09:08
Wat is het allerergste wat er kan gebeuren? Dat ze 4 jaar met plezier naar school gaat, geen werk vindt, en dan alsnog een andere opleiding gaat doen? Mij lijkt het belangrijkste dat een 15-jarige gemotiveerd blijft om naar school te gaan en een diploma te halen, en de rest komt dan daarna wel weer.

Eens!
Snoesje666 schreef:
13-09-2020 10:49
Hij rijdt ook nog op een dertig jaar oude Batavus waarvan de versnelling kapot is.

Kindermishandeling, absoluut.

Hij vindt het lekker, fietst in de vakantie vanaf de camping op diezelfde fiets honderd kilometer op een dag. "Eventjes naar huis gefietst".
Ik zou mijn dochter van 15 echt niet in haar eentje dagelijks zo'n pokke-eind laten fietsen. Half uur maximaal, tenzij ik zeker weet dat ze altijd met een groepje fietst en ze zelf zo ver fietsen geen bezwaar vindt.
Op een gegeven moment wordt het winter, eerder donker, noem maar op.
anoniem_65f406179499f wijzigde dit bericht op 13-09-2020 11:26
0.08% gewijzigd
KamilleT schreef:
13-09-2020 11:17
Ik denk dat ik wel kan uitsluiten dat een kind van mij een uur enkele reis gaat fietsen naar school. Dat wordt dan het OV.
De busrit duurt langer dan fietsen.

Dan ook nog het wachten op die bus, rennen en hem nét missen. Weer een half uur van je leven kwijt, allemaal verloren tijd.

Met de fiets heb je veel meer vrijheid, nog even de stad in tijdens je tussenuur, naar de McDonalds of zo.
Voornu schreef:
13-09-2020 11:25
Ik zou mijn dochter van 15 echt niet in haar eentje dagelijks zo'n pokke-eind laten fietsen. Half uur maximaal, tenzij ik zeker weet dat ze altijd met een groepje fiets en ze zelf zo ver fietsen geen bezwaar vindt.
Want jongens van 15 zijn nooit een slachtoffer ?
PietjeBello schreef:
13-09-2020 11:17
Bedankt voor je compliment. Ik voel me gelijk weer jong. Misschien even kijken hoe lang ik al mee schrijf. :proud:

Het verbaast me gewoon. Dit hele topic. Als TO het topic iets anders had geformuleerd (Denk aan: “ik wil dat kind deze opleiding gaat doen, maar dit wil ze niet), dan had ze bakken vol commentaar gehad. Omdat ze het nu op arbeidskansen gooit vliegt iedereen omhoog en heeft ze gelijk.

De enige die een “probleem” denkt te hebben is TO. Dochter ziet nergens een probleem want die heeft haar keuze gemaakt. Lijkt gemotiveerd voor haar eigen keuze. Waarom dan deze keuze proberen om te buigen naar iets wat TO beter lijkt? Omdat TO het beter denkt te weten?
Dan heb je vast geen kinderen.

Ik denk inderdaad dat TO beter weet dan haar kind van 15 wat een verstandige keuze is voor een hopelijk zo probleemloos mogelijke toekomst.
Am Yisrael Chai!
Op je 15e moet je vooral doen wat je leuk vindt. Je zit middenin je puberteit en als je wilt dat de studie haalbaar is, dan moet het leuk zijn.
De meeste mensen doen iets compleet anders dan waarvoor ze opgeleid zijn. Op je vijftiende weet je nog niks. Ik ken genoeg mensen van vijftien die 'iets met mensen of dieren' willen doen en 'vooral niet op kantoor'. 80% daarvan komt op kantoor terecht en blijkt daar uitstekend te passen.
Het is een groeiproces, ze heeft nog 10 jaar te gaan voor haar hersenen een beetje in de buurt van 'af' zijn en in die periode kan ze studeren, werken, uitvinden wat wel en niet bij haar past, fouten maken, keuzes maken waar ze wel en geen spijt van heeft.
En vooral: in die tijd moet ze los van jou komen en haar eigen keuzes leren maken (en de consequenties erbij nemen).
LaFleurNoire schreef:
13-09-2020 10:17
Dochter wil met dieren werken. Moeder heeft bedacht dat ze dan maar een combinatie opleiding moet gaan doen want meer werk. Dit soort banen zijn meer begeleiding dan dat je daadwerkelijk met dieren bezig bent. Wie zegt dat dochter dat wil? Dat schrijft TO namelijk niet. Ze vindt het leuk, maar heeft ze door dat het met dieren werken een kleine rol speelt?
Dat is ook mijn ervaring ( weliswaar in België maar ik vermoed dat dat in Nederland ook wel zo zal zijn. ) Ik heb vrijwilligerswerk gedaan op een zorgboerderij en op een manege voor gehandicapten. De zorg voor de dieren en bv trainen en begeleiden van de paarden werden eigenlijk volledig door de vrijwilligers gedaan, de begeleiders hadden hun handen vol genoeg aan hun cliënten. Voor de begeleiders waren er dus soms wel dieren aanwezig op hun werk maar daar bleef het eigenlijk bij. Als iemand echt met dieren wil werken vind ik die genoemde opleiding dus een aparte suggestie.
Voornu schreef:
13-09-2020 11:25
Ik zou mijn dochter van 15 echt niet in haar eentje dagelijks zo'n pokke-eind laten fietsen. Half uur maximaal, tenzij ik zeker weet dat ze altijd met een groepje fiets en ze zelf zo ver fietsen geen bezwaar vindt.
Arme brugklassers hier...

Bij k*tweer speelt mijn man nog wel voor taxi, voor mij en zoon.
PietjeBello schreef:
13-09-2020 10:57
Die poster was ik zelf. Ik studeer al 6 jaar in een trein (HBO en universitaire master). Het is dus in sommige gevallen dus wel degelijk mogelijk. Als het mogelijk is, dan is het fijn daar gebruik van te kunnen maken. Dat heeft niks met rooskleurig te maken. Het is rooskleurig om te denken dat jij als ouder een studie keuze voor je kind kan gaan sturen/bepalen en dan ook nog te verwachten dat kind die studie geweldig vindt en je daar eeuwig dankbaar voor is, want oh oh oh die baankansen..
Star3 schreef:
13-09-2020 11:00
En je denkt dat een 15-jarige mbo leerling diezelfde discipline heeft? Ik denk van niet namelijk.
PietjeBello schreef:
13-09-2020 11:02
Maar daar gaat het toch helemaal niet om? Niemand wordt met discipline geboren. Dat moet je toch echt zelf ontwikkelen. Als jij alle kansen daar toe ontneemt dan kan kind zich daarin ook niet ontwikkelen.

Het gaat soms helemaal niet om discipline hebben of niet. Ik heb/had twee kinderen in het mbo en die kregen veel praktische opdrachten als huiswerk, zelf ook mbo gedaan en ook veel praktisch huiswerk dat echt niet in de trein kan. Je kunt niet je naaimachine op schoot nemen in de trein, want die neem je niet eens mee elke dag. Je tekening op A2 is ook geen item voor in de trein etc.
fashionvictim schreef:
13-09-2020 11:26

Ik denk inderdaad dat TO beter weet dan haar kind van 15 wat een verstandige keuze is voor een hopelijk zo probleemloos mogelijke toekomst.
Wel degelijk. Meerdere ook. :lol: Ik laat mijn kinderen eigen keuzes maken. Je kunt je kind niet tegen falen en verkeerde keuzes beschermen. Eigen keuzes verbieden en bekritiseren om een “zo probleemloos mogelijke toekomst” te creëeren vind ik op zijn zachts gezegd nogal apart. Moet je dit blijven doen tot hun 30e? Wat nou als ze geen reet aan hun werk vinden? Wie zegt dat kind überhaupt problemen krijgt als ze deze opleiding gaan volgen? Hoe weet TO dat in godsnaam? Is zij helderziende? Gaat TO’s zogenaamde wijsheid boven dochter haar zelfgemaakte keuzes?
Ghost79 schreef:
13-09-2020 11:22
Eens!
Ik vind het tamelijk onrealistisch om te denken dat een 19 jarige die net een diploma behaald heeft daarna denkt, zo, die 4 jaar heb ik ook weggegooid, laat ik eens een nieuwe opleiding gaan doen.

De kans is veel groter dat die 19jarige dan maar blijft hangen in haar bijbaan in de supermarkt of waar dan ook, en uiteindelijk op haar 25e maar stopt met werken want de baan van haar vriend verdient veel meer en ze heeft geen kinderen gekregen om ze door anderen te laten opvoeden.

En hoppa, weer een meisje veroordeeld tot bijstand of afhankelijkheid.
Am Yisrael Chai!
Aangezien TO lekker mee discussieert kunnen we daar alleen maar naar gissen.
Ik snap best dat TO apen en beren ziet bij een dergelijke opleiding, want er is idd weinig werk in te vinden en je moet of uitzonderlijk goed zijn in je werk, of flink wat geluk, of een kruiwagen hebben om er een leuke baan uit te slepen, maar ik zou mijn dochter nooit een opleiding dwingen te doen waarvan ik weet dat ze daar weliswaar meer baankansen mee heeft, maar niet geschikt voor haar is.
fashionvictim schreef:

Je weet nooit welke keuzes zullen leiden tot een probleemloze toekomst. Door gedwongen een andere keuze te doen dan je eigen keuze, kun je ook problemen ontwikkelen die je zwaarder vallen dan de problemen van een mindere studie en minder baankansen.
Ja, want dat gebeurt nooit als mensen hun kinderen duwen in een richting die zij niet op willen gaan. Hou toch op zeg.
PietjeBello schreef:
13-09-2020 11:29
Wel degelijk. Meerdere ook. :lol: Ik laat mijn kinderen eigen keuzes maken. Je kunt je kind niet tegen falen en verkeerde keuzes beschermen. Eigen keuzes verbieden en bekritiseren om een “zo probleemloos mogelijke toekomst” te creëeren vind ik op zijn zachts gezegd nogal apart. Moet je dit blijven doen tot hun 30e? Wat nou als ze geen reet aan hun werk vinden? Wie zegt dat kind überhaupt problemen krijgt als ze deze opleiding gaan volgen? Hoe weet TO dat in godsnaam? Is zij helderziende? Gaat TO’s zogenaamde wijsheid boven dochter haar zelfgemaakte keuzes?
Nou, meid, gefeliciteerd. jij kan en een master halen in de trein en een shitload aan kinderen opvoeden die met een opleiding waar geen droog brood mee te verdienen valt toch een hele gelukkige, goed verdienende toekomst kunnen krijgen.

Fantastisch.

(Waarom studeer je überhaupt nog als je al kinderen hebt?)
Am Yisrael Chai!
Koppigwijf schreef:
Want jongens van 15 zijn nooit een slachtoffer ?
Nee klopt, mijn zoon van 15 ook niet. Verplaatste mij iets teveel in TO ( heb nog geen kinderen van 15).
fashionvictim schreef:
13-09-2020 11:29
Ik vind het tamelijk onrealistisch om te denken dat een 19 jarige die net een diploma behaald heeft daarna denkt, zo, die 4 jaar heb ik ook weggegooid, laat ik eens een nieuwe opleiding gaan doen.

De kans is veel groter dat die 19jarige dan maar blijft hangen in haar bijbaan in de supermarkt of waar dan ook, en uiteindelijk op haar 25e maar stopt met werken want de baan van haar vriend verdient veel meer en ze heeft geen kinderen gekregen om ze door anderen te laten opvoeden.

En hoppa, weer een meisje veroordeeld tot bijstand of afhankelijkheid.
Of ze krijgt op haar 23e peper in haar reet, en rond een opleiding versneld af met kinderen. Waarom mogen mensen geen fouten maken?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven