Werk & Studie alle pijlers

eeuwige student :(

05-02-2013 19:15 36 berichten
De laatste tijd voel ik me echt verschrikkelijk...

Na mijn vwo diploma in 1 keer te hebben gehaald, is het in mijn studietijd helemaal verkeerd gegaan. Drie keer een verkeerde studiekeuzes, en veel getreuzel in mijn huidige studie waardoor ik nu als 25jarige nog steeds eerstejaarsvakken volg. Ik ben pas 28 als ik afstudeer en om me heen is iedereen aan het afronden of zelfs al aan het werk. Vanaf dit jaar gaat het wel goed qua studie, en ik heb in de tussentijd veel aan mezelf gewerkt, heb hele fijne vrienden gekregen en ben verder heel gelukkig. Maar ik voel me desondanks heel naar. Een sukkel, langzaam, vreemde eend in de bijt tussen de eerstejaars. Ik durf met niemand over mijn studie te praten, gooi het gauw op een ander onderwerp. Voel me onzeker over mezelf dat ik zo'n sukkel ben op studiegebied. Ik zou zo graag al aan mij scriptie zitten en net als de rest trots zijn op wat ik heb bereikt :( Wel zit ik vol goede moed om er nu wat van te maken en ik vind mijn studie heel interessant. Maar ik baal ervan dat ik zo lang nodig had om mezelf uit de knoop te halen en dat ik nu zo jan achteran ben. Om nog maar niet over de angst om een baan te vinden te spreken.

Nog meer in hetzelfde schuitje? Wie heeft er iets opbeurend over te zeggen?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 26 en ik ga nu pas beginnen. Ik ga vanaf komemde september voltijd naar school. Dan wordt ik alweer 27.

Als ik klaar ben met alles wat ik van plan ben, ben ik minimaal 31.
Je kunt de tijd niet meer terugdraaien.

Ga ervoor, studeer, haal goede cijfers, slaag elke keer, ga alvast nadenken over een scriptie onderwerp en kijk om je heen naar een stage plaats waar je wellicht zou kunnen blijven hangen.

En who cares dat je (nog) studeert? Je dierbaren accepteren je toch wel, en als dat niet zo is, weet je meteen wat je aan ze hebt.

Het is jouw leven.
Ik heb ook eindeloos gestudeerd. En ik heb mijn studie uiteindelijk niet eens afgemaakt. Ben nu 38 en werk al jaren vrij succesvol en met veel plezier als freelancer in het vakgebied van mijn studie. Daarvoor heb ik een paar jaar in loondienst vergelijkbaar werk gedaan.

Ik herken van een poos geleden je onzekerheid en het idee dat je een sukkel bent. Nu ik al een poos werk en erop terugblik, vind ik het zo zonde dat ik destijds zo over mezelf dacht. Het liep (door bepaalde omstandigheden) nu eenmaal zo, en dat maakte me niet minder dan een ander. Het minderwaardigheidsgevoel ben ik al werkend kwijtgeraakt, gelukkig.

Kom op, je bent slim, kent jezelf inmiddels beter, hebt fijne vrienden... Het komt goed.
Wat betreft de banen is het juist wel een voordeel dat je nog even studeert.

Ik kan me je gevoel goed voorstellen, maar even relativeren: wat heb je eraan? Je vindt je studie interessant, je bent er nu gewoon mee bezig, en wat er hiervoor is misgegaan valt toch niet meer te veranderen. Nu lijken die paar jaar een groot verschil, maar in het perspectief van je werkende leven valt dat reuze mee.

Jij hebt nu met jezelf geworsteld, anderen doen dat op middelbare leeftijd en anderen doen het weer op een ander moment. Dat is niet loserig, dat is menselijk.
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
Door omstandigheden kunnen dingen nu eenmaal anders lopen dan je had gepland. Veroordeel jezelf daar niet om, wees juist blij dat je nu wél op je plek zit en een studie hebt gevonden die bij je past. Fijn toch, dat het nu wél goed gaat!
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Het is heel jammer dat je tot 3 keer toe een verkeerde studiekeuze hebt gemaakt, maar het is niet anders. Het is gebeurd, verleden tijd.

Wat je leeftijd betreft: niet treuren, want je moet nog 40 jaar werken.

Ik ben op mijn 27ste HBO gaan doen en begin a.s. september aan de universiteit. Ik zal dus ook over de 30 zijn als ik eindelijk klaar ben.

Tuurlijk is het kut. Ik had het liever anders gehad. Ik zie ook iedereen huisjes kopen en kindertjes baren. Maar ik ben blij dat ik de kans nog krijg en dus treur ik lekker niet De situatie liet het voorheen niet toe, ik ben gewoon wat later. Jammer dan.

Het is momenteel wel lastig een baan te vinden. Je kunt in deze tijd beter student zijn.

Niet verdrietig of boos zijn!
Ik snap je gevoel hoor (niet uit eigen ervaring, maar ken het wel op een ander vlak). In de eerste plaats, wat anderen ook al zeggen: gedane zaken nemen geen keer. Dus; kijk vooral vooruit en ga niet treuren over beslissingen waar je nu niets meer aan kan veranderen. Je hebt die beslutien destijds genomen, met de goede intenties, maar ze zijn anders uiitgepakt dan gehoopt. Je kunt dat niet meer veranderen, maar wel leren van die dingen die je toen 'verkeerd' gedaan heeft.

En, probeer het eens positief te zien. Je hebt de intentie een studie af te ronden; hebt niet het bijltje erbij neergegooid, maar hebt doorgezet. Die andere studies hebben je ook allemaal iets geleerd, daar ben ik van overtuigd; dus ook dat zijn leerervaringen die je meeneemt in je 'rugzakje' (sorry voor het 'braakwoord').Daarbij heb je ook niet stilgezeten; je hebt gewerkt, jezelf als persoon leren kennen en een sociaal netwerk opgebouwd; allemaal zeer belangrijke dingen en levenservaring.

Enne, je bent pás 25; ook als je klaar bent met je studie mag je nog pak m beet 40 jaar aan de slag. Als je t in die verhouding ziet valt het allemaal nog wel mee!
Wat een lieve reacties allemaal. Dat doet me goed. Ik moet me inderdaad ook niets aantrekken van anderen, helemaal waar. Ik zou ook niet met hun levens willen ruilen. Maar ik schaam me wel tegenover hen en niemand weet nu ook dat ik bij deze studie weer heb getreuzeld, dus kan ook bij niemand mijn ei kwijt. Ach whatever, ik leef voor mezelf, nu gaat het goed, ik ga ervoor!
2x dubbel door foutmeldingen
Wat een lieve reacties allemaal. Dat doet me goed. Ik moet me inderdaad ook niets aantrekken van anderen, helemaal waar. Ik zou ook niet met hun levens willen ruilen. Maar ik schaam me wel tegenover hen en niemand weet nu ook dat ik bij deze studie weer heb getreuzeld, dus kan ook bij niemand mijn ei kwijt. Ach whatever, ik leef voor mezelf, nu gaat het goed, ik ga ervoor!
Bedankt voor de lieve reacties! Dat doet me goed. Ik moet me inderdaad niets aantrekken van anderen. Helemaal waar. Ik zou ook niet eens met hun levens willen ruilen, heel blij met de rest van mijn leven. Alleen schaam ik me wel voor ze. Niemand weet ook dat ik bij deze studie weer zo heb getreuzeld, dus kan ook bij niemand mijn ei kwijt. Ach whatever, het is mijn leven. Nu gaat het goed en ik ga ervoor!
dubbel
Schamen? Daar heb je echt jezelf mee. Je leeft inderdaad nog altijd voor jezelf. Mensen hebben altijd wel iets op of aan te merken. Ik ga Hebreeuwse taal en cultuur studeren. Geloof mij maar, 9 van de 10 reacties zijn stom, maar het boeit me totaal niet. Iedereen heeft andere passies enzo en de empathie is vaak ver te zoeken. Dus je moet je vooral niets aantrekken van andermans mening.

Denk je deze studie wel af te ronden en daar werk in te gaan zoeken? Hoeveelste jaars ben je?
Ik herken je situatie.

Zelf ben ik 25 jaar en ben bezig met het afronden van mijn studie (waar ik al meer dan 4 jaar mee bezig ben)

De eerste twee studie heb ik niet eens afgemaakt (eentje was verkeerde studiekeuze en de andere vanwege ziekte).

Derde studie was echt een studie die bij mij past. Ik denk af en toe wel eens had ik deze maar eerste gekozen.

Maar zet je schouders eronder en geniet van je studententijd.
Ik herken je situatie.

Zelf ben ik 25 jaar en ben bezig met het afronden van mijn studie (waar ik al meer dan 4 jaar mee bezig ben)

De eerste twee studie heb ik niet eens afgemaakt (eentje was verkeerde studiekeuze en de andere vanwege ziekte).

Derde studie was echt een studie die bij mij past. Ik denk af en toe wel eens had ik deze maar eerste gekozen.

Maar zet je schouders eronder en geniet van je studententijd.
Ik zit hier heel eerlijk ook wel een beetje mee. Maar ik zie meer tegen de financiële problemen op dan voor de meningen van de mensen om mij heen. Ik ben nu voor de tweede keer eerstejaars en ik ben echt bang dat ik het jaar niet ga halen en dan moet ik dus helaas van de opleiding worden verwijderd. En dat wil ik niet, maar ze maken het mij niet makkelijk. Dus ik doe gewoon keihard mijn best en meer kan ik niet doen. Maar stel dat ik het niet haal, dan moet ik weer iets anders gaan zoeken. En ik heb geen idee wat. Plus dat mijn schuld alleen maar hoger en hoger wordt want ik heb echt weinig tijd om te werken. Mijn ouders kunnen ook niet bijdragen, sterker nog, die hebben zelf bijna financiële steun nodig. Dus daarom leen ik nu al twee jaren bij terwijl ik echt enorm tegen lenen ben. Maar het kan niet anders.

Ik merk trouwens wel dat ik één van de weinige mensen ben die wisselt van studie e.d. Het klinkt alsof de rest alles meteen perfect heeft. De meeste mensen hebben zelf hun propedeuse al in hun zak.

Jij hebt natuurlijk niets aan mijn berichtje, maar je weet sowieso dat je niet de enige bent ;)
wat6 is het met viva forum. eerst moeite om erop te komen en nu dubbel posten
wat6 is het met viva forum. eerst moeite om erop te komen en nu dubbel posten
Bij mijn opleiding was de gemiddelde leeftijd echt geen 20 hoor! Leeftijden varieerden van 20 tot 32.. Je bent dus echt niet de enige niet nog lekker aan de studie is. Even flink doorbijtenen dan hopelijk op je 28 achter die droombaan aan, succes!
Welkom bij de club... Ik ben 26 en 2e jaars, ik ben 29 als ik afstudeer. Soms vind ik het ook wel jammer dat ik er langer over doe, maar van de andere kant ken ik ook genoeg leeftijdsgenoten die een goede opleiding hebben afgerond en nu werkloos zijn of onder hun niveau werken. Ergens moet je volgens mij ook blij zijn dat je nu studeert in plaats van werkt.
quote:levkronski schreef op 05 februari 2013 @ 20:25:

Ik ga Hebreeuwse taal en cultuur studeren.

Haha, ik ben net een tentamen grammatica aan het leren en ik wil alleen maar zeggen: Doe het NIET!!!

Nee hoor, grapje. Ik doe het ook alleen als bijvak en kan er niet echt warm voor lopen. Veel plezier.

En TO, ik ben ook "eeuwige student", d.w.z. ik doe nu mijn tweede studie en ben er waarschijnlijk met midden 30 pas mee klaar. Ik ken je gevoel, ik erger me soms ook dat de "anderen" nog zo jong zijn en ik al zo oud. Maar ik probeer vooral van mijn studie te genieten, want ik vind het erg leuk. En ouder zijn heeft ook wel voordelen: bij mijn eerste studie heb ik me vooral in het studentenleven gestort, nu kan ik veel gerichter dát leren wat ik graag wil weten. Ik merk dat mijn levens- en studie-ervaring me in dat opzicht wel bepaalde voordelen verschaffen.
quote:janaotj schreef op 05 februari 2013 @ 20:34:

Ik merk trouwens wel dat ik één van de weinige mensen ben die wisselt van studie e.d. Het klinkt alsof de rest alles meteen perfect heeft.Dit is dus absoluut niet zo Toen ik met mijn huidige opleiding begon, zaten er van de pak 'm beet 20 studenten zeker 6 á 7 mensen in de klas die met hun derde opleiding begonnen. Eén ervan zelfs met zijn vierde. Dit vond ik best shocking, dat zo veel studenten steeds na een jaar opnieuw beginnen met een opleiding. Bij de meeste mensen was het omdat ze steeds een studie kozen die toch niet zo leuk bleek te zijn.
quote:Chadidja schreef op 05 februari 2013 @ 21:25:

Haha, ik ben net een tentamen grammatica aan het leren en ik wil alleen maar zeggen: Doe het NIET!!!

Nee hoor, grapje. Ik doe het ook alleen als bijvak en kan er niet echt warm voor lopen. Veel plezier.

Hahaha!

Ieder z'n ding

Arabisch (wat optie #2 was) lijkt me heftiger.

Welke studie doe jij? Arabisch?
Ik zit als 22-jarige ook tussen de 18 - en zelfs 17-jarige eerstejaars ;) Ook het resultaat van verkeerde studiekeuzes. Dus ik herken het wel. Ze schrikken ook altijd van mijn leeftijd, die ik liever dan ook niet noem. Maar goed, als ik kijk naar vriendinnen die in onzekerheid zitten omdat hun arbeidscontract afloopt, de oplopende werkloosheid e.d. ben ik blij dat ik nog studeer. Ik probeer er maar gewoon het beste van te maken, hoewel met name het leeftijdsverschil soms irritant is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven